Originally posted by alspe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Äänenlaatulaitteiston kokoaminen
Collapse
X
-
Originally posted by pyroz View PostMihin ne diskantit nyt jäi? Jos tulkitsen tuon sun aikaisemman viestin oikein, että toisto jää yläpäässä 8Khz ja harkitset sen jättämistä siihen, niin siirryn kyllä tästä viimeinkin täysin popkorniastian viereen nauramaanG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMihin ne diskantit nyt jäi? Jos tulkitsen tuon sun aikaisemman viestin oikein, että toisto jää yläpäässä 8Khz ja harkitset sen jättämistä siihen, niin siirryn kyllä tästä viimeinkin täysin popkorniastian viereen nauramaan
Originally posted by alspeYlin kuultava oktaavi jäisi pois, mutta siellähän ei paljon informaatiota ole. Tuo vain heleyttä sointiin.
Näiden Alspen pohdiskelujen perusteella todennäköisesti parempaan lopputulokseen pääsisi ostamalla minkä tahansa oikean 2-tie erillissarjan, jonka joku on edes yrittänyt joskus suunnitella toimimaan autokäytössä.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostJoo mä en pysty enää edes kirjoittamaan tähän threadiin. Kun ei pysty nauramatta lukemaankaan näitä juttuja. Sitä musiikkiakin on sama soittaa vaikka C-kasetilta kaikki Dolbyt päällä, jos toistoalueen ylärajaksi riittää noin 8000 Hz.
Voi elämän kevät mitä juttua.. Ihan sama kun toistoalueen rajaisi alapäässä 150 Hz:n perusteluilla "ei siellä alle 150 Hz ole montakaan soitinta"
Näiden Alspen pohdiskelujen perusteella todennäköisesti parempaan lopputulokseen pääsisi ostamalla minkä tahansa oikean 2-tie erillissarjan, jonka joku on edes yrittänyt joskus suunnitella toimimaan autokäytössä.
Alle 150 Hz:lla on monet soittimien perustaajuudet, yli 12 kHz:llä ei todellakaan ole niin.
Kun kerran tiedät paljon autohifistä/äänentoistosta, niin kiinnostaisi tietää tajuatko oikeasti "musiikin kuuntelusta" jotain? Yksittäiset taajuudet eivät ole musiikin kannalta samanarvoisia (mun mielestä) kuten sinä taajuuskaistahifistinä sen pidät. Se on käynyt hyvin selvästi ilmi, että sun mielestä äänentoisto voi olla kunnossa vain kun vaste on suora 20-20000 Hz. Muulla ei väliä? Kun se ei ole niin yksinkertaista. Karkeasti ottaen voisi sanoa, että laittaisin 60 % "rahasta" 100-2000 Hz:in välille ja loput muille taajuuksille jos niin pystyisi tekemään. Mutta ei se kaikille näemmä mene samalla tavalla. Ja equ-juttu aluperin oli sen takia, että sillä korjattaisiin ISOT kuopat mitä auto aiheuttaa.Last edited by alspe; 11-05-2007, 22:12.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View Post
Voi elämän kevät mitä juttua.. Ihan sama kun toistoalueen rajaisi alapäässä 150 Hz:n perusteluilla "ei siellä alle 150 Hz ole montakaan soitinta"G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Voi luoja taas.
Aloin lukea tätä ketjua ja ajattelin että tähän en kyllä kirjoita mitään kun keskustelu soutaa niin laidasta laitaan. Mutta näköjään sitten on pakko sanoa jotain.
Vaikka täällä eräät tahot ovat kiven kovaan sitä mieltä että äänikuva jää väkisin alas jos käytetään 2-tie sarjaa vakiopaikoilla, voin kertoa että kun asiat tehdään oikein, ei tämä tule olemaan ongelma. Laadukas 2-tie sarja on varmasti lopputuloksen kannalta parempi ratkaisu kuin samaan hintaan ostettu 3-tie. Ja kunnon asennuksella ja hyvällä erillissarjalla on mahdollista saavuttaa vallan maukas bassontoisto JA hyvä keskiääni. Ei nyt mitään kunnon subwooferilla tehtyä alapäätä mutta aika moneen makuun riittävä toisto. Jopa hyvillä 5.25" mideillä on saatu ihmisiä uskomaan että autossa on vähintään 8" subi. KUN asiat tehdään oikein.
Ja se E34:n kick-panelin muovi ei ole sitten se oikea tapa.
Taajuusvasteen suoruus ei ole mitenkään tavoiteltavaa autossa. EI MITENKÄÄN.
Se että mittari näkee suoran taajuusvasteen, ei tarkoita sitä että se olisi todellisuudessa suora. Mittari ei kuule aikaa samalla tavalla kuin ihminen. Mittaus tehdään tietyllä näyttenottotaajuudella. Eli mittari näyttää sen äänien summan mitä siinä aikaikkunassa mikrofoniin tulee. Ja kun heijastunut ääni ja suora ääni tulevat sopivasti eri vaiheessa mikkiin, niin tulos on "suora" taajuusvaste joka kuullostaa ihan hirveältä.
Ja viimeisenä: On aika turhaa tuolla budjetilla ruveta pohtimaan itse kokoavansa erillissarjaa. Tai sitten täytyy olla varmaa tietoa toimivuudesta. Ai niin, autokaiutinvalmistajat ovat tehneet sitä tutkimusta jo vuosia. Joten kauppaan hankkimaan valmista sarjaa ja lopputulos on varmasti parempi kuin käyriä tutkimalla ja erilliselemettejä arpomalla.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostVielä edes ymmärtäisit mitä se oktaavi tarkoittaa. 20 - 40 Hz:in ero on "yhtä suuri" kuin se vaimentunut 10000-20000Hz:n ylin oktaavi. Siis musiikkimielessä. Tietysti taajuuskaistassa on hirveä puutos
Enköhän minä aikoinaan "muutaman vuoden" alaa opiskelleena tiedä, mitä puhun. En viitsi alkaa tästä sen enempää väittelemään. Sinulla kun on näkyään tapana käsitellä asioita teoriassa, paperilla ja suunnittelupöydällä. Toisilla kun on myös käytännön kokemusta asioista sen teoriatiedon lisäksi. Eli ei pelkkää mutu-tietoa.Last edited by Juhis; 12-05-2007, 07:33.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostJos suunnittelemasi rajataajuus ylhäällä riittäisi vain 8000 Hz:n, puuttuisi musiikista kaikki todellinen kirkkaus ja ilmavuus.
Sulle kun ei näköjään mene päähän se, että eri taajuudet vaativat eri määrän panostusta. Keskiäänet itsellä enemmän kuin aivan ylimmät diskantit ja alimmat bassot.
Mutta hyvä vilhosuuri tulit mukaan. Edelleenkin asennuksen vaikeuden ja laadun kompromissina pitäisin 6,5": erillissarjaa mielellään loivalla jaolla. Alkuperäisillä paikoilla TUKEVASTI kiinni. Ja 100-200 W oikeaa tehoa per kanava.
Eikä ollut tarkoitus "arpoa" erilliselementtejä, vaan mittausten kautta kunnolla rakentaa, mutta aikaa se piru veisi varmaan koko kesän.
Mikä olisi paras sarja alle 200€:lla?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostSinulla kun on näkyään tapana käsitellä asioita teoriassa, paperilla ja suunnittelupöydällä. Toisilla kun on myös käytännön kokemusta asioista sen teoriatiedon lisäksi. Eli ei pelkkää mutu-tietoa.
Pitäisikö ensimmäisenä juosta kauppaan ja ostaa ensimmäinen 3,5"-4":n sarja joka VOISI mahtua kojelaudalle vain siksi että sinä niin ehdotit? Mitä hiton hyötyä siitä on, että hätäisesti ostaa jonkun sarjan tarkemmin tutkimatta miten se toistaa tms?
Lyökää vaan lukkoon tämä. Melko monta kertaa yritin kysellä vahvistimista ja erillissarjoista, mutta aina vaan eräs takertui muihin juttuihin koska ne paikkeavat valtavirrastaG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostVakavissani ajattelin 12 kHz:n rajaa kuten jo sanoin. Pidät siis pelleinä kaikkia jotka esim. kotonaan käyttävät laadukkaita laajakaistatoistimia (Jordan, Fostex..). Niiden kaistaa alkaa usein laskea 10 kHz:n jälkeen?
Kyllähän hifi ja "highend" piireistä löytyy kaikenlaisia pellehermanneja ja mikkihiiriä, mutta ei minun tarvitse ottaa sellaisista mallia omia laitteistojani valitessa. Itse luotan omiin korviini ja aikoinaan useita Hifi-lehden ja Suomen Hifi-talon rakennussarjoja rakentaneena, muutamia kaiuttimia omaksi iloksi mukamas suunnitelleena ja tälläkin hetkellä kuusi kotikaiutinparia omistavana (omistuksessa ollut kymmeniä erilaisia) voisin väittää, että kokemusta löytyy äänentoistosta enemmän kuin keskimääräisellä multakorvalla.
Originally posted by alspeSulle kun ei näköjään mene päähän se, että eri taajuudet vaativat eri määrän panostusta. Keskiäänet itsellä enemmän kuin aivan ylimmät diskantit ja alimmat bassot.
Totta kai keskiäänialue on korvan herkin alue tietyssä mielessä ja täytyy toistua myös puhtaasti ilman ärsyttäviä honotuksia ja piikityksiä. Tästä olen samaa mieltä. Mutta musiikista menetetään erittäin suuri osa, jos ne ylimmät diskantit ja alimmat bassot jäävät toistumatta.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostMitä sä aina jauhat tätä paskaa? Mistä v****ta sä muka tiedät mitä mä olen käytännössä tehnyt? Oletko joku Moden lisäksi joku selvännäkijä? Ihan yhtä hyvin voisi arvioida sun rakentelevan sarjoja kojelaudan päälle vain sen takia kun isotpojat niin sanoo Jotenkin sun kirjoituksista käy ilmi, että omaa päätä ei paljon käytetä?
Originally posted by alspePitäisikö ensimmäisenä juosta kauppaan ja ostaa ensimmäinen 3,5"-4":n sarja joka VOISI mahtua kojelaudalle vain siksi että sinä niin ehdotit? Mitä hiton hyötyä siitä on, että hätäisesti ostaa jonkun sarjan tarkemmin tutkimatta miten se toistaa tms?
Itselläni on nykyisessä autossa juurikin alkuperäisellä paikalla bassokeskiääniset, koska auto on niin pieni, ettei tilaa ole missään muualla. Enkä halua alkaa pilaamaan arvokkaan auton rakenteita ruuvailemalla etuovipahveihin reikiä. Mutta perseestähän se ääni on, koska diskantit rääkyy siinä korvien juuressa ja keskiäänet jää pyörimään sinne jalkatiloihin. Tervetuloa kuuntelemaan joskus, niin tiedät, mitä tarkoitan. Eikä bassojen dynamiikka ainakaan minua vakuuta noille 5,25" elementeillä toistettuna. Mitään suunnittelemaasi 100 - 200 Watin tehoa minulla ei niille elementeille ole, enkä myöskään näe sitä tarpeelliseksi, koska ne eivät tuossa asennuksessa tule koskaan kestämään sellaisia tehoja.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Vilhosuuri View PostVoi luoja taas.
Aloin lukea tätä ketjua ja ajattelin että tähän en kyllä kirjoita mitään kun keskustelu soutaa niin laidasta laitaan. Mutta näköjään sitten on pakko sanoa jotain.
Vaikka täällä eräät tahot ovat kiven kovaan sitä mieltä että äänikuva jää väkisin alas jos käytetään 2-tie sarjaa vakiopaikoilla, voin kertoa että kun asiat tehdään oikein, ei tämä tule olemaan ongelma. Laadukas 2-tie sarja on varmasti lopputuloksen kannalta parempi ratkaisu kuin samaan hintaan ostettu 3-tie. Ja kunnon asennuksella ja hyvällä erillissarjalla on mahdollista saavuttaa vallan maukas bassontoisto JA hyvä keskiääni. Ei nyt mitään kunnon subwooferilla tehtyä alapäätä mutta aika moneen makuun riittävä toisto. Jopa hyvillä 5.25" mideillä on saatu ihmisiä uskomaan että autossa on vähintään 8" subi. KUN asiat tehdään oikein.
Ja se E34:n kick-panelin muovi ei ole sitten se oikea tapa.
Taajuusvasteen suoruus ei ole mitenkään tavoiteltavaa autossa. EI MITENKÄÄN.
Se että mittari näkee suoran taajuusvasteen, ei tarkoita sitä että se olisi todellisuudessa suora. Mittari ei kuule aikaa samalla tavalla kuin ihminen. Mittaus tehdään tietyllä näyttenottotaajuudella. Eli mittari näyttää sen äänien summan mitä siinä aikaikkunassa mikrofoniin tulee. Ja kun heijastunut ääni ja suora ääni tulevat sopivasti eri vaiheessa mikkiin, niin tulos on "suora" taajuusvaste joka kuullostaa ihan hirveältä.
Ja viimeisenä: On aika turhaa tuolla budjetilla ruveta pohtimaan itse kokoavansa erillissarjaa. Tai sitten täytyy olla varmaa tietoa toimivuudesta. Ai niin, autokaiutinvalmistajat ovat tehneet sitä tutkimusta jo vuosia. Joten kauppaan hankkimaan valmista sarjaa ja lopputulos on varmasti parempi kuin käyriä tutkimalla ja erilliselemettejä arpomalla.
vnu
Teree . Sulla oli tuossa oikeasti ihan asiaa. Mutta tuosta viimeisestä minulla on hieman eri näkemys. Saahan olla? Minulla on ollut itsellä autossa vain kaksi valmista erkkasarjaa MDS halpis ja Infinity kappa (se vihreä), lopun aikaa on ollut itse "irtoelementeistä" kasattu setti. Ei ole kukaan haukkunut, päinvastoin. Usen on herännyt kuuntelijalla kiinnostus että "paljon maksaa,mites jos mullekkii?" Mitä olen noita valmissarjoja (halvempia, ~200€ luokkaa) katsellut ja asentanut kavereille, niin ei ne jotenkin niin erikoisia ole. Kyllä mun mielestä pääsee hyvään tulokseen kun tutustuu elementtien toimintaan specsien ja soundin kautta, ja lähtee siitä rakentamaan.
Itse olen ajatellut että ihmisiä ne on nekin ketkä niitä sarjoja suunnittelee, ja kokemusta suunnittelusta ja rakentamisesta ei itselle tule jos ei itse tee. Tottakai menee aikaa ja tulee virheitä, mutta niistä oppii.
Comment
-
-
Originally posted by TomiK View PostTeree . Sulla oli tuossa oikeasti ihan asiaa. Mutta tuosta viimeisestä minulla on hieman eri näkemys. Saahan olla? Minulla on ollut itsellä autossa vain kaksi valmista erkkasarjaa MDS halpis ja Infinity kappa (se vihreä), lopun aikaa on ollut itse "irtoelementeistä" kasattu setti. Ei ole kukaan haukkunut, päinvastoin. Usen on herännyt kuuntelijalla kiinnostus että "paljon maksaa,mites jos mullekkii?" Mitä olen noita valmissarjoja (halvempia, ~200€ luokkaa) katsellut ja asentanut kavereille, niin ei ne jotenkin niin erikoisia ole. Kyllä mun mielestä pääsee hyvään tulokseen kun tutustuu elementtien toimintaan specsien ja soundin kautta, ja lähtee siitä rakentamaan.
Itse olen ajatellut että ihmisiä ne on nekin ketkä niitä sarjoja suunnittelee, ja kokemusta suunnittelusta ja rakentamisesta ei itselle tule jos ei itse tee. Tottakai menee aikaa ja tulee virheitä, mutta niistä oppii.
Jos jotku laadukkaat Seasin tai ScanSpeakin bassokeskiäänet maksaa sen 60-120 €/kpl ja diskantit 30-100€/kpl, niin voi vaan kuvitella millaista paskaa 100-200€:n valmiissa sarjoissa elementit on.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostNo kyllä noista sun kirjoituksista paistaa aika hyvin läpi käytännön kokemuksen taso. Itse kysyit täällä vinkkejä "äänenlaatulaitteiston kokoamiseen". Ehkä luin kuitenkin väärin. Ehkäpä tarkoititkin mahdollisimman halvalla rakennettavaa peruslaitteistoa. Jossa ei haittaa, vaikka keskiäänet tulee jalkojen juuresta ja niin edelleen. Laitatko sinä kotonakin 2-tie jalustakaiuttimet olohuoneen lattialle ja ruuvaat vielä niistä diskanttielementit irti ja ripustat ne metrin korkeammalle, kuin bassokeskiäänet?
Ei todellakaaan, mutta jos puhutaan aikuisten oikeasti laitteistosta, jossa on panostettu ÄÄNENLAATUUN, niin keskiääniä ei todellakaan toisteta mistään lattiamaton korkeudelta!
Itselläni on nykyisessä autossa juurikin alkuperäisellä paikalla bassokeskiääniset, koska auto on niin pieni, ettei tilaa ole missään muualla. Enkä halua alkaa pilaamaan arvokkaan auton rakenteita ruuvailemalla etuovipahveihin reikiä. Mutta perseestähän se ääni on, koska diskantit rääkyy siinä korvien juuressa ja keskiäänet jää pyörimään sinne jalkatiloihin. Tervetuloa kuuntelemaan joskus, niin tiedät, mitä tarkoitan. Eikä bassojen dynamiikka ainakaan minua vakuuta noille 5,25" elementeillä toistettuna. Mitään suunnittelemaasi 100 - 200 Watin tehoa minulla ei niille elementeille ole, enkä myöskään näe sitä tarpeelliseksi, koska ne eivät tuossa asennuksessa tule koskaan kestämään sellaisia tehoja.
Kotona en laita kaiuttimia lattialle koska siellä niiden sijoitus on paljon helpompaa, jopa sun pitäisi se tajuta = turha vertaus.
e34:ssa on myös jalkatilassa keskiäänet eli tiedän mistä ne soivat. Silti _yllättävän_ korkealla on stereokuva. En tiedä mistä johtuu. Onko jako alkuperäisissä matala tai jotain mutta laulaja on kojelaudan korkeudella, ei todellakaan lattialla. Nyt vaan osa elementeistä särisee vanhuuttaan.
Eihän erillissarjat 200 wattia tehoa kestä, ainakaan isossa kotelossa. Mutta vahvistimet soivat paremmin jos niiden tehovaroja ei tarvitse käyttää tapissa, tiedän sen että tiedät sen kyllä
Juu jossain vaiheessa varmasti tuli väärä kuva, että haettaisiin jotain highendautoa. Ei 500€ sitä saa.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Comment