Originally posted by samulis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by 9313juha View PostTässä topikissa on tarkoitus puida kaikenlaisia kommelluksia mitä neljännesvuosisadassa on ehtinyt minulle Baijerin tiellä sattua.
En ole tosiaan pitkään ollut aktiivinen BMW-harrastaja. Ei vaan ole napannut. Maailmanmenosta kertoo mielestäni riittävästi se, että vaimon työpaikalla saa valita työsuhdeauton kolmesta merkistä ja yksi näistä on BMW. Ja sen kyllä huomaa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, uudehkoja Bemareita näkee koko ajan ja osa niistä on nykyään etuvetoisia, suuri osa nelivetoisia, kaikki ahdettuja ja pian sähkökäyttöisiä. Minulle merkin oikea oikea slogan on Freude am Fahren, ei mikään Efficient Dynamics. Ja ainoa oikea BMW on takavetoinen suoralla vapaahengitteisellä kuutosella, manuaaliaskilla ja lukkoperällä varustettu auto ilman turhia elektronisia luistonestoja.
Itse olen ollut monessa tässäkin ketjussa mainitussa asiassa ollut mukana menossa. Sen vuoksi oli tuli paljon, siis todella paljon, vanhoja muistoja ja tuttuja mieleen. Oma BMW-harrastehistoria alkoi virallisesti vuonna 1995 2002ti -71:en ostamisella ja päättyi (ainakin toistaiseksi) E34 M5 -89:n myymiseen vuonna 2010. Näiden 15 vuoden aikana tuli osallistuttua enimmäkseen pappakerhon kautta monenlaiseen tekemiseen ja tutustuttua myös hyvin topikin kirjoittajaan. Tuli omistettua mielestäni kaikki mielenkiintoiset Bemarit ja rällättyä niillä sekä kadulla, tallissa että radalla ihan tarpeeksi. Paljon se antoi, paljon se otti, ja em. topikit luettani muistin taas miten hauskaa ja antoisaa BMW-harrastus kohdallani oli. Siitä suuri kiitos kaikille harrastajatovereille, tiedätte kyllä itse keitä kaikkia tarkoitan ilman luettelemista.
Mutta miksi minulta sitten meni mielenkiinto BMW:hen? Maailma muuttui ja merkki sen mukana. Minulle ensimmäiset kolme muistoa kantoivat koko harrasteen pitkälle:
1. 70/80-luvun taitteessa muistan kun ala-asteikäisenä juteltiin kavereiden kanssa mikä on kaikkein nopein katuauto Suomessa ja muistan tarjonneeni 2002ti:tä - jäädäkseni toiseksi kun kaveri tiesi kertoa että on myös 2002tii. Eipä tuollaisen lapsuusmuiston kanssa voi ihmetellä miksi aikanaan piti ostaa 2002ti. (Tämä keskustelu on muuten täytynyt tapahtua ennen joulua -81 jolloin sain lahjaksi V8 Magazinen tilauksen ja sen jälkeen menikin monta vuotta pelkästään isolohkokaseista ja etenkin Leinon Vetestä fantasioiden.)
2. Faijan piti valita uusi työsuhdeauto juuri 90-luvun alussa jolloin E36 oli juuri julkaistu. Käytin kaikki keinot ehdottaakseni Bemaria ja faija siihen suostuikin lopulta mutta firman autoista vastaava kieltäytyi moista "kaahariautoa" tilaamasta. Taas tuli Audi 80 sitten taloon. Kuittasin myöhemmin tämän haavan hommaamalla itselleni parikin E46:sta työsuhdeautona ja ajamalla niillä kuin tyypillinen 80-luvun juppi, josta hyvänä esimerkkinä takapuskurin kuoren rikkoutuminen käytännössä uuden auton pohjatessa Josemoran ralliradalla pappakerhon talviajokoulussa vuonna 2002. O tempora o mores!
3. Eka autoni oli isoisältä saatu Fiat 128 jonka vaihtoa aloin samantien suunnittelemaan. Kävin ostoaikeissa Perniössä koeajamassa E21 320:stä vuonna 1991 tai 1992 ja muistan edelleen elävästi sen ajofiiliksen minkä vain tuo kuningasmalli voi antaa. Rahat ei tuolloin opiskelijalla riittäneet Bemariin mutta kylläkin El Caminoon jonka jälkeen kuittasin tämänkin toteuttamattoman haaveen myöhemmin vuonna 2000 ostamalla E21 320A -76:en.
Sittemmin kun rahat riittivät, ostin tosiaan 2002ti:n ekaksi Bemariksi ja samalla liityin pappakerhoon jäsennumerolla joka on alle 300. Sen jälkeen kerho ja Bemarit veivät miehen mennessään pitkäksi aikaa. Kokemusta kertyi sekä monipuolisesta kerhotoiminnasta että oman E28 M5:en esittelystä American Car Showssa kuin myös TV:ssäkin. Joo, em. auto on mainittu tässäkin topicissa aiemmin eli on CER-588 jonka aikanaan hukkasin kun oikeasti pidin, ja edelleen pidän, enemmän E34 M5 3.6:sta. S38B36 on M20B25 potenssiin kaksi eli kunnon kierroskone ja sekä M88/3 ja S38B38 ovat liian sivistyneitä makuuni. Bemaristiin tuli myös kirjoiteltua kaikenlaista aikanaan, joskus jopa asiaakin.
Autoharrastusta en toki ole jättänyt. Alustatuunatulla E34 M5:ella ajettuani viisi vuotta kesätalvet tiesin että on pakko keksiä joku ihan muun genren laite koska mikään ei voita käsintehdyn 80-luvun Autobaanojen kuninkaan ajofiilistä. Varmistin tämän vielä koeajamalla silloin uudehkot Porschet, Jaguaarit ja wannabe-japsiralliautot. Nykyaikaisista Bemareista ainoa joka on jäänyt kutkuttamaan on 1M Coupe mutta hinnasta päätellen en ole ainoa fani. Päädyin kuitenkin lopulta ostamaan harrastepeliksi Jeep Wrangler -05:en ja sitä olen rakennellut eteenpäin oman maun mukaiseksi koska amerikkalainen puolivalmistehan se on tehtaalta lähtiessään. Mutta kelatkaapa tätä: se on myös takavetoinen suoralla vapaahengitteisellä kuutosella, manuaaliaskilla ja lukkoperällä varustettu (maasto)auto ilman turhia elektronisia luistonestoja. Ympyrä sulkeutui kohdaltani tässä ja bonarina nelivedon saa päälle tarvittaessa ja samoin katon pois melkein kädenkäänteessä. Monikäyttöisellä Jeepillä ajelen sekä hirvimetsällä, maastosafareilla että stadin kruisingeissa.
Tästähän tuli vähän pitkä ja omalta kohdaltani nostalginen postaus. Tarkoitus oli oikeastaan vaan sanoa että hienoa keskustelua ja harrastusta. Hyvä että "markka-ajan harrastajat" jaksavat vielä harrastaa. Ennen harrastus perustui paljon enemmän taustatiedon selvittämiseen kun mielenkiintoisia autoyksilöitä ei oikeasti ollut maassa saatikka vapaasti myynnissä mutta rajojen avauduttua EU:n myötä, kaikkea on saatavilla ja ihan koska vaan. Tästä hyvänä esimerkkinä tuo 25 Jahre Jubileum E24 josta on varsinaissuomalaisella rakkaudella ja osaamisella muotoutunut nykypäivän benchmark korimallille E24. Peukutan!
Comment
-
-
Originally posted by maph View PostVihdoin ja viimein luin koko topikin ja myös 25 Jahre Jubileum E24 showroomin läpi. Hienoa muisteloa monesta asiasta ja uskomattoman hienoa ja kokonaisvaltaista kirjoittajan harrastus on ollut. Isosti kiitoksia myös varsinkin wanhoista ja vähän tuoreemmista kuvista, ne elävöittävät tarinaa ja muistoja hienosti! Syksyllä sain viestin että nimeni on täällä mainittu ja kovalla kiireellä pyysin sen poistamaan koska minulle BMW:t ovat menneisyyttä ja haluan edes jotenkin kontrolloida mitä KVG sanoo. Kiitos että se onnistui. Vastapalveluksena ajattelin horista vähän omia muistoja BMW-harrasteesta.
En ole tosiaan pitkään ollut aktiivinen BMW-harrastaja. Ei vaan ole napannut. Maailmanmenosta kertoo mielestäni riittävästi se, että vaimon työpaikalla saa valita työsuhdeauton kolmesta merkistä ja yksi näistä on BMW. Ja sen kyllä huomaa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, uudehkoja Bemareita näkee koko ajan ja osa niistä on nykyään etuvetoisia, suuri osa nelivetoisia, kaikki ahdettuja ja pian sähkökäyttöisiä. Minulle merkin oikea oikea slogan on Freude am Fahren, ei mikään Efficient Dynamics. Ja ainoa oikea BMW on takavetoinen suoralla vapaahengitteisellä kuutosella, manuaaliaskilla ja lukkoperällä varustettu auto ilman turhia elektronisia luistonestoja.
Itse olen ollut monessa tässäkin ketjussa mainitussa asiassa ollut mukana menossa. Sen vuoksi oli tuli paljon, siis todella paljon, vanhoja muistoja ja tuttuja mieleen. Oma BMW-harrastehistoria alkoi virallisesti vuonna 1995 2002ti -71:en ostamisella ja päättyi (ainakin toistaiseksi) E34 M5 -89:n myymiseen vuonna 2010. Näiden 15 vuoden aikana tuli osallistuttua enimmäkseen pappakerhon kautta monenlaiseen tekemiseen ja tutustuttua myös hyvin topikin kirjoittajaan. Tuli omistettua mielestäni kaikki mielenkiintoiset Bemarit ja rällättyä niillä sekä kadulla, tallissa että radalla ihan tarpeeksi. Paljon se antoi, paljon se otti, ja em. topikit luettani muistin taas miten hauskaa ja antoisaa BMW-harrastus kohdallani oli. Siitä suuri kiitos kaikille harrastajatovereille, tiedätte kyllä itse keitä kaikkia tarkoitan ilman luettelemista.
Mutta miksi minulta sitten meni mielenkiinto BMW:hen? Maailma muuttui ja merkki sen mukana. Minulle ensimmäiset kolme muistoa kantoivat koko harrasteen pitkälle:
1. 70/80-luvun taitteessa muistan kun ala-asteikäisenä juteltiin kavereiden kanssa mikä on kaikkein nopein katuauto Suomessa ja muistan tarjonneeni 2002ti:tä - jäädäkseni toiseksi kun kaveri tiesi kertoa että on myös 2002tii. Eipä tuollaisen lapsuusmuiston kanssa voi ihmetellä miksi aikanaan piti ostaa 2002ti. (Tämä keskustelu on muuten täytynyt tapahtua ennen joulua -81 jolloin sain lahjaksi V8 Magazinen tilauksen ja sen jälkeen menikin monta vuotta pelkästään isolohkokaseista ja etenkin Leinon Vetestä fantasioiden.)
2. Faijan piti valita uusi työsuhdeauto juuri 90-luvun alussa jolloin E36 oli juuri julkaistu. Käytin kaikki keinot ehdottaakseni Bemaria ja faija siihen suostuikin lopulta mutta firman autoista vastaava kieltäytyi moista "kaahariautoa" tilaamasta. Taas tuli Audi 80 sitten taloon. Kuittasin myöhemmin tämän haavan hommaamalla itselleni parikin E46:sta työsuhdeautona ja ajamalla niillä kuin tyypillinen 80-luvun juppi, josta hyvänä esimerkkinä takapuskurin kuoren rikkoutuminen käytännössä uuden auton pohjatessa Josemoran ralliradalla pappakerhon talviajokoulussa vuonna 2002. O tempora o mores!
3. Eka autoni oli isoisältä saatu Fiat 128 jonka vaihtoa aloin samantien suunnittelemaan. Kävin ostoaikeissa Perniössä koeajamassa E21 320:stä vuonna 1991 tai 1992 ja muistan edelleen elävästi sen ajofiiliksen minkä vain tuo kuningasmalli voi antaa. Rahat ei tuolloin opiskelijalla riittäneet Bemariin mutta kylläkin El Caminoon jonka jälkeen kuittasin tämänkin toteuttamattoman haaveen myöhemmin vuonna 2000 ostamalla E21 320A -76:en.
Sittemmin kun rahat riittivät, ostin tosiaan 2002ti:n ekaksi Bemariksi ja samalla liityin pappakerhoon jäsennumerolla joka on alle 300. Sen jälkeen kerho ja Bemarit veivät miehen mennessään pitkäksi aikaa. Kokemusta kertyi sekä monipuolisesta kerhotoiminnasta että oman E28 M5:en esittelystä American Car Showssa kuin myös TV:ssäkin. Joo, em. auto on mainittu tässäkin topicissa aiemmin eli on CER-588 jonka aikanaan hukkasin kun oikeasti pidin, ja edelleen pidän, enemmän E34 M5 3.6:sta. S38B36 on M20B25 potenssiin kaksi eli kunnon kierroskone ja sekä M88/3 ja S38B38 ovat liian sivistyneitä makuuni. Bemaristiin tuli myös kirjoiteltua kaikenlaista aikanaan, joskus jopa asiaakin.
Autoharrastusta en toki ole jättänyt. Alustatuunatulla E34 M5:ella ajettuani viisi vuotta kesätalvet tiesin että on pakko keksiä joku ihan muun genren laite koska mikään ei voita käsintehdyn 80-luvun Autobaanojen kuninkaan ajofiilistä. Varmistin tämän vielä koeajamalla silloin uudehkot Porschet, Jaguaarit ja wannabe-japsiralliautot. Nykyaikaisista Bemareista ainoa joka on jäänyt kutkuttamaan on 1M Coupe mutta hinnasta päätellen en ole ainoa fani. Päädyin kuitenkin lopulta ostamaan harrastepeliksi Jeep Wrangler -05:en ja sitä olen rakennellut eteenpäin oman maun mukaiseksi koska amerikkalainen puolivalmistehan se on tehtaalta lähtiessään. Mutta kelatkaapa tätä: se on myös takavetoinen suoralla vapaahengitteisellä kuutosella, manuaaliaskilla ja lukkoperällä varustettu (maasto)auto ilman turhia elektronisia luistonestoja. Ympyrä sulkeutui kohdaltani tässä ja bonarina nelivedon saa päälle tarvittaessa ja samoin katon pois melkein kädenkäänteessä. Monikäyttöisellä Jeepillä ajelen sekä hirvimetsällä, maastosafareilla että stadin kruisingeissa.
Tästähän tuli vähän pitkä ja omalta kohdaltani nostalginen postaus. Tarkoitus oli oikeastaan vaan sanoa että hienoa keskustelua ja harrastusta. Hyvä että "markka-ajan harrastajat" jaksavat vielä harrastaa. Ennen harrastus perustui paljon enemmän taustatiedon selvittämiseen kun mielenkiintoisia autoyksilöitä ei oikeasti ollut maassa saatikka vapaasti myynnissä mutta rajojen avauduttua EU:n myötä, kaikkea on saatavilla ja ihan koska vaan. Tästä hyvänä esimerkkinä tuo 25 Jahre Jubileum E24 josta on varsinaissuomalaisella rakkaudella ja osaamisella muotoutunut nykypäivän benchmark korimallille E24. Peukutan!Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
Tig hitsausta, myös alumiini
Comment
-
-
"Syksyllä sain viestin että nimeni on täällä mainittu ja kovalla kiireellä pyysin sen poistamaan koska minulle BMW:t ovat menneisyyttä ja haluan edes jotenkin kontrolloida mitä KVG sanoo. Kiitos että se onnistui."
En halua rikkoa joulumieltä mutta tuntuu että nää jotka tulee BMW Clubin puolelta kertomaan tarinansa kerta toisensa jälkeen maistuu vähän sivumaku että ovat muita erikoisempi harrastajia... En tiedä keitä ovat KVG saati Maph.
BTFC:ssä pidän siitä että täällä on ainakin oltu ihan samalla viivalla harrastusiästä ja laitteistosta riippumatta. Ja tuskin kukaan kirjoittaa minnekään muistivihkoon kenenkään vanhoja edesottamuksia joten tuollaista ei kannata pelätä.
Mutta silti ihan hienoja tarinoita, jatkakaa!
Comment
-
-
Originally posted by Saukko View PostTarkoitatko tätä autoa?
Tästä oli muutama päivä sitten puhetta kavereiden kesken kun muisteltiin mistä innostus kyseiseen merkkiin alkoi. Tämä oli yhden kaveripiiriläisen saanut syttymään
Auto myytiin kuulemma kajaaniin jollekkin tytölle. Vuotta en muista
Kaverin kaveri ajoin humalassa poliiseja karkuun ja täräytti liikenteenjakajaan. Seisoi pari vuotta ja minä lunastin 09 kesällä. Korisarja ja alustan osaa meni Joensuuhun, sisusta meni silloiseen autoon, kori romuttamolle. Viime kesänä heitin vielä muutamia peltiosia ja moottorin metalliromuksi.Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89
Comment
-
-
Originally posted by Rocla View PostOisko tämä se missä oli korotettu konepellin keskiosa?
Ja jos on niin onko se sama joka oli Tommi nimimerkki purki osiksi?
Vielä tuohon kulkupuoleen, että mitäs tälle oltiin sit tehty. Itsekin kuulin että ois kulkenu paremmin kuin 325n.
Kansi ainakin oli koskematon b20 ja nokassa oli bmw leima?Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89
Comment
-
-
Originally posted by maph View PostPaljon se antoi, paljon se otti, ja em. topikit luettani muistin taas miten hauskaa ja antoisaa BMW-harrastus kohdallani oli. Siitä suuri kiitos kaikille harrastajatovereille, tiedätte kyllä itse keitä kaikkia tarkoitan ilman luettelemista.
Last edited by 9313juha; 02-01-2016, 15:30."Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostTässäpä kova kotimainen BMW-kokoelma:
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/ar...baWew.facebook
- Punainen 502 Cabrio esiteltiin V8 Magazinessa jo 80-luvulla. Onhan siinä veekasi koneena Ensimmäinen muistikuvani Barokkienkeleistä. Muistaakseni oli Felix Björklundin omistuksessa jo silloin.
- M1:n hän toi maahan Saksasta jokunen vuosi sitten. Auton erikoismaalaus on siihen melkein uutena tehty jonkun kuuluisan saksalaisen maalarin/taiteilijan toimesta. Ei riittänyt, että oli ostanut M1:n, piti vielä hiukan erottua lisää. No, BMW Art Cars oli tuolloin vasta lanseerattu ja melkoisen kova juttu piireissä.
- 328 hopeinen kilpuri on monille vain museoauto, mutta foorumin E30 M3 -tyyppijeesukset saisivat hävetä oman kuningasmallinsa kuitenkin melko tasapäistä kilpauraa moiden merkkien kanssa verrattuna 328:n saavutuksiin.
- EMW 327 Cabriot ovat nousseet valtaviin hintoihin Euroopassa Ostalgian (= Ossi nostalgia, DDR-muistelu) myötä. Suomessa noita taitaa olla maailmanlaajuisesti eniten, sillä köyhään Pohjolaan kelpasi kaikki autoa muistuttava 50-luvulla eikä länsiautojen tuontiin edes saanut vapaasti tuontikiintiöitä/länsivaluuttaa.
- Sininen 503 Coupe on aikoinaan ollut Haka-Auton omistajan/toimitusjohtajan Eräjuuren auto uutena. Haka-Auto oli BMW:n maahantuoja vuoteen 1975 asti.
Vähemmän tiedetty anekdootti autoharrastuksen ulkopuolelta on keräilijän tytär, joka on isäänsä suurempi julkkis näyttelijänä (ja laulajana)."Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
Comment