Tässä vielä erinomainen emeritusproffan analyysi, autoverotuksesta tottakai. On hieman vanhempi tapaus, mutta soi silti.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella
Collapse
X
-
Sattuu kyllä aivokuoreen tuo bemu2000:n sanktio. Mutta näinhän se on ja kaikkien veronkiertoa suunnittelevien on hyvä tiedostaa. Jos verottaja määrää jälkiveron (korkoineen), sen ei sitä tarvitse sen kummemmin perustella ja maksu on maksettava määräaikaan mennessä. Asiasta voi toki valittaa (tilanteesta riippuen on jopa syytä valittaa), ja sitten katsoa oikeudessa että kumpi oli oikeassa. Joka tapauksessa kaikki määrätyt maksut on syytä suorittaa ajallaan.
Miksi verottajalla on tämmöisiä tavallisuudesta poikkeavia menetelmiä käytössä? No jos ei olisi, olisiko koko verottajalla mitään merkitystä?-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Tilannehan on sinänsä täysin käsittämätön.
Meille opetettiin vielä lukiossa, että Suomi on oikeusvaltio ja sen periaatteisiin kuuluu se, että oikeudessa ns. pienempi tekijä on aina etuoikeutettu. Eli jos yksittäisenä työntekijänä olet esim. firmaa vastaan tai toisinpäin, niin firma saa aina kovemmat sanktiot tai toisaalta yksilö voi päästä jopa pälkähästä ja firma laitetaan kärsimään yksilön virheet. Mutta valtio on kutakuinkin melkoinen poikkeus tässä. Kyseessähän olisi Suomen mittakaavassa aikalailla suurin firma maailmassa. Mutta ollaan siinä tilanteessa, että tämä Suomi-firma pyrkii ukottamaan asiakkaitaan (veronmaksajia) ja vain hyvin pieni osa veronmaksajista pyrkii ukottamaan Suomi-firmaa. Silti Suomi-firma voi vaatia mitä tahansa taivaan ja maan väliltä ja ne on ok. Vaikka maksuvaatimukset ei perustuis oikeastaan edes kaikki oikeusasteet koettuun lakiin vaan virkamiesten fiilikseen, niin silti yksilö maksaa tai sit se maksaa ja kärsii. Mutta jos sitten näissä oikeusasteissa todetaankin että Suomi-firma yritti ukottaa, niin pahinta mitä Suomi-firmalle voi tapahtua on se, että se tekee sen minkä sen olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten. Täten riski oikeudessa on käytännössä lähes täysin yksilöllä eikä firmalla. Mikä on sinänsä oikeusvaltiosysteemiä vastaan aivan absoluuttisesti.
Tietysti totta tuossa em. yhteiskunnan opissa oli se, että Suomessa firma todellakin maksaa ja on vastuussa. Suomi ei vaan tunnu olevan firma. Meininki on siis lopulta ehkä enemmän jossain totalitaarisen sosialismin maastossa enemmän kuin oikeusvaltioon perustuvassa demokratiassa. Mitäs tässä. Hauska naureskella Pohjois-Korea uutisille, mutta mahdetaan muualla maailmassa naureskella meidän autoverouutisillekin.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Iltapulu:
Tulli on ollut viimeisen reilun 10 vuoden aikana tapetilla nimenomaan autoverotukseen liittyen varmasti enemmän kuin aiempina vuosikymmeninä yhteensä. Sitä on arvosteltu rajusti autojen verotukseen liittyen. Tulli on itsepintaisen jääräpäisesti pitänyt kiinni omista tulkinnoistaan liittyen autojen verotusarvojen määritykseen.
No comment!
Suurin osa vuoden 2002 jälkeen tapahtuneista, erityisesti käytettyjen autojen verotukseen liittyvistä muutoksista ovat käynnistyneet auton tuoneen veronmaksajan valitettua kohtelustaan. Osaa näistä tapauksista on käyty testaamassa oikeudessa saakka.
Yle uutisoi vuonna 2012 että Trafi hamuaa autoverotukseen liittyviä tehtäviä Tullilta, ja sama huhu ponnahti pintaan hetki sitten myös Tuulilasi-lehden autoverotukseen keskittyneellä keskustelupalstalla. Ylen mukaan Trafi oli tuolloin palkannut lyhyen ajan sisällä Rovaniemen toimipisteisiinsä runsaasti väkeä lisää, minkä olisi pitänyt indikoida muutosta verotuksen operatiivisessa kannossa.
IS kysyi Tullin viestintäjohtajalta Mika Parkkoselta asiasta, mutta Parkkonen ilmoitti ettei Tulli kommentoi asiaa lainkaan, koska keskustelua käydään nimimerkein sosiaalisessa mediassa.
Trafin toimialajohtaja Olli Lindroos puolestaan kertoo, että asia on ollut tapetilla muutamia vuosia sitten, mutta vain ehdotusasteella. Lindroosin mukaan Trafi ei ole ottamassa vastuulleen itse autoveron kantoa, mutta suosisi mielellään verotuksen siirtämistä käyttöön painottuvaksi. Tämä tarkoittaisi että autoveron kautta kerättävän, noin miljardin euron potti siirtyisi siinä tapauksessa Trafin vastuulle.
-------
Tullin itsepintainen jääräpäisyys autoverotuksessa on rikollista toimintaa. Tullin kommentti että ei kommentoi somessa nimimerkkien takaa annettuja kommentteja kertoo taas että kansalaiset pelkäävät tullia ja tulli ei pelkää kansalaisia, vaikka tilanne pitäisi olla täysin päinvastoin!
Trafin Lindroos on väärä tyyppi (vaikka VETO-tyryssä mukana olikin) kommentoimaan Trafin (entisten tullilaisten) hamuamaa koko autoverotuksen siirtoa Trafiin. VETO-työryhmä, jossa Trafi ellei nyt halunnut niin suorastaan vaati että tullin autoverotusoikeus siirretään Trafille. Häikäisevää oli, että verotuksen siirtoa tullista junaili silloiset tullilaiset kuten reijo mirri virtanen ja marko "osumme verotusarvon määrityksessä lähes kymppiin" ja joku pirkko kovanen, tullin silloisen johtajan, eli Tapani Erlingin selän takana, tietenkin.
Lindroos odottaa tietenkin vesi kielellä miljardipottia, itse asiassa trafin virkamiehet jo valmistelivat veronkannon ulkoistamista... Eli herrat suunnitteli teettää veronmaksajien rahoilla sammon, sampo kerää veronmaksajien rahat, sampo saa hoitaa ongelmat mutta herrat nauttii bonarit. (Ei prkl edellinen pieleen mennyt trafin tietojärestelmä-, eli palko-hankekaan maksanut kuin yli 0,1 miljardia. Ja viivästyi niin maan pirusti... Plus tietenkin kylkiäisenä EUCARIS.)
Hyviä asioita verotuksen siirtymisessä on, että tullin jatkuva sekoilu autoverotuksessa päättyy.
Jos autoverotus nykyisellään päätyy verohallinnolle, on siihen tultava merkittäviä muutoksia. Nykyinen arvausmahtimenetelmä ei sovi Verohallinnolle, joka varsin asiakaslähtöinen viranomainen. Verohallinnon toiminnassa otetaan huomioon jopa periaate että epäselvät tapaukset ratkaistaan verovelvollisen eduksi. Mm. tullille täysin tuntemattomat hankintameno-olettamat ovat verohallinnolle tuttuja.
Tulli joutuu mm. johtamis- ja toimintatapasekoilujensa vuoksi rankasti saneeraamaan toimintojaan. Ei ole paljoa pieleen menevä arvaus jos tuon ongelmalapsen toiminnot yhdistettäisiin tai hajautettaisiin poliisin ja/tai/sekä rajavartiolaitokseen. Trafiin muodostunut entisten tullilaisten johtama liikenneverotuksen käenpesä saisi mielestäni kokea saman, oikeudenmukaisen kohtalon.Last edited by nullzwei; 31-05-2015, 09:13.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostItse olen maksanut aikanaan "verottomalla" E30:llä ajosta (prosentit yli) reilut 100000mk autoveroa ja autoa ei saanut sen jälkeen edes suomen kilpiin, koska katsottiin uudeksi autoksi ja olisi pitänyt täyttää uuden auton päästövaatimukset... Siitäpä vaan jäänyt aika karvaasti mieleen nuo sanktiot, vaikka ei nykyään samanlaiset olekaan... Auton arvo oli siihen aikaan 16-17 vuotta sitten noin 25000mk.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostTilannehan on sinänsä täysin käsittämätön.
Meille opetettiin vielä lukiossa, että Suomi on oikeusvaltio ja sen periaatteisiin kuuluu se, että oikeudessa ns. pienempi tekijä on aina etuoikeutettu. Eli jos yksittäisenä työntekijänä olet esim. firmaa vastaan tai toisinpäin, niin firma saa aina kovemmat sanktiot tai toisaalta yksilö voi päästä jopa pälkähästä ja firma laitetaan kärsimään yksilön virheet. Mutta valtio on kutakuinkin melkoinen poikkeus tässä. Kyseessähän olisi Suomen mittakaavassa aikalailla suurin firma maailmassa. Mutta ollaan siinä tilanteessa, että tämä Suomi-firma pyrkii ukottamaan asiakkaitaan (veronmaksajia) ja vain hyvin pieni osa veronmaksajista pyrkii ukottamaan Suomi-firmaa. Silti Suomi-firma voi vaatia mitä tahansa taivaan ja maan väliltä ja ne on ok. Vaikka maksuvaatimukset ei perustuis oikeastaan edes kaikki oikeusasteet koettuun lakiin vaan virkamiesten fiilikseen, niin silti yksilö maksaa tai sit se maksaa ja kärsii. Mutta jos sitten näissä oikeusasteissa todetaankin että Suomi-firma yritti ukottaa, niin pahinta mitä Suomi-firmalle voi tapahtua on se, että se tekee sen minkä sen olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten. Täten riski oikeudessa on käytännössä lähes täysin yksilöllä eikä firmalla. Mikä on sinänsä oikeusvaltiosysteemiä vastaan aivan absoluuttisesti.
Tietysti totta tuossa em. yhteiskunnan opissa oli se, että Suomessa firma todellakin maksaa ja on vastuussa. Suomi ei vaan tunnu olevan firma. Meininki on siis lopulta ehkä enemmän jossain totalitaarisen sosialismin maastossa enemmän kuin oikeusvaltioon perustuvassa demokratiassa. Mitäs tässä. Hauska naureskella Pohjois-Korea uutisille, mutta mahdetaan muualla maailmassa naureskella meidän autoverouutisillekin.
Meni vuoden verran ja alkoi "myymään", eli pitämään nettiauton näyteikkunassa korkeaan ylihintaan autoa, mutta 4.8is korisarjalla varustettuna ja m yms. merkeillä, otsikossa lukien "Aito 4.8is"
Tullista tuli kirje, että auto on verotettu halvempana mallina, maksuunpannaan oikea veromäärä, korotettuna 30% sakolla. Liitteenä kuvankaappaukset nettiautosta ja ilmoituksesta! Maksettava lisää 14.000eur ja muutaman viikon maksuajalla.
Ei auttanut normaali selvitys että auto kyllä on tavallinen 4.4i malli, vaadittiin todistus tästä. Ei riittänyt rekisteriote missä lukee mallin olevan tavallinen ja aikaisemmin verotetun mukainen.
Lisätyt verot perintään, mutta onneksi perinnän voi keskeyttää vastineen antamisen ajaksi. (Kun kaikilla ei ole lompsassa 14k eur valmiina)
Lopulta ystävällinen suomen maahantuoja suostui kirjoittamaan todistuksen auton runkonumerolle, että kyseessä on tavallinen 4.4i malli.
Tullin tekemä uudelleen verotus kumottiin.
Meneekö se nyt ihan noin suomessa, kyllä se menee... Tullin virkamiehet notkuu nettiautossa ja keksimällä keksii mistä vielä yksityistä kansalaista voisi rokottaa lisääElämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Ihan oikea "rankaisu" sellaiselle joka myy näyteautossa aitona 4.8is:nä autoa joka ei sellainen ole...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostIhan oikea "rankaisu" sellaiselle joka myy näyteautossa aitona 4.8is:nä autoa joka ei sellainen ole...
Tullin olisi tullut antaa selvityspyyntö autoa myyneelle ja rankoa vasta sitten JOS olisi paljastunut muuta kuin totuus.
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostIhan oikea "rankaisu" sellaiselle joka myy näyteautossa aitona 4.8is:nä autoa joka ei sellainen ole...
Silti valtion osalta mun mielestäni täysin väärin toimittu, näköjään joidenkin mielestä ihan ok. Noita maksuja voisi lähettää randomina kaikille, eihän niistä jaksa kaikki kuitenkaan valittaa ja tehdä selvennyksiä, tulisi hienosti valtion kassaan lisää rahaa.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Originally posted by -Markus- View PostShit! Tiedän vastaavan tapauksen, jota asianosainen ei ole maksanut vieläkään, mutta eivät näytä olevan kovin hanakoita saataviaan perimään. Ei siis ole ainakaan ulosottoon asti mennyt. Eipä sillä, turha tältä yksilöltä mitään on periä...
Joo itse kun olin töissä siihen aikaan, niin olisi ollut helppo ulosmitata ja korko sitä luokkaa että pakkohan se oli maksaa. Piti myydä autot ja raapia tileiltä kaikki säästöt itseltä ja porukoilta ja ajella seuraavat pari vuotta muutaman tonnin pommeilla.Tuo kaikki sen takia että autossa oli 2,5i moottori 2,0i moottorin tilalla...
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostJoo itse kun olin töissä siihen aikaan, niin olisi ollut helppo ulosmitata ja korko sitä luokkaa että pakkohan se oli maksaa. Piti myydä autot ja raapia tileiltä kaikki säästöt itseltä ja porukoilta ja ajella seuraavat pari vuotta muutaman tonnin pommeilla.Tuo kaikki sen takia että autossa oli 2,5i moottori 2,0i moottorin tilalla...
Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostKäsittämätön case! Eikös tuosta olisi jo saanut soitella Hannu Karpolle!muutin autoon kaikki mitä vaadittiin, mutta konttorilla eivät löytäneet etupalkista sinettiä!! Korin vaihdosta oli vaikka kuinka kauan aikaa ja sinetti on voinut irrota etupalkista missä vaan. Kaikki muut sinetti oli tallessa, mutta tuon takia hylkäsivät homman ja sanoivat että en saa autoa liikenteeseen...
Comment
-
-
^Ne varmaan imivät toistensa pikkupipp... kun saivat annettua rikollisen kovat sanktiot ja maksusta huolimatta pystyivät vielä estämään auton käytön.
Saunan taakse vaan.
Eipä tästä ole pitkä kun joku onneton sai yhden tai kahden tonnin matkailupakettiautoon yhdeksän tonni verolapun. Joku seinäruusu, varmaan mahtuu pöydän alle seisomaan mut ei makaamaan, ei ikinä kunnolla mjunaa saanut ämmänperkele sen kirjoitti... Kyllä sillä illalla kotona käsi peiton alla puutarhaa veivas...
Comment
-
-
Autoverouutisia keskisestä Suomesta.
Ukrainan tilanne... voih...
Euroopassa autokauppa porskuttaa myötätuulessa
The number of new registrations in the EU increased by about 6.9 percent from April 2014 to April 2015.Last edited by nullzwei; 08-06-2015, 18:48.
Comment
-
Comment