Se ei olisi ihan pieni voitto. Itse en vielä sovittele, tuntuisi liian hyvältä ollakseen totta.
Ostohousut tuli eilen jalkaan kun entinen auto lähti. Pitäis talouden molemmat pirssit päivittää tälle vuosikymmenelle. Odotellaan. Kävin 95 corollan jonka voi nakata vaikka kuusankoskelle jos/kun autovero poistuisi. Tai vieläkö ne neekerit noita toyotia afrikkaan laivaa? :think vai onko liian "uusi". Ei rapea ja oikein 4 pisteruisku ja japsivalmiste
No, no, Ois parempi olla siellä sen väliaikaisen autoveron poistaminen näinä "pieninä" juttuina muunmuassa.
Mieluiten kertarysäyksellä, eikä asiaa pitkitetä esim. vuoden vaihteeseen. Sais autokauppaan vipinää jo tälle kesälle.
Nimim. ostohousuja jalkaan sovittelen.
Mistäs se sitten otetaan tilalle tuo menetetty vero? Bensa ×pii.. ajoneuvovero x pii.. = takkiin tulee ...
Mä nyt en uskalla vielä hengitystä pidättää odotellessa suuremman mittakaavan tiputuksia. Se on ollut populistien teemana jo ties kuinka monissa vaaleissa.
Mutta pikkuhiljaa ollaan varmaankin matkalla oikeaan suuntaan. Voisin kuvitella sellaisen skenaarion tapahtuvan jossa esimerkiksi omistusauto tai työsuhdeauto saa merkittävää veroetua kunhan se on ladattava (plug-in hybridi tai sähköauto). Sehän se olisi sopivasti sellainen viherpesun kestävä ratkaisu. Vieläpä kun Sipilä on Teslamiehiä ja arkadianmäeltä löytyy lataajia enemmänkin. Tosin siinä kohtaa tulee lieveilmiöitä...
Mielenkiintoista seurata mitä tuleman pitää..
-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Se on ollut populistien teemana jo ties kuinka monissa vaaleissa.
En ole koskaan pitänyt itseäni populistina vaan inhorealistina.
Autoverolla ei ole mitään tekemistä rehellisen verotuksen kanssa.
Herra Katainen kertoi jo vuosia sitten meille että meillä on Euroopan nykyaikaisin CO2-perusteinen vero. (Mikä taas oli yhtä pasHaa alusta loppuun.) Sittemmin kävi ilmeisesti ilmi, että autotehtaat ovat viilanneet (vero)päästöjä pienemmiksi kuin todellisuus on. Päästöt ovatkin kuulemma suuremmat kuin ilmoitetut...
Miten käy suomalaisen maailman ellei Euroopan edistyksellisimmän autoverotuksen, heh.
Niinpä. Jäljellä olevaa veron määrää ei yksittäistapauksessakaan saa ylittää...
Herra Katainen kertoi jo vuosia sitten meille että meillä on Euroopan nykyaikaisin CO2-perusteinen vero. (Mikä taas oli yhtä pasHaa alusta loppuun.) Sittemmin kävi ilmeisesti ilmi, että autotehtaat ovat viilanneet (vero)päästöjä pienemmiksi kuin todellisuus on. Päästöt ovatkin kuulemma suuremmat kuin ilmoitetut...
Niin, veikkaanpa että autonvalmistajat on ottaneet kaiken hyödyn irti idioottimaisesta NEDC-kulutusmittaussyklistä. Autonvalmistajat vaan saavat syyt niskoilleen vaikka syyttävän sormen pitäisi osoittaa standardiin joka ei vastaa todellisuutta.
-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Niin, veikkaanpa että autonvalmistajat on ottaneet kaiken hyödyn irti idioottimaisesta NEDC-kulutusmittaussyklistä. Autonvalmistajat vaan saavat syyt niskoilleen vaikka syyttävän sormen pitäisi osoittaa standardiin joka ei vastaa todellisuutta.
Kommenttisi osuu napakymppiin
mutta mitä tulee suomalaisen autoverottajan horinoihin niin astuivat miinaan, hah.
Nyt jo uutisoidaan/huhutaan kuinka tiet laitetaan kuntoon seuraavan hallituskauden aikana. Ja pitäähän ne ollakin kunnossa, kun kohta alkaa autokauppa rajusti vilkastumaan autoveron poistuttua... :think
Nyt jo uutisoidaan/huhutaan kuinka tiet laitetaan kuntoon seuraavan hallituskauden aikana. Ja pitäähän ne ollakin kunnossa, kun kohta alkaa autokauppa rajusti vilkastumaan autoveron poistuttua... :think
Mietin vaan, että miten tulee tapahtumaan tämän ja autoveron poiston kanssa kun yhteen suuntaan lupaillaan rahaa ja toistaalta lupaillaan jättää keräämättä. Toivottavasti persut pitävät autovero-asiassa lupauksensa ja saadaan samalla tiet kuntoon.
Mietin vaan, että miten tulee tapahtumaan tämän ja autoveron poiston kanssa kun yhteen suuntaan lupaillaan rahaa ja toistaalta lupaillaan jättää keräämättä. Toivottavasti persut pitävät autovero-asiassa lupauksensa ja saadaan samalla tiet kuntoon.
lisätköön alkoholin ja tupakan verotusta, ampuvat tässäkin itseään jalkaan, mutta se on 100 varmaa että autoilija ei pääse tänäkään vuonna yhtään sen helpommalla kuin edellisvuonnakaan.
esim Trafilla on uusi hieno laskuri ensivuoden "väliaikaiselle autoverolle" ja nythän ollaan ruvettu puhumaan uudesta haittaverosta, vai mikä onkaan.
Voisin veikata että kun näitä aletaan sumplimaan että ketäs verotetaan niin yksityisautoila on taatusti siellä listan kärkipäässä, tavalla tai toisella.
Autovero- ja tullikorruption hintalappua suomalaisille voisi hahmottaa näinkin:
- 1959-2015 ensirekisteröity 5.8 miljoonaa autoa (autoalan tiedotuskeskus)
- käytettyjen kaupan volyymi n. viisinkertainen, joten saadaan noin 35 miljoonaa autokauppaa
- jos jokaisessa autokaupassa vero- ja tullimuurin aiheuttama autokauppiaiden liiviin menevä kilpailun puutteesta johtuva lisähinta olisi nykyrahassa vaikka €500 (mielestäni konservatiivinen arvio), niin korruption hintalappu olisi noin €18 mrd.
Viime vuosina autoveron tuotto on ollut noin €1 mrd/vuosi, joten 57 vuotta autoveroa olisi tällöin €57 mrd (melkoinen mutkat suoriksi -oletus).
Korruptiota perustellaan siten, että yhteiseen hyvään on kerätty €57 mrd. Varmasti tällä on tuloeroja tasattu, ja lapsia ajateltu, ja tietenkin Piketty. Suomalaiset autokauppiaat ovat kuitenkin samalla käärineet itselleen €18 mrd suojelurahaa.
€18 mrd:n lisäksi itse kukin voi laskea kuinka paljon ylimääräisiä kuolleita ja vammaisia vanhoilla ritsoilla ajaminen on aiheuttanut. Jos oletetaan että autoveron vuosina liikenteessä on kuollut keskimäärin 400 henkeä/vuosi, niin yhteensä saadaan n. 23 000 vainajaa. Olettaen että joka 10. olisi selvinnyt hengissä turvallisemmalla autolla, ja että ihmishengen laskennallinen arvo on €2 miljoonaa (yleisesti käytetty hattuvakio), hintalappu olisi vajaat €5 miljardia. Mutta jostain syystä näitä ihmishengen hintoja ei saa käyttää korruption kitkemiseen, ainoastaan mielipuolisen sakottamisen ja holhouksen perustelemiseen.
Tämän päälle voi miettiä arvion siitä, miten rankasti autoliikkeet ovat takavuosina Tullia kusettaneet manipuloimalla veron perustana olevia CIF-hintoja. Dokumentit on toki poltettu ja petokset vanhentuneet.
Hyvä puoli tässä korruptiossa on se, että suomalaisten perinteisen naiivi luottamus viranomaisten toimintaan ja motiiveihin alkaa pikku hiljaa kehittyä terveemmällä pohjalle.
Korruptio on menestyksekkäästi maalattu ensin punaiseksi ja nyttemmin vihreäksi, mutta kulmakivenä on logiikka jossa tavikset makselevat tonnin verran suojelurahaa ihan vaan siitä ilosta ettei naapurin kusipää saa mitään parempaa.
Autovero- ja tullikorruption hintalappua suomalaisille voisi hahmottaa näinkin:
- 1959-2015 ensirekisteröity 5.8 miljoonaa autoa (autoalan tiedotuskeskus)
- käytettyjen kaupan volyymi n. viisinkertainen, joten saadaan noin 35 miljoonaa autokauppaa
- jos jokaisessa autokaupassa vero- ja tullimuurin aiheuttama autokauppiaiden liiviin menevä kilpailun puutteesta johtuva lisähinta olisi nykyrahassa vaikka €500 (mielestäni konservatiivinen arvio), niin korruption hintalappu olisi noin €18 mrd.
Viime vuosina autoveron tuotto on ollut noin €1 mrd/vuosi, joten 57 vuotta autoveroa olisi tällöin €57 mrd (melkoinen mutkat suoriksi -oletus).
Korruptiota perustellaan siten, että yhteiseen hyvään on kerätty €57 mrd. Varmasti tällä on tuloeroja tasattu, ja lapsia ajateltu, ja tietenkin Piketty. Suomalaiset autokauppiaat ovat kuitenkin samalla käärineet itselleen €18 mrd suojelurahaa.
€18 mrd:n lisäksi itse kukin voi laskea kuinka paljon ylimääräisiä kuolleita ja vammaisia vanhoilla ritsoilla ajaminen on aiheuttanut. Jos oletetaan että autoveron vuosina liikenteessä on kuollut keskimäärin 400 henkeä/vuosi, niin yhteensä saadaan n. 23 000 vainajaa. Olettaen että joka 10. olisi selvinnyt hengissä turvallisemmalla autolla, ja että ihmishengen laskennallinen arvo on €2 miljoonaa (yleisesti käytetty hattuvakio), hintalappu olisi vajaat €5 miljardia. Mutta jostain syystä näitä ihmishengen hintoja ei saa käyttää korruption kitkemiseen, ainoastaan mielipuolisen sakottamisen ja holhouksen perustelemiseen.
Tämän päälle voi miettiä arvion siitä, miten rankasti autoliikkeet ovat takavuosina Tullia kusettaneet manipuloimalla veron perustana olevia CIF-hintoja. Dokumentit on toki poltettu ja petokset vanhentuneet.
Hyvä puoli tässä korruptiossa on se, että suomalaisten perinteisen naiivi luottamus viranomaisten toimintaan ja motiiveihin alkaa pikku hiljaa kehittyä terveemmällä pohjalle.
Korruptio on menestyksekkäästi maalattu ensin punaiseksi ja nyttemmin vihreäksi, mutta kulmakivenä on logiikka jossa tavikset makselevat tonnin verran suojelurahaa ihan vaan siitä ilosta ettei naapurin kusipää saa mitään parempaa.
Eikä pelkästään vain autojen ikä, vaan se, että vain murto-osa ajoneuvoista kerätyistä veroista laitetaan teiden kunnossapitoon ja parantamiseen. Kyllä sillä vanhemmallakin autolla pärjää, jos tiet on kunnossa ja auto laillinen. Toki kolaritilanteessa vanha ei suojaa yhtä hyvin.
Joensuu Ilomantsi välillä eräässä kohtaa viime talvena rytisi useampaan kertaan kun tie alkoi olla jo niin huonossa kunnossa. Kyseisessä kohdassa on vielä kallioleikkaus, joten rumaa jälkeä tulee autoihin. Tarkasti on monena kesänä pitänyt siitä ajaa kun urat on todella syvät, mutta ilmeisesti nyt talvella vasta päättäjien keskuudessa herättiin siihen, että asialle pitäis tehdä jotain kun alkoi pelti rytistä pahemman kerran.
Nuo tilastot on vähän semmoinen asia, että sieltä otetaan kirsikat kakun päältä, eli asiat, jotka parhaiten sopivat agendaan. Muut seikat jätetään sitten pois ja ollaan kun ei kuultaiskaan kun joku ne tuo esille. Samaa näkee myös alkoholipolitiikassa näiden raittiushörhöjen osalta.
Erilaisten humpuukirahankeruuorganisaatioiden puuhastelut ovat viime vuosina olleet viranomaisten suurennuslasin alla. Surkeimmissa tapauksissa keruutuotosta on tuloutettu "köyhien sairaiden lasten auttamiseen" aivan murusia, jopa vain prosentin osia kaikista kerätyistä varoista.
Autovero on vielä pahempaa humpuukia. Meille rikollisesti kerätty autovero myydään köyhät, sairaanhoidon, koulutuksen ja lähes maailmankaikkeuden pelastavana verona.
Kuitenkaan kukaan ei EDES pysty sanomaan mihin kerätyt autoveroeurot kohdistetaan, muttei ne ainakaan liikenneinfraan mene.
Täytyy tässä jossain vaiheessa masinoida liikkeelle tutkimus, missä selvitetään miten paljon yksittäin maahantuotujen autojen kerätyistä veroista on oikeasti jäänyt viivan alle kun samaan aikaan on miljarditolkulla "suojeltu" lasipalatsien kultapossukerhon oligopolistista bisnestä...
Comment