Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äänenlaatulaitteiston kokoaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #46
    Originally posted by Juhis View Post
    Kuten totesin aiemmin, laadukkailla ja nykyaikaisilla elementeillä ei ole toistoa häiritseviä kartioresonansseja käytettävän toistoalueen sisällä. Ja tekemällä tarpeettomia passiivisia korjauksia pelkästään pilataan toisto. Monimutkaiset jakosuotimet hukkaavat helposti äänestä monia asioita, esim. pilaavat dynamiikkaa ja heikentävät hyötysuhdetta. Lisäksi autossa sinulla on aivan muut todelliset ongelmat, kuin kartioresonanssien monikerrat.
    Tuossa on yksi tosi laadukas kalliissa kaiuttimissa käytetty elementti jossa ainoana heikkoutena on järkyttävä kartioresonanssi joka poistetaan muuten kuin jakosuodatuiksella.


    Siihen jalkatilassa olevaan 6,5":n ja diskantin liuskoittumis- ja äänen vaeltamisongelmaan helpottaisi hieman se jos erillissarja olisi suodoltaan esimmäistä astetta. Silloin ääni pysyisi paremmin "hanskassa", tosin silloin jakosuodin tarvitsee kyllä muutakin kuin jakosuodatuksen. Tutkimisen ja suunnitelemisen arvoinen paikka :think
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7418
      • Oulu

      #47
      Originally posted by pyroz View Post
      Suora vaste kuulostaa yksinkertaisesti paskalta. Monesti kokeiltu ja todettu.
      Originally posted by Juhis View Post
      Taajuusvasteen merkitystä äänenlaadulle ei kannata väheksyä.
      Tässä on tosiaan melko mielenkiintoinen ristiriita. Genelecit sun muut vastaavat lienee aika suoralla vasteella (ainakin akselilta mitattuna) ja kuulostaa minusta yleensä hyvältä. Toisaalta kotona on Magnepanit, jotka ei ole suoraa vastetta nähneetkään. Silti ne kuulostaa useimmiten aivan mahtavilta.

      Originally posted by Juhis View Post
      On vain huomioitava, että kaiuttimella ei ole vain yhtä taajuusvastetta, vaan on huomioitava kaiuttimen kokonaissäteily eri suuntiin ja heijastuksena tulevan äänen vaikutukset suoraan ääneen.
      Tässäpä se yo. ristiriidan aiheuttaja tulikin. Vaikka Geneleccien vapaakenttävaste akselilta mitattuna ois viivotinsuora, ei tehovaste sitä ole. Tyypillisen huoneen vaikutuksesta korvan kuulema vaste ei kuitenkaan muistuta vapaakenttävastetta mitenkään. Magnepanien kohdalla taas vuoristorataa muistuttava vapaakenttävaste ei kerro mitään siitä miltä ne kuulostavat tavallisessa huoneessa, koska dipolina niitten suuntaavuus ja takasäteily vaikuttavat ratkaisevasti (eritavalla kuin Geneleceissä) siihen mitä korvaan tulee.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 11-05-2007, 11:10.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #48
        Voihan siinä olla ristiriita kun kahden eri henkilön kirjoitukset. Offtopicikiksi kun on mennyt, jatketaan.

        Kotio voisi kyllä jossain vaiheessa dipolikaiuttimet rakentaa. Ei tarvisi niin paljon ressata akustoinnin kanssa ja ihmetellä kun betonihuone kumisee.

        ja tosiaan suora taajuusvaste ei ole mikään laadun tae. ihmisen korva ei ole tasan yhtä herkkä kaikille taajuuksille. Lisäksi kaksi hyvin samanlaista taajuusvastetta omaavaa kaiutinta voi soida eri sävyllä. Toinen erottelee, toinen on kuin verhon takana.

        Nyt haen sellaista sointi autoon jos on erottelevat elementit eikä verhoa naaman edessä. Vai sitten SPL olisikin kiemuraa (kuten se aina autossa on ilman manipulointia). Vastetta voi sitte korjata mittausten jälkeen jos siellä on erittäin pahoja virheitä.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #49
          Originally posted by alspe View Post
          Tuossa on yksi tosi laadukas kalliissa kaiuttimissa käytetty elementti jossa ainoana heikkoutena on järkyttävä kartioresonanssi joka poistetaan muuten kuin jakosuodatuiksella.
          Jep, on kyllä aikamoinen piikitys vasteessa! Tuollainen elementti nyt tarvitsee ehdottomasti resonanssipiirin vaimentamaan tuota piikitystä. Mutta normaalit autokäyttöön tarkoitetut elementit harvemmin sellaista tarvitsevat.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #50
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Tässäpä se yo. ristiriidan aiheuttaja tulikin. Vaikka Geneleccien vapaakenttävaste akselilta mitattuna ois viivotinsuora, ei tehovaste sitä ole. Tyypillisen huoneen vaikutuksesta korvan kuulema vaste ei kuitenkaan muistuta vapaakenttävastetta mitenkään. Magnepanien kohdalla taas vuoristorataa muistuttava vapaakenttävaste ei kerro mitään siitä miltä ne kuulostavat tavallisessa huoneessa, koska dipolina niitten suuntaavuus ja takasäteily vaikuttavat ratkaisevasti (eritavalla kuin Geneleceissä) siihen mitä korvaan tulee.
            Kyllä, juurikin näin. Magnepanit yms paneelikaiuttimet kuulostavat todennäköisesti surkealta kaiuttomassa tai todella vahvasti akustoidussa studio/tarkkaamotyyppisessä huoneessa, jossa taas jopa pienet Genelecit kuulostavat lähes virheettömiltä. Vahvasti akustoiduissa tiloissa vapaakenttävasteen eli suoraan edestä mitatun taajuusvasteen merkitys korostuu.

            Normaali huoneessa taas erittäin suuri osa kuultavasta äänestä muodostuu eri pintojen kautta tulleista heijastuksista. Eli lattian, seinien ja katon kautta tulevista heijastuksista. Siis pienellä viiveellä kuuntelupaikalle saapuvista ääniaalloista. Ja nämä sotkevat sekä toiston tarkkuutta, äänitteen alkuperäistä tilavaikutelmaa että taajuusvastetta. Jos kaiuttimen toisto ei ole hallittu eri suuntiin, vaan melko laajalle säteilevä kaiutin toistaa esim. yläkeskiäänet hyvin eri voimakkuuksilla eri kulmiin, ei toisto voi olla tasainen normaalissa kaikuisessa ja akustoimattomassa kuuntelutilassa. Tämä näkyy epätasaisena tehovasteena.

            Magnepaneissa ja vastaavissa paneelikaiuttimissa taajuusvaste on suoraan edestä päin mitattuna epätasainen. Mutta homman idea piilee siinä, että näiden kaiuttimien säteily esimerkiksi sivusuuntaan on huomattavasti vaimeampaa, kuin perinteisillä dynaamisille elementeillä toteutetuilla pienehköillä kaiuttimilla. Kun heijastuneiden ääniaaltojen voimakkuus on selvästi vaimeampi, kuin suoran äänen voimakkuus, häiritsevät nämä myöhemmin saapuneet ääniaallot myös vähemmät toiston tarkkuutta.

            Jos taajuusvasteessa on kuitenkin epätasaisuutta, kuuluu se ennemmin tai myöhemmin eri äänialueiden tasapainon vääristymisenä. Oli kyseessä sitten paneelit, tavalliset kaiuttimet tai autoäänentoisto. Eri asia on tietysti, jos ääni halutaan muokata tarkoituksellisesti tietyn makusuuntauksen mukaisesti.

            Esim. Genelecin useat mallit on suunniteltu studio/tarkkaamo monitoreiksi, joten niiltä edellytetään värittymätöntä toistoa. Studiomonitorilla ei saa olla omaa soundia. Siksi ne eivät välttämättä ole miellyttävimmät kaiuttimet, kun kuunnellaan tavallisia päin persettä miksattuja ja tuotettuja levyjä. Eikä myöskään kaikki Genelecit ole parhaat mahdolliset valinnat kotikäyttöön, koska vaikka niissä on pyritty myös kiinnittämään huomioita sivusuunnan säteilyyn, ei tasainen tehovaste ole ollut se ykköskriteeri kaiuttimien suunnittelussa. Akustoidussa kuuntelutilassa ne kuitenkin toimivat loistavasti. Huomioiden tietysti pienempien mallien rajoitukset bassoalueen dynamiikan ja erityisesti alarajataajuuden suhteen.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #51
              Miks näin kauhee luento Tässä topcissa viimeksi kirjoitelleet varmasti tietää nuo asiat

              Mutta edelleen, erillissarjoja hintaluokassa 200€. Mikä antaa ns. erottelevuutta? Mahdollisesti 1.asteen jaolla, jotta ääni ei vaella niin paljon elementtien välillä. Ehkä pitää komponenteista kasata systeemi jos 1.asteen suodatuksen haluaa.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • teukkamaister
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 138

                #52
                Omasta mielestä on jotenkin hullua alkaa suunnittelemaan AUTOON mitään äänenlaadultaan "täydellistä" järjestelmää ja sitten vielä hulluna stressata jostain taajuusvasteista, kartioresonansseista ja äänen liuskoittumisongelmista... Ajaessa kuitenki kuuluu kaiken maailman ajomelut, naapurinsedät ja oravat autoon sisään ja muutenkin muoviosat yms. tärisee ja räpättää. mää hieman veikkaan, että enemmän sua häiritsee niiden ovien ym. ovien tuottama räminä musiikkia kuunnellessa ku joku kartioresonanssi. Omasta mielestä on ainakin hyvä pohtia tämmöisiä käytännön asioita ja ongelmia ensin ja sitten vasta siirtyä tuolle utopiatasolle josta tässä nyt on jauhettu... (Siis minulla tuo ainakin menee välillä täysin yli ymmärryksen, kun jauhetaan asioista joita ihmiskorva ei välttämättä edes kuule/osaa erotella).

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #53
                  Originally posted by teukkamaister View Post
                  Omasta mielestä on jotenkin hullua alkaa suunnittelemaan AUTOON mitään äänenlaadultaan "täydellistä" järjestelmää ja sitten vielä hulluna stressata jostain taajuusvasteista, kartioresonansseista ja äänen liuskoittumisongelmista... Ajaessa kuitenki kuuluu kaiken maailman ajomelut, naapurinsedät ja oravat autoon sisään ja muutenkin muoviosat yms. tärisee ja räpättää. mää hieman veikkaan, että enemmän sua häiritsee niiden ovien ym. ovien tuottama räminä musiikkia kuunnellessa ku joku kartioresonanssi. Omasta mielestä on ainakin hyvä pohtia tämmöisiä käytännön asioita ja ongelmia ensin ja sitten vasta siirtyä tuolle utopiatasolle josta tässä nyt on jauhettu... (Siis minulla tuo ainakin menee välillä täysin yli ymmärryksen, kun jauhetaan asioista joita ihmiskorva ei välttämättä edes kuule/osaa erotella).
                  Ei haeta täydellistä, ei. Yllättävän vähän e34:nen tärisee ja rämisee. Oikeastaan vaan kesärenkaat pitää ääntä sekä tuulilasin kulma hieman vinkuu omassa. Kyllä ne siitä hieman peittyy kun volaa nostaa, mutta samalla lisääntyy pahat virheet jos niitä kaiuttimissa on.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #54
                    Originally posted by alspe View Post
                    Miks näin kauhee luento Tässä topcissa viimeksi kirjoitelleet varmasti tietää nuo asiat
                    No minusta vähän tuntuu, että sinulle ei taida vielä olla kaikki asiat ihan selvillä. Ihan kirjoittamiesi viestien perusteella.. Ja kertaushan on opintojen äiti.

                    Meinaan vaan, kun murehdit jostain kartioresonansseista, eikä sinulla tunnu olevan mitään tietoa todellisista autoäänentoiston ongelmista sinun tapauksessasi (eli 2-tie sarja vakiopaikoille).
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #55
                      Originally posted by Juhis View Post
                      No minusta vähän tuntuu, että sinulle ei taida vielä olla kaikki asiat ihan selvillä. Ihan kirjoittamiesi viestien perusteella.. Ja kertaushan on opintojen äiti.

                      Meinaan vaan, kun murehdit jostain kartioresonansseista, eikä sinulla tunnu olevan mitään tietoa todellisista autoäänentoiston ongelmista sinun tapauksessasi (eli 2-tie sarja vakiopaikoille).
                      On kyllä tiedossa noi jutut. Kun tämä koko homma on kompromisseja eri asioista ja omista haluista ja mieltämyksistä. Ei ole välttämättä täydellistä ääntä siten, että se kävisi kaikille. Sulle voi olla pääasia suora taajuusvaste ja kaiuttimet korkealla, jollekkin muulle voi olla joku muu juttu.

                      Alunperin koko resonanssijuttu lähti siitä, että tarkoitin : JOS rakennan oman 2-tie sarjan, niin otan selvää onko kyseisissä elementeissä jotain pahaa mutkaa vasteessa. Jos on, niin suoristetaan sitä imupiirillä tms. Sitten voidaankin käyttää paremmin loivaa jakosuodatusta. Mutta sinä taas et tekisi niin vaan laittaisit 2-tie sarjan kojelaudan päälle ja thats it. Mitä sitten jos ihmiset tekee eri lailla asiat? Vai ajattelitko levittää "jumalan sanaa" kuinka autohifiä harrastetaan yhdellä ainoalla oikealla tavalla? Mä en ainakaan missään vaiheessa ole ehdottanut muille miettimääni konstia.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6936
                        • N/A

                        #56
                        Pistä joku pien kaveri puhumaan jalkotilasta suu kohti kardaanitunnelia, ja sitten se sama kaveri puhumaan siitä tuulilasin etukulmasta, ymmärrät varmaan eron miksi kaikki suosittelee keskareitten asentamista vakiopaikoille.
                        Okei ehkä tosi huono esimerkki mutta idea saattaisi selvitä. Itsellä oli aikoinaan 405 Mi16 peugeotissa kojelaudan paikoilla 3.5" koksut ja ovissa kunnon lasikuitukoteloissa midit ja ajoin midejä täysaktiivina ja koksuja omalla passiivijaollansa ja viiveet oli käytössä.
                        Voin sanoa että se toimi. muissa autoissani on ollut 2tietä ja millo mitäkin muttei niitä voi kyllä verrata tuohon.
                        E34 se kalliimpi soundsystem oli myös toteutettu juuri että midit alhaalla, keskarit orkkispaikoilla ja diskantit peilikolmioissa. Oletko kuunnellut koskaan?
                        Väitän että ihan ok saundi alkuperäiskaiuttimiksi
                        Ja kun sanoit ettei sinne mahdu niin Suomessa on tietääkseni aika moneen E34 asennettu keskiäänet orkkispaikoille.

                        Niitä on pienempiäkin kun 4".

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #57
                          Originally posted by Antti O View Post
                          Pistä joku pien kaveri puhumaan jalkotilasta suu kohti kardaanitunnelia, ja sitten se sama kaveri puhumaan siitä tuulilasin etukulmasta, ymmärrät varmaan eron miksi kaikki suosittelee keskareitten asentamista vakiopaikoille.
                          Okei ehkä tosi huono esimerkki mutta idea saattaisi selvitä. Itsellä oli aikoinaan 405 Mi16 peugeotissa kojelaudan paikoilla 3.5" koksut ja ovissa kunnon lasikuitukoteloissa midit ja ajoin midejä täysaktiivina ja koksuja omalla passiivijaollansa ja viiveet oli käytössä.
                          Voin sanoa että se toimi. muissa autoissani on ollut 2tietä ja millo mitäkin muttei niitä voi kyllä verrata tuohon.
                          E34 se kalliimpi soundsystem oli myös toteutettu juuri että midit alhaalla, keskarit orkkispaikoilla ja diskantit peilikolmioissa. Oletko kuunnellut koskaan?
                          Väitän että ihan ok saundi alkuperäiskaiuttimiksi
                          Ja kun sanoit ettei sinne mahdu niin Suomessa on tietääkseni aika moneen E34 asennettu keskiäänet orkkispaikoille.

                          Niitä on pienempiäkin kun 4".
                          Olen juu kuullut kojelaudan päällä soivia kaiuttimia ja hyvin ne toistaa. Jo aiemmin muissa yhteyksissä ja tässäkin topicissa kyselin mitkä kaiuttimet kunnolla menee e34:n kojelaudalle, mutta ei siihen selvää vastausta ole tullut. Kuin, että 4":nen menee modaamalla. Jos siihen kojelaudalle jotain asentaa, pitäisi löytää kaiutin mikä on varmasti hyvä. Ei se mitään hyödytä, että saa sen paskan ja epätarkan äänen siihen kojelaudan päälle.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #58
                            Minkähänlaiselta nuo isot "diskantit" kuulostavat?


                            Eli nuo 2 tuuman domet joille luvata toistoalue noin 500 Hz- 8 kHz. Laittaisi vain semmoset ja 6,5":n midin 500 Hz:n jaolla. Vielä olisi melko korkea jako, mutta voisi olla hyväkin. Ylin kuultava oktaavi jäisi pois, mutta siellähän ei paljon informaatiota ole. Tuo vain heleyttä sointiin.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7418
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by alspe View Post
                              Eli nuo 2 tuuman domet joille luvata toistoalue noin 500 Hz- 8 kHz.
                              Hitto kun on kalliita nuo domet! Ois kyllä jännä saada E39:iin vastaavan tyylinen systeemi myös kuin mitä tässä nyt haetaan E34:een. Menisköhän E39 vakiopaikoille tollaset 2" keskiäänidomet....?

                              Löytysköhän täältä kokemusta:
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 11-05-2007, 13:27.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                #60
                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Hitto kun on kalliita nuo domet! Ois kyllä jännä saada E39:iin vastaavan tyylinen systeemi myös kuin mitä tässä nyt haetaan E34:een. Menisköhän E39 vakiopaikoille tollaset 2" keskiäänidomet....?
                                Mikä pirun raha tuo 150-200 € jos sillä saa hyvän äänen ja helpon asennuksen vielä Tollaisissa ei montaa kymppiä häviä kun myy elementit eikä anna auton mukana.

                                Tosin noin 500 euroa maksaisi koko setti jos laittaisi 2-2,5" domet + laadukkaat 6,5" midit ja kunnon 4 kanava vahvistin.
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎