Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zoui
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 6345
    • Tampere

    Originally posted by HellFire View Post
    Ei kai EU-maasta toiseen tuotavasta käytetystä autosta tälläkään hetkellä makseta alv:tä Suomeen, koska se on alkuperäiseen rekisteröintimaahan jo maksettu. Tästähän oli se ALV-ELV valituskierros jokin aika sitten.
    Taitaa suurimman osan käytetyista autoista suomeen tuoda autokauppiaat, jotka nämä autot myydessään kuluttajille maksavat alvia ihan samoin kuin muistakin suomessa myytävistä hyödykkeistä.
    Elämä on pihakivestä.

    Comment

    • harriba
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 420
      • Espoo

      Originally posted by Zoui View Post
      Taitaa suurimman osan käytetyista autoista suomeen tuoda autokauppiaat, jotka nämä autot myydessään kuluttajille maksavat alvia ihan samoin kuin muistakin suomessa myytävistä hyödykkeistä.
      ...Suomessa myytävistä käytetyistä hyödykkeistä...

      Alvia jobbari maksaa sisäänosto- ja myyntihinnan erotuksesta eikä myyntihinnasta.
      Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
      X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6345
        • Tampere

        Originally posted by harriba View Post
        ...Suomessa myytävistä käytetyistä hyödykkeistä...

        Alvia jobbari maksaa sisäänosto- ja myyntihinnan erotuksesta eikä myyntihinnasta.
        Niin, entä sitten? Maksaa alvia kuitenkin ja kauppa kävisi, töitä olisi ja raha pyörisi. Näin se alv siellä ketjussa kulkee mukana, ei se saksalainen turkkilaisittain englantia puhuva autokauppias myöskään sitä alvia saa, eikä tämäkään sitä täysimääräisenä saksaan tilitä, arvonlisäverohan se on.
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • HellFire
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 280
          • Turku

          Originally posted by Zoui View Post
          Niin, entä sitten? Maksaa alvia kuitenkin ja kauppa kävisi, töitä olisi ja raha pyörisi. Näin se alv siellä ketjussa kulkee mukana, ei se saksalainen turkkilaisittain englantia puhuva autokauppias myöskään sitä alvia saa, eikä tämäkään sitä täysimääräisenä saksaan tilitä, arvonlisäverohan se on.

          Onhan siinä iso ero jos uuden auton veroton hinta on 20k€ suomessa ja siitä maksetaan melkein viisi tonnia alv:tä rekisteröinnin yhteydessä. Vastaavan hintaisen käytetyn jobbari myy parin tonnin myyntikatteella ja maksaa alv:tä muutamia satasia. Molemmat toki myydän tämän jälkeenkin vielä käytettynä useamman kertaa, mutta se valtio jossa ensirekisteröinti tehdään, saa suurimman potin.
          Kuten aikaisemminkin kirjoitin, itse en oikein jaksa uskoa, että veronalennus pitkällä aikavälillä loisi autoalalle niin merkittävää kasvua, että se juurikaan näkyisi töyllisyydessä tms. Toki se alkuun purkaisi nyt päällä olevan odottavan tilanteen ja ensimmäiselle vuodelle saataisin hyvät myyntiluvut.
          I wanted a faster horse.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Heikki Kuitunen suunnitteli verojärjestelmän niin, että yksityistuoja joutuu maksamaan verosta veroa. Yleinen jälleenmyyntiarvo (verotusarvo) sisältää myytävän ajoneuvon "arvon" lisäksi kaikki myyntiin liittyvät liiketoiminnasta aiheutuvat kustannukset.

            Edit;
            1) Autoveroprosentti määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella autoverolain liitetaulukon x mukaisesti.
            2) Veroton hinta sisältää auton tuontihinnan sekä tukku- ja vähittäiskaupan kustannukset
            3) ALV on 24% verottomasta hinnasta
            4) Autovero on veroprosentin x mukainen osuus verotusarvosta
            5) Verotusarvo on auton hinta autoveroineen vähennettynä tavanomaisilla alennuksilla

            KuluttajaKIN saa hankkia uuden ajoneuvon ulkomailta arvonlisäverotta. Auto (ajoneuvo) on yksi niistä harvoista hyödykkeistä, joista -hankinnan ollessa uuden- maksetaan alv loppukäyttömaahan.

            Kuitenkin Suomen autoverojärjestelmässä ulkomailta uuden ajoneuvon hankkinut kuluttaja maksaa ensin hankintahinnasta täyden alvin ja sitten vielä (verotusarvoon sisältyvänä) alvista autoveroa.
            Last edited by nullzwei; 26-06-2015, 09:26.

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6345
              • Tampere

              Originally posted by HellFire View Post
              Onhan siinä iso ero jos uuden auton veroton hinta on 20k€ suomessa ja siitä maksetaan melkein viisi tonnia alv:tä rekisteröinnin yhteydessä. Vastaavan hintaisen käytetyn jobbari myy parin tonnin myyntikatteella ja maksaa alv:tä muutamia satasia. Molemmat toki myydän tämän jälkeenkin vielä käytettynä useamman kertaa, mutta se valtio jossa ensirekisteröinti tehdään, saa suurimman potin.
              Kuten aikaisemminkin kirjoitin, itse en oikein jaksa uskoa, että veronalennus pitkällä aikavälillä loisi autoalalle niin merkittävää kasvua, että se juurikaan näkyisi töyllisyydessä tms. Toki se alkuun purkaisi nyt päällä olevan odottavan tilanteen ja ensimmäiselle vuodelle saataisin hyvät myyntiluvut.
              Niin aina ei vaan valtio voi saada viittä tonnia veron kermaa kuorittua päältä joka kaupasta, mutta maksetaan alvia siitäkin kun ostetaan käytetty pakoputki oilijaloselta, alvia sekin on ja alv kertymä kokonaisuudessaan vuodessa ei ole mikään pieni raha.

              Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by Zoui View Post
                Niin aina ei vaan valtio voi saada viittä tonnia veron kermaa kuorittua päältä joka kaupasta, mutta maksetaan alvia siitäkin kun ostetaan käytetty pakoputki oilijaloselta, alvia sekin on ja alv kertymä kokonaisuudessaan vuodessa ei ole mikään pieni raha.

                Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.
                Samaa mieltä. ALV on -muutoin kuin autoveron osalta- erittäin tasapuolinen kulutusvero, toisin kuin yrittäjän maksamat verot sekä työntekijän maksama progressiivinen ansiotulovero.

                Yrittäminen ja työn tekeminen on Suomessa rangaistu lähes kannattamattomaksi. Itselläkin menee joka ainoasta sivutuloeurosta kaikkine telleineen ja lelleineen veroa ja veron luonteisia maksuja yli 50 pinnaa. Juuri ja juuri viitsin tehdä noita sivutöitä kun viherkommari on koko ajan ottamassa enemmän kuin minä saan.

                Edit. Valtion lisätalousarviossa (budjetissa) oli esitetty autoverokertymän alenevan tänä vuonna reilut sata miljoonaa euroa. Virkamiesperkeleet eivät kuitenkaan olleet kertoneet kuinka paljon vähentynyt autokauppa pienentää arvonlisäveroja!
                Last edited by nullzwei; 26-06-2015, 09:00.

                Comment

                • harriba
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 420
                  • Espoo

                  Originally posted by Zoui View Post
                  Niin aina ei vaan valtio voi saada viittä tonnia veron kermaa kuorittua päältä joka kaupasta, mutta maksetaan alvia siitäkin kun ostetaan käytetty pakoputki oilijaloselta, alvia sekin on ja alv kertymä kokonaisuudessaan vuodessa ei ole mikään pieni raha.

                  Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.
                  Toisaalta voi ajatella että Suomen tuontia torppaava korruptio- ja säädöspusikko työllistää suuren määrän suomalaisia.

                  Nimittäin kun miettii työtunteja mitä peräkylien lippalakkireinot ovat upottaneet erilaisten korinvaihtoviritysten kanssa askarteluun, kaikenmaailman toivottomien katiskoiden hitsailuun, takapenkkien irrottelemiseen farmareista, vanerien ja bussinpenkkien pulttailemisesta hinnat alkaen -pakuihin ja muuhun veronväistelyyn niin puhutaan varmasti useiden prosenttien osuudesta koko kansantaloudestamme.

                  Hymiö.
                  Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                  X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    ^ jep.

                    En pidä itseäni ihan lippalakkireinona mutta arvelen kuitenkin kuluttaneeni ainakin mutta korkeintaan pari tuntia viikossa erilaisiin ajatuksiin miten voin ohittaa älyttömät säädökset ja määräykset sekä miten maksamani veron määrä on minimaalinen.

                    Asun seudulla missä jonkun pihaterassin rakentaminen vaatii toimenpideluvan joka maksaa himppasen alle satasen mutta naapureita pitää kuulla ja piirustuksia piirtää ja pyörittää prosessia hallintokoneistossa useita viikkoja. Jopa kuukausia. Haloo.

                    Nyt kuitenkin pääministeri Sipilä julkaisi hallitusohjelman, missä mainittiin että esimerkiksi maalämmön ja aurinkokennojen asentaminen sekä pienimuotoinen piharakentaminen tulisi olla ilmoitusluonteista. Tällä verukkeella terassi pölähtää pihaamme simsalabim. Maalämpö tuli jo, mutta sen byrokratiakierros oli harmaannuttava.

                    Toinen asia missä voi hyvin oikoa, on normien ja säädösten lukeminen ylhäältä alas päin. Eli ensin EU-normit ja viimeisenä kansallisen viranomaisen mitättömät muistiot ja muu paska. Ei ne virkamiehet miksikään muutu jos ei laita hanttiin.

                    Comment

                    • HellFire
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 280
                      • Turku

                      Originally posted by Zoui View Post
                      Niin aina ei vaan valtio voi saada viittä tonnia veron kermaa kuorittua päältä joka kaupasta, mutta maksetaan alvia siitäkin kun ostetaan käytetty pakoputki oilijaloselta, alvia sekin on ja alv kertymä kokonaisuudessaan vuodessa ei ole mikään pieni raha.

                      Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.
                      Onhan alv:n kokonaiskertymä valtava, koska se menee jokaisesta Kabanossistakin. Jos verrataan kuitenkin sitä uuden auton alvia ja jalosen putkea, niin aika pieniä roposia ovat. Lisäksi ne samat putket myydään auton elinkaaren aikana suomesta uutena ostettuihin. Nykyisessä hallituksessa ei näyttäisi olevan sellaisia mestareita jotka voivat taikajäniksiä vetää hatusta, joten jokainen valtion kassasta "puuttuva" euro tultaneen toista kautta takaisin nyhtämään.
                      Liikennekäytössä olevan autokannan keski-ikä on 11v paikkeilla, siitä 7v nuorennusta en pidä realistisena, koska johtaisi 4v keski-ikään. Jos tavoitteena on näin tuore autokanta, niin käyttettyjen tuonti pitäisi oikeastaan kieltää kokonaan tai rajata max 2-3v vanhoihin. Samaan aikaan 8 vuotiaat pitäisi dumpata johonkin, Keski-Eurooppa ei niitä kuitenkaan tarvitse ja Afrikkaan ovat vielä kalliita joten kenties Venäjälle?
                      Mitä tulee nuoremman autokannan taloutta stimuloivaan vaikutukseen, niin perusteita voi avata vapaasti. Siinä vaiheessa kun autokanta nuorenee vuosittain, on alalla kasvua ja syntyy työpaikkoja, mutta siinä kohtaa kun esim. 6-7v keski-ikä olisi saavutettu ja tilanne tasapainottuu, en ymmärrä mistä tämä kasvu syntyisi. Korjaus- ja ylläpitokulujen pitäis kaiken järjen mukaan olla nykyistä alhaisemmat, koska ajoneuvot olisivat paremmassa kunnossa.
                      Autokannan kasvunäkymiä en pidä erityisen hyvinä, Suomi kaupungistuu edelleen, suuret ikäluokat eläköityvät ja pärjännevät yhdellä uudella Avensiksella kahden Corollan sijaan.
                      I wanted a faster horse.

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6345
                        • Tampere

                        Niin, jos suomessa ei olisi autoveroa, vanhempi kalusto varmaan poistuisikin köyhempiin maihin... mut eihän se nyt mene kun tullin mielestä vielä 12 vuotta vanhassa korollassa on veroa 3000eur jäljellä.
                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 998
                          • 29100/310053

                          Kun sitä jo nykyisellään on ajoneuverotuksessa kaksi kastia (kokonaismassa vs. co2), tai oikeastaan neljä (bensa vs. diesel) - niin olisiko tuo nyt aivan tekemätön paikka ollut jättää nykyisen kaluston ajoneuvoverotus about entiselleen (+indeksitarkistusta). Poistaa sitten tuo autoverotus tyystin vaikka 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen ensirekisteröidyille uusille autoille kovempi ajoneuvoverokanta. Parissa vaalikaudessa olisi kalusto uusiutunut jo aika kivasti ja verotuotto vähintäänkin entisellään.

                          Sitten tullin ja VM:n autoverotuksessa työstentelevät mulk... siis virkamiehet voisi uudelleenkouluttaa johonkin järkevämpään hommaan, pahimmille vahingon- ja väärintekijöille toki rikossyyte niskaan tai ainakin korvausvaateet.

                          Edelliset neljä vuotta oli tulosten puolesta varmaan synkin periodi Suomen itsenäisyyden aikana, käteinen olisi ansainnut tulla karkoitetuksi mutta älysi sentään itse luikkia karkuun. Tässä autoveroasiassa ilmassa leijuu edellisen hallituksen näpertelyn imelä tuoksu, juustohöylä ei sovellu vesurin korvaajaksi...

                          ...mutta joo, varmaan kaikenlaiset radikaalit tahi yksinkertaiset toimenpiteet uhkaavaat suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa - ihan kuten Kreikan tukipaketteihin osallistumatta jättäminen olisi tehnyt tuossa jokunen vuosi sitten. Jos tätä vallinnutta ja ainakin osin jatkuvaa nyhertämistä & perseilyä yhtään sivusta erehtyy seuraamaan, niin kuka kehtaa väittää voivansa hyvin?
                          Last edited by HC91; 26-06-2015, 16:02. Reason: kirotin väärin
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by HC91 View Post
                            Poistaa sitten tuo autoverotus tyystin vaikka 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen ensirekisteröidyille uusille autoille kovempi ajoneuvoverokanta. Parissa vaalikaudessa olisi kalusto uusiutunut jo aika kivasti ja verotuotto vähintäänkin entisellään.
                            Ikävä kyllä tuo ei vaan yksinkertaisesti toimi. Ensimmäisen vuoden jälkeen on 120-150 tuhatta kovan käyttömaksun maksajaa jotka ei saa kasaan kun max jotain alle 100 miljoonaa euroa vuodessa. Nykyinen autovero tuottaa kuitenkin yli 800 miljoonaa vuodessa. Eli myös kaikki ennen veron poistoa rekisteröidyt autot on pakko laittaa suoraan suuren käyttömaksun luokkaan jos verotuloihin ei saa tulla lähes miljardin kuoppaa. Tähän ei ole mitään oikotietä. Jos olisi olisi autovero paljon helpompi poistaa.

                            Tälläkin palstalla itku olisi aivan kauheaa jos kaikille autoille laitettaisiin 300e/vuosi lisää käyttömaksua. Se tosin riittäisi kattamaan koko nykyisen autoveron tuoton. Poliitikoilla ei rohkeus riitä tuollaiseen muutoksen. Lisäksi pelkona on uudehkoilla autoilla ajavien itku kun markkina-arvot putoaisi yhdessä yössä Saksan, Ruotsin jne maiden verottomalle tasolle.

                            Velkarahalla ostetuissa pysyisi veron osuus kuitenkin edelleen velassa mukana velan loppuun asti. Joillekin tulisi mahdollisesti ongelmia kun velkaa olisi enemmän kun vakuutena toimivassa autossa on arvoa jäljellä. Tosin jos velallisilla ja velkojilla olisi järkeä päässä ei kumpikaan osapuoli alkaisi keinuttamaan venettä vaan osamaksu jatkuisi niin kun mitään ei ei olisi tapahtunut.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • HC91
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 998
                              • 29100/310053

                              Originally posted by 928 GTS View Post
                              Ikävä kyllä tuo ei vaan yksinkertaisesti toimi. Ensimmäisen vuoden jälkeen on 120-150 tuhatta kovan käyttömaksun maksajaa jotka ei saa kasaan kun max jotain alle 100 miljoonaa euroa vuodessa.
                              Totta, kirkassilmäisen poliitikon pitäisi vaan uskoa ja uskotella että autoja myydäänkin ainakin 200000 vuodessa, jolloin kumulatiivinen kertymä on "lähes entisenlainen"

                              Lisäksi autokannan nopea uusiutuminen toisi uusia ongelmia: tilastollisesti keskimääräinen co2-lukema romahtaisi, tämähän on yleisen käsityksen mukaan sidoksissa auton mitattuihin päästöihin, jotka taasen virkamiesten mielestä aukottomasti korreloivat kulutuksen kanssa -> seurauksena olisi polttoaineverotuoton kyykähdys

                              Vakuutusyhtiöidenkin olisi vaikeampi perustella 5-10% vuotoisia korotuksia kun korvattavia liikenne- ja henkilövahinkoja sattuisi vähemmän turvallisemman kaluston vuoksi.

                              Meinasin urputtaa että autoilun verotuksen painopistettä pitäisi saada siirrettyä hankinnasta käyttämiseen, vaan nykyisen autokannan keski-iällä se mahtaa jo ollakin siinä:
                              ostamishetkellä maksetut verot < (vuotuiset ajoneuvoverot + polttoaineverot + huoltojen/korjausten/varaosien alv.) x auton käyttövuodet
                              92' ///M5 3.8 individual
                              09' 320d xDrive
                              16' NIU N1 Sport
                              19' NIU U+ Sport

                              Comment

                              • -Markus-
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1461
                                • Ihan Savossa

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Tälläkin palstalla itku olisi aivan kauheaa jos kaikille autoille laitettaisiin 300e/vuosi lisää käyttömaksua. Se tosin riittäisi kattamaan koko nykyisen autoveron tuoton.
                                Minä en ainakaan itkisi!! 300 eur ei oo nykypäivänä raha eikä mikään...

                                Ford Mondeo Mk3 STW
                                VW E-Golf 2015
                                BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎