Originally posted by HellFire
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Perussuomalaiset haluavat poistaa autoveron seuraavalla vaalikaudella
Collapse
X
-
Originally posted by Zoui View PostTaitaa suurimman osan käytetyista autoista suomeen tuoda autokauppiaat, jotka nämä autot myydessään kuluttajille maksavat alvia ihan samoin kuin muistakin suomessa myytävistä hyödykkeistä.
Alvia jobbari maksaa sisäänosto- ja myyntihinnan erotuksesta eikä myyntihinnasta.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
Originally posted by harriba View Post...Suomessa myytävistä käytetyistä hyödykkeistä...
Alvia jobbari maksaa sisäänosto- ja myyntihinnan erotuksesta eikä myyntihinnasta.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Originally posted by Zoui View PostNiin, entä sitten? Maksaa alvia kuitenkin ja kauppa kävisi, töitä olisi ja raha pyörisi. Näin se alv siellä ketjussa kulkee mukana, ei se saksalainen turkkilaisittain englantia puhuva autokauppias myöskään sitä alvia saa, eikä tämäkään sitä täysimääräisenä saksaan tilitä, arvonlisäverohan se on.
Onhan siinä iso ero jos uuden auton veroton hinta on 20k€ suomessa ja siitä maksetaan melkein viisi tonnia alv:tä rekisteröinnin yhteydessä. Vastaavan hintaisen käytetyn jobbari myy parin tonnin myyntikatteella ja maksaa alv:tä muutamia satasia. Molemmat toki myydän tämän jälkeenkin vielä käytettynä useamman kertaa, mutta se valtio jossa ensirekisteröinti tehdään, saa suurimman potin.
Kuten aikaisemminkin kirjoitin, itse en oikein jaksa uskoa, että veronalennus pitkällä aikavälillä loisi autoalalle niin merkittävää kasvua, että se juurikaan näkyisi töyllisyydessä tms. Toki se alkuun purkaisi nyt päällä olevan odottavan tilanteen ja ensimmäiselle vuodelle saataisin hyvät myyntiluvut.I wanted a faster horse.
Comment
-
-
Heikki Kuitunen suunnitteli verojärjestelmän niin, että yksityistuoja joutuu maksamaan verosta veroa. Yleinen jälleenmyyntiarvo (verotusarvo) sisältää myytävän ajoneuvon "arvon" lisäksi kaikki myyntiin liittyvät liiketoiminnasta aiheutuvat kustannukset.
Edit;
1) Autoveroprosentti määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella autoverolain liitetaulukon x mukaisesti.
2) Veroton hinta sisältää auton tuontihinnan sekä tukku- ja vähittäiskaupan kustannukset
3) ALV on 24% verottomasta hinnasta
4) Autovero on veroprosentin x mukainen osuus verotusarvosta
5) Verotusarvo on auton hinta autoveroineen vähennettynä tavanomaisilla alennuksilla
KuluttajaKIN saa hankkia uuden ajoneuvon ulkomailta arvonlisäverotta. Auto (ajoneuvo) on yksi niistä harvoista hyödykkeistä, joista -hankinnan ollessa uuden- maksetaan alv loppukäyttömaahan.
Kuitenkin Suomen autoverojärjestelmässä ulkomailta uuden ajoneuvon hankkinut kuluttaja maksaa ensin hankintahinnasta täyden alvin ja sitten vielä (verotusarvoon sisältyvänä) alvista autoveroa.Last edited by nullzwei; 26-06-2015, 10:26.
Comment
-
-
Originally posted by HellFire View PostOnhan siinä iso ero jos uuden auton veroton hinta on 20k€ suomessa ja siitä maksetaan melkein viisi tonnia alv:tä rekisteröinnin yhteydessä. Vastaavan hintaisen käytetyn jobbari myy parin tonnin myyntikatteella ja maksaa alv:tä muutamia satasia. Molemmat toki myydän tämän jälkeenkin vielä käytettynä useamman kertaa, mutta se valtio jossa ensirekisteröinti tehdään, saa suurimman potin.
Kuten aikaisemminkin kirjoitin, itse en oikein jaksa uskoa, että veronalennus pitkällä aikavälillä loisi autoalalle niin merkittävää kasvua, että se juurikaan näkyisi töyllisyydessä tms. Toki se alkuun purkaisi nyt päällä olevan odottavan tilanteen ja ensimmäiselle vuodelle saataisin hyvät myyntiluvut.
Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Originally posted by Zoui View PostNiin aina ei vaan valtio voi saada viittä tonnia veron kermaa kuorittua päältä joka kaupasta, mutta maksetaan alvia siitäkin kun ostetaan käytetty pakoputki oilijaloselta, alvia sekin on ja alv kertymä kokonaisuudessaan vuodessa ei ole mikään pieni raha.
Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.
Yrittäminen ja työn tekeminen on Suomessa rangaistu lähes kannattamattomaksi. Itselläkin menee joka ainoasta sivutuloeurosta kaikkine telleineen ja lelleineen veroa ja veron luonteisia maksuja yli 50 pinnaa. Juuri ja juuri viitsin tehdä noita sivutöitä kun viherkommari on koko ajan ottamassa enemmän kuin minä saan.
Edit. Valtion lisätalousarviossa (budjetissa) oli esitetty autoverokertymän alenevan tänä vuonna reilut sata miljoonaa euroa. Virkamiesperkeleet eivät kuitenkaan olleet kertoneet kuinka paljon vähentynyt autokauppa pienentää arvonlisäveroja!Last edited by nullzwei; 26-06-2015, 10:00.
Comment
-
-
Originally posted by Zoui View PostNiin aina ei vaan valtio voi saada viittä tonnia veron kermaa kuorittua päältä joka kaupasta, mutta maksetaan alvia siitäkin kun ostetaan käytetty pakoputki oilijaloselta, alvia sekin on ja alv kertymä kokonaisuudessaan vuodessa ei ole mikään pieni raha.
Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.
Nimittäin kun miettii työtunteja mitä peräkylien lippalakkireinot ovat upottaneet erilaisten korinvaihtoviritysten kanssa askarteluun, kaikenmaailman toivottomien katiskoiden hitsailuun, takapenkkien irrottelemiseen farmareista, vanerien ja bussinpenkkien pulttailemisesta hinnat alkaen -pakuihin ja muuhun veronväistelyyn niin puhutaan varmasti useiden prosenttien osuudesta koko kansantaloudestamme.
Hymiö.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
^ jep.
En pidä itseäni ihan lippalakkireinona mutta arvelen kuitenkin kuluttaneeni ainakin mutta korkeintaan pari tuntia viikossa erilaisiin ajatuksiin miten voin ohittaa älyttömät säädökset ja määräykset sekä miten maksamani veron määrä on minimaalinen.
Asun seudulla missä jonkun pihaterassin rakentaminen vaatii toimenpideluvan joka maksaa himppasen alle satasen mutta naapureita pitää kuulla ja piirustuksia piirtää ja pyörittää prosessia hallintokoneistossa useita viikkoja. Jopa kuukausia. Haloo.
Nyt kuitenkin pääministeri Sipilä julkaisi hallitusohjelman, missä mainittiin että esimerkiksi maalämmön ja aurinkokennojen asentaminen sekä pienimuotoinen piharakentaminen tulisi olla ilmoitusluonteista. Tällä verukkeella terassi pölähtää pihaamme simsalabim. Maalämpö tuli jo, mutta sen byrokratiakierros oli harmaannuttava.
Toinen asia missä voi hyvin oikoa, on normien ja säädösten lukeminen ylhäältä alas päin. Eli ensin EU-normit ja viimeisenä kansallisen viranomaisen mitättömät muistiot ja muu paska. Ei ne virkamiehet miksikään muutu jos ei laita hanttiin.
Comment
-
-
Originally posted by Zoui View PostNiin aina ei vaan valtio voi saada viittä tonnia veron kermaa kuorittua päältä joka kaupasta, mutta maksetaan alvia siitäkin kun ostetaan käytetty pakoputki oilijaloselta, alvia sekin on ja alv kertymä kokonaisuudessaan vuodessa ei ole mikään pieni raha.
Se jos ei usko autokannan uudistumisen kokonaisuudessaan 7 vuotta tuoreempaan luovan työpaikkoja, niin on näkökulma sekin, mutta itse pysyn kannassani työn ja työpaikkojen lisääntymisessä.
Liikennekäytössä olevan autokannan keski-ikä on 11v paikkeilla, siitä 7v nuorennusta en pidä realistisena, koska johtaisi 4v keski-ikään. Jos tavoitteena on näin tuore autokanta, niin käyttettyjen tuonti pitäisi oikeastaan kieltää kokonaan tai rajata max 2-3v vanhoihin. Samaan aikaan 8 vuotiaat pitäisi dumpata johonkin, Keski-Eurooppa ei niitä kuitenkaan tarvitse ja Afrikkaan ovat vielä kalliita joten kenties Venäjälle?
Mitä tulee nuoremman autokannan taloutta stimuloivaan vaikutukseen, niin perusteita voi avata vapaasti. Siinä vaiheessa kun autokanta nuorenee vuosittain, on alalla kasvua ja syntyy työpaikkoja, mutta siinä kohtaa kun esim. 6-7v keski-ikä olisi saavutettu ja tilanne tasapainottuu, en ymmärrä mistä tämä kasvu syntyisi. Korjaus- ja ylläpitokulujen pitäis kaiken järjen mukaan olla nykyistä alhaisemmat, koska ajoneuvot olisivat paremmassa kunnossa.
Autokannan kasvunäkymiä en pidä erityisen hyvinä, Suomi kaupungistuu edelleen, suuret ikäluokat eläköityvät ja pärjännevät yhdellä uudella Avensiksella kahden Corollan sijaan.I wanted a faster horse.
Comment
-
-
Kun sitä jo nykyisellään on ajoneuverotuksessa kaksi kastia (kokonaismassa vs. co2), tai oikeastaan neljä (bensa vs. diesel) - niin olisiko tuo nyt aivan tekemätön paikka ollut jättää nykyisen kaluston ajoneuvoverotus about entiselleen (+indeksitarkistusta). Poistaa sitten tuo autoverotus tyystin vaikka 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen ensirekisteröidyille uusille autoille kovempi ajoneuvoverokanta. Parissa vaalikaudessa olisi kalusto uusiutunut jo aika kivasti ja verotuotto vähintäänkin entisellään.
Sitten tullin ja VM:n autoverotuksessa työstentelevät mulk... siis virkamiehet voisi uudelleenkouluttaa johonkin järkevämpään hommaan, pahimmille vahingon- ja väärintekijöille toki rikossyyte niskaan tai ainakin korvausvaateet.
Edelliset neljä vuotta oli tulosten puolesta varmaan synkin periodi Suomen itsenäisyyden aikana, käteinen olisi ansainnut tulla karkoitetuksi mutta älysi sentään itse luikkia karkuun. Tässä autoveroasiassa ilmassa leijuu edellisen hallituksen näpertelyn imelä tuoksu, juustohöylä ei sovellu vesurin korvaajaksi...
...mutta joo, varmaan kaikenlaiset radikaalit tahi yksinkertaiset toimenpiteet uhkaavaat suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa - ihan kuten Kreikan tukipaketteihin osallistumatta jättäminen olisi tehnyt tuossa jokunen vuosi sitten. Jos tätä vallinnutta ja ainakin osin jatkuvaa nyhertämistä & perseilyä yhtään sivusta erehtyy seuraamaan, niin kuka kehtaa väittää voivansa hyvin?
Comment
-
-
Originally posted by HC91 View PostPoistaa sitten tuo autoverotus tyystin vaikka 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen ensirekisteröidyille uusille autoille kovempi ajoneuvoverokanta. Parissa vaalikaudessa olisi kalusto uusiutunut jo aika kivasti ja verotuotto vähintäänkin entisellään.
Tälläkin palstalla itku olisi aivan kauheaa jos kaikille autoille laitettaisiin 300e/vuosi lisää käyttömaksua. Se tosin riittäisi kattamaan koko nykyisen autoveron tuoton. Poliitikoilla ei rohkeus riitä tuollaiseen muutoksen. Lisäksi pelkona on uudehkoilla autoilla ajavien itku kun markkina-arvot putoaisi yhdessä yössä Saksan, Ruotsin jne maiden verottomalle tasolle.
Velkarahalla ostetuissa pysyisi veron osuus kuitenkin edelleen velassa mukana velan loppuun asti. Joillekin tulisi mahdollisesti ongelmia kun velkaa olisi enemmän kun vakuutena toimivassa autossa on arvoa jäljellä. Tosin jos velallisilla ja velkojilla olisi järkeä päässä ei kumpikaan osapuoli alkaisi keinuttamaan venettä vaan osamaksu jatkuisi niin kun mitään ei ei olisi tapahtunut.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostIkävä kyllä tuo ei vaan yksinkertaisesti toimi. Ensimmäisen vuoden jälkeen on 120-150 tuhatta kovan käyttömaksun maksajaa jotka ei saa kasaan kun max jotain alle 100 miljoonaa euroa vuodessa.
Lisäksi autokannan nopea uusiutuminen toisi uusia ongelmia: tilastollisesti keskimääräinen co2-lukema romahtaisi, tämähän on yleisen käsityksen mukaan sidoksissa auton mitattuihin päästöihin, jotka taasen virkamiesten mielestä aukottomasti korreloivat kulutuksen kanssa -> seurauksena olisi polttoaineverotuoton kyykähdys
Vakuutusyhtiöidenkin olisi vaikeampi perustella 5-10% vuotoisia korotuksia kun korvattavia liikenne- ja henkilövahinkoja sattuisi vähemmän turvallisemman kaluston vuoksi.
Meinasin urputtaa että autoilun verotuksen painopistettä pitäisi saada siirrettyä hankinnasta käyttämiseen, vaan nykyisen autokannan keski-iällä se mahtaa jo ollakin siinä:
ostamishetkellä maksetut verot < (vuotuiset ajoneuvoverot + polttoaineverot + huoltojen/korjausten/varaosien alv.) x auton käyttövuodet
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostTälläkin palstalla itku olisi aivan kauheaa jos kaikille autoille laitettaisiin 300e/vuosi lisää käyttömaksua. Se tosin riittäisi kattamaan koko nykyisen autoveron tuoton.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
Comment