Announcement

Collapse
No announcement yet.

öljynvaihtokilometrit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #76
    Huoltovaloista jäljellä 3/5 ja kilometrejä nykyisillä öljyillä 12tkm. Aika pitkä öljyjen vaihtoväli mittarin mukaan (e36, m50b20). En kyllä tiedä missä kohtaa kolmatta palkkia ollaan menossa, mutta lähes 20tkm sais palkiston mukaan ajella. Lähinnä motaria on tullut ajettua.
    Last edited by Vanquish; 29-08-2006, 18:22.

    Comment

    • Z3BMW3
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 159
      • Tampere

      #77
      30 000km

      Hämmennetään vielä lisää;


      Eli pelkällä suodattimen vaihdolla noilla nykyöljyillä voisi ajaa tuplasti pidempään tai joidenkin 7tkm vaihtoihin yli nelinkertaisesti...

      Täysin taas unohtamatta sitä seikkaa, että;
      - Konemalleissa on yleensä eri määrä öljyä.
      - Lyhyessää kaupunkiajossa öljy yleensä laimenee bensalla (ja vedellä) kylmällä koneella.
      - Öljyjä on erilaisia.
      - Suodattimia on erilaisia
      - Ajotyylejä on erilaisia

      Eli suodatin ja öljynvaihto ainakin n. kerran vuodessa riippumatta kilometreista.
      Itsellä kevyessä ajossa tulee huoltoilmaisin vastaan jossain 22-24tkm paikkeilla, eli noin vuoden ajoilla. Tuo huoltoilmaisin kait mittaa bensan kulutusta ja päättelee siitä koneen rasituksen?

      Kaipa nykykoneet menevät normihuolloilla yli puoli miljoonaa kilometriä kepeästi, eikä vaihtokone nyt mahdottomiakaan maksa.
      Taitaa auton kori ja öljy tässä maailmassa olla finaalissa, kun tuo aika koittaa...

      ...20tkm normaalisti vuodessa ja puolimiljoonaa => 25v.
      Kaipa nyt autoja vaihdetaan useammin, vaikka täällä verovaltiossa asutaankin?

      Ja eihän tuo öljynvaihto aivain mahdottomia maksa muihin kustannuksiin verrattuna?
      Z3BMW3

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #78
        Nostetaas vanhaa topikkia ylös ja hämmennetään hieman keskustelua.
        Kuka vielä ajaa longlife-öljyillä tämän jälkeen. Varsinkaan sellaisia 30tkm:n määriä. Mikäli tuohon juttuun on uskominen. http://www.nytimes.com/2007/02/04/au.../04SLUDGE.html
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #79
          Originally posted by T3 View Post
          Nostetaas vanhaa topikkia ylös ja hämmennetään hieman keskustelua.
          Kuka vielä ajaa longlife-öljyillä tämän jälkeen. Varsinkaan sellaisia 30tkm:n määriä. Mikäli tuohon juttuun on uskominen. http://www.nytimes.com/2007/02/04/au.../04SLUDGE.html
          Minä vaihdan long life ölpitkin noin 15.000km. välein. Syynä se, että olen huomannut öljyn vaan yksinkertaisesti "loppuvan" ominaisuuksiltaan tolla matkalla. Ensimmäiseen kymppitonniin ei tartte mittatikkua onkia, sitten on jo syytä katella. Jopa litra tonnilla saattaa kovahkossa ajossa hukkua, mutta EI ennen kuin tuo kymppi on ajettu alle. Tämä sama monella penarilla samassa taloudessa. Lisäyksenä sen verran, että kaikilla kolmella näin käyttäytyvällä autolla ajetaan vuodessa sen verran, että vähitenkin ajetulla tulee kaksi öljyhuoltoa vuoteen. Eniten kulkee aina se raukka joka on mun alla, eli noin 80.000km. vuoteen.
          Summa summarum, en todellakaan usko noihin 30.000km. öljynvaihtoväleihin, enkä ole ikinä uskonutkaan. Kyllä T3 tietää.

          Tomi
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • Trout Mask Replica
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 123
            • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

            #80
            Jep jep

            Originally posted by Hemi View Post
            On se kuitenkin hyvä että joku/jossain ne "faktat" tiedetään ja vaihdellaan nykysynteettisiä 6000km:n välein?!!!
            Joo, kieltämättä aika rankkaa käyttöä saa olla moottorilla, että olettaa nykysynteettisillä 6000km välein vaihtamisen tarpeelliseksi. Ennen itsellä oli tapana vaihdella suodatin ja öljyt 10000km välein, mutta nyt kun on tuo service ilmaisin niin ajattelin luottaa siihen. Eikös tämä haistele ainakin käyttölämpötiloja ja moottorin kuormitusta (taitaa siellä öljytilassa jonkinlainen anturikin olla mikä haistelee itse öljyn kuntoa). No jokatapauksessa, insinörtit on varmaankin aika hyvin yksilöineet mitkä seikat öljyn voiteluominaisuuksien huonontumiseen vaikuttavat ja laittaneet reilusti varmuuskerrointa päälle.
            Parin tyypin kanssa jutellut nykyöljyistä (toinen Brysseliläinen Exxon Mobililla, toinen Suomessa Nesteen jalostamolla) , ja molemmat sitä mieltä, että ehdottomasti kestävät hyvänä siihen vaihtoilmaisimen rajaan saakka.
            Kai se on uskottava, kun ei parempaa tietoa ole käsillä..
            428i Gran Coupé
            “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
            ― Abraham Lincoln

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #81
              Originally posted by Trout Mask Replica View Post
              Joo, kieltämättä aika rankkaa käyttöä saa olla moottorilla, että olettaa nykysynteettisillä 6000km välein vaihtamisen tarpeelliseksi. Ennen itsellä oli tapana vaihdella suodatin ja öljyt 10000km välein, mutta nyt kun on tuo service ilmaisin niin ajattelin luottaa siihen. Eikös tämä haistele ainakin käyttölämpötiloja ja moottorin kuormitusta (taitaa siellä öljytilassa jonkinlainen anturikin olla mikä haistelee itse öljyn kuntoa). No jokatapauksessa, insinörtit on varmaankin aika hyvin yksilöineet mitkä seikat öljyn voiteluominaisuuksien huonontumiseen vaikuttavat ja laittaneet reilusti varmuuskerrointa päälle.
              Parin tyypin kanssa jutellut nykyöljyistä (toinen Brysseliläinen Exxon Mobililla, toinen Suomessa Nesteen jalostamolla) , ja molemmat sitä mieltä, että ehdottomasti kestävät hyvänä siihen vaihtoilmaisimen rajaan saakka.
              Kai se on uskottava, kun ei parempaa tietoa ole käsillä..
              Usko mitä uskot. Myyntimiehiä, vaikka kuinka insinörttejä. Ei kait ne nyt voi mennä sanomaan, ettei auton valmistajan huoltoväliä ole syytä noudattaa.
              Huoltokustannukset vaikuttavat suoraan moneen asiaan, jotka lopulta ratkaisevat auton valinnan. Mm. leasingmaksuihin ne vaikuttavat ja sitä kautta työsuhdeauton valintaan. Autonvalmistajat ovat aika tiukoilla, kun täytyy kilpailuvalttina käyttää jo ÖLPINVAIHTOVÄLIÄ. Naurettava kustannus, vaikka tekis ahdettuihin autoihin 5000 välein, kuten ennen.
              Ne öljyt nyt vaan ei kestä mitään 30.000km. vaikka kuka motorup vannois mitä.
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • Neutrone
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1320
                • Tampere

                #82
                Mielenkiintoista keskustelua. Mihinkään muuhun kantaa ottamatta totean vain, että on kyllä melkoista rahan ja luonnonvarojen hukkaan heittoa vaihdella öljyä esim.5000km välein. Tuossa ajassa kun nykyaikaiset täyssynteettiset öljyt ovat vielä käytännössä ominaisuuksiensa "huipulla".
                F10 530d semiVOLL
                ex. E90 320d M-Sport '06
                ex. E39 523i M-Sport '00
                ex. E36 325i Coupe '92
                ex. E30 316i '89



                Comment

                • pete k
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 31
                  • nokia

                  #83
                  minä vaihdan öljyt kun auton huoltovalot käskee vaihtamaan ja vaihtoväli on noin 32000 km auto 530d

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    #84
                    Originally posted by Neutrone View Post
                    Mielenkiintoista keskustelua. Mihinkään muuhun kantaa ottamatta totean vain, että on kyllä melkoista rahan ja luonnonvarojen hukkaan heittoa vaihdella öljyä esim.5000km välein. Tuossa ajassa kun nykyaikaiset täyssynteettiset öljyt ovat vielä käytännössä ominaisuuksiensa "huipulla".
                    Lukisit aiemmatkin kommentit, juuri pääsin sanomasta, että vaihdan long lifet 15.000km. välein. Ominaisuudet ei vaan vie pidemmälle. Lennä sillä LSD:llä.

                    Ja mitähän luonnonvaroja synteettiset öljyt sitten hukkaa?
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #85
                      Originally posted by TFV View Post
                      Usko mitä uskot. Myyntimiehiä, vaikka kuinka insinörttejä. Ei kait ne nyt voi mennä sanomaan, ettei auton valmistajan huoltoväliä ole syytä noudattaa.
                      Huoltokustannukset vaikuttavat suoraan moneen asiaan, jotka lopulta ratkaisevat auton valinnan. Mm. leasingmaksuihin ne vaikuttavat ja sitä kautta työsuhdeauton valintaan. Autonvalmistajat ovat aika tiukoilla, kun täytyy kilpailuvalttina käyttää jo ÖLPINVAIHTOVÄLIÄ. Naurettava kustannus, vaikka tekis ahdettuihin autoihin 5000 välein, kuten ennen.
                      Ne öljyt nyt vaan ei kestä mitään 30.000km. vaikka kuka motorup vannois mitä.
                      Tuota? Oletkos nähnyt tai kuullut jossain olevan loppuun ajettu nykymoottori?
                      Siis vaikka näihin on öljyt vaihdeltukin n.20-30tkm:n välein?

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #86
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tuota? Oletkos nähnyt tai kuullut jossain olevan loppuun ajettu nykymoottori?
                        Siis vaikka näihin on öljyt vaihdeltukin n.20-30tkm:n välein?
                        Vastaan vaikkei minulta mitään kysyttykään. Perusmoottori kyllä varmaan kestääkin, mutta hydrauliset venttiilinnostimet, VANOS-yksiköt ja huohotinjärjestelmät kyllä tuntuvat loppuvan. Kaikissa tuntuu ainakin osasyynä olevan öljyyn kertyvä paska, joka tukkii pienenpieniä kanavia sekä öljyyn pitkän öljynvaihtovälin aikana kondensoituva vesi.

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          #87
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Tuota? Oletkos nähnyt tai kuullut jossain olevan loppuun ajettu nykymoottori?
                          Siis vaikka näihin on öljyt vaihdeltukin n.20-30tkm:n välein?
                          Ei ole siitä kysymys, ja en, en ole nähnyt. Minua vaan hämää tuo öljyn kulutus joka alkaa kun 10.000km. on ajettu. Ennen sitä ei joudu lisäämään, sitten pari litraa lisää ennenkuin 15.000km. on täys. Silloin vaan on öljyyn siltä kertaa usko loppu ja uudet sissään Parasta koitettu laittaa, jotain Castrolia joka on aika kallista. Ei se magnatec tms. Öljynvaihto pelkällä suodattimen vaihdolla maksanut muistaakseni luokkaa 200-250.-
                          Pitäisi ehkä vaihtaa öljymerkkiä, mene/tiedä. Näin kuitenkin toimii meidän autoissa Castrolit.
                          Terveisin, Tomi
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • Juubi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 999

                            #88
                            VAG konsernin 1.8T koneethan kärsivät esim öljysihdin tukkeutumisesta vaikka longlife-öljynvaihto ei ole ollut vielä ajankohtaista. Siinä rytäkässä menee yleensä koko kone nippuun.

                            Comment

                            • Neutrone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 1320
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by TFV View Post
                              Lukisit aiemmatkin kommentit, juuri pääsin sanomasta, että vaihdan long lifet 15.000km. välein. Ominaisuudet ei vaan vie pidemmälle. Lennä sillä LSD:llä.

                              Ja mitähän luonnonvaroja synteettiset öljyt sitten hukkaa?
                              Vastasinkos sulle? Mielestäni kirjotin ihan yleisellä tasolla enkä vastannut kennellekään joten äläpä kisko herneitä nenukkiin.

                              Eikös se öljy luonnonvara ole?
                              F10 530d semiVOLL
                              ex. E90 320d M-Sport '06
                              ex. E39 523i M-Sport '00
                              ex. E36 325i Coupe '92
                              ex. E30 316i '89



                              Comment

                              • TFV
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 3080
                                • Nurmijärvi

                                #90
                                Originally posted by Neutrone View Post
                                Vastasinkos sulle? Mielestäni kirjotin ihan yleisellä tasolla enkä vastannut kennellekään joten äläpä kisko herneitä nenukkiin.

                                Eikös se öljy luonnonvara ole?
                                Ei missään nimessä palkokasveja hengitystiehyeisiin
                                Synteetinen öljy pitäisi olla nimensä mukaista? Muovikuulia,teflonia ja sensellaista liemessä. On ehkä tosiaan sivistyneempää teknologiaa, mutta ei ole luonnonvara. Toisaalta ajatellen----kaikki on, ääh mihin tämäkin johtaa.
                                Ystävällisin terveisin, Tomi
                                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎