Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äänenlaatulaitteiston kokoaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Swatter
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 32
    • Kuopio

    #91
    Originally posted by Gize View Post
    Itse tein tämmöisen ratkaisun, äänellä on ainakin pirun hyvä laatu, vaikka toteutus ei ole lähelläkään sitä mitä haet, eikä varmasti kaunis, mutta kylläpähän ainakin soi!

    Kaiutinpakettina peräkontissa: http://img146.imageshack.us/img146/1691/676639ox.jpg tämmöinen viritelmä, tarvitsee jo insinöörintaitoja saada se sinne koska se on juuri eikä melkein peräkontin levyinen kyljellään. Tuossa siis 12" low, 10" mid ja 3 ylä-äänikajaria. Vahvarina lisäksi sen takana Yamahan kitaravahvistin, jossa on lisäksi 2x12" kaiutinta. Tarvittaessa siis tehoja löytyy. Joku voi ihmetellä kuinka nuo autoon laitetaan, mutta normaalisti invertterin kautta kotistereotkin saa auton hienosti Bimmerin vakiotakakaiuttimet koppineen otettu pois, ja refleksireiät siis hattuhyllyllä niiden paikoilla. Yamahasta löytyy tarpeeksi säätöpalikoita äänenlaadun säätämiseksi. Tarvittaessa (jos tarvii esim. äänenlaadut saada kilpailun takia kohdilleen) vielä mixeri kiinni, Yamaha sekin
    Ei toimi ei, mutta pääasia lienee, että sinä olet tuohon viritykseen tyytyväinen. Korkeat äänet vaimentuvat lyhyen aallonpituudensa ansiosta käytännössä kokonaan. Muutenkin PA-laitteet on vähän niin ja näin jos kuunnellaan maltillisimmilla voimakkuuksilla.

    Comment

    • Vilhosuuri
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 139
      • Nurmijärvi

      #92
      Originally posted by alspe View Post
      ASIAA!!!

      Jos jotku laadukkaat Seasin tai ScanSpeakin bassokeskiäänet maksaa sen 60-120 €/kpl ja diskantit 30-100€/kpl, niin voi vaan kuvitella millaista paskaa 100-200€:n valmiissa sarjoissa elementit on.
      Noissa valmiissa sarjoissa maksetaan siitä suunnittelusta... Ei tarvitse itse ruveta kokeilemaan mikä toimii ja mikä ei. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa 5 erilaista midiä ja disseä ja kokeilla niiden toimintaa. Saati sitten passiivisuotimien kanssa...
      Ja jos 200e on hintaluokkana niin taitaa vähän noilla elementtihinnoilla ahdistaa suotimen teko ja paukkua budjetti yli...
      Edelleenkään en tuomitse. Jos jaksaa kokeilla ja käy tuuri ja pari muuta pikku juttua niin voi tulla ihan toimiva kokoonpano. Ja voi tulla parempi kuin samalla hinnalla kaupasta suoraan, MUTTA voi tulla myös helvetisti huonompi. Ja aina pitää muistaa että autoon ja kotiin tarkoitetut elementit lähtevät suunnittelun osalta hieman eri kohdista. Eli se kotiin tarkoitettu elementti ei toimi välttämättä niin hyvin autossa kuin voisi olettaa. Ja materiaalivalinnat on vähän erilaisia kotona kuin autossa.

      Eli jos siltä tuntuu niin kolvi käteen ja kauppan kautta tallille.

      vnu
      Alla riippuen ajasta ja paikasta:

      Bmw E30 316 -87
      Bmw E34 "525i" -89
      Citroen DS23 -73
      Citroen Saxo 1.4 -99
      AS-202 Bravo

      Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #93
        Originally posted by Vilhosuuri View Post
        Noissa valmiissa sarjoissa maksetaan siitä suunnittelusta... Ei tarvitse itse ruveta kokeilemaan mikä toimii ja mikä ei. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa 5 erilaista midiä ja disseä ja kokeilla niiden toimintaa. Saati sitten passiivisuotimien kanssa...
        Ja jos 200e on hintaluokkana niin taitaa vähän noilla elementtihinnoilla ahdistaa suotimen teko ja paukkua budjetti yli...
        Edelleenkään en tuomitse. Jos jaksaa kokeilla ja käy tuuri ja pari muuta pikku juttua niin voi tulla ihan toimiva kokoonpano. Ja voi tulla parempi kuin samalla hinnalla kaupasta suoraan, MUTTA voi tulla myös helvetisti huonompi. Ja aina pitää muistaa että autoon ja kotiin tarkoitetut elementit lähtevät suunnittelun osalta hieman eri kohdista. Eli se kotiin tarkoitettu elementti ei toimi välttämättä niin hyvin autossa kuin voisi olettaa. Ja materiaalivalinnat on vähän erilaisia kotona kuin autossa.

        Eli jos siltä tuntuu niin kolvi käteen ja kauppan kautta tallille.

        vnu
        Kyllä, voi mennä suteen helposti, mutta itse tekeminen on koko homma suola.
        Ja toisiaan mitä katselin, esim. DLS B6 sarjan bassoa, niin ei varmaan 10€:a enempää maksa semmonen rimpula.

        Eihän tässä montaa elementtiä tarvitse ostaa. Pitää alkututkimusta tehdä niin tarkkaan, että elementit sopivat spekseiltään autoon tai edes lähdelle. Loput sitten mittaamalla ja suotimella. Karkeasti varmaan voisi sanoa, että keskiääni saisi olla herkempi kuin diskantti koska oma maku on aika himmeään diskanttiin ja se, että keskiäänet ovat jalkatilassa jossa osa äänestä absorboituu kangasmattoihin.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Vilhosuuri
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 139
          • Nurmijärvi

          #94
          Tästä kuvasta jos joku saa tolkkua niin siinä on malli millä se midi saadaan toimimaan siellä vakiopaikan tietämillä. Siihen sitten kun ulkopuolelle hitsaa vaikka teräsverkkoa niin voi kokeilla erilaisilla vaimennus aineilla vaikutusta midiin...

          vnu

          Ja kyllä on kokeiltu. Ei ole pelkkä teoria.

          Click image for larger version

Name:	Asennus.jpg
Views:	1
Size:	19.1 KB
ID:	4812105
          Alla riippuen ajasta ja paikasta:

          Bmw E30 316 -87
          Bmw E34 "525i" -89
          Citroen DS23 -73
          Citroen Saxo 1.4 -99
          AS-202 Bravo

          Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #95
            Originally posted by Gize View Post
            Ainiin ja tästä vielä, että kokeilemalla selviää paljonko se vaimenee. Aina voi säätää lisää ylä-ääniä, jolloin vaimeneminen ei haittaa äänentoistoa. Tässä asiassa auttaa myös se, että ainoa paikka mistä järjestelmää säädetään, ei ole auton soitin, vaan takana on erilliset säädöt kaiuttimille. Näiden säätöjen yhdistelmänä saadaan aikaan erittäin laaja säätövara, jolla pystytään saamaan äänestä sellainen kuin halutaan.
            Voi kun asia olisikin niin yksinkertainen. Tosiasiassa kun ääni kohtaa esteen, niin estettä lyhyemmät aallonpituudet heijastuvat kun taas estettä pidemmät aallonpituudet kiertävät esteen. Aallonpituushan on äänennopeus jaettuna taajuudella, joten esimerkiksi takanpenkin tapauksessa (oletetaan äänen "näkemäksi leveydeksi vaikka 1,5 m) alle 330/1,5=220 Hz äänet kiertävät suoraan tekemällesi aukolle, mutta korkeammat äänet heijastuvat, jolloin syntyy vaihe-eroja eri taajuuksien välille. Osa äänestä kulkee takapenkin läpi jolloin korkeammat taajuudet, joiden värähtelyenergia on suurempi, vaimenevat esteen kohdatessa enemmän kuin matalemmat, kuten tapahtuu myös äänen edetessä vapaassakin tilassa.

            Tuossa sinun järjestelyssä ääni värittyy melkoisesti, sillä takaluukusta käsin ääni heijastuu ja hajaantuu melkoisesti ennen kuin se ehtii kuljettajan korviin. Heijastuneet äänet ovat kulkeneet pidemmän matkan ja ovat siis eri vaiheessa kuin suoraan kulkeneet ääniaallot. Jos suoraan kulkenut ja heijastunut signaali osuu samaan vaiheeseen, vahvistuu tämä taajuus. Värittymistä vakavampi ongelma on jo sinänsä vaihe-ero esim. etupenkin diskanttien ja takapenkin keskiäänten välillä, joka tuppaa haittamaan muusikin kuuntelua melkoisesti.

            Comment

            • Gize
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 551
              • Tampere

              #96
              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
              Voi kun asia olisikin niin yksinkertainen. Tosiasiassa kun ääni kohtaa esteen, niin estettä lyhyemmät aallonpituudet heijastuvat kun taas estettä pidemmät aallonpituudet kiertävät esteen. Aallonpituushan on äänennopeus jaettuna taajuudella, joten esimerkiksi takanpenkin tapauksessa (oletetaan äänen "näkemäksi leveydeksi vaikka 1,5 m) alle 330/1,5=220 Hz äänet kiertävät suoraan tekemällesi aukolle, mutta korkeammat äänet heijastuvat, jolloin syntyy vaihe-eroja eri taajuuksien välille. Osa äänestä kulkee takapenkin läpi jolloin korkeammat taajuudet, joiden värähtelyenergia on suurempi, vaimenevat esteen kohdatessa enemmän kuin matalemmat, kuten tapahtuu myös äänen edetessä vapaassakin tilassa.

              Tuossa sinun järjestelyssä ääni värittyy melkoisesti, sillä takaluukusta käsin ääni heijastuu ja hajaantuu melkoisesti ennen kuin se ehtii kuljettajan korviin. Heijastuneet äänet ovat kulkeneet pidemmän matkan ja ovat siis eri vaiheessa kuin suoraan kulkeneet ääniaallot. Jos suoraan kulkenut ja heijastunut signaali osuu samaan vaiheeseen, vahvistuu tämä taajuus. Värittymistä vakavampi ongelma on jo sinänsä vaihe-ero esim. etupenkin diskanttien ja takapenkin keskiäänten välillä, joka tuppaa haittamaan muusikin kuuntelua melkoisesti.
              Itse en ole vielä tuota vaihe-eroa kyllä huomannut ollenkaan. Ja diskantithan ovat suoraan suunnattu aukoille, joten ääni heijastuu vasta takalasista, tietysti ääniaallot eivät lähde suoraviivaisesti kaiuttimesta, mutta pääasiallisesti ääni kantautuu hyvin kabiiniinkin.

              Muutenkin PA-laitteet on vähän niin ja näin jos kuunnellaan maltillisimmilla voimakkuuksilla.
              Nimenomaan, ei ole tapana kuunnella musiikkia "maltillisella" voimakkuudella. Ja voin sanoa, että kun merkkinä on Peavey, ei äänen laadussa ole voimakkuuksien välillä eroja, tiedät kyllä jos omistat kyseisen firman audiolaitteistoja. Bilekäyttöön nämä olivatkin menossa, mutta kun ei noita aina jaksa kannella, on ne helpompi vain jättää auton konttiin. Ja mikäs siinä kun samalla vetää niille piuhat, hyvin tuntuu soivan. Ja vaikka kuinka fysiikan lakien ja ties minkä mukaan tätä pohditaan, oikeasti ääni tarvitsee kuulla ennenkö voi sanoa, kuulostaako se hyvältä vai ei. Täytyy sanoa että itsekin kyllä yllätyin että toimii näin hyvin
              Kulkineet:
              BMW 730dA -03
              BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
              BMW 323i -95
              Honda CBR600Fighter
              EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

              3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #97
                Originally posted by Gize View Post
                Itse en ole vielä tuota vaihe-eroa kyllä huomannut ollenkaan. Ja diskantithan ovat suoraan suunnattu aukoille, joten ääni heijastuu vasta takalasista
                Ihan mielenkiinnosta, tiedätkö mitä vaihe-ero tarkoittaa?
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Vilhosuuri
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 139
                  • Nurmijärvi

                  #98
                  Originally posted by alspe View Post
                  Kyllä, voi mennä suteen helposti, mutta itse tekeminen on koko homma suola.
                  Ja toisiaan mitä katselin, esim. DLS B6 sarjan bassoa, niin ei varmaan 10€:a enempää maksa semmonen rimpula.

                  Eihän tässä montaa elementtiä tarvitse ostaa. Pitää alkututkimusta tehdä niin tarkkaan, että elementit sopivat spekseiltään autoon tai edes lähdelle. Loput sitten mittaamalla ja suotimella. Karkeasti varmaan voisi sanoa, että keskiääni saisi olla herkempi kuin diskantti koska oma maku on aika himmeään diskanttiin ja se, että keskiäänet ovat jalkatilassa jossa osa äänestä absorboituu kangasmattoihin.
                  B6 sarja maksaa kaupassa sen 100e joten ei nyt voi odottaa että ihan hirveän järeää elementtiä saisi. Sitäpaitsi toi sarja on omassa hintaluokassaan vallan mainio. Älä vertaa Mersua ja Ladaa toisiinsa...

                  Nyt päästäänkin siihen että millä tiedät minkäkin elementin käyttäytymisestä missäkin tilanteessa ja/tai asennuspaikassa? Se mitä valmistaja ilmoittaa elementistä on mitattu vapaassa kentässä. Ja sillä ei ole sitten mitään virkaa autossa joka ei todellakaan ole vapaakenttä. Ja suosittelen että valitset herkemmän dissen kuin keskarin. On helpompaa/halvempaa vaimentaa diskanttia kuin matalia taajuuksia.
                  Ja mitä siihen absorboitumiseen tulee, se on tosiaan osa taajuuksista. Se mitkä, riippuu muusta asennuksesta.

                  Ja kyllähän se itse tekeminen on monen asian suola, mutta en mä itse tekemisen ilosta esim. autoani itse maalaa kun en osaa. Mutta edelleen: Kokeilemalla asiat selviävät.

                  Itse olen tässä vuosien varrella huomannut kuitenkin sen että tietyn pisteen jälkeen laitteiden valinnassa ei lopputulokseen vaikuta niinkään se mitä käyttää vaan se miten niitä käyttää. Ja autossa ei paljon teoria auta. Kokeilemiseksi se aina sitten menee kuitenkin.

                  vnu
                  Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                  Bmw E30 316 -87
                  Bmw E34 "525i" -89
                  Citroen DS23 -73
                  Citroen Saxo 1.4 -99
                  AS-202 Bravo

                  Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                  Comment

                  • Vilhosuuri
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2005
                    • 139
                    • Nurmijärvi

                    #99
                    Ai niin.

                    Tämä lauselma koskee kaikkia ihmisiä.
                    Kun puhutaan äänenlaadusta, pitää muistaa että silloin puhutaan AINA subjektiivisesta äänenlaadusta. Jonkun mielestä joku soundi voi olla ihan vitun hyvä ja jonkun toisen mielestä sama soundi on ihan paska. Eli ei ole yhtä universaalia totuutta siitä miten auton tulisi soida. Ja jos ei ole koskaan kuunnellut "hyvin" soivaa autoa, on vaikea sanoa soiko se oma auto hyvin vai huonosti.
                    Kun laitteistoon tekee muutoksia, on tärkeää että muutos parantaa OMASTA mielestä sitä soundia. Muulla ei ole merkitystä.

                    vnu
                    Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                    Bmw E30 316 -87
                    Bmw E34 "525i" -89
                    Citroen DS23 -73
                    Citroen Saxo 1.4 -99
                    AS-202 Bravo

                    Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      Originally posted by Vilhosuuri View Post
                      B6 sarja maksaa kaupassa sen 100e joten ei nyt voi odottaa että ihan hirveän järeää elementtiä saisi. Sitäpaitsi toi sarja on omassa hintaluokassaan vallan mainio. Älä vertaa Mersua ja Ladaa toisiinsa...

                      Nyt päästäänkin siihen että millä tiedät minkäkin elementin käyttäytymisestä missäkin tilanteessa ja/tai asennuspaikassa? Se mitä valmistaja ilmoittaa elementistä on mitattu vapaassa kentässä. Ja sillä ei ole sitten mitään virkaa autossa joka ei todellakaan ole vapaakenttä. Ja suosittelen että valitset herkemmän dissen kuin keskarin. On helpompaa/halvempaa vaimentaa diskanttia kuin matalia taajuuksia.
                      Ja mitä siihen absorboitumiseen tulee, se on tosiaan osa taajuuksista. Se mitkä, riippuu muusta asennuksesta.

                      vnu
                      Itse en kyllä sanoisi B6:sta edes hyväksi. Melkein on e34:n alkuperäinen vastaava.

                      EDIT: Niin no, eihän se maksa tosiaan kuin 100€. Että on OK hintaluokassaan.

                      Eihän sitä millään varmaksi tiedä kokeilematta, mutta jotain oletuksia pitää tehdä ennen ostopäätöstä. Ilmeisesti keskiäänen vaste saisi olla matalilta keskitaajuuksia kohti nouseva(kuten melkein kaikissa onkin) koska bassotoistoa vahvistavia pintoja on ympärillä ja keskitaajuudet enemmän vaimenevat. Ainakin jos keskiääntä ei pysty suuntaamaan.
                      Qts arvo noissa autokeskiäänisissä on yleensä suuri koska niiden pitää soida esim. ovi tai peräkontti kotelonaan = infinite baflfe. Joku 0,5 Qts voisi olla minimi?
                      Last edited by alspe; 12-05-2007, 19:18.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        Originally posted by Vilhosuuri View Post
                        Ai niin.

                        Tämä lauselma koskee kaikkia ihmisiä.
                        Kun puhutaan äänenlaadusta, pitää muistaa että silloin puhutaan AINA subjektiivisesta äänenlaadusta. Jonkun mielestä joku soundi voi olla ihan vitun hyvä ja jonkun toisen mielestä sama soundi on ihan paska. Eli ei ole yhtä universaalia totuutta siitä miten auton tulisi soida. Ja jos ei ole koskaan kuunnellut "hyvin" soivaa autoa, on vaikea sanoa soiko se oma auto hyvin vai huonosti.
                        Kun laitteistoon tekee muutoksia, on tärkeää että muutos parantaa OMASTA mielestä sitä soundia. Muulla ei ole merkitystä.

                        vnu
                        Valitettavasti näin ei näytä olevan ainakaan täällä
                        Pidetään suurinpiirtein hulluna kun yrittää jotain valtavirrasta poikkeavaa asennusta ja laitteiston sointia. Vielä jos samassa lauseessa mainitsee sanan laatu, niin jo tulee universaaleja totuuksia kertovia viestejä.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Vilhosuuri
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 139
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by alspe View Post
                          Itse en kyllä sanoisi B6:sta edes hyväksi. Melkein on e34:n alkuperäinen vastaava.

                          EDIT: Niin no, eihän se maksa tosiaan kuin 100€. Että on OK hintaluokassaan.

                          Eihän sitä millään varmaksi tiedä kokeilematta, mutta jotain oletuksia pitää tehdä ennen ostopäätöstä. Ilmeisesti keskiäänen vaste saisi olla matalilta keskitaajuuksia kohti nouseva(kuten melkein kaikissa onkin) koska bassotoistoa vahvistavia pintoja on ympärillä ja keskitaajuudet enemmän vaimenevat. Ainakin jos keskiääntä ei pysty suuntaamaan.
                          Qts arvo noissa autokeskiäänisissä on yleensä suuri koska niiden pitää soida esim. ovi tai peräkontti kotelonaan = infinite baflfe. Joku 0,5 Qts voisi olla minimi?
                          Aikanaan vertailussa tuon hintaluokan sarjoista Ciaren vastaavan kanssa ylivoimaisesti paras. Itse olin toisena kuuntelijana... Toimii loppujen lopuksi aika mallikkaasti hintaisekseen kun viitsii vähän nähdä vaivaa asennuksen kanssa. Yleensä tuon hintaluokan kamojen kanssa vaan ei viitsitä nähdä. Pointtina lähinnä se että jos on 100e käytössä niin toi on se mihin se kannattaa sijoittaa.

                          Ja taitaa olla aika helvetin kallis tuo Bmw:n oma kaiutinsarja ollut kun sen on tehtaalta aikanaan ottanut. Eli siinä vasta hinta/laatusuhde onkin perseellään...

                          Mutta eiköhän tämä nyt riitä aiheesta.

                          Lähinnä auton perusominaisuus, +12db/okt 200hz jälkeen alaspäin mentäessä aiheuttaa sen että kannattaa ottaa elementti jonka vaste nousee korkeampia taajuuksia kohti. Mutta ei sitä kannata tuijottaa. TUlee helposti räikeä keskiääni jota ei sitten korjaa millään järkevästi suotimilla.
                          Ja käytännössä aina noi autokaiuttimen on suunniteltu subeja lukuunottamatta toimimaan tuossa Free-air asennuksessa. Sitten aina ihmetellään miksi midi on purkki kun se on koteloitu siihen huimaan 5L koteloon... Huokaus...
                          Todellinen kotelotarve kun olisi luokkkaa 20l/6,5" elementti...

                          Mutta sitten kun kokeilet ja erehdyt ja kokeilet uudestaan ja saat sen jossain vaiheessa toimimaan, niin pidä huolta että sulla on joku referenssi. Muuten teet muutoksia etkä enää tiedä mihin suuntaan ne menee. Lopulta et enää tiedä muuttuiko mikään kun olet kuunnellut vain yhtä ja samaa laitteistoa... Mutta luultavasti sulla on ainakin kotilaitteisto vertailua varten. Sillä pääsee jo pitkälle.

                          vnu
                          Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                          Bmw E30 316 -87
                          Bmw E34 "525i" -89
                          Citroen DS23 -73
                          Citroen Saxo 1.4 -99
                          AS-202 Bravo

                          Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                          Comment

                          • Vilhosuuri
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 139
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by alspe View Post
                            Valitettavasti näin ei näytä olevan ainakaan täällä
                            Pidetään suurinpiirtein hulluna kun yrittää jotain valtavirrasta poikkeavaa asennusta ja laitteiston sointia. Vielä jos samassa lauseessa mainitsee sanan laatu, niin jo tulee universaaleja totuuksia kertovia viestejä.
                            Niin. No autohifissä on se ikävä puoli että kaikki asentamiseen liittyvä on jo keksitty. "Uudet" ideat ovat vain yhdistelmiä vanhoista juttuista joita joku on jo kokokeillut.

                            Kun joku muu on kokeillut ja huonoksi todennut, on sellainen idea helppo hylätä. Ja yleensä se on niin että jos se ei ole kerran toiminut, niin ei se helvetti toimi sillä toisellakaan kerralla.
                            Omaan näkemykseen sokeasti tarttuminen rajoittaa kehittymistä, mutta välillä se kokeilemisen ilosta tehtävä kokeilu ei johda mihinkään. Itse olen tietyissä rajoissa aika avoin uusille ideoille. Kaikki eivät ole.

                            Perimmäinen kysymys kaikessa ideoinnissa onkin: Onko järkeä keksiä pyörää uudestaan.

                            Tähän moni nojaa tyrmätessään uudet ideat.

                            Siihen mennäänkö tässä nyt perse edellä puuhun ja yritetäänkö tässä keksiä sitä pyörää uudelleen, en ota mitään kantaa. Yhden E30 kilpailuauton ja yhden e34 esittelyauton rakentaneena voin vain sanoa että autona lähtökohta on yksi parhaita hifiasennusta silmälläpitäen.

                            vnu
                            Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                            Bmw E30 316 -87
                            Bmw E34 "525i" -89
                            Citroen DS23 -73
                            Citroen Saxo 1.4 -99
                            AS-202 Bravo

                            Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              Originally posted by Vilhosuuri View Post
                              Ja käytännössä aina noi autokaiuttimen on suunniteltu subeja lukuunottamatta toimimaan tuossa Free-air asennuksessa. Sitten aina ihmetellään miksi midi on purkki kun se on koteloitu siihen huimaan 5L koteloon... Huokaus...
                              Todellinen kotelotarve kun olisi luokkkaa 20l/6,5" elementti...

                              Mutta sitten kun kokeilet ja erehdyt ja kokeilet uudestaan ja saat sen jossain vaiheessa toimimaan, niin pidä huolta että sulla on joku referenssi. Muuten teet muutoksia etkä enää tiedä mihin suuntaan ne menee. Lopulta et enää tiedä muuttuiko mikään kun olet kuunnellut vain yhtä ja samaa laitteistoa... Mutta luultavasti sulla on ainakin kotilaitteisto vertailua varten. Sillä pääsee jo pitkälle.

                              vnu
                              Juu tarkoitinkin, että kun Hifitalon elementtilistaa plärää, niin siellä Qts:t on luokkaa 0,2-0,4 koska suuri osa tarkoitettu kotiin.

                              Referenssi on oma maku. Tiedän aika tarkkaa päässäni minkälaista toistoa haluan. Se vaan pitää toteuttaa

                              Kotilaitteistoa on jo lisää tulee
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • TomiK
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2007
                                • 125

                                No miten tuollainen? http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-2604.htm
                                Saisi ajettua 2-tie systeemin aktiivisena, tai sillattuna passiivisena. Jaot on jyrkät, kärsisi kai valuttaa dissen jakoa vähän alemmaskin. Ei oo mulla mitään kokemusta tuosta, mutta vaikuttas olevan ihan jees.

                                Tuli vaan mieleen että jos tekee jaot aktiivisena, niin mikä estää tekemästä imuja sekä impedanssitasauksia samaan aikaan? Jää vain ne perus "jako komponentit" pois. voisi jopa jollain tapaa helpottaakin rakentamista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎