Originally posted by Gize
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Äänenlaatulaitteiston kokoaminen
Collapse
X
-
Originally posted by alspe View PostASIAA!!!
Jos jotku laadukkaat Seasin tai ScanSpeakin bassokeskiäänet maksaa sen 60-120 €/kpl ja diskantit 30-100€/kpl, niin voi vaan kuvitella millaista paskaa 100-200€:n valmiissa sarjoissa elementit on.
Ja jos 200e on hintaluokkana niin taitaa vähän noilla elementtihinnoilla ahdistaa suotimen teko ja paukkua budjetti yli...
Edelleenkään en tuomitse. Jos jaksaa kokeilla ja käy tuuri ja pari muuta pikku juttua niin voi tulla ihan toimiva kokoonpano. Ja voi tulla parempi kuin samalla hinnalla kaupasta suoraan, MUTTA voi tulla myös helvetisti huonompi. Ja aina pitää muistaa että autoon ja kotiin tarkoitetut elementit lähtevät suunnittelun osalta hieman eri kohdista. Eli se kotiin tarkoitettu elementti ei toimi välttämättä niin hyvin autossa kuin voisi olettaa. Ja materiaalivalinnat on vähän erilaisia kotona kuin autossa.
Eli jos siltä tuntuu niin kolvi käteen ja kauppan kautta tallille.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by Vilhosuuri View PostNoissa valmiissa sarjoissa maksetaan siitä suunnittelusta... Ei tarvitse itse ruveta kokeilemaan mikä toimii ja mikä ei. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa 5 erilaista midiä ja disseä ja kokeilla niiden toimintaa. Saati sitten passiivisuotimien kanssa...
Ja jos 200e on hintaluokkana niin taitaa vähän noilla elementtihinnoilla ahdistaa suotimen teko ja paukkua budjetti yli...
Edelleenkään en tuomitse. Jos jaksaa kokeilla ja käy tuuri ja pari muuta pikku juttua niin voi tulla ihan toimiva kokoonpano. Ja voi tulla parempi kuin samalla hinnalla kaupasta suoraan, MUTTA voi tulla myös helvetisti huonompi. Ja aina pitää muistaa että autoon ja kotiin tarkoitetut elementit lähtevät suunnittelun osalta hieman eri kohdista. Eli se kotiin tarkoitettu elementti ei toimi välttämättä niin hyvin autossa kuin voisi olettaa. Ja materiaalivalinnat on vähän erilaisia kotona kuin autossa.
Eli jos siltä tuntuu niin kolvi käteen ja kauppan kautta tallille.
vnu
Ja toisiaan mitä katselin, esim. DLS B6 sarjan bassoa, niin ei varmaan 10€:a enempää maksa semmonen rimpula.
Eihän tässä montaa elementtiä tarvitse ostaa. Pitää alkututkimusta tehdä niin tarkkaan, että elementit sopivat spekseiltään autoon tai edes lähdelle. Loput sitten mittaamalla ja suotimella. Karkeasti varmaan voisi sanoa, että keskiääni saisi olla herkempi kuin diskantti koska oma maku on aika himmeään diskanttiin ja se, että keskiäänet ovat jalkatilassa jossa osa äänestä absorboituu kangasmattoihin.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostAiniin ja tästä vielä, että kokeilemalla selviää paljonko se vaimenee. Aina voi säätää lisää ylä-ääniä, jolloin vaimeneminen ei haittaa äänentoistoa. Tässä asiassa auttaa myös se, että ainoa paikka mistä järjestelmää säädetään, ei ole auton soitin, vaan takana on erilliset säädöt kaiuttimille. Näiden säätöjen yhdistelmänä saadaan aikaan erittäin laaja säätövara, jolla pystytään saamaan äänestä sellainen kuin halutaan.
Tuossa sinun järjestelyssä ääni värittyy melkoisesti, sillä takaluukusta käsin ääni heijastuu ja hajaantuu melkoisesti ennen kuin se ehtii kuljettajan korviin. Heijastuneet äänet ovat kulkeneet pidemmän matkan ja ovat siis eri vaiheessa kuin suoraan kulkeneet ääniaallot. Jos suoraan kulkenut ja heijastunut signaali osuu samaan vaiheeseen, vahvistuu tämä taajuus. Värittymistä vakavampi ongelma on jo sinänsä vaihe-ero esim. etupenkin diskanttien ja takapenkin keskiäänten välillä, joka tuppaa haittamaan muusikin kuuntelua melkoisesti.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostVoi kun asia olisikin niin yksinkertainen. Tosiasiassa kun ääni kohtaa esteen, niin estettä lyhyemmät aallonpituudet heijastuvat kun taas estettä pidemmät aallonpituudet kiertävät esteen. Aallonpituushan on äänennopeus jaettuna taajuudella, joten esimerkiksi takanpenkin tapauksessa (oletetaan äänen "näkemäksi leveydeksi vaikka 1,5 m) alle 330/1,5=220 Hz äänet kiertävät suoraan tekemällesi aukolle, mutta korkeammat äänet heijastuvat, jolloin syntyy vaihe-eroja eri taajuuksien välille. Osa äänestä kulkee takapenkin läpi jolloin korkeammat taajuudet, joiden värähtelyenergia on suurempi, vaimenevat esteen kohdatessa enemmän kuin matalemmat, kuten tapahtuu myös äänen edetessä vapaassakin tilassa.
Tuossa sinun järjestelyssä ääni värittyy melkoisesti, sillä takaluukusta käsin ääni heijastuu ja hajaantuu melkoisesti ennen kuin se ehtii kuljettajan korviin. Heijastuneet äänet ovat kulkeneet pidemmän matkan ja ovat siis eri vaiheessa kuin suoraan kulkeneet ääniaallot. Jos suoraan kulkenut ja heijastunut signaali osuu samaan vaiheeseen, vahvistuu tämä taajuus. Värittymistä vakavampi ongelma on jo sinänsä vaihe-ero esim. etupenkin diskanttien ja takapenkin keskiäänten välillä, joka tuppaa haittamaan muusikin kuuntelua melkoisesti.
Muutenkin PA-laitteet on vähän niin ja näin jos kuunnellaan maltillisimmilla voimakkuuksilla.Kulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostItse en ole vielä tuota vaihe-eroa kyllä huomannut ollenkaan. Ja diskantithan ovat suoraan suunnattu aukoille, joten ääni heijastuu vasta takalasistaG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostKyllä, voi mennä suteen helposti, mutta itse tekeminen on koko homma suola.
Ja toisiaan mitä katselin, esim. DLS B6 sarjan bassoa, niin ei varmaan 10€:a enempää maksa semmonen rimpula.
Eihän tässä montaa elementtiä tarvitse ostaa. Pitää alkututkimusta tehdä niin tarkkaan, että elementit sopivat spekseiltään autoon tai edes lähdelle. Loput sitten mittaamalla ja suotimella. Karkeasti varmaan voisi sanoa, että keskiääni saisi olla herkempi kuin diskantti koska oma maku on aika himmeään diskanttiin ja se, että keskiäänet ovat jalkatilassa jossa osa äänestä absorboituu kangasmattoihin.
Nyt päästäänkin siihen että millä tiedät minkäkin elementin käyttäytymisestä missäkin tilanteessa ja/tai asennuspaikassa? Se mitä valmistaja ilmoittaa elementistä on mitattu vapaassa kentässä. Ja sillä ei ole sitten mitään virkaa autossa joka ei todellakaan ole vapaakenttä. Ja suosittelen että valitset herkemmän dissen kuin keskarin. On helpompaa/halvempaa vaimentaa diskanttia kuin matalia taajuuksia.
Ja mitä siihen absorboitumiseen tulee, se on tosiaan osa taajuuksista. Se mitkä, riippuu muusta asennuksesta.
Ja kyllähän se itse tekeminen on monen asian suola, mutta en mä itse tekemisen ilosta esim. autoani itse maalaa kun en osaa. Mutta edelleen: Kokeilemalla asiat selviävät.
Itse olen tässä vuosien varrella huomannut kuitenkin sen että tietyn pisteen jälkeen laitteiden valinnassa ei lopputulokseen vaikuta niinkään se mitä käyttää vaan se miten niitä käyttää. Ja autossa ei paljon teoria auta. Kokeilemiseksi se aina sitten menee kuitenkin.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Ai niin.
Tämä lauselma koskee kaikkia ihmisiä.
Kun puhutaan äänenlaadusta, pitää muistaa että silloin puhutaan AINA subjektiivisesta äänenlaadusta. Jonkun mielestä joku soundi voi olla ihan vitun hyvä ja jonkun toisen mielestä sama soundi on ihan paska. Eli ei ole yhtä universaalia totuutta siitä miten auton tulisi soida. Ja jos ei ole koskaan kuunnellut "hyvin" soivaa autoa, on vaikea sanoa soiko se oma auto hyvin vai huonosti.
Kun laitteistoon tekee muutoksia, on tärkeää että muutos parantaa OMASTA mielestä sitä soundia. Muulla ei ole merkitystä.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by Vilhosuuri View PostB6 sarja maksaa kaupassa sen 100e joten ei nyt voi odottaa että ihan hirveän järeää elementtiä saisi. Sitäpaitsi toi sarja on omassa hintaluokassaan vallan mainio. Älä vertaa Mersua ja Ladaa toisiinsa...
Nyt päästäänkin siihen että millä tiedät minkäkin elementin käyttäytymisestä missäkin tilanteessa ja/tai asennuspaikassa? Se mitä valmistaja ilmoittaa elementistä on mitattu vapaassa kentässä. Ja sillä ei ole sitten mitään virkaa autossa joka ei todellakaan ole vapaakenttä. Ja suosittelen että valitset herkemmän dissen kuin keskarin. On helpompaa/halvempaa vaimentaa diskanttia kuin matalia taajuuksia.
Ja mitä siihen absorboitumiseen tulee, se on tosiaan osa taajuuksista. Se mitkä, riippuu muusta asennuksesta.
vnu
EDIT: Niin no, eihän se maksa tosiaan kuin 100€. Että on OK hintaluokassaan.
Eihän sitä millään varmaksi tiedä kokeilematta, mutta jotain oletuksia pitää tehdä ennen ostopäätöstä. Ilmeisesti keskiäänen vaste saisi olla matalilta keskitaajuuksia kohti nouseva(kuten melkein kaikissa onkin) koska bassotoistoa vahvistavia pintoja on ympärillä ja keskitaajuudet enemmän vaimenevat. Ainakin jos keskiääntä ei pysty suuntaamaan.
Qts arvo noissa autokeskiäänisissä on yleensä suuri koska niiden pitää soida esim. ovi tai peräkontti kotelonaan = infinite baflfe. Joku 0,5 Qts voisi olla minimi?Last edited by alspe; 12-05-2007, 19:18.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by Vilhosuuri View PostAi niin.
Tämä lauselma koskee kaikkia ihmisiä.
Kun puhutaan äänenlaadusta, pitää muistaa että silloin puhutaan AINA subjektiivisesta äänenlaadusta. Jonkun mielestä joku soundi voi olla ihan vitun hyvä ja jonkun toisen mielestä sama soundi on ihan paska. Eli ei ole yhtä universaalia totuutta siitä miten auton tulisi soida. Ja jos ei ole koskaan kuunnellut "hyvin" soivaa autoa, on vaikea sanoa soiko se oma auto hyvin vai huonosti.
Kun laitteistoon tekee muutoksia, on tärkeää että muutos parantaa OMASTA mielestä sitä soundia. Muulla ei ole merkitystä.
vnu
Pidetään suurinpiirtein hulluna kun yrittää jotain valtavirrasta poikkeavaa asennusta ja laitteiston sointia. Vielä jos samassa lauseessa mainitsee sanan laatu, niin jo tulee universaaleja totuuksia kertovia viestejä.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostItse en kyllä sanoisi B6:sta edes hyväksi. Melkein on e34:n alkuperäinen vastaava.
EDIT: Niin no, eihän se maksa tosiaan kuin 100€. Että on OK hintaluokassaan.
Eihän sitä millään varmaksi tiedä kokeilematta, mutta jotain oletuksia pitää tehdä ennen ostopäätöstä. Ilmeisesti keskiäänen vaste saisi olla matalilta keskitaajuuksia kohti nouseva(kuten melkein kaikissa onkin) koska bassotoistoa vahvistavia pintoja on ympärillä ja keskitaajuudet enemmän vaimenevat. Ainakin jos keskiääntä ei pysty suuntaamaan.
Qts arvo noissa autokeskiäänisissä on yleensä suuri koska niiden pitää soida esim. ovi tai peräkontti kotelonaan = infinite baflfe. Joku 0,5 Qts voisi olla minimi?
Ja taitaa olla aika helvetin kallis tuo Bmw:n oma kaiutinsarja ollut kun sen on tehtaalta aikanaan ottanut. Eli siinä vasta hinta/laatusuhde onkin perseellään...
Mutta eiköhän tämä nyt riitä aiheesta.
Lähinnä auton perusominaisuus, +12db/okt 200hz jälkeen alaspäin mentäessä aiheuttaa sen että kannattaa ottaa elementti jonka vaste nousee korkeampia taajuuksia kohti. Mutta ei sitä kannata tuijottaa. TUlee helposti räikeä keskiääni jota ei sitten korjaa millään järkevästi suotimilla.
Ja käytännössä aina noi autokaiuttimen on suunniteltu subeja lukuunottamatta toimimaan tuossa Free-air asennuksessa. Sitten aina ihmetellään miksi midi on purkki kun se on koteloitu siihen huimaan 5L koteloon... Huokaus...
Todellinen kotelotarve kun olisi luokkkaa 20l/6,5" elementti...
Mutta sitten kun kokeilet ja erehdyt ja kokeilet uudestaan ja saat sen jossain vaiheessa toimimaan, niin pidä huolta että sulla on joku referenssi. Muuten teet muutoksia etkä enää tiedä mihin suuntaan ne menee. Lopulta et enää tiedä muuttuiko mikään kun olet kuunnellut vain yhtä ja samaa laitteistoa... Mutta luultavasti sulla on ainakin kotilaitteisto vertailua varten. Sillä pääsee jo pitkälle.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostValitettavasti näin ei näytä olevan ainakaan täällä
Pidetään suurinpiirtein hulluna kun yrittää jotain valtavirrasta poikkeavaa asennusta ja laitteiston sointia. Vielä jos samassa lauseessa mainitsee sanan laatu, niin jo tulee universaaleja totuuksia kertovia viestejä.
Kun joku muu on kokeillut ja huonoksi todennut, on sellainen idea helppo hylätä. Ja yleensä se on niin että jos se ei ole kerran toiminut, niin ei se helvetti toimi sillä toisellakaan kerralla.
Omaan näkemykseen sokeasti tarttuminen rajoittaa kehittymistä, mutta välillä se kokeilemisen ilosta tehtävä kokeilu ei johda mihinkään. Itse olen tietyissä rajoissa aika avoin uusille ideoille. Kaikki eivät ole.
Perimmäinen kysymys kaikessa ideoinnissa onkin: Onko järkeä keksiä pyörää uudestaan.
Tähän moni nojaa tyrmätessään uudet ideat.
Siihen mennäänkö tässä nyt perse edellä puuhun ja yritetäänkö tässä keksiä sitä pyörää uudelleen, en ota mitään kantaa. Yhden E30 kilpailuauton ja yhden e34 esittelyauton rakentaneena voin vain sanoa että autona lähtökohta on yksi parhaita hifiasennusta silmälläpitäen.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by Vilhosuuri View PostJa käytännössä aina noi autokaiuttimen on suunniteltu subeja lukuunottamatta toimimaan tuossa Free-air asennuksessa. Sitten aina ihmetellään miksi midi on purkki kun se on koteloitu siihen huimaan 5L koteloon... Huokaus...
Todellinen kotelotarve kun olisi luokkkaa 20l/6,5" elementti...
Mutta sitten kun kokeilet ja erehdyt ja kokeilet uudestaan ja saat sen jossain vaiheessa toimimaan, niin pidä huolta että sulla on joku referenssi. Muuten teet muutoksia etkä enää tiedä mihin suuntaan ne menee. Lopulta et enää tiedä muuttuiko mikään kun olet kuunnellut vain yhtä ja samaa laitteistoa... Mutta luultavasti sulla on ainakin kotilaitteisto vertailua varten. Sillä pääsee jo pitkälle.
vnu
Referenssi on oma maku. Tiedän aika tarkkaa päässäni minkälaista toistoa haluan. Se vaan pitää toteuttaa
Kotilaitteistoa on jo lisää tuleeG30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
No miten tuollainen? http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-2604.htm
Saisi ajettua 2-tie systeemin aktiivisena, tai sillattuna passiivisena. Jaot on jyrkät, kärsisi kai valuttaa dissen jakoa vähän alemmaskin. Ei oo mulla mitään kokemusta tuosta, mutta vaikuttas olevan ihan jees.
Tuli vaan mieleen että jos tekee jaot aktiivisena, niin mikä estää tekemästä imuja sekä impedanssitasauksia samaan aikaan? Jää vain ne perus "jako komponentit" pois. voisi jopa jollain tapaa helpottaakin rakentamista.
Comment
-
Comment