Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äänenlaatulaitteiston kokoaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    Äänenlaatulaitteiston kokoaminen

    Jos sitä laittaisi simppelin ja loistavaäänisen musiikkinlaitteiston e34:een. Ideana olisi hyvin simppeli juttu, ei subbaria, ei lasikuituvirityksiä. Äänenlaatu kuntoon laadukkaalla 2-tie erillissarjalla, potkivalla vahvistimella ja taajuuskorjauksella yhdessä vasteen mittauksen kanssa. Budjetti pamahataa sinne 500 euron toiselle puolelle, taajuuskorjaimethan maksaa jonkin verran. Ideani sain vanhoja Hifilehtiä selailemalla. Siellä oli joku Avensis johon ensin laitettiin erillissarja ja sen päälle equtettiin. Äänenlaatua kehuttiin _erittäin_ hyväksi.

    Powersetistä mun helppo Manselaisena olisi tarvikkeet hakea.
    Erillissarja laitetaan 6,5":n, jotta kartiolla on vähän helpompi duuni bassojen kanssa. Lähestulkoon e34:n vakiopaikoille olisi elementit tarkoitus laittaa, jotain pientä modausta ehkä voisi koittaa.
    Bassokeskiääninen saisi olla jyhkeä koska subbaria ei laiteta. Diskantin jakotaajuus saisi olla mahdollisimman matala, jotta stereokuva nousee ylös. Niitä vaan ei taida halvemmissa sarjoissa olla?
    Siitä päästäänkin mielenkiintoiseen ajatukseen. Eli erillissarjan suunnittelu itse. Tietoa ja kokemusta kaiutinsuunnittelusta on sen verran, että jopa uskoisin sen onnistuvan. Sehän on varma, että reilu 100€:n erillissarjassa ei todellakaan ole niitä jyhkeimpiä ja vähäsäröisimpiä elementtejä eikä komponentteja käytetty, vaan juuri sitä "itseään", mistä isoimmat voitot tehdään. Pikaisesti laskien esim. Seasin laadukkaista elementeistä tekisi noin 250 eurolla sarjan. Mitenköhän se vertautuisi valmiiseen 250 euroa maksavaan erillissarjaan? Esim. Seasin 25TAF diskanteilla (33€ /kpl) pystyisi jaon vääntämään n. 2000 Hz:iin. Voi olla, että hyvän sarjan idea menee hieman hukkaan alkuperäisillä paikoilla?
    Kerran mulla oli DLS:n halvin B6-sarja ja se oli musta huonompi kuin BMW:n alkuperäiset kaiuttimet.

    Vahvistin puolesta. Saadaanko soundista dynaamisempi ja potkivampi siten, että laitetaan edullinen pääte (100€ SPL dynamics) ja pienehkö konkka sen avuksi vai se kaikki raha parempaan vahvistimeen? Bassoille yleensä konkkia ostetaan, mutta mä haluan dynamiikkaa ja potkua erillissarjalle.

    Taajuuskorjain? Nopeasti katsoen Autostudiolla oli 300 € Audiocontrol tms. Ehdotuksia siihen suuntaan.
    Last edited by alspe; 10-05-2007, 08:34.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
  • teukkamaister
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 138

    #2
    Originally posted by alspe View Post

    Vahvistin puolesta. Saadaanko soundista dynaamisempi ja potkivampi siten, että laitetaan edullinen pääte (100€ SPL dynamics) ja pienehkö konkka sen avuksi vai se kaikki raha parempaan vahvistimeen? Bassoille yleensä konkkia ostetaan, mutta mä haluan dynamiikkaa ja potkua erillissarjalle.
    Unohda konkka ja kaikki rahat siihen vahvistimeen, Ei taida tässä konkalla olla äänenlaatuun juurikaan vaikutusta. Äläkä osta "edullista päätettä", kannattaa laittaa kunnon pääte, niin ei rupea myöhemmin harmittaan, että miksi piti kitsastella. Eihän niitä monesti tarvi uusia ostaa ...

    niin ja itseäni hieman arveluttaa toi equ...liekö siitä ainakin 300e edestä hyötyä, ottaen huomioon, että sulla on vain yksi erillissarja...noh, saapahan säädettyä ainakin mieleisekseen...ja onhan se semmonen mitä joka pojalla ei olekaan . Mutta itse en kyllä laittas, tolla rahalla sais taakse hieman halvemman erkkasarjan ja loput laitettuna vahvistimeen jo hyvän 4-kanavaisen vahvistimen.
    Last edited by teukkamaister; 10-05-2007, 09:13.

    Comment

    • TomiK
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 125

      #3
      Kysäise astmin sivuilta noista bassoista mikä soi hyvin, ne kyllä kertoo. Autohifi tyypeissä on se kiva puoli että ne kertoo jos vaan tietää, poikkeuksia tietty on, mutta noin yleensä. Mun mielestä kannattaa ostaa erilliselementtejä, ja kasata sellainen setti kuin tykkäät. Erkkasatsin mukana tulee passiivijakari, ja saat sijoitettua senkin hinnan kaiuttimiin. Passiivijakaria et tarvitse kun hommaat 4 -kanavaisen (tai 2kpl 2ch) vahvarin jossa on säädettävät yli- ja alipäästöt (vakiona melkein kaikissa). Ensin kaiuttimet lopullisesti paikoilleen, ja sitten säätelet vaan jaot kohdalleen. Ei tarvitse pelata passiivikomponenttien (L,C,R) kanssa, ja muutokset kuulee heti. Helppoo. Ja saat just sellaiset tasot/jaot kuin haluat. Bassolle pitää sinun tapauksessa olla botnea tarpeeksi. Joku 2x 50w ei ihan välttämättä riitä kun on tarkoitus mennä alas asti (siis minun mielestä). Itsellä oli joskus halvemman hintaluokan vahvareita autossa, eteen 4x50 wattinen, ja subille 2x100wattinen monona. Tilalle tuli Audisonin 5 -kanavainen LRX. Soundi on ihan eri luokkaa. Eipä ole enää ollut aihetta vaihtaa pois.

      Equtukselle ei välttämättä ole edes tarvetta. Laita ensin ihan perussetti (soitin, vahvari(t), kaiuttimet) soimaan, ja kuuntele sitten tarvitsetko equa ollenkaan. Ja virtapuoli on tärkeä! Jos on liian pienet kaapelit ja/ tai huonot liitokset, on varmaa että ei soi ok. Ja miten voisikaan soida jos laitteet ei saa virtaa.

      Mut käy juttelee siellä powersetissä, ainakin näistä jutuista mitä laitoin, se Kalliojärvi rakentaa itsekin poppia kovasti, niin ainakin tietää mistä puhutaan

      Nyt postiin, vilkut on kai tullu!

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #4
        Originally posted by teukkamaister View Post
        Unohda konkka ja kaikki rahat siihen vahvistimeen, Ei taida tässä konkalla olla äänenlaatuun juurikaan vaikutusta. Äläkä osta "edullista päätettä", kannattaa laittaa kunnon pääte, niin ei rupea myöhemmin harmittaan, että miksi piti kitsastella. Eihän niitä monesti tarvi uusia ostaa ...

        niin ja itseäni hieman arveluttaa toi equ...liekö siitä ainakin 300e edestä hyötyä, ottaen huomioon, että sulla on vain yksi erillissarja...noh, saapahan säädettyä ainakin mieleisekseen...ja onhan se semmonen mitä joka pojalla ei olekaan . Mutta itse en kyllä laittas, tolla rahalla sais taakse hieman halvemman erkkasarjan ja loput laitettuna vahvistimeen jo hyvän 4-kanavaisen vahvistimen.
        Kerro vähän perusteluita "jätä konkka pois" kommentille. Kannattaa muistaa, että äänenlaati ei ole yhtä kuin suora taajuusvaste vaikka osittais sitäkin haen.

        En mä takana mitä sarjoja tarvitse kun ajan yleensä autoa siten, että naama sojottaa kohti tuulilasia

        Taajuuskorjausella saa säädettyä kummankin kanavan edestä erikseen, autossa on mitä ihmeellisempi mutkia vasteessa. Vaikka äänentoisto autossa yleisesti onkin "miellyttävä".

        Kunnon erillissarjoista vinkkejä. Semmonen mikä potkii kun käsketään ja diskantit toistaa heleästä ja mahdollisimman matalalla jaolla.

        Focalin sarjoja itse katselin. Polyglass 165 V2 omaa ainakin kunnon ripustuksen.

        Ei taida erilliselementeistä helposti löyty autoon sopivia bassoja. Qts pitäisi olla suuri (infinite baffle)...
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6721
          • PK-seutu

          #5
          Originally posted by alspe View Post
          Kerro vähän perusteluita "jätä konkka pois" kommentille. Kannattaa muistaa, että äänenlaati ei ole yhtä kuin suora taajuusvaste vaikka osittais sitäkin haen.

          En mä takana mitä sarjoja tarvitse kun ajan yleensä autoa siten, että naama sojottaa kohti tuulilasia

          Taajuuskorjausella saa säädettyä kummankin kanavan edestä erikseen, autossa on mitä ihmeellisempi mutkia vasteessa. Vaikka äänentoisto autossa yleisesti onkin "miellyttävä".

          Kunnon erillissarjoista vinkkejä. Semmonen mikä potkii kun käsketään ja diskantit toistaa heleästä ja mahdollisimman matalalla jaolla.

          Focalin sarjoja itse katselin. Polyglass 165 V2 omaa ainakin kunnon ripustuksen.

          Ei taida erilliselementeistä helposti löyty autoon sopivia bassoja. Qts pitäisi olla suuri (infinite baffle)...
          Perustelu "konkka pois" -kommentille: Et tarvitse sitä millään muotoa noin pienessä ja simppelissä systeemissä. Asiaa helpottaa vielä entisestään se, että akku ei ole konehuoneessa.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Originally posted by TomiK View Post
            Mun mielestä kannattaa ostaa erilliselementtejä, ja kasata sellainen setti kuin tykkäät. Erkkasatsin mukana tulee passiivijakari, ja saat sijoitettua senkin hinnan kaiuttimiin. Passiivijakaria et tarvitse kun hommaat 4 -kanavaisen (tai 2kpl 2ch) vahvarin jossa on säädettävät yli- ja alipäästöt (vakiona melkein kaikissa). Ensin kaiuttimet lopullisesti paikoilleen, ja sitten säätelet vaan jaot kohdalleen. Ei tarvitse pelata passiivikomponenttien (L,C,R) kanssa, ja muutokset kuulee heti. Helppoo. Ja saat just sellaiset tasot/jaot kuin haluat.

            Equtukselle ei välttämättä ole edes tarvetta. Laita ensin ihan perussetti (soitin, vahvari(t), kaiuttimet) soimaan, ja kuuntele sitten tarvitsetko equa ollenkaan. Ja virtapuoli on tärkeä! Jos on liian pienet kaapelit ja/ tai huonot liitokset, on varmaa että ei soi ok. Ja miten voisikaan soida jos laitteet ei saa virtaa.
            Passiivinen "jakosuodin" sisältää monesti paljon muutakin kuin jakosuodatuksen ja tason tasauksen. Itsekin mietin täysaktiivista 2-tie sarjaa, mutta homma ei ole ihan niin yksinkertainen välttämättä.
            Bassot tarkoitus leikata pois jostain 40 hz:stä pois jotta tehonkesto paranee eikä erottelu kärsisi.

            Virtajohdosta voi tulla hyvinkin lyhyt jos laitan vahvistimen hanskalokeroon. Ei välttämättä tarvitse konkkaa.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Originally posted by pyroz View Post
              Perustelu "konkka pois" -kommentille: Et tarvitse sitä millään muotoa noin pienessä ja simppelissä systeemissä. Asiaa helpottaa vielä entisestään se, että akku ei ole konehuoneessa.
              Kyllä se akku vielä eilen ainakin siellä oli

              Niin, systeemi on simppeli mutta antaisiko konkka kuitenkin botnea toistoon kun erillissarja paukuttelee 40-60 Hz:in taajuuksia? Helpostihan se vahavri tahtoisi antaa/ottaa 50-100 kertaisen tehon dynamiikan huipuissa verrattuna keskimääräiseen tehoon.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6721
                • PK-seutu

                #8
                Originally posted by alspe View Post
                Kyllä se akku vielä eilen ainakin siellä oli

                Niin, systeemi on simppeli mutta antaisiko konkka kuitenkin botnea toistoon kun erillissarja paukuttelee 40-60 Hz:in taajuuksia? Helpostihan se vahavri tahtoisi antaa/ottaa 50-100 kertaisen tehon dynamiikan huipuissa verrattuna keskimääräiseen tehoon.
                Ahaa ok. Ei ole E34 niin tuttu sitten kuin luulin

                Kuitenkin jos sulla on 1 vahvistin joka ohjaa yhtä erillissarjaa niin et tarvitse konkkaa. Tai siinä vaiheessa tarvitset jos olet jo tehnyt betonista kaiutinkotelot ja tehnyt johdotuksista liiallisenkin järeät ja säätänyt sitä equa pari vuotta ja vaihtanut kaiuttimia 5 kertaa ja vieläkin mielestäsi joku on pielessä. Eli siis aivan viimeisenä laskisin mitään konkan vaikutuksen varaan tässä tapauksessa.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by pyroz View Post
                  Ahaa ok. Ei ole E34 niin tuttu sitten kuin luulin

                  Kuitenkin jos sulla on 1 vahvistin joka ohjaa yhtä erillissarjaa niin et tarvitse konkkaa. Tai siinä vaiheessa tarvitset jos olet jo tehnyt betonista kaiutinkotelot ja tehnyt johdotuksista liiallisenkin järeät ja säätänyt sitä equa pari vuotta ja vaihtanut kaiuttimia 5 kertaa ja vieläkin mielestäsi joku on pielessä. Eli siis aivan viimeisenä laskisin mitään konkan vaikutuksen varaan tässä tapauksessa.
                  Isokoneisissa e34:ssa on akku takana, ei mulla

                  OK. Pitää funtsia sitä konkka-asiaa. Kuitenkin jossainhan se energiavarasto musiikin huippupotkuja varten pitää olla. Akussa se on, mutta jos edullisen pään vahvareissa on omat konkat hyvin pienet, niin funtsin vaan ettei siitä ainakaan haittaa ole jos laittaa kondensaattorin.

                  Onko autohifipuolella sama ilmiö kuultavissa kuin kotilaitteissa, että jos kuvittelet tarvitsevasi 30 w tehoa, niin kannattaa ostaa 200 watin vahvistin ennemmin kuin 50 wattinen? Eli musiikki soi "kepoisemmin" kun hanaa ei tarvitse raottaa paljon mitään. Samaa juttua haen konkalla, musiikin nopeaa soljumista kun virtaa on aina tarpeeksi lähellä
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6721
                    • PK-seutu

                    #10
                    Originally posted by alspe View Post
                    Isokoneisissa e34:ssa on akku takana, ei mulla

                    OK. Pitää funtsia sitä konkka-asiaa. Kuitenkin jossainhan se energiavarasto musiikin huippupotkuja varten pitää olla. Akussa se on, mutta jos edullisen pään vahvareissa on omat konkat hyvin pienet, niin funtsin vaan ettei siitä ainakaan haittaa ole jos laittaa kondensaattorin.

                    Onko autohifipuolella sama ilmiö kuultavissa kuin kotilaitteissa, että jos kuvittelet tarvitsevasi 30 w tehoa, niin kannattaa ostaa 200 watin vahvistin ennemmin kuin 50 wattinen? Eli musiikki soi "kepoisemmin" kun hanaa ei tarvitse raottaa paljon mitään. Samaa juttua haen konkalla, musiikin nopeaa soljumista kun virtaa on aina tarpeeksi lähellä
                    Energiavarasto on nimenomaan se akku. Ja jos sijoitat sen konkan hinnan parempaan vahvariin niin lopputulos on PALJON parempi kuin huonompi vahvari & konkka.

                    Kyllä pitää samoin paikkansa. 200w:lla soittaa paljon helpommin kuin 50w:lla.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • teukkamaister
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 138

                      #11
                      Originally posted by alspe View Post

                      1. Kerro vähän perusteluita "jätä konkka pois" kommentille.

                      2. En mä takana mitä sarjoja tarvitse kun ajan yleensä autoa siten, että naama sojottaa kohti tuulilasia

                      3. Taajuuskorjausella saa säädettyä kummankin kanavan edestä erikseen, autossa on mitä ihmeellisempi mutkia vasteessa. Vaikka äänentoisto autossa yleisesti onkin "miellyttävä".
                      1. Jos sulla on autossasi vain yksi vahvistin ja yksi erillissarja, niin virransyöttö kyllä riittää ihan perus virtajohtoa pitkin vahvistimelle. Konkka toki tasaa virransyöttöä, mutta sen perus tehtävä on myös varastoida sitä. Jos sinulla olisi autossasi subi, joka oikein ohjattuna syö kohtuu paljon virtaa, niin silloin hetkellisesti ( kovalla soitettaessa, kun basso iskee) virransyöttö pelkkiä johtoja pitkin voi olla riittämätön. Tällöin vahvistin tarvisi enemmän virtaa kuin mitä se saa -> koska konkka varastoi virtaa, tarvittava lisävirta tulee siitä. kun vahvistin ei tarvitse kaikkea virtaa -> konkka taas latautuu. Et tarvitse konkkaa, koska tapauksessasi riittäviä virtapiuhoja käytettäessä vahvistimen virran saanti on taattu. Äänen laatuun se konkka ei vaikuta mitenkään, ainostaan silloin kun on virtasyöppöjä subeja, niin jotkin iskut saattavat olla tehottomampia ja ääni vaientua kun vahvistin ei saa tarpeeksi virtaa.

                      2. Oletko kuullut surround äänestä? En nyt siis puhu mistään koodatusta surround äänestä vaan siitä vaikutelmasta että olet musiikin keskellä, voitaneen puhua tila äänestä. harva sitä musiikkia perseellään kuuntelee, joten siksi puhuinkin halvemmasta erillissarjasta. Kyllä se musiikki kuulostaa ainakin omasta mielestä melko paljon syvemmältä ja realistisemmalta, jos sieltä takaakin kuuluu jotain. Monissa soittimissa ja vahvistimissa tätä viivettä ( etu ja taka kaiuttimien välillä ) pystyy säätämään.

                      3. Tässä yhdyn edellä vastanneeseen, että kannattaa toteuttaa tuo erillissarja aktiivisena, eli hankit suosiolla sen 4-kanavaisen vahvistimen, josta löytyy riittävät säädöt. Mielestäni kuulosta edelleen melko turhalta toi equ...

                      Itse ainakin säästäisin tuon ~400e konkasta ja equsta, ja laittasin rahat vahvistimeen ja sarjaan. Ootko ajatellu, että siihen oveen voisi pienellä sorvauksella saada 3-tie erillissarjan? vai mahtuuko se? En ole varma... mutta kannattaa harkita. Itse tässä kesemmällä laittelen semmosen kun on jo paikatki valmiina .
                      Last edited by teukkamaister; 10-05-2007, 12:18.

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Mikä noista 200€:n vahvareista siiten olis kovin luuta? Eli hattiwatteja ei tueta.





                        Muitakin kauppoja saa ehdottaa!
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          #13
                          Originally posted by teukkamaister View Post
                          1. Jos sulla on autossasi vain yksi vahvistin ja yksi erillissarja, niin virransyöttö kyllä riittää ihan perus virtajohtoa pitkin vahvistimelle. Konkka toki tasaa virransyöttöä, mutta sen perus tehtävä on myös varastoida sitä. Jos sinulla olisi autossasi subi, joka oikein ohjattuna syö kohtuu paljon virtaa, niin silloin hetkellisesti ( kovalla soitettaessa, kun basso iskee) virransyöttö pelkkiä johtoja pitkin voi olla riittämätön. Tällöin vahvistin tarvisi enemmän virtaa kuin mitä se saa -> koska konkka varastoi virtaa, tarvittava lisävirta tulee siitä. kun vahvistin ei tarvitse kaikkea virtaa -> konkka taas latautuu. Et tarvitse konkkaa, koska tapauksessasi riittäviä virtapiuhoja käytettäessä vahvistimen virran saanti on taattu. Äänen laatuun se konkka ei vaikuta mitenkään, ainostaan silloin kun on virtasyöppöjä subeja, niin jotkin iskut saattavat olla tehottomampia ja ääni vaientua kun vahvistin ei saa tarpeeksi virtaa.

                          2. Oletko kuullut surround äänestä? En nyt siis puhu mistään koodatusta surround äänestä vaan siitä vaikutelmasta että olet musiikin keskellä, voitaneen puhua tila äänestä. harva sitä musiikkia perseellään kuuntelee, joten siksi puhuinkin halvemmasta erillissarjasta. Kyllä se musiikki kuulostaa ainakin omasta mielestä melko paljon syvemmältä ja realistisemmalta, jos sieltä takaakin kuuluu jotain. Monissa soittimissa ja vahvistimissa tätä viivettä ( etu ja taka kaiuttimien välillä ) pystyy säätämään.

                          3. Tässä yhdyn edellä vastanneeseen, että kannattaa toteuttaa tuo erillissarja aktiivisena, eli hankit suosiolla sen 4-kanavaisen vahvistimen, josta löytyy riittävät säädöt. Mielestäni kuulosta edelleen melko turhalta toi equ...

                          Itse ainakin säästäisin tuon ~400e konkasta ja equsta, ja laittasin rahat vahvistimeen ja sarjaan. Ootko ajatellu, että siihen oveen voisi pienellä sorvauksella saada 3-tie erillissarjan? vai mahtuuko se? En ole varma... mutta kannattaa harkita. Itse tässä kesemmällä laittelen semmosen kun on jo paikatki valmiina .

                          1) Tietääkseni ihan yhtä paljon vahvari haluiaisi virtaa niille bassoille vaikka ne ajetaankin subin sijaan erillissarjalle. Se on vaan eri asia kuinka lujaa ne kuuluu; 6,5":n kartioiden rajallisuus.

                          2) Itse olen stereomiehiä. Kotona stereona ja keikalla ääni tulee vain edestä. En vaan ymmärrä mitään 4-kanava hömpötyksiä ja useita kaiuttimia

                          3) aktiivinen on hyvä, mutta kuten sanoin, niin edes kaikkein laadukkaimmat elementit eivät ole suoraan käyttövalmiita ilman jakosuodattimessa tapahtuvia muutoksia. Niinku tosihifimielessä.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19175
                            • -

                            #14
                            Matalat bassot ja hyvin toistuva keskiääni ei sovi samaan lauseeseen. Jos laitat erillisarjan sillä asennuksella että bassot kuuluvat kunnolla, ei keskiäänen toisto ole optimaalinen. Sitä paitsi jollakin 4" - 6,5" elementillä bassoalueen dynamiikka kärsii. Ja taajuuskorjausta pitäisi välttää loppuun asti. Korjaamalla matalia taajuksia aiheutat vain vahvistimelle ja varsinkin bassokeskiääniselle sellaisen rasituksen, josta ne eivät selviä. Elementistä loppuu liikepoikkeama ennen aikojaan.

                            Kondensaattorista vielä sen verran, että ihan kelpo konkan löydät 20 - 50 eurolla. Dynamiikkaa ja potkua et kuitenkaan pelkällä erillissarjalla toistamalla tule saamaan.
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #15
                              Originally posted by Juhis View Post
                              Matalat bassot ja hyvin toistuva keskiääni ei sovi samaan lauseeseen. Jos laitat erillisarjan sillä asennuksella että bassot kuuluvat kunnolla, ei keskiäänen toisto ole optimaalinen. Sitä paitsi jollakin 4" - 6,5" elementillä bassoalueen dynamiikka kärsii. Ja taajuuskorjausta pitäisi välttää loppuun asti. Korjaamalla matalia taajuksia aiheutat vain vahvistimelle ja varsinkin bassokeskiääniselle sellaisen rasituksen, josta ne eivät selviä. Elementistä loppuu liikepoikkeama ennen aikojaan.
                              Taajuuskorjauksella tässä tarkoitinkin lähinnä sitä _äänenlaadun_ hakemista. Eli kanava kerrallaan säädetään taajuuskaista suoraksi, tai siis mieleiseksi. Itsellä se laskee kohti ylätaajuuksia, en pidä kovin ylikirkkaasta diskantista. Equtuksella siis poistaisin piikit ja korjaisi hieman kuoppia ylöspäin. Bassoalueella toistosta olisikin juuri tarkoitus tehdä loivasti laskeva ja leikata suotimella 40 Hz:sta -24 dB/okt. alimmat bassot pois kokonaan.

                              Auto on kyllä sellainen kuutelumesta, että hyvät fiilikset saa kyllä mutta SPL heittää lähes aina häränpyllyä vaikka olis mistä iridiumista diskantit.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎