Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Hifeistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by jaki View Post
    Esim jo tuo "ääni pitää kuulua edestä" on käytännösä mahdoton toteuttaa, koska autossa,ainakin normaalisti istutaan aina reunapaikoilla ja kovaääniset sijaitsevat matkustajien etuviistossa, ei selvästi edessä.
    Miten niin mahdoton? Jo vakiopaikoillakin tuo onnistuu (laulaja sijaitsee konepellillä/BMW-merkin kohdalla), saati sitten autoissa joissa on rakennettu uudet paikat elementeille. Toki tuo vaatii DSP:n.

    Vai tarkoititko, että jonkun olemassa olevan yhdistelmän jakotaajuus muutetaan joksikin toiseksi, miksi sitä ei ole alun perin suunniteltu? No, voihan niinkin tehdä, mitään järkeä siinä ei kyllä ole.
    Tuota järjetöntä temppua pitäisi kokeilla tänä keväänä, siis diskantit aktiivisesti jaettuna, DSP:n jyrkin suodatus ja jako mahdollisimman alas.
    E39 528iA

    Comment

    • t-o-m-i
      BTCF Member
      • Sep 2009
      • 308
      • Tornio

      Näin päättelin sen itsekkin... Elikkäs penkin alus kajareilta vetämäänkö?:think

      Originally posted by vekkuli View Post
      Ei toimi, soitin/vahvistin leikkaa takakajareilta matalat taajuudet pois.
      Tällähetkellä:
      - F15 30D M-Sport
      - F31 316D vaimon säästöpossu
      - E32 750 ial
      Ennen:
      -4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11

      Comment

      • vekkuli
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1330
        • Liminka

        Originally posted by t-o-m-i View Post
        Näin päättelin sen itsekkin... Elikkäs penkin alus kajareilta vetämäänkö?:think
        Juurikin näin!
        E93 ///M3
        E60 530dA aka M5
        F11 525dA Xdrive
        Tesla model 3 LR MY22

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5428
          • S:t Karins

          Originally posted by jaki View Post
          Tuo tuntuu unohtuvan aika monelta, joka tänne postaa miten autoon saadaan kunnon "hifit". Esim jo tuo "ääni pitää kuulua edestä" on käytännösä mahdoton toteuttaa, koska autossa,ainakin normaalisti istutaan aina reunapaikoilla ja kovaääniset sijaitsevat matkustajien etuviistossa, ei selvästi edessä.
          Kuten yllä on jo mainittu on ratkaisu tähän nimeltään DSP. Testilevyn säätöäänillä sitten haetaan viiveet ja tasot kohdalleen. Ja se laulaja on todellakin juurikin siinä kuskin edessä niin haluttaessa.


          Originally posted by jaki View Post
          Ihan mielenkiinnosta olisi hauska kuulla millainen se olisi Tommix:n hyvä laitteisto, jos ei L7 kelpaa. Itse sentään rakensin ensimmäiset äänentoistolaitteet muistaakseni vuonna 1970 ja ensimmäiset hifit suunnittelin 1973, jos oikein muistan ja sen jälkeen aika helkutin monta vipstaakia väsännyt. Tähän mennessä en ole kuullut missään niin hyvää äänentoistoa autossa kuin L7, en kiellä etteikö jossakin olisi, mutta vastaan ei ole vielä tullut.
          En tiedä mitä olet rakenellut, mutta itse olen 5:een autoon poppivehkeet rakentanut. Viimeisin oli paras, laajakaistat edessä kojetaulun päällä, midit ovissa ja 12" takaluukussa. Kaikki aktiivisena ja ohjattuna Alpinen DSP koneella. Subille oma vahvari ja etupäälle 4 kanavainen.
          Voin kertoa että kun laitteiston säätää kohdalleen niin kyllä nämä induvidualitkin jää selväti paitsioon. Käyppä vaikka koekuuntelemassa jossain autohifiliikkeessä testiautoa...
          Käytetyn setin kun kerää niin hintakaan ei nouse pahaksi.
          Ja huomautuksena vielä, ei tuo induvidual missään nimessä huono ole. Mutta se on kuitenkin kompromissi auton sisustan kanssa, eikä vastaa hintaa uutena suomen autoveron kanssa.
          L7 häiritsi se kun vahvari leikkaa bassoa luukutettaessa. Eli ääni ei ole sama normaalitasolla vs. "nappulat kaakossa".

          Originally posted by jaki View Post
          OT: harmillista, että enää ei ole kasvatusta hyvään äänentoistoon. Olen itsekin osaltani siihen syyllinen, kun en ole jälkipolvelleni oppia pitänyt. Hyvänä esimerkkinä on nykyään pyrkimys alimpien bassojen korostamiseen (tai oikeammin n 40 - 100 Hz), jolla saadaan toki ghettoblaster rispektiä mutta oikeasti ihmisen psyyke ei sellaista halua kuunnella kovin pitkään. Ihan sama yläpään kanssa, joka sekään ei oikeasti ole yläpään, vaan n 5000 - 8000 Hz:n korostamista (muka kirkas sointi)
          Sen sijaan tasapainoista ääntä, kovaakin, voi kuunnella vaikka tuntitolkulla, nupit kaakossa.
          Täysin samaa mieltä kanssasi. Tämäkin tuli ihan käytännössä todistettua. Viime laitteiston säädin mielestäni täydellisesti testilevyn kanssa. No pyysin arvion vielä eräältä "hifistiltä". Uusiksi meni säädöt ja ensin meinasin jo palata takaisin omiin säätöihin mutta ajaessani Riihimäeltä Turkuun tulin toisiin ajatuksiin. "Hifistin" säädöt jäi pysyvästi...
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            Originally posted by Tommix View Post
            Kuten yllä on jo mainittu on ratkaisu tähän nimeltään DSP. Testilevyn säätöäänillä sitten haetaan viiveet ja tasot kohdalleen. Ja se laulaja on todellakin juurikin siinä kuskin edessä niin haluttaessa.
            L7:ssähän on kolme moodia, jossa perustilassa ei muistaakseni kuulu etukeskikovaäänisestä mitään. Ääno on muuten dynaamisin, mutta: se on juuri sellainen, kun auton nurkissa olevat pömpelit saavat aikaan.
            Toinen niistä tila-asetuksista on kyllä harvinaisen hyvä. Ei silläkään bändi ihan eteen siirry, mutta mielettömän hyvä se on. harmillisesti äänestä jotenkin katoaa hiukka dynaamisuutta, mutta tuo tilantuntu vie potin

            En tiedä mitä olet rakenellut, mutta itse olen 5:een autoon poppivehkeet rakentanut. Viimeisin oli paras, laajakaistat edessä kojetaulun päällä, midit ovissa ja 12" takaluukussa. Kaikki aktiivisena ja ohjattuna Alpinen DSP koneella. Subille oma vahvari ja etupäälle 4 kanavainen.
            Voin kertoa että kun laitteiston säätää kohdalleen niin kyllä nämä induvidualitkin jää selväti paitsioon. Käyppä vaikka koekuuntelemassa jossain autohifiliikkeessä testiautoa...
            Käytetyn setin kun kerää niin hintakaan ei nouse pahaksi.
            Lista on liian pitkä alkaen erilaisista esivahvistimista, transistori- ja putkipäätteistä ja erityisesti erityyppisistä suljetuista-, refleksi- ja torvikovaäänisistä. Eihän noista varmaan yksikään nyt ihan high endiä ollut (varsinkaan, kun ei silloin koko termiä edes oltu keksitty ) parastahan tuossa oli se, että jo nuorena korva harjaantui erilaisiin äänilähteisiin ja virheisiin. Erityisesti erilaiset A-B testit vahvistimilla (joilla kidutin veljeänikin) ovat jääneet mieleen.

            L7 häiritsi se kun vahvari leikkaa bassoa luukutettaessa. Eli ääni ei ole sama normaalitasolla vs. "nappulat kaakossa".
            Tuossa olet oikeassa, mutta aika kovat korvat sinulla on. Itsellä voimakkuuden raja meni juuri siinä, kun systeemi olisi alkanut leikata tehoja. Enempää ei kyllä olisi kestänyt. Mutta sen kyllä kesti Travemündestä Barcelonaan

            Erityisesti bassokitara (jota tuli soitettua bändeissä nuorena) kuulostaa ihan käsittämättömältä tuolla L7:lla. Välillä melkein piti pysähtyä ja kurkata, ettei joku basisti ollut roudannut kamojaan takapenkille. En ole ikinä kuullut niin erottelevaa ja luonnollisen kuuloista bassoa.

            Täysin samaa mieltä kanssasi. Tämäkin tuli ihan käytännössä todistettua. Viime laitteiston säädin mielestäni täydellisesti testilevyn kanssa. No pyysin arvion vielä eräältä "hifistiltä". Uusiksi meni säädöt ja ensin meinasin jo palata takaisin omiin säätöihin mutta ajaessani Riihimäeltä Turkuun tulin toisiin ajatuksiin. "Hifistin" säädöt jäi pysyvästi...
            No, mutta ihan samaa mieltähän me olemme näistä jutuista
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5428
              • S:t Karins

              Originally posted by jaki View Post
              Tuossa olet oikeassa, mutta aika kovat korvat sinulla on. Itsellä voimakkuuden raja meni juuri siinä, kun systeemi olisi alkanut leikata tehoja. Enempää ei kyllä olisi kestänyt. Mutta sen kyllä kesti Travemündestä Barcelonaan
              Joo, eihän tuota luukutusta voi jatkaa kuin max. yhden kappaleen ajan sitten taa normi tasolle volyymit.
              Se on vaan niin upeata fiiliksestä riippuen tykittää musaa!

              Originally posted by jaki View Post
              No, mutta ihan samaa mieltähän me olemme näistä jutuista
              Juuri näin, musiikista nauttiminen on se pääasia, ihan sama miten, millä ja missä
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • Larppa
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 75
                • Keski-Suomi

                Laitetaanpas tähän threadiin perään, vaikka joku muukin paikka voisi olla sopiva.

                Auto siis E61 525d 2004 perusäänentoistolla.

                Eli viritin sen kuuluisan ground zeron paketin http://www.audioimport.fi/files/GZ_BMW_Kit_manual.pdf 4-kanavavahvarilla. Linjatulon otin linjamuuntimella etukajareilta. Korvakuulostelulla vaikutta siltä, että etukajareille tulee mankasta kaikki taajuudet, mutta takakajareille ei tule korkeita eikä matalia. Työmäärä oli kyllä ihan järetön ja aika paljon joutui E61-koriin myös soveltamaan, koska ohje ei suoraan käynyt. Huomioitavana seikkana esim. se, että lattiasubbarit pitää asentaa suunnilleen asennusohjeen lopussa olevan E90 -ohjeen mukaan, jolloin menetetään entistään ahtaasta kotelosta vielä kaikutilaa. Lisäksi ground zeron subbarit oli loppu ja tilalle tuli rainbown vastaaavat.

                Noh keskiäänten ja korkeiden äänten osalta äänentoisto parani merkittävästi, mutta subbarit olivat kyllä pettymys. Kyllähän nekin parani, mutta alkuperäisestä on helppo parantaa. Ainakin noissa rainbown kajareissa sanottiin suoraan, että parhaiten toimii kun suodatetaan kaikki alle 80 Hz pois.

                No pitää miettiä, saisiko sitten vararenkaan päälle jotenkin viriteltyä vielä yhden 10" elementin toistamaan niitä matalimpia menettämättä ilman työkaluja pääsyä vararenkaalle ja vetokoukulle. Ehdotuksia otan tietysti kernaasti vastaan. En haluaisi menettää tavaratilan käyttöä ja ajatukseni oli, jos elementin saisi kokonaan välipohjan alle. Kyllähän ne matalat äänet sieltä luulisi tulevan.

                Mutta sitten varsinaiseen kysymykseen. Vahvarille otin remoten Genesis S3-HI4 linjamuuntimelta, joka siis laittaa remoten päälle kajarisignaalista ja sammuttaa sen sitten joidenkin minuuttien hiljaisuuden jälkeen. Näin linjamuunnin ja vahvari on päällä jonkin aikaa myös auton rokkivehkeiden sammutuksen jälkeen. Ilmeisesti tästä seurauksena on tullut nyt muutaman kerran herja "High rate of battery discharge" joka siis tulee luultavasti siitä, että virtaa kuluu normaalia enemmän parkissa.

                1. Voisikohan tuota hälytysrajaa muuttaa esim. ncsexpertillä tai inpalla jostain? Varmastihan se on dynaaminen koska eri varustuksella kulutus on erilainen (esim webasto). Koko systeemin käytöstä poistaminen ei tunnu fiksulta, koska sillä voi huomata myös oikeita vikoja.

                2. Toinen olisi tietysti ottaa remote jostain muualta, mutta myös linjamuunnin itsessään kuluttanee hieman ja sitten sillekkin pitäisi kaivaa virtaa muualta kun mankan perästä (jossa näyttää olevan virta aina, myös sillon kun avain on irti). Takakontin tupakansytytinpistokkeesta ei viitsi ottaa virtaa, koska pitäisihän rokkia voida kuunnella myös avaimen 1-asennossa. Eli mistä saisi mahdollisimman helposti remoten purkamatta koko autoa uudestaan?
                - f01 730d -09
                Ex:
                - e46 320Ci -01
                - e61 525d -04
                - e46 320d -99

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  Originally posted by Larppa View Post
                  Lisäksi ground zeron subbarit oli loppu ja tilalle tuli rainbown vastaaavat.
                  Saako kysyä mikä rainbown ämyri tuli tilalle?
                  itse olen miettinyt E90:iin ground zeroa tai jotain muuta ratkaisua...
                  (kenties muuta)
                  Juurikin mietityttänyt tuohon tilaan sopivien mid/sub elementtien laatu...
                  Noin matalaan tilaan ei taida saadakaan kunnos ämyriä sopimaan.
                  Kovin suuria muutoksia kun ainakaan minä en ole valmis tekemään autoon.
                  Tukevoituiko saundi yhtään?
                  Itse en haekaan mitään basson jytkettä... joten auttaako edes tuohon perus kuunteluun?
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • Larppa
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 75
                    • Keski-Suomi

                    Toki sopii kysyä, eli Rainbown kajarit oli mallia W200 Xplain:



                    Kyllähän soundi jykevyöityi. Kuitenkin jos säädöt tekee niin, että bassoja kuuluu edes vähän myös hiljasemmalla, kovemmalla volyymillä bassot alkavat sitten aika nopeasti särkemään. Toki nyt subbareille menee kaikista matalimmatkin taajuudet, jotka valmistajan vinkin mukaan pitäisi siis suodattaa pois parhaan äänen saamiseksi.

                    Mitä tulee subbariin, niin meinasin heittää kirveen jo kaivoon kunnes bongasin tuollaisen Pioneerin matalan elementin:



                    Laitoinpa tilaukseen. Laskeskelin, että välipohjan alle mahtuu ulkomitoiltaan 520x800x100mm boxi ja 20mm materiaalista tehtynä saadaan aikaiseksi vielä suosituskokoinen kotelo. Elementti pitää vain suunnata vararenkaaseen päin ja vararenkaan sisältä täytyy siirtää vetokoukku ja tunkki peräkontin sivulokeroihin. Tokihan se voi olla, että parasta toistoa ei tuolta saa, mutta ehkä jotain mölyä kuitenkin. Elementin voi laitaa myös ylöspäin upottamalla sen täysin kotelon pinnan tasoon, kunhan tinkii himean kotelon litramäärästä tai sitten venyttää koteloa hieman vararenkaan sisään. Tässä tapauksessa tietysti elementti on ihan välipohjalevyssä kiinni, mutta tyhjällä kontilla ajellessa voi tietenkin nostaa välipohjan ylös ja sittenhän varmasti kuuluu hyvin

                    Postailen tänne kunhan saan asiaa eteenpäin.

                    Edelleen se paras herätevirtapaikka kiinnostaisi.
                    - f01 730d -09
                    Ex:
                    - e46 320Ci -01
                    - e61 525d -04
                    - e46 320d -99

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5428
                      • S:t Karins

                      Originally posted by Larppa View Post
                      Mitä tulee subbariin, niin meinasin heittää kirveen jo kaivoon kunnes bongasin tuollaisen Pioneerin matalan elementin:



                      Laitoinpa tilaukseen. Laskeskelin, että välipohjan alle mahtuu ulkomitoiltaan 520x800x100mm boxi ja 20mm materiaalista tehtynä saadaan aikaiseksi vielä suosituskokoinen kotelo. Elementti pitää vain suunnata vararenkaaseen päin ja vararenkaan sisältä täytyy siirtää vetokoukku ja tunkki peräkontin sivulokeroihin. Tokihan se voi olla, että parasta toistoa ei tuolta saa, mutta ehkä jotain mölyä kuitenkin. Elementin voi laitaa myös ylöspäin upottamalla sen täysin kotelon pinnan tasoon, kunhan tinkii himean kotelon litramäärästä tai sitten venyttää koteloa hieman vararenkaan sisään. Tässä tapauksessa tietysti elementti on ihan välipohjalevyssä kiinni, mutta tyhjällä kontilla ajellessa voi tietenkin nostaa välipohjan ylös ja sittenhän varmasti kuuluu hyvin

                      Postailen tänne kunhan saan asiaa eteenpäin.

                      Edelleen se paras herätevirtapaikka kiinnostaisi.
                      Mulla on ollut tuo 10" minimikotelossa ja nyt 12" minimikotelossa. Soi riittävän hyvin. Muista laittaa "vaimennus höttöä/harsoa" tuo tekemäsi kotelo täyteen
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        Originally posted by VESiX View Post
                        Joka autossa on ritilät, mutta perusmallissa siellä ei ole elementtejä. Niiden lisääminen on minun mielestäni ehdottomasti ensimmäinen askel standard tason äänen parannuksessa.
                        Noinkohan? ostin orggis hifi- diskantit ja laitoin ne oviin. Joo, yläpäätä tulee, mutta minun mielestä hieman liikaa, vaikka sävyt on keskellä. Jos vaimentaa, silloin häviää kaikki yläpäästä. Toisaalta hifi-versiossa on ne keskiäänisetkin erit etuovissa. Mutta en kyllä usko, että ne tähän vaikuttaisivat.
                        NCSExpert- miehille: koodataanko raido jotenkin, jos autossa on hifit? Melkein epäilisin, että perusstereoissa korostetaan diskantteja, koska ne erillisinä kovaäänisinä puuttuvat. Seuraava proggis itsellä on joka tapauksesa hifi pääteasteen asentaminen. sehän ottaa syötöt suoraan CCC:n persuuksista. Siinä on projektia.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • Matson^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2008
                          • 2113
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by jaki View Post
                          NCSExpert- miehille: koodataanko raido jotenkin, jos autossa on hifit?.
                          En oo niitä miehiä, mutta kyllä koodataan varustelistaan.
                          Originally posted by jaki View Post
                          Seuraava proggis itsellä on joka tapauksesa hifi pääteasteen asentaminen. sehän ottaa syötöt suoraan CCC:n persuuksista. Siinä on projektia.
                          "Samalla vaivalla" L7 tai individual audio?
                          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                          | Nissan Navara TREK-1 |
                          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            Originally posted by Matson^ View Post
                            En oo niitä miehiä, mutta kyllä koodataan varustelistaan.
                            Aivan, eli nyt tämä "hifi-päivitys E6x:ään" saakin ihan uuden ulottuvuuden. Onpas Baijerin insinöörit olleet fiksuja. Tutkailin hieman nettiä, ja, tosiaan, toistokäyrä (ja onko muutakin) on ulostuloissa aina erilainen, riipuen siitä, mikä on äänivarusteen taso. Siksi esim en ala koodaamaan radiota hifi:lle, koska olen varma, että samalla subbarit putoaisi pois pelistä (leikataan alapää pois)= niitähän ei enää tarvitsiisi ohjata perusradiosta, vaan erillisestä päätteestä.

                            "Samalla vaivalla" L7 tai individual audio?
                            L7 olisi kyllä ehdoton, mutta tulee liian kalliiksi. ja ehkä turhan suuritöinen. Jaa, pitäähän tosiaan hifissäkin vetää sähköt keulalta ja johdot subbareille kuitenkin. Olet oikeassa, ei se työmärään lisä taida kovin iso ollakaan. Takaovet olisivat kyllä aika iso homma.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5428
                              • S:t Karins

                              Originally posted by jaki View Post
                              Tutkailin hieman nettiä, ja, tosiaan, toistokäyrä (ja onko muutakin) on ulostuloissa aina erilainen, riipuen siitä, mikä on äänivarusteen taso. Siksi esim en ala koodaamaan radiota hifi:lle, koska olen varma, että samalla subbarit putoaisi pois pelistä (leikataan alapää pois)= niitähän ei enää tarvitsiisi ohjata perusradiosta, vaan erillisestä päätteestä.
                              Laitatko linkkiä mistä voisi käyriin mennä tutustumaan?
                              Jos alat päivittämään BMW:n omilla hiluilla, niin ehdottomasti Induvidual vahvistin, uutena hintaero saksassa on yllättävän pieni. Käytettenä voi löytää e-baystä.
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                Originally posted by Tommix View Post
                                Laitatko linkkiä mistä voisi käyriin mennä tutustumaan?
                                En ole käyriä nähnyt, mutta löysin useammankin postauksen maailmalta, jossa valitettiin ylikireää yläpäätä, kun oli vain laitettu diskantit. Siten siitä perään tätä koodausjuttua jne. Ainakin bmwcoding palstalta löytyi, sitten ihan jostakin bimmerforum.co.uk tms jne. Kunhan tutkailen lisää, voin laittaa niitä linkkejä.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎