memebuy23buy

E46 Touring + subbari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blacksatin
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2007
    • 954
    • Mäntsälä

    #46
    Aloittelin eilen tuon kotelon tekemisen ja laskeskelin sitä tilavuutta niin se on 57litraa. Pitää ottaa kuvia kotelosta huomenna kun saan kameran takas.

    Comment

    • Blacksatin
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 954
      • Mäntsälä

      #47
      Nyt olisi muutama kuva kotelosta jota aloin tuossa lauantaina tekemään. Ihan kotelon alkuvaiheista mulla ei ole kuvia.

      Tässä olisi jo laminoitu kuitua ja päälle vedetty hiekka/hartsi seos:

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      Tässä sitten vielä mittailen paljon kotelon tilavuus on:

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      Refleksiputken suunnittelua:

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      Siinä on sitten itse kotelo. Irroitettu muotista:

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      Sitten on laitettu vielä vaimennusmassaa:

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      Lisää kuvia tulee kun kotelo edistyy.

      Comment

      • Blacksatin
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2007
        • 954
        • Mäntsälä

        #48
        Olisi vielä tälläinen "ongelma".

        Eli vaihtaisin tuon orkkis soittimen tilalle uuden soittimen. Soitin jonka laitan on pioneer rs88. Subbarille on oma vahvari ja sitten autossa on valmiina oma vahvari auton omille kaiuttimille. Ongelma vaan on se että miten saan signaalin tuosta pioneerista siihen orkkis vahvariin kun siinä ei ole rca liittimiä vaan signaali kulkee muulla tavalla.

        Vedän kyllä kolmet rca:aat takakonttiin eli olisiko helpompi asentaa samalla tuollainen spl-dynamicsin 6kanavainen vahvari orkkis kaiuttimille. Autossa siis harman/kardon hifit.

        Comment

        • sassi
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2008
          • 412
          • Nivala

          #49
          Originally posted by Blacksatin View Post
          Olisi vielä tälläinen "ongelma".

          Eli vaihtaisin tuon orkkis soittimen tilalle uuden soittimen. Soitin jonka laitan on pioneer rs88. Subbarille on oma vahvari ja sitten autossa on valmiina oma vahvari auton omille kaiuttimille. Ongelma vaan on se että miten saan signaalin tuosta pioneerista siihen orkkis vahvariin kun siinä ei ole rca liittimiä vaan signaali kulkee muulla tavalla. Autossa siis harman/kardon hifit.
          Kun laitat soittimen siihen sovitejohtosarjaan kiinni (jonka joutunet hankkimaan kun soittimen vaihdat) niin signaali kulkee kaiutinjohtoja alkuperäiselle vahvistimelle samalla tavalla kuin aiemminkin. Harman/kardon -sarjasta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta tuskin siinäkään on käytetty mitään epätavallista ratkaisua soittimen ja vahvistimen välisen signaalin suhteen, vaan se menee tavallisena "high output" liitäntänä, eli suoraan soittimen kaiutinlähdöistä.

          Jos näin kuitenkin on, niin joku asiasta tietävä nostakoon nyt kätensä ylös ja huutakoon HEP!
          --
          Sassi
          - F10 530d
          - KTM 690 Enduro
          Ex. E90 330d, E46 330d

          Comment

          • takatalvi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1019
            • Jokela

            #50
            Originally posted by Blacksatin View Post
            Olisi vielä tälläinen "ongelma".

            Eli vaihtaisin tuon orkkis soittimen tilalle uuden soittimen. Soitin jonka laitan on pioneer rs88. Subbarille on oma vahvari ja sitten autossa on valmiina oma vahvari auton omille kaiuttimille. Ongelma vaan on se että miten saan signaalin tuosta pioneerista siihen orkkis vahvariin kun siinä ei ole rca liittimiä vaan signaali kulkee muulla tavalla.

            Vedän kyllä kolmet rca:aat takakonttiin eli olisiko helpompi asentaa samalla tuollainen spl-dynamicsin 6kanavainen vahvari orkkis kaiuttimille. Autossa siis harman/kardon hifit.
            Lueskeles tämä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=130256 niin eiköhän se siitä lähe loikkimaan...
            BMW i3

            Comment

            • Blacksatin
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 954
              • Mäntsälä

              #51
              Originally posted by takatalvi View Post
              Lueskeles tämä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=130256 niin eiköhän se siitä lähe loikkimaan...

              Pikkaisen olen nyt kyllä pihalla noiden rca juttujenkaa tai yleensä ääni signaalin kanssa

              Comment

              • Blacksatin
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2007
                • 954
                • Mäntsälä

                #52
                Voiko joku jeesaa ihan perusteellisesti miten homma toimii, eli kun vaihdoin uuden mankan niin miten saan äänen kuulumaan. Kun laitto isojohto sarjan niin ääntä ei tullut. Subbari olisi tulossa konttiin ja sille spl-dynamicsin vahvari. Vedin komet rca johdot konttiin. Vai kannattaako vaihtaa se orkkis bahvari spl-dynamicsin 6 kanavaiseen vahvariin??

                Comment

                • Raaseri
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 118
                  • Helsinki

                  #53
                  Originally posted by Blacksatin View Post
                  Voiko joku jeesaa ihan perusteellisesti miten homma toimii, eli kun vaihdoin uuden mankan niin miten saan äänen kuulumaan. Kun laitto isojohto sarjan niin ääntä ei tullut. Subbari olisi tulossa konttiin ja sille spl-dynamicsin vahvari. Vedin komet rca johdot konttiin. Vai kannattaako vaihtaa se orkkis bahvari spl-dynamicsin 6 kanavaiseen vahvariin??


                  Itse soitan H/K kaiuttimia H/K vahvarilla. Subia uuden soittimen sub-outista RCA:t takakonttiin uudelle vahvarille.

                  Yllä olevan linkin mukaan H/K orkkiskajarit on ns samaa paria vahvarin kanssa. Pirunmoinen johdotus sulla on edessä jos SPL:n sinne tunget. Ja silti voit joutua vaihtamaan orkkiskajarit..

                  Muista työntää uudesta soittimestasi linjatason ääntä DIN-liittimen äänilähtöihin, sillä siellä on jatkona tuo mainittu H/K-vahvari.

                  Jos vaikutat PK-seudulla, voin kertoa livenä miten toi menee. Muuten kyllä noista linkeistä löytyvistä postauksista homman pitäisi aueta.
                  En oo ollu siellä päinkään!

                  Comment

                  • Smack
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 320
                    • Oulu

                    #54
                    Btw mites touringista saa irti sen takapenkin takana ensimmäisenä olevan peitelevyn? Entäs akun päällä olevan kannen?

                    Ja sekin kiinnostaisi että tuleeko etuoviin vakiosysteemissä vain yksi johto ja oven sisällä signaalin jaetaan diskantille ja keskiäänelle, vai meneekö niille erilliset johdot + missä sijaitsee mahdolliset jakosuotimet? Ja miten niihin kaiutin johtoihin pääsee helpoiten käsiksi jostain kickpanelin tienoilta? Tarkoitus siis olisi vetää takakontista kaiutinpiuhat ja liittää ne alkuperäisiin soittimelta tuleviin jotka menee valmiiksi oviin, ellei sitten ole tosi helppo vetää suoraan oveen asti uusia.
                    Last edited by Smack; 18-07-2008, 15:18.

                    Comment

                    • mukko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 5965
                      • Uleåborg

                      #55
                      Originally posted by Raaseri View Post
                      Tottakai saa, tässä versiossa vaan pääsi säilyttämään varapyörän. Eli se kaukalo joka siellä on pois ja tilalle boksia.

                      Miika
                      Tuossa yks ko. kotelo on tullut tehtyä ja jäi varapyörä käyttöön, tuli liian iso sille mikälie jumpitijumputi-elementille, Wille tai HeWi varmaan osaa valottaa asiaa elementin/vahvistimen osalta.
                      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                      Save the World, Fuck The Fuel Economy
                      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                      Comment

                      • Tejuka
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 692
                        • Ilmajoki

                        #56
                        Aloin tuossa kanssa värkkäämään koteloa omaan, mutta nyt tuo motivaatio pääsi jo ainakin hetkellisesti loppumaan.. Tuollaista ehdin saamaan aikaan

                        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29v8d+tejuka-kotelo.html



                        Tarkoitus oli laittaa vahvistin tuohon kotelon takapuolelle.. Mutta olen alkanut miettimään jo uutta koteloratkaisua, joten tuon kotelon voisin kyllä myydä jos jollain on tarvetta..

                        Last edited by Tejuka; 11-08-2008, 16:27. Reason: linkkiiä..

                        Comment

                        • phuksi
                          Newbiemmer
                          • Dec 2003
                          • 27

                          #57
                          Ex-auton kuvat, joihin ketjussa viitattu

                          Tässä ex-autoni, johon viitattiin ketjun alussa olevassa E46Fanatics forumin linkissä. Ohessa kuvat uudelleen. Tosiaan tein apurungon, joka oli varapyörän montussa. Siihen sitte päälle subbarikotelo, jonka sai pois kun irrotti piuhan. Varapyörää pysty käyttään normaalisti. Myös se apurunko lähti nostamalla pois kun irrotti johtojen liittimet.



















                          Empäs näköjään saanut [IMG]tä toimimaan niin tossa vähän tökerösti linkit kuviin.

                          -p

                          ps. auto tuli jo myytyä, miutta vahvari, kotelo ja elementti ym. releet vielä tallissa...

                          Comment

                          • ingle
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 41
                            • Helsinki

                            #58
                            Originally posted by Smack View Post
                            Btw mites touringista saa irti sen takapenkin takana ensimmäisenä olevan peitelevyn? Entäs akun päällä olevan kannen?

                            Ja sekin kiinnostaisi että tuleeko etuoviin vakiosysteemissä vain yksi johto ja oven sisällä signaalin jaetaan diskantille ja keskiäänelle, vai meneekö niille erilliset johdot + missä sijaitsee mahdolliset jakosuotimet? Ja miten niihin kaiutin johtoihin pääsee helpoiten käsiksi jostain kickpanelin tienoilta? Tarkoitus siis olisi vetää takakontista kaiutinpiuhat ja liittää ne alkuperäisiin soittimelta tuleviin jotka menee valmiiksi oviin, ellei sitten ole tosi helppo vetää suoraan oveen asti uusia.
                            Takapenkin takana olevan peitelevy lähtee irti, kun kaataa selkänojat ja etsii ruuvit jotka ovat todella hankalassa paikassa. Peitelevyn ja penkin välissä. olisko ollut 3:lla kiinni vai 4:llä
                            Current: Nissan Pathfinder 2.5dCi vm. 2006
                            Current: Suzuki GSX-R 1000 vm. 2002
                            Ex: Honda Accord 2.4 Tourer Executive X vm.2005
                            Ex: Kawasaki ZX-12R vm.2002
                            Ex: BMW 325 Touring M-Sport vm.2002
                            Ex: BMW 740 vm.98
                            Ex: Subaru Impreza WRX STi vm. 2004

                            Comment

                            • Tejuka
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2007
                              • 692
                              • Ilmajoki

                              #59
                              Pistetään nyt vähän kuvia oman farkun kotelo/vaimennusprojektista..

                              Eli aluksi vaimensin vibroplastilla koko takakontin ja pyöränkotelot. Vaimennus rengasmeteliin oli huomattava, mutta nastojen ääni tulee vieläkin itseäni häiritsevästi läpi, mutta tuolle ei taida olla paljon tehtävissä, paitsi kitkoilla :



                              Sitten koneistettiin CNC:llä kotelon vaneri-osiin elementin syvennys/reikä, ruuvin reiät, sekä "johtoterminaalin" reikä, sekä laitettiin lyöntiprikat elementin kiinnittämiseen. Vanerina käytettiin 24mm koivuvaneria, joka tehtiin liimaamalla/prässäämällä yhteen kaksi 12mm vaneria kost.kestävällä uretaaniliimalla. Tämän jälkeen vanerit sahattiin muotoon pahvimuottien avulla:



                              Tämän jälkeen tehtiin vielä pohjalevy vahvistimelle johon koneistettin reikä vahvistimen tuulettimelle, johdoille ja vahvistimen kiinnitysruuveille (+lyöntiprikat). Johtojen läpivienteihin tulee tuollaiset alumiiniset kaulukset.. Levy sahattiin taas muotoon pahvimuotin avulla:



                              Kontin pohjalevyä en halunnut "raiskata" reiällä, mutta noin paksun levyn pitäminen elementin yläpuolella arvellutti. Joten taas CNC:llä koneistettiin metallisen kaiutinritilän kokoinen "syvennys" aina kankaaseen asti:



                              Ja tämän jälkeen ritilä "hakattiin" paikoilleen (tiukka sovite ) ja vähän sikafleksiä saumaan. Tuli mielestäni hyvä, ja mikä tärkeintä näyttää päällepäin alkuperäiseltä. Ja ihan hyvin kestää painoakin vielä tuon päälle lastata:



                              Tämän jälkeen valettiin kotelon lasikuituosa ja liitettiin se vaneriosaan laminoimalla:



                              Sitten vielä kotelon sisään muutama kerros lasikuitua ja PALJON hiekka/hartsi seosta ja lopuksi vielä pieni kerros pelkkää hartsia päälle:



                              Nyt vielä hommasin sikafleksin bitumipohjaista ja ääntäeristävää alustamassaa tuohon koteloon viimeiseksi kerrokseksi estämään hiekan mahdollisen (mahdottoman?? :think) pääsyn elementtiin.. Sen jälkeen olisikin enää kasaus, johtojen veto ja verhoilu.. Lisää kuvia tulee kun taas pääsen tallille, ja saan siellä vielä jotain aikaiseksi..

                              Niin ja subiksihan tuohon koteloon tulee SPL Dynamicsin V-250D4 ja vahvistimeksi DLS Performance CA12..
                              Last edited by Tejuka; 05-01-2009, 21:22. Reason: kirjoitusvirheitä..

                              Comment

                              • Tejuka
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2007
                                • 692
                                • Ilmajoki

                                #60
                                No nyt on valmis . Ei vaan ole tuo kangas ihan samaa väriä, mutta minkäs teet kun ei parempaa vaan löytynyt.. Mielestäni todella toimiva ratkaisu ja kaikki kuljetuskapasiteetti säilyi



                                Kuva vaan on todella surkea (pimeässä puhelimella otettu )

                                Tuolla lisää kuvia: http://www.btcf.fi/forum/album.php?albumid=300
                                Last edited by Tejuka; 13-01-2009, 22:30.

                                Comment

                                Working...
                                X