Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Hifeistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5428
    • S:t Karins

    #91
    Originally posted by Tama View Post
    Tervehdys!

    Olen tässä asentamassa erillistä vahvistinta ja subia konttiin ja mietin mistä vetäsen signaalin vahvarille.

    Kyseessä on siis hifi systeemi, eli pieni vahvari vasemmalla kontissa.

    Tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa mielessä ja niihin liittyviä kysymyksiä
    1) Voiko signaalin ottaa vahvistimelle tulevilta signaalipiuhoilta ja kolvata ne suoraa RCA piuhoihin ja liittää vahvariin? Eli millä jännitteellä/teholla tuo signaali tulee vahvariin?
    Tuo ei onnistune ilman omaa adapteria, ja ne leluadapterit ei kestä tuota hi signaalia.

    Originally posted by Tama View Post
    2) Jos ottaa vahvarista subeille lähtevistä piuhoista ryöstöllä ja kytkee suoraan vahvarin high iniin, niin kestääkö vahvarin hi input? Paljonko tuolta orkkisvahvarilta lähtee tehoa?
    Riippuu vahvarista, ainakin itsellä tuo Focal Solid 1 on kestänyt tehokkaimman induvidual vahvarin signaalin.
    BMW:n eri vahvareiden tehoista ei ole tietoa.
    Originally posted by Tama View Post
    Paljonkohan tuo orkkis vahvari muokkaa tuota ääntä ennenkun se lähtee subeille?
    Taajuuksista ei ole tietoa mutta hifi ja L7 leikkaa tehoa aika paljon kun nostaa volumen tasoa...
    Induvidual antaa luukuttaa aika reippaasti.

    Originally posted by Tama View Post
    Kumpaa vaihtoehtoa suosittelette?

    -Tama
    Vaihtoehto 2
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #92
      Komppaan edellistä wannabe-räpeltäjä-asentajaa

      Focalin vahvari vaan kehiin, ja kaiutintasoa sisään. Kestää kyllä.
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • Tama
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 52
        • Kuusamo/Jyväskylä

        #93
        Originally posted by kt0510 View Post
        Tuo ei onnistune ilman omaa adapteria, ja ne leluadapterit ei kestä tuota hi signaalia.


        Riippuu vahvarista, ainakin itsellä tuo Focal Solid 1 on kestänyt tehokkaimman induvidual vahvarin signaalin.
        BMW:n eri vahvareiden tehoista ei ole tietoa.

        Taajuuksista ei ole tietoa mutta hifi ja L7 leikkaa tehoa aika paljon kun nostaa volumen tasoa...
        Induvidual antaa luukuttaa aika reippaasti.


        Vaihtoehto 2
        Moro!

        Kiitoksia vastauksista, mutta kyllästyin oottamaan (vaikka nopeita olitteki) ja tein ton vaihtoehto 1.

        Lueskelin näitä sivuja:


        Tuolla sanotaan seuraavaa:
        "So, first disconnect the battery so you don't shock yourself. Find the amp on the left side of the car. It's a silver box with a bundle of wires going into it...fairly easy to find. Remove the bundle of wires from the amp. There's a little sliding thing to disconnect the bundle...it's easy to figure out once you see it.
        Here's the wires coming directly from the head unit that you'll want to tap to grab your signal from:

        Left + Black/Red
        Left - Black/Violet
        Right + Black/White
        Right - Black/Brown
        On/Off White/Violet

        I had to cut the black fabric tape that was wrapping the wires so I could access them. Just tap those wires and you should be good to go. You shouldn't need an LOC (Line output converter, elikkäs linjamuunnin). To control the power to your amp, tap the thin White/Violet wire and connect directly to your amp. This will ensure your amp turns on/off when the car goes in and out of sleep mode (just like the factory amp). Make sure you do a good clean job tapping into the wires...they will still need to feed a signal into the factory amp so the rest of the speakers make sound

        Plug the bundle of wires back into the factory amp and you're done grabbing a stereo signal."

        Elikkäs noilla ohjeilla tein...

        Sitten tässä vielä toinen ohje höystettynä kuvien kanssa:


        Ja vieläki löyty yks postaus asiasta:

        "If you are installing the amp in the trunk of a 10 speaker setup, and using the hiring harness to the existing amp driving the under-seat woofers, you should not use a line converter, as the inputs to the stock rear sub amp are already line level. You should simply solder them into RCA phono plugs to connect to your new sun amp.

        The diagram here might help:"




        Eli jos vähänkään tajusin niin tuolla on nimenomaan molemissa tehty niin, että on otettu signaali RCA:lle suoraa tuolta vahvarista tulevista piuhoista.

        Eli siis niissä piuhoissa kulkee signaalitasoista jännitettä jota voi tyrkätä suoraa vahvistimen RCA iniin...?

        Kertokaa vielä oma mielipiteenne ni ei pala uus vahvari saatikka koko auto

        -Tama
        Last edited by Tama; 14-09-2011, 10:20.
        BMW 850 1991
        Peugeot 505 Turbo Injection 1984
        Lincoln Continental Town Car 1972
        Subaru Impreza WRX STI 2008 rallihommiin

        Comment

        • Tama
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 52
          • Kuusamo/Jyväskylä

          #94
          Noniin eli tänään tuli hifit ja rupesin asentaan vahvaria noihin piuhotuksiin seuraavin havainnoin:

          Eli kun ryöstin siis orkkisvahvarille tulevilta signaalipiuhoilta signaalin ja kytkin sen suoraa uuden vahvistimen RCA inputtiin homma pelaa hienosti!

          Ainoa ongelma oli tuon herätteen kanssa.. Eli tuosta valkovioletista piuhasta ottamani heräte ei käynnistänyt vahvistimen kun muutamaksi sekunniksi.. Vahvistimenn RCA in haisteli itsekin herätettä, mutta signaali ei jaksanut pitää vahvistinta päällä, joten piti siis etsiä uusi heräte.

          Noh nappasin sitten herätteen kontissa olevasta tupakansytyttimestä. Tämä ilmeisesti toimii niin että siihen tulee virrat kun auton ovet/kontin avaa tai laittaa virrat päälle. Vahvarista sammuu sitten virrat parin minuutin päästä siitä kun ovet on lukinnu.

          Sitten olin ehkä huomaavinani sellasta, että kun volaa nostaa reilusti, ei subbarin äänentaso enää nouse samassa suhteessa.. Eli voi olla että orkkismankka rajoittaa subeille tulevaa signaalia säästelläkseen niitä orkkis elementtejä..

          Mutta tällästä tänään ja huomenna jotai muuta.

          -Tama
          BMW 850 1991
          Peugeot 505 Turbo Injection 1984
          Lincoln Continental Town Car 1972
          Subaru Impreza WRX STI 2008 rallihommiin

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5428
            • S:t Karins

            #95
            Originally posted by Tama View Post
            Noniin eli tänään tuli hifit ja rupesin asentaan vahvaria noihin piuhotuksiin seuraavin havainnoin:

            Eli kun ryöstin siis orkkisvahvarille tulevilta signaalipiuhoilta signaalin ja kytkin sen suoraa uuden vahvistimen RCA inputtiin homma pelaa hienosti!
            Aivan, tuota hifi mallin vahvaria EI ohjatakkaan valokuidulla? (kuten L7) Joten sait signaalit ennen vahvistinta. Tuostahan aftermarket vahvarin ei pitäisi ottaa nokkiinsa.

            Originally posted by Tama View Post
            Ainoa ongelma oli tuon herätteen kanssa.. Eli tuosta valkovioletista piuhasta ottamani heräte ei käynnistänyt vahvistimen kun muutamaksi sekunniksi.. Vahvistimenn RCA in haisteli itsekin herätettä, mutta signaali ei jaksanut pitää vahvistinta päällä, joten piti siis etsiä uusi heräte.

            Noh nappasin sitten herätteen kontissa olevasta tupakansytyttimestä. Tämä ilmeisesti toimii niin että siihen tulee virrat kun auton ovet/kontin avaa tai laittaa virrat päälle. Vahvarista sammuu sitten virrat parin minuutin päästä siitä kun ovet on lukinnu.
            Omassa (LCI) takaluukun tupakansytkärissä on virta päällä ainoastaan kun auto käy/virtalukko on asennossa II...

            Originally posted by Tama View Post
            Sitten olin ehkä huomaavinani sellasta, että kun volaa nostaa reilusti, ei subbarin äänentaso enää nouse samassa suhteessa.. Eli voi olla että orkkismankka rajoittaa subeille tulevaa signaalia säästelläkseen niitä orkkis elementtejä..

            Mutta tällästä tänään ja huomenna jotai muuta.

            -Tama
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • jani.to
              Bimmer Rookie
              • Nov 2010
              • 44
              • AllOver

              #96
              Onko porukalla kokemusta tästä sarjasta?
              Onko hukkaanheitetty 400e vai onko hintansa arvoinen?

              Comment

              • thoai
                Bimmer Rookie
                • Nov 2009
                • 69
                • Vantaa

                #97
                Originally posted by touring39 View Post
                Ensi maanantaina kokeillaan semmosta viritystä, että lisätään tohon pakettiin 2x80W vahvari ohjaamaan subeja. Vahvarista löytyy tietysti tasonsäätö, joten odotan merkittävää parannusta bassoon alhaisemmilla kuunteluvoimakkuuksilla.
                onko sulla/tai kellään tietoa monenko wattisia ne penkin alla olevat mid-bassot ovat? aattelen vaan tehdä saman kokeillun, mut pitäis tietää mikä ois passeli vahvari tohon. oisko 2x60w (4ohmilla)/2x100w(2ohmilla) passeli tohon?:think

                Kyseessä siis perushifit ilman mitään lisäoptioita.
                E91 318i LCI Bluewater
                - E60 530D, 218hv@500Nm

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5428
                  • S:t Karins

                  #98
                  Originally posted by thoai View Post
                  Kyseessä siis perushifit ilman mitään lisäoptioita.
                  Muistankohan nyt ihan väärin mutta onko karvalakkihifi ilman noita subbareita penkin alla?
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #99
                    Originally posted by Tommix View Post
                    Muistankohan nyt ihan väärin mutta onko karvalakkihifi ilman noita subbareita penkin alla?
                    Joo muistat, eli puuta heinää taas

                    On siellä subut, mutta ne on vissiin heikompitasoiset kuin hifi- ja pro-hifissä. Wateista eio kyllä tietoa.
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5428
                      • S:t Karins

                      Originally posted by touring39 View Post
                      Joo muistat, eli puuta heinää taas
                      No olipa yllätys taas...
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • thoai
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2009
                        • 69
                        • Vantaa

                        ok. On siellä penkin alla jotkut perus mid subit, mitkä ei kyllä kuulu minnekään :think

                        Olen aika uus näiden autohifien kans, joten nyt toisenlainen kysymys, elikkäs:

                        1.mikä ois sopiva vahvari, jos haluan ajaa sillä nykyisen erkkasarjan sekä penkin alla olevat midsubit? 4-kanavainen varmaan, mut huonosti löytyy sit tehoja noille midsubeille, kun ovat pääosin 4x50wrms - 4x80wrms.

                        2. tulevaisuutta aatelleen sellainen vahvari, joka jaksaa sit ajaa kunnon erkkasarjan sekää 2x earthquake sws 8 (150wrms/300wmax.) 4-kanavaista varmaan, mut kun pääosin löytyy 4x80wrms vahvareita, niin eihän toi riitä noille subeille? vai voiko näillä 4x50wrms - 4x80wrms ajaa em. settiä?
                        vai pitäiskö hommata 4 kanavainen erkkasarjalle(sais samalla takakaiuttimet vahvarin kautta) ja 2-kanavainen subeille? 2-kanavaisista löytyy jo tehoa riittävästi sopuhintaan.
                        E91 318i LCI Bluewater
                        - E60 530D, 218hv@500Nm

                        Comment

                        • t-o-m-i
                          BTCF Member
                          • Sep 2009
                          • 308
                          • Tornio

                          Asentelin tuossa aktiivi subin e60 persuuksiin ja varastin signaalin takakaiuttimilta, mutta subi ei soi lähes ollenkaan... Päättelin asian pienessä päässäni että soitin ei lykkää takakaiuttimille tarpeeksi signaalia, että häätyykö tässä alkaa penkkien irrotus puuhiin.?
                          Tällähetkellä:
                          - F15 30D M-Sport
                          - F31 316D vaimon säästöpossu
                          - E32 750 ial
                          Ennen:
                          -4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by t-o-m-i View Post
                            Asentelin tuossa aktiivi subin e60 persuuksiin ja varastin signaalin takakaiuttimilta, mutta subi ei soi lähes ollenkaan... Päättelin asian pienessä päässäni että soitin ei lykkää takakaiuttimille tarpeeksi signaalia, että häätyykö tässä alkaa penkkien irrotus puuhiin.?
                            Otitko molemmilta kaiuttimilta? Onko johdot oikeinpäin? Jos toinen kanava on väärinpäin, kumoaa se toisen signaalin ja lopputulos on liian alhaiset tasot. Periaatteessa parempi olisi ottaa signaali vain toisesta kanavasta, kokeilepa sitäkin.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • vekkuli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1330
                              • Liminka

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Otitko molemmilta kaiuttimilta? Onko johdot oikeinpäin? Jos toinen kanava on väärinpäin, kumoaa se toisen signaalin ja lopputulos on liian alhaiset tasot. Periaatteessa parempi olisi ottaa signaali vain toisesta kanavasta, kokeilepa sitäkin.
                              Ei toimi, soitin/vahvistin leikkaa takakajareilta matalat taajuudet pois.
                              E93 ///M3
                              E60 530dA aka M5
                              F11 525dA Xdrive
                              Tesla model 3 LR MY22

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                Originally posted by TH88 View Post

                                Auto settiä ja kotisettiä ei oikeestaan voi vertailla koska auto lähtökohtana on niin eri vertaa 2x4x1.5 m metalli laatikko ja 5x6x3 m vapaata tilaa saatti sitten kun on sisustusta mikä absurdoi ääntä hyvässä tapauksessa.
                                Tuo tuntuu unohtuvan aika monelta, joka tänne postaa miten autoon saadaan kunnon "hifit". Esim jo tuo "ääni pitää kuulua edestä" on käytännösä mahdoton toteuttaa, koska autossa,ainakin normaalisti istutaan aina reunapaikoilla ja kovaääniset sijaitsevat matkustajien etuviistossa, ei selvästi edessä.
                                Ihan mielenkiinnosta olisi hauska kuulla millainen se olisi Tommix:n hyvä laitteisto, jos ei L7 kelpaa. Itse sentään rakensin ensimmäiset äänentoistolaitteet muistaakseni vuonna 1970 ja ensimmäiset hifit suunnittelin 1973, jos oikein muistan ja sen jälkeen aika helkutin monta vipstaakia väsännyt. Tähän mennessä en ole kuullut missään niin hyvää äänentoistoa autossa kuin L7, en kiellä etteikö jossakin olisi, mutta vastaan ei ole vielä tullut.
                                Täällä jotkut kommentoivat, kuinka L7 on jossakin parempi ja jossakin huonompi. Ok, olin hämmästynyt, kun yhteen E60:ni pävitettiin softat ja tuola softapäivityksellä äänenlaatu parantui selkeämmäksi. Eli joku signaaliprosessorin softan pätkässä joku bugi täytyi olla. Eli kyllä niissä eroja voi olla.

                                Toi on kyllä teoriassa totta joskus myös käytännössä että alempi jakotaajuus nostaa äänikuvaa, toisaalta alhainen jako saattaa tuoda rasittavaa toistoa keskialueelle. Toi ylläoleva spekulointi on siis hifistin mietiskelyä se on eri asia kuinka kehittyneet korvat omaat musiikin suhteen.
                                Kirjoitikohan tuon ihan selvin päin. Vai tarkoititko, että jonkun olemassa olevan yhdistelmän jakotaajuus muutetaan joksikin toiseksi, miksi sitä ei ole alun perin suunniteltu? No, voihan niinkin tehdä, mitään järkeä siinä ei kyllä ole. Melkein sama, kun laittaisi imupuolelle kuristimen, ihan vaan huvikseen ja toteaisi, että eihän tämä enää kulje mihinkään :think

                                Mutta nämä autoäänentoisto jutut ovat niin riippuvaisia kaikesta että kokeilemalla saa täyden varmuuden soundista.
                                Tuossa olet oikeassa. Auto on kuunteluympäristönä niin kompleksinen, että pekällä teoriapohdiskelulla ei pitkälle potki, siksi vinkit, nimenomaan hifistisesti ajattelevilta, ovat arvokkaita.

                                OT: harmillista, että enää ei ole kasvatusta hyvään äänentoistoon. Olen itsekin osaltani siihen syyllinen, kun en ole jälkipolvelleni oppia pitänyt. Hyvänä esimerkkinä on nykyään pyrkimys alimpien bassojen korostamiseen (tai oikeammin n 40 - 100 Hz), jolla saadaan toki ghettoblaster rispektiä mutta oikeasti ihmisen psyyke ei sellaista halua kuunnella kovin pitkään. Ihan sama yläpään kanssa, joka sekään ei oikeasti ole yläpään, vaan n 5000 - 8000 Hz:n korostamista (muka kirkas sointi)
                                Sen sijaan tasapainoista ääntä, kovaakin, voi kuunnella vaikka tuntitolkulla, nupit kaakossa.

                                Sitten asiaan. tuli taas hommattua E6X, ja kyllä tuota L7:aa on ikävä, tässä on vain perusstereot ja taidan aloitta lisäämällä nuo hifi-diskantit. Katselin pikaisesti WDS:ltä, että hifi:ssä subbareiden vahvistin saa lähdöt suoraan (linjatasoiset?) CCC:ltä. sellainenkin pitää rakentaa. Tuleekohan tuolla vahvistimella oma johtsarja edestä, vai onko vain osa auton muuta johtosarjaa. Silloin sitä ei tietenkään voi ostaa erikseen.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎