Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Hifeistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 437
    • Keminmaa

    #61
    Laitahan sit mielipidettä tuosta bsw:n setistä, mikäli oot koko sarjaa laittamassa. Kiinnostaa itteäki miten paljon tuo parantaa saundeja.
    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

    Comment

    • coupe e46
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 228
      • espoo

      #62
      bsw

      en ole bsw settiä laittamassa, vaihdan etuoviin L7 ja lisään diskantit, bsw:n ohjeet vain käytössä

      Comment

      • Armas P
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 74

        #63
        Sivuaa hieman aihetta, joten rosvotaan topikkia. Surffaillessa löysin hieman ohjeita, miten laitat subin E60 audiosysteemiin ->



        BMW 5 Series and M5 News, Rumors, and Enthusiast Discussion

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5428
          • S:t Karins

          #64
          Tulipahan eilen kokeiltua/säädeltyä tuota L7 systeemiä. Ei tuosta hifiä saa edes 2 promillen humalassa. Aika pettymys on tuo soundi. Paljonkohan tuokin L7 maksaa optiona? Edellisessä kulkuvälineessä oli uutena ~1500 euron setti (oikea DSP-setti) ja se kyllä hakkaa tämän systeemin 6-0. Ns. bassokin kuulosstaa kuin se tulii jostain saippualaatikosta... Kyllä kaipaa vanhaa systeemiä.
          Tässä E60/E61:ssä tuskin kannattaa alkaa vaihtamaan ohjelmalähdettä, joten tuo kaiuttimien päivitys tullee eteen sekä subbarin/vahvistimen lisäys varapyöräkoteloon sekä ovien äänieristys.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • Anzafin
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 3747
            • Kajaani

            #65
            Originally posted by kt0510 View Post
            Tulipahan eilen kokeiltua/säädeltyä tuota L7 systeemiä. Ei tuosta hifiä saa edes 2 promillen humalassa. Aika pettymys on tuo soundi. Paljonkohan tuokin L7 maksaa optiona? Edellisessä kulkuvälineessä oli uutena ~1500 euron setti (oikea DSP-setti) ja se kyllä hakkaa tämän systeemin 6-0. Ns. bassokin kuulosstaa kuin se tulii jostain saippualaatikosta... Kyllä kaipaa vanhaa systeemiä.
            Tässä E60/E61:ssä tuskin kannattaa alkaa vaihtamaan ohjelmalähdettä, joten tuo kaiuttimien päivitys tullee eteen sekä subbarin/vahvistimen lisäys varapyöräkoteloon sekä ovien äänieristys.
            Isossa maailmassa puhuvat että L7 olisi vaihtunut huonommaksi E60:n elinkaaren jossain vaiheessa... :think Tiedä sitten...

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by kt0510 View Post
              Tulipahan eilen kokeiltua/säädeltyä tuota L7 systeemiä. Ei tuosta hifiä saa edes 2 promillen humalassa. Aika pettymys on tuo soundi. Paljonkohan tuokin L7 maksaa optiona? Edellisessä kulkuvälineessä oli uutena ~1500 euron setti (oikea DSP-setti) ja se kyllä hakkaa tämän systeemin 6-0. Ns. bassokin kuulosstaa kuin se tulii jostain saippualaatikosta... Kyllä kaipaa vanhaa systeemiä.
              Tuo oli aika yllättävä kommentti, monet kun kehuu tuota L7:aa. Mutta tietysti jos ei paremmasta tiedä, ja vertailukohtana on vain perusjärjestelmä, niin tokihan sitä kehuu. Joten olisikin parempi ostaa vain hifi-systeemillä varustettu E60 ja rakentaa siihen oikea DSP yms. Onkohan E60:ssa (siis sedanissa) samanlaiset subbarit ja muut kaiuttimet vai onko tuo E61 ääneltään huonompi?
              E39 528iA

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5428
                • S:t Karins

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                Tuo oli aika yllättävä kommentti, monet kun kehuu tuota L7:aa. Mutta tietysti jos ei paremmasta tiedä, ja vertailukohtana on vain perusjärjestelmä, niin tokihan sitä kehuu.
                Juurikin näin. Simppelimpänä asiana esim. mistä ääni kuuluu vaikka konserttisalissa, edestä, takaa vai kuuntelijan ympäriltä? Kyllä autossakin musiikkia kuunnellessa bändin ja orkesterin (myös basistin) äänet kuuluu tulla/luulla tulevan edestäpäin.

                Ja tosiaan, kannattaa mennä ja koekuunnella tuo L7 ennen päätöksiä.

                Originally posted by TJJ View Post
                Joten olisikin parempi ostaa vain hifi-systeemillä varustettu E60 ja rakentaa siihen oikea DSP yms.
                Mitenköhän tämän toteuttaa? Tahtoo myös.

                Originally posted by TJJ View Post
                Onkohan E60:ssa (siis sedanissa) samanlaiset subbarit ja muut kaiuttimet vai onko tuo E61 ääneltään huonompi?
                Eiköhän ne samat ole, E61 puuttuu/on eri paikassa nuo takahattuhyllyn kaiuttimet?
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by kt0510 View Post
                  Simppelimpänä asiana esim. mistä ääni kuuluu vaikka konserttisalissa, edestä, takaa vai kuuntelijan ympäriltä? Kyllä autossakin musiikkia kuunnellessa bändin ja orkesterin (myös basistin) äänet kuuluu tulla/luulla tulevan edestäpäin.
                  E60:ssa ei kai ole keskikanavan säätöä? Joskus pikaisesti kuuntelin E65:n L7-systeemiä ja siinä sellainen oli, sillä sai muutettua tuota syvyyssuuntaista stereokuvaa.

                  Originally posted by kt0510 View Post
                  Mitenköhän tämän toteuttaa? Tahtoo myös.
                  En tiedä miten L7:ssa tuo tehdään, vahvistin pitäisi kai saada pois toiminnasta. Signaalin saisi tietysti sen kaiutinlähdöistäkin monikanavaisella linjamuuntimella, mutta silloin siinä on mukana vahvistimen tekemät muutokset. Toki on muuntimia, jotka korjaa taajuusvasteet, mutta tuo L7 tekee muutakin ja taitaa vielä muuttaa vasteita ajonopeuden mukaan.

                  Hifi-systeemissähän, ainakin E39:ssä, ääni on radio-osasta lähtiessä analogista ja äänenvoimakkuus säätyy radio-osassa. Joten siihen väliin linjamuunnin (radion ulostulo on kaiutintasoinen balansoitu) ja DSP. Toimiakseen parhaiten DSP toki vaatisi kiinteän sisääntulevan signaalin tason, mutta ainakin minulla tuo Alpinen DSP toimii riittävän hyvin vaikka sisääntulon tasot muuttuu ja Alpine on aina täysillä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #69
                    Kyllä omaan korvaan tuo Logic7 ainakin kuulosti asialliselta sekä E60 että E65 malleissa. Hieman erilaiselta tosin molemmissa autoissa. Ainakin itse kuuntelemallani musiikilla toimi varsin hyvin. Aivan eri maailmasta, kuin aiempien Bemareiden (E38, E39 jne) äänentoistopaketit. Totta kai useamman tuhannen euron jälkiasennusstereoilla saa parempaa soundia, mutta tuo L7 paketti on mukavasti vakiopaikoilla ja ei tarvi alkaa itse räpeltämään mitään.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • VESiX
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 407
                      • Kehä 1

                      #70
                      Originally posted by Anzafin View Post
                      Isossa maailmassa puhuvat että L7 olisi vaihtunut huonommaksi E60:n elinkaaren jossain vaiheessa... :think Tiedä sitten...
                      Juu, kun LCI tuli tuotantoon ja L7:n yläpuolelle tuli vielä Individual vaihtoehto. Mutta miten iso muutos tapahtui - nämä ovat tietysti henkimaailman hommia.

                      Comment

                      • VESiX
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 407
                        • Kehä 1

                        #71
                        Originally posted by kt0510 View Post
                        Tulipahan eilen kokeiltua/säädeltyä tuota L7 systeemiä. Ei tuosta hifiä saa edes 2 promillen humalassa. Aika pettymys on tuo soundi. Paljonkohan tuokin L7 maksaa optiona? Edellisessä kulkuvälineessä oli uutena ~1500 euron setti (oikea DSP-setti) ja se kyllä hakkaa tämän systeemin 6-0. Ns. bassokin kuulosstaa kuin se tulii jostain saippualaatikosta... Kyllä kaipaa vanhaa systeemiä.
                        Tässä E60/E61:ssä tuskin kannattaa alkaa vaihtamaan ohjelmalähdettä, joten tuo kaiuttimien päivitys tullee eteen sekä subbarin/vahvistimen lisäys varapyöräkoteloon sekä ovien äänieristys.
                        Maksoi >2000 Euroa optiona

                        No onhan se selvää että ei etupenkin alle kovin kummoisia bassolaatikoita mahdu ja ovissa ei ole mitään erikoistukia kaiuittimille tai vaimennuksia. Mistään rakennetusta hifi-autosta ei siis ole kysymys, mutta harvasta tehtaalla asennetusta hifi setistä tulee parempaa ääntä. Bassokin riittää minulle. Valitettavasti säädettävyyskin on rajoitettua. BMW:n (tai soitinvalmistajan) insinööri on kuvitellut olevansa kuluttajaa fiksumpi. Ihan softapohjaisesti olisi voinut tehdä huomattavasti paremmin säädettävän systeemin, mutta useimmille nykyinenkin taajuuskorjain taitaa olla liikaa...

                        Äänikuvakysymys on kyllä mielenkiintoinen. Keskikaiutin herää eloon käytännössä vain tilamoodia käyttämällä. Vanhalle hifi-miehelle aika vastenmielinnen ilmiö, mutta käytännössä olen päätynyt käyttämään "Theatre" moodia, koska haluan laulun kuuluvan edestä.

                        Ohjelmalähteen vaihto ei onnistu mitenkään. Jos haluat toisen soittimen se onnistuu vain tekemälle erillinen järjestelmä rinnalle. Vanha soitin palvelee iDrive järjestelmää ja se on pakko jättää vaikka piiloon kojelaudan sisään. Muutaman tälläisen toteutuksen olen maailmalla nähnyt.

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #72
                          Originally posted by Anzafin View Post
                          Isossa maailmassa puhuvat että L7 olisi vaihtunut huonommaksi E60:n elinkaaren jossain vaiheessa... :think Tiedä sitten...
                          Eikös tästä ollut jo tämän topikin alussa:

                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          Nämä kaikki riippuu vuosimallista eli ne vaihtelevat.

                          Omassa -04:ssa on Professional Logic7 ja vieläpä Harman Kardonin kaiuttimilla. Uudemmassa faceliftissä ne on Philipsit ja sekös naurattaa

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #73
                            Originally posted by VESiX View Post
                            No onhan se selvää että ei etupenkin alle kovin kummoisia bassolaatikoita mahdu ja ovissa ei ole mitään erikoistukia kaiuittimille tai vaimennuksia. Mistään rakennetusta hifi-autosta ei siis ole kysymys, mutta harvasta tehtaalla asennetusta hifi setistä tulee parempaa ääntä. Bassokin riittää minulle. Valitettavasti säädettävyyskin on rajoitettua. BMW:n (tai soitinvalmistajan) insinööri on kuvitellut olevansa kuluttajaa fiksumpi. Ihan softapohjaisesti olisi voinut tehdä huomattavasti paremmin säädettävän systeemin, mutta useimmille nykyinenkin taajuuskorjain taitaa olla liikaa...
                            Tuo hifi-paketin subbareiden ohjaus on tosiaan vähän rajoittunutta, eli joutuu luukuttamaan aika kovaa, että bassot toistuvat. Toki noi jakkaroiden alla olevat subut on ns. mid-bassoja joille ohjataan vissiin 200Hz asti tavaraa stereona, eli ei niistä mitään maanjäristyksiä voi odottaakaan.

                            Ensi maanantaina kokeillaan semmosta viritystä, että lisätään tohon pakettiin 2x80W vahvari ohjaamaan subeja. Vahvarista löytyy tietysti tasonsäätö, joten odotan merkittävää parannusta bassoon alhaisemmilla kuunteluvoimakkuuksilla.

                            Eli ans kattoo kui käy. Kustannusmielessähän tuo ei ole mikään vaativa ponnistus...
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #74
                              Originally posted by touring39 View Post
                              Tuo hifi-paketin subbareiden ohjaus on tosiaan vähän rajoittunutta, eli joutuu luukuttamaan aika kovaa, että bassot toistuvat. Toki noi jakkaroiden alla olevat subut on ns. mid-bassoja joille ohjataan vissiin 200Hz asti tavaraa stereona, eli ei niistä mitään maanjäristyksiä voi odottaakaan.

                              Ensi maanantaina kokeillaan semmosta viritystä, että lisätään tohon pakettiin 2x80W vahvari ohjaamaan subeja. Vahvarista löytyy tietysti tasonsäätö, joten odotan merkittävää parannusta bassoon alhaisemmilla kuunteluvoimakkuuksilla.

                              Eli ans kattoo kui käy. Kustannusmielessähän tuo ei ole mikään vaativa ponnistus...
                              Nonih! Kylläpä muuttui systeemi paremmaksi Bassonsäätö I-Drivestä ei tarvi olla kuin puolessa välissä niin silti sointi on paljon parempi kuin ennen. Suosittelen siis lämpimästi tekemään moisen lisäyksen Hifi-pakettiin!
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • Veeksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2177
                                • Kuopio

                                #75
                                Originally posted by touring39 View Post
                                Nonih! Kylläpä muuttui systeemi paremmaksi Bassonsäätö I-Drivestä ei tarvi olla kuin puolessa välissä niin silti sointi on paljon parempi kuin ennen. Suosittelen siis lämpimästi tekemään moisen lisäyksen Hifi-pakettiin!
                                Autohifit on mulle täysin vieras alue. Kuinka tuollainen muutos käytännössä toteutetaan? Saako kontista ihan alkuperäsestä vahvarista "varastettua" signaalin tälle uudelle vahvistimelle ja siitä jatketaan alkuperäisiin piuhoihin, vai mitä pitää tehdä? Tarviiko jostain lisää virtaa?
                                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                                BMW E63 630iA '05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎