Announcement

Collapse
No announcement yet.

25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonit
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 281
    • Helsinki

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Tämä?


    Ei ole kolaroitu mutta korinvaihto kuitenkin.
    Tämä on se Hakunilan auto. En tunne omistajaa mutta paikallisella Shellillä olen joskus autosta hänen kanssaan jutellut ja sen keskustelun sisältö onkin kokolailla käyty läpi tässä topicissa .

    Comment

    • 9313juha
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 1272
      • Ratissa vuodesta 1968

      Originally posted by tonit View Post
      Tämä on se Hakunilan auto. En tunne omistajaa mutta paikallisella Shellillä olen joskus autosta hänen kanssaan jutellut ja sen keskustelun sisältö onkin kokolailla käyty läpi tässä topicissa .
      Bingo! On tää pien maailma.
      "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2043
        • Riihimäki

        Originally posted by nullzwei View Post
        No ei, en todellakaan että koppa olisi nuorempi, vaan vanhempi. (Takapäästä löytyy 99% varmuudella pyöreät valot, tosin yhdistelmä muovimaskit ja pyöreät takavalot on myös olemassa.)

        Pitkittäiset "jäykisteet" ne oli vanhemmissa, uudemmissa poikittain -50-60 Matti Nykänen- aamulla kirjoitin väärinpäin siis.
        Nyt ollaan samoilla linjoilla. Viimeinen lause johti harhaan sen suhteen mitä tarkoitit. Poikittaiset "jäykisteet" alapuolisen rakenteen kanssa muodostaa törmäysvyöhykkeen (crumble zone) mikä tuli muotiin jossain 60-70-lukujen taitteessa.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Ot

          Originally posted by racing02 View Post
          Nyt ollaan samoilla linjoilla. Viimeinen lause johti harhaan sen suhteen mitä tarkoitit. Poikittaiset "jäykisteet" alapuolisen rakenteen kanssa muodostaa törmäysvyöhykkeen (crumble zone) mikä tuli muotiin jossain 60-70-lukujen taitteessa.
          Liittyisköhän tämä muutos siihen että Alex von Falkenhausen

          Helmut Werner ja USA:n maahantuoja Max Hoffman olivat kukin tahoillaan ja myöhemmin yhdessä pohtineet miten nullzwosta saisi vielä enemmän "väriä" irti ja miten auton saisi USAn markkinoille. Ja kun mahdollisuus 2-litraisen M10 myötä tuli, niin samalla modattiin crumble zonet sisälokkareihin?

          Noista jäykkääjistäkin yleensä "näkee" onko koppa originaali. Samoin keulapalasta, mutta siinäkään ei ole logiikkaa; osa taunoiivareista ja tii-malleista on kuitenkin keulapalalla missä on kaasuttimen ilmakotelon ilmanottoaukko. Ja sata sekä yksi muuta juttua. Aika monta bemaria kun on kokenut reinkarnaation pelkän valmistenumeron ja tyyppikilven ympärille. Toki moni muukin merkki kokenut saman kohtalon; aikoinaan ralli äräsecorttejakin myytiin kirjekuoressa...

          Arkistossani on yksi aito tii, vieläpä pyöreillä takavaloilla ja peltimaskeilla. Kirjekuorimalli. Viikko sitten ostin yhden E36 coupe M3 3.2:sen, papereineen kaikkineen, mahtuu myös kirjekuoreen.

          Joskus harmittaa että tuo Suomen penarikerho meni miten meni, nollakakkosen detalji- ja nippelihistoriikista erityisesti monimutkaisine suomihistorioineen olisi tullut tuhannen ja yhden yön tarina.
          Last edited by nullzwei; 06-11-2015, 13:17.

          Comment

          • ///Make
            BTCF Member
            • May 2007
            • 4690
            • Lahti

            Pyöreät takavalot, ja auto on 1502. Muutettu joskus vastaamaan 2002-mallia... Jos en väärin muista, niin vuosimalli on -70.
            Z3 3,0 Coupe -98
            E30 325E 4D -85
            Originally posted by TNT
            Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

            Comment

            • MPV
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1193
              • Muhos

              Originally posted by ///Make View Post
              Pyöreät takavalot, ja auto on 1502. Muutettu joskus vastaamaan 2002-mallia... Jos en väärin muista, niin vuosimalli on -70.
              Ei kai se sentään 1502 voi olla, jos vuosimalli on -70? Jotenkin mulla on mielessä että 1502:sia tehtiin -75...-77

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by MPV View Post
                Ei kai se sentään 1502 voi olla, jos vuosimalli on -70? Jotenkin mulla on mielessä että 1502:sia tehtiin -75...-77
                Tässä esimakua monimutkaisesta ja mielenkiintoisesta BMW-suomihistoriasta. Voi tuo koriltaan olla 1502, mutta identiteetti on ilmeisesti rekkarin mukainen 1600-2 florida ja siinä ohessa keulille on putkahtanut pikkukutonen... Ehkäpä noinkin... 1502 ekat tehtiin 1974 (myyntiin 1/75) ja viimeisiä valmistettiin 1977 ja myytiin mm Suomessa 1978.
                Last edited by nullzwei; 06-11-2015, 13:52.

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2043
                  • Riihimäki

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Helmut Werner ja USA:n maahantuoja Max Hoffman olivat kukin tahoillaan ja myöhemmin yhdessä pohtineet miten nullzwosta saisi vielä enemmän "väriä" irti ja miten auton saisi USAn markkinoille. Ja kun mahdollisuus 2-litraisen M10 myötä tuli, niin samalla modattiin crumble zonet sisälokkareihin?
                  Ei taida olla suoraa yhteyttä ameriikan vaatimuksiin. Sinnepäin kun taas perää ja vähän keulaakin piti vahvistaa että koppa jaksoi kantaa ne niin kauniit 5mph puskurit. En oikein tiedä tuliko tuo crumble zone muutos siinä -73 nurkilla kun maskit ja takavalot (vähitellen) muuttuivat vai jo aiemmin.

                  Peltiosia näyttää käytetyn tehtaallakin vähän sen mukaan mitä on sattunut löytymään. Ts. joskus on tii-keuloista ollut vajetta mutta tuotantoa ei sen takia ole pysäytetty. Suuri on myös niiden autojen määrä mihin keula pienemmänkin mällin seurauksena vaihdettu, eikä se montaakaan asiakasta ole kiinnostanut onko uudessa nokassa snorkkeli vai ei.

                  Tuo on ihmeellinen ratkaisu että ihan tehtaalla jossain vaiheessa todettiin että on ok leikata peltisaksilla kolo tii-imusarjalle että asennus käy helpommin. Vai oliko se sytkän ajoitusmerkin parempaa näkyvyyttä varten - kone kuitenkin meni alakautta paikalleen - anyway.

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2043
                    • Riihimäki

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Tässä esimakua monimutkaisesta ja mielenkiintoisesta BMW-suomihistoriasta. Voi tuo koriltaan olla 1502, mutta identiteetti on ilmeisesti rekkarin mukainen 1600-2 florida ja siinä ohessa keulille on putkahtanut pikkukutonen... Ehkäpä noinkin... 1502 ekat tehtiin 1974 (myyntiin 1/75) ja viimeisiä valmistettiin 1977 ja myytiin mm Suomessa 1978.
                    Kyllä kori varmaan on se -70 1600-2 juuri etuloksujen perusteella. Takavaloja on vaihdeltukin pyöreistä kanttikkaisiin tai toisinpäin mutta nuo etulokarin päälliset on melko varma tuntomerkki että kori ei voi olla uudempi.

                    Comment

                    • ///Make
                      BTCF Member
                      • May 2007
                      • 4690
                      • Lahti

                      Eipä mitään, nollakakkosten historia ei ole itselläni ollenkaan hallussa. Sitten se on varmasti tuo 1600-2 Pienikoneinen kuitenkin lähtöjään.
                      Z3 3,0 Coupe -98
                      E30 325E 4D -85
                      Originally posted by TNT
                      Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Jaa-a, jossain vaiheessa käsissä oli matskua josta tuokin muutos näkyi, eri moottoriversioiden valmistenumeroitten tarkkuudella.

                        Mutta mikäs se tuolla puskassa luuraa?

                        Comment

                        • samulis
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 440
                          • Helsinki

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Joskus harmittaa että tuo Suomen penarikerho meni miten meni, nollakakkosen detalji- ja nippelihistoriikista erityisesti monimutkaisine suomihistorioineen olisi tullut tuhannen ja yhden yön tarina.
                          Kerro nyt turisille mitä siellä/sille kävi. Ihan vaikka vaan lyhyesti tai mielummin pitemmällä kaavalla. Tarinoiden lukeminen kun nyt on vaan mukavaa.
                          ex:e46 328Ci, e36 318Ti

                          Comment

                          • Homer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 3653
                            • Springfield-Jyväskylä

                            Originally posted by 9313juha View Post
                            Oy Veho Ab:n BMW mallistoesite 1/78. Esitteessä 3-, 5-, 7- ja 6-mallisarjat. Aukeama per mallisarja ja yleisjorinat päälle. Milloin viimeksi olet lukenut E24-malleista suomeksi sumalaisesta esitteestä?

                            Sattupa sopivasti kun pöydällä samanmoinen esite tällä hetkellä,tai noh ei Suomenkielinen joten ei sinneppäinkään.Kuvat nyt on mitä on ku äkkiä nappasin.
                            Attached Files

                            Comment

                            • Homer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 3653
                              • Springfield-Jyväskylä

                              Ja viel yks ku ei samaan postaukseen enempää voinu laittaa.
                              Attached Files

                              Comment

                              • 9313juha
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 1272
                                • Ratissa vuodesta 1968

                                Originally posted by Homer View Post
                                Sattupa sopivasti kun pöydällä samanmoinen esite tällä hetkellä,tai noh ei Suomenkielinen joten ei sinneppäinkään.Kuvat nyt on mitä on ku äkkiä nappasin.
                                Olivat Härmän esitteestä häveliäästi jättäneet M1:n pois
                                Kaikki kuvat on eri kuin mun suomenkielisessä. Sun esite, päätellen E23:sen TRX-vanteista on vuodelta -81?

                                Aina luullaan, että Ruotsissa on kaikki paremmin. Tosiasia kuitenkin on, että -78 kun 635 esiteltiin niitä ei saanut rekisteröityä Ruotsisssa päästövaatimusten vuoksi. Sama koski M1-malleja. Ruotsin 635-mallit 78-81 päästörajoilla olivat yht 2 kpl. Toinen meni kuninkaalle, toinen Abban Björnille. Muut Svensksåld -635:set noilta vuosilta olivat badge engineer 633:sia.
                                Last edited by 9313juha; 06-11-2015, 18:52.
                                "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎