Aloittelin eilen tuon kotelon tekemisen ja laskeskelin sitä tilavuutta niin se on 57litraa. Pitää ottaa kuvia kotelosta huomenna kun saan kameran takas.
E46 Touring + subbari
Collapse
X
-
Nyt olisi muutama kuva kotelosta jota aloin tuossa lauantaina tekemään. Ihan kotelon alkuvaiheista mulla ei ole kuvia.
Tässä olisi jo laminoitu kuitua ja päälle vedetty hiekka/hartsi seos:
Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
Tässä sitten vielä mittailen paljon kotelon tilavuus on:
Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
Refleksiputken suunnittelua:
Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
Siinä on sitten itse kotelo. Irroitettu muotista:
Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
Sitten on laitettu vielä vaimennusmassaa:
Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
Lisää kuvia tulee kun kotelo edistyy.
Comment
-
-
Olisi vielä tälläinen "ongelma".
Eli vaihtaisin tuon orkkis soittimen tilalle uuden soittimen. Soitin jonka laitan on pioneer rs88. Subbarille on oma vahvari ja sitten autossa on valmiina oma vahvari auton omille kaiuttimille. Ongelma vaan on se että miten saan signaalin tuosta pioneerista siihen orkkis vahvariin kun siinä ei ole rca liittimiä vaan signaali kulkee muulla tavalla.
Vedän kyllä kolmet rca:aat takakonttiin eli olisiko helpompi asentaa samalla tuollainen spl-dynamicsin 6kanavainen vahvari orkkis kaiuttimille. Autossa siis harman/kardon hifit.
Comment
-
-
Originally posted by Blacksatin View PostOlisi vielä tälläinen "ongelma".
Eli vaihtaisin tuon orkkis soittimen tilalle uuden soittimen. Soitin jonka laitan on pioneer rs88. Subbarille on oma vahvari ja sitten autossa on valmiina oma vahvari auton omille kaiuttimille. Ongelma vaan on se että miten saan signaalin tuosta pioneerista siihen orkkis vahvariin kun siinä ei ole rca liittimiä vaan signaali kulkee muulla tavalla. Autossa siis harman/kardon hifit.
Jos näin kuitenkin on, niin joku asiasta tietävä nostakoon nyt kätensä ylös ja huutakoon HEP!--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Originally posted by Blacksatin View PostOlisi vielä tälläinen "ongelma".
Eli vaihtaisin tuon orkkis soittimen tilalle uuden soittimen. Soitin jonka laitan on pioneer rs88. Subbarille on oma vahvari ja sitten autossa on valmiina oma vahvari auton omille kaiuttimille. Ongelma vaan on se että miten saan signaalin tuosta pioneerista siihen orkkis vahvariin kun siinä ei ole rca liittimiä vaan signaali kulkee muulla tavalla.
Vedän kyllä kolmet rca:aat takakonttiin eli olisiko helpompi asentaa samalla tuollainen spl-dynamicsin 6kanavainen vahvari orkkis kaiuttimille. Autossa siis harman/kardon hifit.BMW i3
Comment
-
-
Originally posted by takatalvi View PostLueskeles tämä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=130256 niin eiköhän se siitä lähe loikkimaan...
Pikkaisen olen nyt kyllä pihalla noiden rca juttujenkaa tai yleensä ääni signaalin kanssa
Comment
-
-
Voiko joku jeesaa ihan perusteellisesti miten homma toimii, eli kun vaihdoin uuden mankan niin miten saan äänen kuulumaan. Kun laitto isojohto sarjan niin ääntä ei tullut. Subbari olisi tulossa konttiin ja sille spl-dynamicsin vahvari. Vedin komet rca johdot konttiin. Vai kannattaako vaihtaa se orkkis bahvari spl-dynamicsin 6 kanavaiseen vahvariin??
Comment
-
-
Originally posted by Blacksatin View PostVoiko joku jeesaa ihan perusteellisesti miten homma toimii, eli kun vaihdoin uuden mankan niin miten saan äänen kuulumaan. Kun laitto isojohto sarjan niin ääntä ei tullut. Subbari olisi tulossa konttiin ja sille spl-dynamicsin vahvari. Vedin komet rca johdot konttiin. Vai kannattaako vaihtaa se orkkis bahvari spl-dynamicsin 6 kanavaiseen vahvariin??
Itse soitan H/K kaiuttimia H/K vahvarilla. Subia uuden soittimen sub-outista RCA:t takakonttiin uudelle vahvarille.
Yllä olevan linkin mukaan H/K orkkiskajarit on ns samaa paria vahvarin kanssa. Pirunmoinen johdotus sulla on edessä jos SPL:n sinne tunget. Ja silti voit joutua vaihtamaan orkkiskajarit..
Muista työntää uudesta soittimestasi linjatason ääntä DIN-liittimen äänilähtöihin, sillä siellä on jatkona tuo mainittu H/K-vahvari.
Jos vaikutat PK-seudulla, voin kertoa livenä miten toi menee. Muuten kyllä noista linkeistä löytyvistä postauksista homman pitäisi aueta.En oo ollu siellä päinkään!
Comment
-
-
Btw mites touringista saa irti sen takapenkin takana ensimmäisenä olevan peitelevyn? Entäs akun päällä olevan kannen?
Ja sekin kiinnostaisi että tuleeko etuoviin vakiosysteemissä vain yksi johto ja oven sisällä signaalin jaetaan diskantille ja keskiäänelle, vai meneekö niille erilliset johdot + missä sijaitsee mahdolliset jakosuotimet? Ja miten niihin kaiutin johtoihin pääsee helpoiten käsiksi jostain kickpanelin tienoilta? Tarkoitus siis olisi vetää takakontista kaiutinpiuhat ja liittää ne alkuperäisiin soittimelta tuleviin jotka menee valmiiksi oviin, ellei sitten ole tosi helppo vetää suoraan oveen asti uusia.Last edited by Smack; 18-07-2008, 15:18.
Comment
-
-
Originally posted by Raaseri View PostTottakai saa, tässä versiossa vaan pääsi säilyttämään varapyörän. Eli se kaukalo joka siellä on pois ja tilalle boksia.
Miika-- Official member of BTCF-Sauna Team --
Save the World, Fuck The Fuel EconomyVitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!
Comment
-
-
Aloin tuossa kanssa värkkäämään koteloa omaan, mutta nyt tuo motivaatio pääsi jo ainakin hetkellisesti loppumaan.. Tuollaista ehdin saamaan aikaan
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29v8d+tejuka-kotelo.html
Tarkoitus oli laittaa vahvistin tuohon kotelon takapuolelle.. Mutta olen alkanut miettimään jo uutta koteloratkaisua, joten tuon kotelon voisin kyllä myydä jos jollain on tarvetta..
sigpic
E39 530da M-sport Individual
E36 320i Cabrio DIY M-sport
Ex. E46 320d Touring M-sport II
Ex. E36 325i Sedan DIY M-sport
Ex. E30 316i 2d "Winter drifter"
Comment
-
-
Ex-auton kuvat, joihin ketjussa viitattu
Tässä ex-autoni, johon viitattiin ketjun alussa olevassa E46Fanatics forumin linkissä. Ohessa kuvat uudelleen. Tosiaan tein apurungon, joka oli varapyörän montussa. Siihen sitte päälle subbarikotelo, jonka sai pois kun irrotti piuhan. Varapyörää pysty käyttään normaalisti. Myös se apurunko lähti nostamalla pois kun irrotti johtojen liittimet.
Empäs näköjään saanut [IMG]tä toimimaan niin tossa vähän tökerösti linkit kuviin.
-p
ps. auto tuli jo myytyä, miutta vahvari, kotelo ja elementti ym. releet vielä tallissa...
Comment
-
-
Originally posted by Smack View PostBtw mites touringista saa irti sen takapenkin takana ensimmäisenä olevan peitelevyn? Entäs akun päällä olevan kannen?
Ja sekin kiinnostaisi että tuleeko etuoviin vakiosysteemissä vain yksi johto ja oven sisällä signaalin jaetaan diskantille ja keskiäänelle, vai meneekö niille erilliset johdot + missä sijaitsee mahdolliset jakosuotimet? Ja miten niihin kaiutin johtoihin pääsee helpoiten käsiksi jostain kickpanelin tienoilta? Tarkoitus siis olisi vetää takakontista kaiutinpiuhat ja liittää ne alkuperäisiin soittimelta tuleviin jotka menee valmiiksi oviin, ellei sitten ole tosi helppo vetää suoraan oveen asti uusia.Current: Nissan Pathfinder 2.5dCi vm. 2006
Current: Suzuki GSX-R 1000 vm. 2002
Ex: Honda Accord 2.4 Tourer Executive X vm.2005
Ex: Kawasaki ZX-12R vm.2002
Ex: BMW 325 Touring M-Sport vm.2002
Ex: BMW 740 vm.98
Ex: Subaru Impreza WRX STi vm. 2004
Comment
-
-
Pistetään nyt vähän kuvia oman farkun kotelo/vaimennusprojektista..
Eli aluksi vaimensin vibroplastilla koko takakontin ja pyöränkotelot. Vaimennus rengasmeteliin oli huomattava, mutta nastojen ääni tulee vieläkin itseäni häiritsevästi läpi, mutta tuolle ei taida olla paljon tehtävissä, paitsi kitkoilla:
Sitten koneistettiin CNC:llä kotelon vaneri-osiin elementin syvennys/reikä, ruuvin reiät, sekä "johtoterminaalin" reikä, sekä laitettiin lyöntiprikat elementin kiinnittämiseen. Vanerina käytettiin 24mm koivuvaneria, joka tehtiin liimaamalla/prässäämällä yhteen kaksi 12mm vaneria kost.kestävällä uretaaniliimalla. Tämän jälkeen vanerit sahattiin muotoon pahvimuottien avulla:
Tämän jälkeen tehtiin vielä pohjalevy vahvistimelle johon koneistettin reikä vahvistimen tuulettimelle, johdoille ja vahvistimen kiinnitysruuveille (+lyöntiprikat). Johtojen läpivienteihin tulee tuollaiset alumiiniset kaulukset.. Levy sahattiin taas muotoon pahvimuotin avulla:
Kontin pohjalevyä en halunnut "raiskata" reiällä, mutta noin paksun levyn pitäminen elementin yläpuolella arvellutti. Joten taas CNC:llä koneistettiin metallisen kaiutinritilän kokoinen "syvennys" aina kankaaseen asti:
Ja tämän jälkeen ritilä "hakattiin" paikoilleen (tiukka sovite) ja vähän sikafleksiä saumaan. Tuli mielestäni hyvä, ja mikä tärkeintä näyttää päällepäin alkuperäiseltä. Ja ihan hyvin kestää painoakin vielä tuon päälle lastata:
Tämän jälkeen valettiin kotelon lasikuituosa ja liitettiin se vaneriosaan laminoimalla:
Sitten vielä kotelon sisään muutama kerros lasikuitua ja PALJON hiekka/hartsi seosta ja lopuksi vielä pieni kerros pelkkää hartsia päälle:
Nyt vielä hommasin sikafleksin bitumipohjaista ja ääntäeristävää alustamassaa tuohon koteloon viimeiseksi kerrokseksi estämään hiekan mahdollisen (mahdottoman?? :think) pääsyn elementtiin.. Sen jälkeen olisikin enää kasaus, johtojen veto ja verhoilu.. Lisää kuvia tulee kun taas pääsen tallille, ja saan siellä vielä jotain aikaiseksi..
Niin ja subiksihan tuohon koteloon tulee SPL Dynamicsin V-250D4 ja vahvistimeksi DLS Performance CA12..sigpic
E39 530da M-sport Individual
E36 320i Cabrio DIY M-sport
Ex. E46 320d Touring M-sport II
Ex. E36 325i Sedan DIY M-sport
Ex. E30 316i 2d "Winter drifter"
Comment
-
-
No nyt on valmis. Ei vaan ole tuo kangas ihan samaa väriä, mutta minkäs teet kun ei parempaa vaan löytynyt.. Mielestäni todella toimiva ratkaisu ja kaikki kuljetuskapasiteetti säilyi
Kuva vaan on todella surkea (pimeässä puhelimella otettu)
Tuolla lisää kuvia: http://www.btcf.fi/forum/album.php?albumid=300Last edited by Tejuka; 13-01-2009, 22:30.sigpic
E39 530da M-sport Individual
E36 320i Cabrio DIY M-sport
Ex. E46 320d Touring M-sport II
Ex. E36 325i Sedan DIY M-sport
Ex. E30 316i 2d "Winter drifter"
Comment
-
Comment