Mulla on nyt E34:ssä kickpaneleissa 8" midbassot, kojelaudalla 2.5" domet suunnattuna ja peilikolmoissa 1" diskantit. Toimii puoliaktiivisena. Takana 12" subi, mutta soi ihan ok ilmankin. Vahhvistimena 5-kanavainen. Soi oikeen mainiosti, mutta perkele vinkuu vasen kanava. Ja maksaa muuten yli 500 reilusti ostaa 6.5" + 2.5" + diskantti + vanhvistin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Äänenlaatulaitteiston kokoaminen
Collapse
X
-
Originally posted by TomiK View PostTeree . Sulla oli tuossa oikeasti ihan asiaa. Mutta tuosta viimeisestä minulla on hieman eri näkemys
. Saahan olla?
Minulla on ollut itsellä autossa vain kaksi valmista erkkasarjaa MDS halpis ja Infinity kappa (se vihreä), lopun aikaa on ollut itse "irtoelementeistä" kasattu setti. Ei ole kukaan haukkunut, päinvastoin. Usen on herännyt kuuntelijalla kiinnostus että "paljon maksaa,mites jos mullekkii?" Mitä olen noita valmissarjoja (halvempia, ~200€ luokkaa) katsellut ja asentanut kavereille, niin ei ne jotenkin niin erikoisia ole. Kyllä mun mielestä pääsee hyvään tulokseen kun tutustuu elementtien toimintaan specsien ja soundin kautta, ja lähtee siitä rakentamaan.
Itse olen ajatellut että ihmisiä ne on nekin ketkä niitä sarjoja suunnittelee, ja kokemusta suunnittelusta ja rakentamisesta ei itselle tule jos ei itse tee. Tottakai menee aikaa ja tulee virheitä, mutta niistä oppii.
Loppujen lopuksi noissa kaupan sarjoissa on isoin ongelma diskantin järjetön taso. Ja monesti kyllä diskantin laatu. Halpojen sarjojen disset ei myöskään kestä kovin alhaista jakoa. Ja vaikka siellä olis se vaimennuskytkin niin sekin on toteutettu hieman huijaamalla. Yleensä siellä on erikokoisia sarjavastuksia jotka vaikuttaa sitten myös toistokäyrän muotoon... Oikea tapa noiden kanssa on laittaa se "vaimennus" asetus sinne pienimmälle mahdolliselle vaimennukselle, joka yleensä on se +3 tai +6 ja tehdä diskantille erillinen vaimennus joko kiinteällä L-padilla tai kaupasta saa ihan säädettäviä L-padeja.
Tässä päästään siis siihen että suuntauksilla ja kunnollisella midi asennuksella pääsee pitkälle sarjalla kuin sarjalla. Sitten kun vielä vähän tekee pientä hiontaa sähköisiin juttuihin niin voi saada ihmeitäkin aikaan.
Nyt on kai se kohta miussä mun pitäis suositella jotain sarjaa. Vaikka kuulun edelleen Anti-DLS of Finlandin perustajiin, suosittelen edelleen kaikille aina Dls:n tuotteita. Esim. MS6a on varmasti hyvä lähtökohta. Toinen missä on todella asiallinen midbasso on Phase Evolution CFS 165.25 Jälkimmäisen ongelma Suomessa on ollut saatavuus. Maahantuoja oli ainakin jossain vaiheessa mutta nyt en tiedä.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Pidän hyvänä ideana sitä että komponentteja ei valita suoraan hyllystä vaan mietitään mitä oikeasti halutaan niillä saavuttaa. Itsekin hieman karsastan tuota ajatusta että 12khz jälkeen alkaa vahvasti vaimentumaan mutta kukin tyylillään. Ainoa mikä minua eniten tässä huolestuttaa on se että kun laitteisto aiotaan valita ilman subbaria niin tässä tapauksessa midien toistoon pitäisi paneutua ihan tosissaan ja valitettavasti alkuperäispaikka ei tarjoa riittävää tukevuutta midille. Mikäli midi asennettaisiin kuitenkin kick- paneeliin se tulisi toteuttaa vähintäänkin niin että se kiinnitettäisiin suoraan sinne peltiin. Tässä taas on ongelmana akustinen oikosulku koska se tarvitsisi luonnollisesti saada suljettua se midin "kotelo". Se voi olla hieman hankalaa koska siitä kaiuttimen juuresta menee melkoisesti johtoja sinne oviin ja niiden tiivistys hyvin voi olla todella hankalaa. En sano että mahdotonta mutta siihen tarvitsisi panostaa mielestäni nyt tässä projektissa eniten.
Sen sanon myös se että stereokuva ei jää aina alas vaikka midbasso/keskiääni olisikin alhaalla. Laadukkaat komponentit, oikeanlainen midien asennus, jaot kuntoon niin eväät voi olla hyvinkin soivaan stereokuvaan korkeuden osalta. Kyllä monella kisaajallakin on 2-tie setti ja siitä huolimatta stereokuva pysyy vakaana kojelaudan tasolla ja jopa sen päällä.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Itse tein tämmöisen ratkaisun, äänellä on ainakin pirun hyvä laatu, vaikka toteutus ei ole lähelläkään sitä mitä haet, eikä varmasti kaunis, mutta kylläpähän ainakin soi!
Kaiutinpakettina peräkontissa: http://img146.imageshack.us/img146/1691/676639ox.jpg tämmöinen viritelmä, tarvitsee jo insinöörintaitoja saada se sinne koska se on juuri eikä melkein peräkontin levyinen kyljellään. Tuossa siis 12" low, 10" mid ja 3 ylä-äänikajaria. Vahvarina lisäksi sen takana Yamahan kitaravahvistin, jossa on lisäksi 2x12" kaiutinta. Tarvittaessa siis tehoja löytyy. Joku voi ihmetellä kuinka nuo autoon laitetaan, mutta normaalisti invertterin kautta kotistereotkin saa auton hienostiBimmerin vakiotakakaiuttimet koppineen otettu pois, ja refleksireiät siis hattuhyllyllä niiden paikoilla. Yamahasta löytyy tarpeeksi säätöpalikoita äänenlaadun säätämiseksi. Tarvittaessa (jos tarvii esim. äänenlaadut saada kilpailun takia kohdilleen) vielä mixeri kiinni, Yamaha sekin
Kulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostItse tein tämmöisen ratkaisun, äänellä on ainakin pirun hyvä laatu, vaikka toteutus ei ole lähelläkään sitä mitä haet, eikä varmasti kaunis, mutta kylläpähän ainakin soi!
Kaiutinpakettina peräkontissa: http://img146.imageshack.us/img146/1691/676639ox.jpg tämmöinen viritelmä, tarvitsee jo insinöörintaitoja saada se sinne koska se on juuri eikä melkein peräkontin levyinen kyljellään. Tuossa siis 12" low, 10" mid ja 3 ylä-äänikajaria. Vahvarina lisäksi sen takana Yamahan kitaravahvistin, jossa on lisäksi 2x12" kaiutinta. Tarvittaessa siis tehoja löytyy. Joku voi ihmetellä kuinka nuo autoon laitetaan, mutta normaalisti invertterin kautta kotistereotkin saa auton hienostiBimmerin vakiotakakaiuttimet koppineen otettu pois, ja refleksireiät siis hattuhyllyllä niiden paikoilla. Yamahasta löytyy tarpeeksi säätöpalikoita äänenlaadun säätämiseksi. Tarvittaessa (jos tarvii esim. äänenlaadut saada kilpailun takia kohdilleen) vielä mixeri kiinni, Yamaha sekin
Oliko tää joku vitsi?
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostItse tein tämmöisen ratkaisun, äänellä on ainakin pirun hyvä laatu, vaikka toteutus ei ole lähelläkään sitä mitä haet, eikä varmasti kaunis, mutta kylläpähän ainakin soi!
Kaiutinpakettina peräkontissa: http://img146.imageshack.us/img146/1691/676639ox.jpg tämmöinen viritelmä, tarvitsee jo insinöörintaitoja saada se sinne koska se on juuri eikä melkein peräkontin levyinen kyljellään. Tuossa siis 12" low, 10" mid ja 3 ylä-äänikajaria. Vahvarina lisäksi sen takana Yamahan kitaravahvistin, jossa on lisäksi 2x12" kaiutinta. Tarvittaessa siis tehoja löytyy. Joku voi ihmetellä kuinka nuo autoon laitetaan, mutta normaalisti invertterin kautta kotistereotkin saa auton hienostiBimmerin vakiotakakaiuttimet koppineen otettu pois, ja refleksireiät siis hattuhyllyllä niiden paikoilla. Yamahasta löytyy tarpeeksi säätöpalikoita äänenlaadun säätämiseksi. Tarvittaessa (jos tarvii esim. äänenlaadut saada kilpailun takia kohdilleen) vielä mixeri kiinni, Yamaha sekin
G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostVoi morjens. Nyt tarvitaan taas Juhista kommentoimaan
Nyt en kyllä tajunnut että oliko tämä positiivinen vai negatiivinen kommenttiKulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by jsa014 View PostOliko tää joku vitsi?
Kulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostEi mikään vitsi. Voisin lyödä vetoa että nämä laitteistot soivat paljon paremmin kuin monet autohifiräpellykset. Idea lähti siitä kun piti raahata kaapit mökille, jotta saataisiin bileisiin kunnon äänentoisto. Sopivat niin hyvin sinne että saivat väliaikaisesti jäädäkin sinne. Tietysti on vielä edessä 2 kaiutinta per puoli, eiväthän nuo yksin riitä jos diskantit tulevat takakontista asti. Mutta äänenlaatu on kyllä uskomaton!
Comment
-
-
Originally posted by jsa014 View PostUskomaton on tosiaan oikea sana varmasti
Yhtälailla siellä elementit on, ja yhtälailla siellä vahvistin on. Kotelo on erilainen kuin yleensä ja setti toimii 12voltin sijaan 230voltilla, siinä erot. Miksi muka EI soisi hyvin? :thinkKulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostMistä päättelet että ei soisi hyvin, ja mikä siinä poikia nyt niin ihmetyttää?
Yhtälailla siellä elementit on, ja yhtälailla siellä vahvistin on. Kotelo on erilainen kuin yleensä ja setti toimii 12voltin sijaan 230voltilla, siinä erot. Miksi muka EI soisi hyvin? :think
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostVoipi "hieman" ylä-äänet vaimentua matkalla takakontista kuskin korviin.. Bassot varmaan saadaan tuollakin kokoonpanolla kuulumaan.
Vihdoinkin ensimmäinen asiallinen kommentti joltain! Yleensä porukka heittää jotain tyyliin "ei toimi", se rupee vituttaan. Jos on pakko sanoo että paska systeemi, niin kerro edes ihmeessä miksi, koska voit yllättyä, kun joku viisaampi (ja ei, en välttämättä tarkoita itseäni) korjaakin sinun olleen väärässä.Kulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostSen takia edessä onkin vielä ylä- ja keskiäänet, jotta saadaan muut kuin bassot etupenkkiläisillekin. Etupenkeille diskanteissa on silti selvä ero, jos ei ole kontissa kajarit päällä niin ääni on todella yksipuoleinen. Siksi diskantit säädettykin kontista päälle, että myöskin takapenkkiläiset kuulevat ne, ja kyllä, ne yllättävästi säätämällä kantautuvat eteenkin.
Vihdoinkin ensimmäinen asiallinen kommentti joltain! Yleensä porukka heittää jotain tyyliin "ei toimi", se rupee vituttaan. Jos on pakko sanoo että paska systeemi, niin kerro edes ihmeessä miksi, koska voit yllättyä, kun joku viisaampi (ja ei, en välttämättä tarkoita itseäni) korjaakin sinun olleen väärässä.
Äänentoistoa saa harrastaa aivan kuinka tykkää. Mutta en vaan tajua tyyliä jossa ensinnäkin kaiuttimet ovat pääasiassa takana ja toiseksi, että joku 5xpatja (=takapenkki) on kaiuttimien ja korvien välissä
Tällaisia "laitteistoja" kun lähemmin aletaan arvioimaan, niin päästään tuloskeen jossa omistaja sanoo, että "kyllä se kumminki lujaa rokittaa". En epäile sitä.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostEihän erillissarjat 200 wattia tehoa kestä, ainakaan isossa kotelossa. Mutta vahvistimet soivat paremmin jos niiden tehovaroja ei tarvitse käyttää tapissa, tiedän sen että tiedät sen kylläAll good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostÄänentoistoa saa harrastaa aivan kuinka tykkää. Mutta en vaan tajua tyyliä jossa ensinnäkin kaiuttimet ovat pääasiassa takana ja toiseksi, että joku 5xpatja (=takapenkki) on kaiuttimien ja korvien välissä
Tällaisia "laitteistoja" kun lähemmin aletaan arvioimaan, niin päästään tuloskeen jossa omistaja sanoo, että "kyllä se kumminki lujaa rokittaa". En epäile sitä.Tässä välissä olisi mielenkiintoista tietää, minne itse sijoittaisit subit? Tiedän kyllä että keski- ja ylä-äänille optimaalinen paikka ei ole takapenkkien takana, mutta käytännön syistä ne ovat siellä tällä hetkellä, ja ratkaisu on tuntunut toimivan, joten miksi ei?
Voipi "hieman" ylä-äänet vaimentua matkalla takakontista kuskin korviin..Kulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
Comment