Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • racing02
    replied
    Mulla oli sellainen kosteusanturilla oleva kodinhoitohuoneessa, varmaan Biltemasta ostettu. Ehti olemaan reilun vuoden kun kosteusanturi hajosi niin että on koko ajan päällä. Muutin sitten kytkennän manuaaliseksi.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Noita puhaltimiahan löytyy myös kosteusanturilla varustettuna. Tällöin se kone puhallin/imuri/tuuletin kytkeytyy automaattisesti päälle ja sammuu tietyissä kosteusarvoissa. Tosin ne on yleensä pienempiin 100-125mm kanaviin tarkoitettuja.
    Tällainen itsellä kylppärissä ja tarkoitus laittaa myös mökin kylppäriin.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Noita puhaltimiahan löytyy myös kosteusanturilla varustettuna. Tällöin se kone puhallin/imuri/tuuletin kytkeytyy automaattisesti päälle ja sammuu tietyissä kosteusarvoissa. Tosin ne on yleensä pienempiin 100-125mm kanaviin tarkoitettuja.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Itse just jälkiasentelemassa tuollaista Mitsubishin Lossnay 100:sta noin 36m2 talliin, jossa aiemmin vain "painovoimainen" ilmanvaihto. Tuossa on hyvä LTO:n hyötysuhde, niin pitäisi olla huomattavasti taloudellisempi kuin pelkkä poistopuhallin. Talli itsellä kuitenkin melkein sisätilan lämmöissä, kun nestekiertoinen lattialämmitys tallissakin (n. 18-19 astetta), niin painovoimainen joko hukkaa lämpöä harakoille tai sitten ei vaihda ilmaa. Sähkönkulutus todella pieni vielä sillä pienemmällä nopeudella (jonka pitäisi riittää normaalikäytössä hyvin) ja isommalla nopeudella tuon pitäisi vaihtaa ihan runsaastikin ilmaa (, jos tarve joskus tuulettaa jotain enemmän). Yllättävää, mutta näytti olevan vehje aito "Made in Japan" ja aika kohtuullisella hinnalla löytyy ainakin noista nettirautakaupoista ja halvin tällä hetkellä Landenilla. Muutaman viikon päästä sitten ihan käyttökokemuksia. Laite sinänsä on hyvin helppo asentaa (kun on vielä pistotulppamalli) - hommaa lähinnä, kun tekee läpiviennit seinästä hallitusti ja tiivistää ja eristää läpiviennit kunnolla (, mikä on aina oma hommansa jälkiasennuksissa ja missä urakalla tekevät mielellään hiukan oikovat). Kun tuo on paikalla/käytössä, niin sitten laittaa ne vanhat räppänät kiinni.

    E

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Muutama vuosi tuli raavittua autotalliin ilmanvaihtoa, kun nollakelillä ei toi painovoimainen ilmanvaihto oikein toimi ja kosteus kerääntyy ikkunoihin, nosto-oven saumoihin jne. Sama jos lumisen tai märän auton tuot talliin, niin lumet kyllä sulaa, mutta auto kuivaa huonosti. Kahden auton tallissa on nestekiertoinen lattialämmitys. Laitoin nyt tuollaisen puhaltimen poistoilmakanavaan ja jelppaa todella paljon. Laitoin vielä normaalin kelloajastimen tuohon väliin ettei käy koko ajan ja ime kaikkia lämpöjä pihalle.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Ajatusasteella on 30m2 autotalli nykyisen vajan tilalle mökille kun lainsäädäntö muuttuu. Tekis vanhan paikalle jne.
    Antakaas mielipiteitä ja faktoja siitä että kannattaako ihan säilytystalliin tehdä betonilattiaan
    a: upotusura nosturille kaiken varalle.
    b: lattiakaivo tai kaatoa ja jos niin minne.

    Sitten myös ajatus siitä että kannattaako betoniin tehdä kaatoa (en osaa vielä pitää opiskella) vaiko ennemmin säteittäin jotain nesteenjohdatus uria jotka sitten kulkis tuonne samaan kaivoon?

    Toisaalta sisäkaton-korkeus tulee olemaan vain 245cm koska en halua tehdä korkeaa tönöä.
    Kun nyt kysyit niin mun 2 senttiset:

    Noin matalaan (alle 3m) talliin ei oikeata autonosturia oikein kannata hankkia. Matalanostin (saksi, 1m nosto) tai sellainen liikuteltava Quickjack olisi mun ehdotus. Pinta-asennettava / liikuteltava ratkaisu ei vaadi lattiaan ihmeitä. Tuplana raudoitus kun se on niin halpaa nostamisen suunnitellulle kohdalle.

    Ei mitään uria lattiaan nesteen johdatukseen. Täynnä likaa ja tunkki yms. tökkii ja itekin voi kompuroida.

    Keskelle auton sijoituspaikkaa öljynerotuskaivo, jos vain mahdollista ja hienoinen kaato kaikkialta sitä kohti. Jos tulee nosturi niin sen alle sitten metalli lappua, että saa vaateriin. Sulamisvesiä tulee melko paljon jos talvella auton tuo sisään lämpimään tilaan. Ja vaikka just ekana talvena ei tuota käyttöä tulisi niin parempi ajatella jo tulevaakin.

    Tavallisia ja voimavirta pistorasioita enemmän kuin olit suunnitellut

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Kumimattoa noissa on usein käytössä. Ne ja betonin rajapinta on vain vaikea pitää puhtaana, jos kuraisia autoja vie säilöön. Ymmärrän pointin priimasta lattiasta, mutta omalla kokemuksella Mastertop on kyllä todella huoleton käyttää nastarenkaillakin. Palvottu epoksi ei niinkään.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Miten vastavalmistuneen pienen autotallin lattia kannattaisi suojata nastarenkaiden jäljiltä?

    Valun yhteydessä lattiaan kyllä tehtiin mastertop pinnoitus ja joku nesteiden hylkimiskäsittely tms., mutta silti tekisi mieli suojata se jotenkin kun on niin priima.

    Olen ajatellut jotain kumimattoa tai palamattoa, mutta onkohan noista mihinkään?

    Onko teillä tiedossa jotain hyväksitodettua ratkaisua?
    Jos Mastertop tehty hyvin/oikein ei suojausta tarvita, kestää kyllä nastat, välttää vaan renkaiden paikallaan kääntelyä.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Miten vastavalmistuneen pienen autotallin lattia kannattaisi suojata nastarenkaiden jäljiltä?

    Valun yhteydessä lattiaan kyllä tehtiin mastertop pinnoitus ja joku nesteiden hylkimiskäsittely tms., mutta silti tekisi mieli suojata se jotenkin kun on niin priima.

    Olen ajatellut jotain kumimattoa tai palamattoa, mutta onkohan noista mihinkään?

    Onko teillä tiedossa jotain hyväksitodettua ratkaisua?

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Ajatusasteella on 30m2 autotalli nykyisen vajan tilalle mökille kun lainsäädäntö muuttuu. Tekis vanhan paikalle jne.
    Antakaas mielipiteitä ja faktoja siitä että kannattaako ihan säilytystalliin tehdä betonilattiaan
    a: upotusura nosturille kaiken varalle.
    b: lattiakaivo tai kaatoa ja jos niin minne.

    Tarkoitus ois tosiaan tehdä ihan vain säilyttämiseen talli, mutta toisaalta oma mielenkiinto on kuitenkin osien kehittämisessä yms ja oisihan se melkeen mahdotonta vastustaa jonkun suuntaista ropausta.
    Varmaan jonain vuonna kuitenkin saattaa jotain nestettä lattialle päätyä niin niin....
    Jos tuossa on kaato vain ovellepäin ja tulee laadukas nosto-ovi, ni eihän se silloin siitä mihinnkään edes mene. Ja isompi määrä öljyä tai jäähdytysnestettä ois kohtalaisen rujon näköinen valumassa koko lattian mitalta ulos. Toisaalta jos lattiaan tekee vain upotuksen mihin saa jonkun muovisen teoriassa irrotettavan kaukalon kiinni niin onko tämä kuolleena syntynyt ajatus? Mahdollista ois myös tehdä lattiakaivo joka päästäisi perustussoraan, mutta se on aika äkkiä sitten viereisessä luonnonsuojelualueessa ja omassa järvessä myöskin. En ole mikään pinko näissä ja kohtuus kaikessa, mutta aivan päin vittuakaan ei viitsis uutta tehdä.

    Moralisoinnit voi unohtaa kun mitään ei ole vielä rakennettu ja suunnitelmatkin vaiheessa, mutta hyviä neuvoja ja ajatuksia otan vastaan mielellään kaikki.

    Tällähetkellä fiksuimmalta ajatukselta tuntuis tehdä valuun upotus ja siihen voi sitten jonkun ennalta valitun sopivan astian laittaa, ja sitten päälle voin vaikka ite duunata soveltuvan ritillän mikä pitää huolen että nesteet päätyy pääosin sinne purkkiin, eikä välistä betonin ja purkin väliin. Sitten jos koistinen käy, niin öljyn tai jäähdytysnesteen seasta voi käydä tonkimassa sen 10mm avaimen.

    Sitten myös ajatus siitä että kannattaako betoniin tehdä kaatoa (en osaa vielä pitää opiskella) vaiko ennemmin säteittäin jotain nesteenjohdatus uria jotka sitten kulkis tuonne samaan kaivoon?

    Ajatus ois että talli tulisi olemaan aina jonkunverran plussalla, mutta jälleen koistisen käydessä ois ajatus että ensin halkeaa muovinen vati tms, ennenkuin betoni ja jos valumat on öljyä tai glykolia sisältäviä niin eipä se halkeaminenkaan ole niin iso riski välttämättä.

    Juu ja tosiaan tää ois minimibudjetilla, puutavaraa on säilössä koko roskan rakentamiseen, isoimmat kulut: nosto-ovi, kaivuri pariksi tuntia, murske, betoni, kattohuovat ja katto ponttilauta tai vaneri ja sitten eristeet ja ikkunat. Kulkuovikin löytyy jo varastosta. Mutta minusta ois järkevää jättää varaus esim 200mm poikittaisena 50mm upotuksena lattiaan mahdolliselle nosturille. Toisaalta sisäkaton-korkeus tulee olemaan vain 245cm koska en halua tehdä korkeaa tönöä.
    Last edited by Remotion; 16-10-2023, 00:22.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Minkäslaisia valaisinratkaisuja olette autotalleihinne laittaneet?

    Potilaana vanha kahden auton talli. Harkinnassa olisi seinän yläosaan kiinnitettävät loisteputkivalaisimet liiketunnistimella, jotta syttyvät automaattisesti kun talliin ajetaan. Kuulemma seinään asennettavat valaisevat paremmin kuin kattoon asennettavat.
    muutaman vuoden kokemus mm. näistä NAIAD LED 1505mm 5500Lm 840 valaisimista omassa hallissa. VAHVA suositus. et maksa turhasta
    9 kpl 8 x 8 m aluella katossa 3,8m korkeudessa ja sanoisin että kyllä näkee myös kylki työskentelyssä
    MatalarakenteinenEri pituus-, teho- ja ohjaus vaihtoehtojaValmistettu Ruotsissa

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Osa valoista voisi olla ohjattuna keskelle kattoa asennetulla liiketunnistimella (nekin pakko-ohjattavissa kytkimellä), niin esim. talliin ajo tai pikainen visiitti onnistuu ilman kytkimiä.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Minkäslaisia valaisinratkaisuja olette autotalleihinne laittaneet?

    Potilaana vanha kahden auton talli. Harkinnassa olisi seinän yläosaan kiinnitettävät loisteputkivalaisimet liiketunnistimella, jotta syttyvät automaattisesti kun talliin ajetaan. Kuulemma seinään asennettavat valaisevat paremmin kuin kattoon asennettavat.
    Katossa loisteputkia 3 kpl poikittain kummankin auton paikan päällä. Seinissä noin 80cm korkeudella poikittain eri katkaisijan takana olevat matalat led-putket. Nosto-ovien välissä pystysuuntaan asennettuna led-putki 20cm irti maasta ja oman katkaisimen takana tämäkin.

    Seinille asennetut valot auttaa kovasti pyöränaukoissa puuhasteluun, kylkien myllytykseen jne. Pelkät kattovalot ei mielestäni riitä kuin "yleisvalaistukseen".

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Minkäslaisia valaisinratkaisuja olette autotalleihinne laittaneet?

    Potilaana vanha kahden auton talli. Harkinnassa olisi seinän yläosaan kiinnitettävät loisteputkivalaisimet liiketunnistimella, jotta syttyvät automaattisesti kun talliin ajetaan. Kuulemma seinään asennettavat valaisevat paremmin kuin kattoon asennettavat.
    Onko talli lähinnä pelkkä säilytyspaikka, vai onko siellä tarkoitus puuhastellakin enemmän?

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Minkäslaisia valaisinratkaisuja olette autotalleihinne laittaneet?

    Potilaana vanha kahden auton talli. Harkinnassa olisi seinän yläosaan kiinnitettävät loisteputkivalaisimet liiketunnistimella, jotta syttyvät automaattisesti kun talliin ajetaan. Kuulemma seinään asennettavat valaisevat paremmin kuin kattoon asennettavat.

    Leave a comment:

Working...
X