Vaiko amikset? Ja eikö ennen ollu kakkki paremmin?
En oikein ymmärrä. Tyhmyyttäni varmaan ajattelen, että amikset eivät kovin jälkeenjääneitä tai vanhanaikaisia ole koskaan olleet. Sanaleikeiksikin juttusi ovat liian kömpelöitä.
"Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
En oikein ymmärrä. Tyhmyyttäni varmaan ajattelen, että amikset eivät kovin jälkeenjääneitä tai vanhanaikaisia ole koskaan olleet. Sanaleikeiksikin juttusi ovat liian kömpelöitä.
J
Eipä ihme, että tuollaisen oranssin lukulaitteen ja filminipun omistaminen telefaxin kera oli ihan kurkoa BMW-harrasteessa 25 vuotta sitten.
Ja sitten muistellaan aikaa ennen kuin sain mikrofilmejä lukulaitteesta puhumattakaan käsiini. Ekoilla reissuilla Saksaan ja Englantiin kävi heti selväksi kuinka suuri oli Original Teile:jen hintaero rautaesiriipun tuolla puolen. Reissuista koitettiin aina ostaa mitä tiedettiin projektin tarvitsevan ja mihin rahat (lue opintolaina) kulloinkin riitti. Kun romut oli kotitallissa ja nakertaminen päällä, ei ollut aikaa tai rahaa lähteä osien ostamisen vuoksi reissuun. Kaljaakin sai tuoda hyvin rajoitetusti maahan, eli oltiin jumissa Vehon tiskin, KL-varaosien ja autopurkamoiden bermudan kolmiossa. Motonet oli vasta aloittelemassa. Hanskassa oli kuitenkin mainio hakuteos, eli Hampurista postista ostettu puhelinluettelon keltaiset sivut.
Firma Jäckel + Partner toimii tänä päivänäkin. Soitto sinne ja heille ei ollut mikään ongelma myydä orkkisosia Suomeen. Viralliset diilerit eivät niitä juurikaan halunneet lähetellä ulkomaille. Kun ei ole mikrofilmejä, keksitään kiertotie. Maatilan konttorissa oli telefax ja kopiokone. Kileitaitoa oli ja autosanastokin jo kohtuullisesti hanskassa. Chiltonin korjausoppaasta kopio akseliston kuvasta ja siihen nuolilla merkitsemään tarvittavia puslia. Ulkomaan maksu pankkiin A vot! paketti tuli parin viikon kuluttua. Postitullin kulujenkin jälkeen oli koko E12-alustaisen auton kaikkien alustan kumipuslien hinta noin 1100fim, eli puolet Veholta saadusta tarjouksesta. Tähän malliin kauppaa tehtiin muutaman kerran kunnes Herr Roland Jäckel kysyi olisko nuorella herralla Suomessa mikrofilminlukulaitetta. Kerroin sellaisen koulun kirjastosta löytyvän ja hän sanoi lähettävänsä minulle E24:n mikrofilmit niin saadaan kaupantekoon sujuvuutta. Minä ihmettelemään peloissani, että mitäs filmejä ne ovat, ei kai vaan mitään BMW:ltä varastettuja. "Nuori herra: kotimaamme Saksa on vapaa maa" vastasi Roland.
Linkissä suomalaisugrilainen varaosatilaus Saksaan vuodelta 1991.
Hienoja tarinoita!
Viitseliäisyyttä, oivalluksia ja vaivaa on harrastaminen vaatinut mutta myös sitten palkintona rahat riittäneet alkuperäisosien vaihtamiseen.
Tätähän tämä on vielä nykypäivänäkin, vaikkei niin sokkona kaupanteko olekaan kun on netit ja paypallit saati mikrofilmejä. Niin osat ulkomailta ja sitten monet ovat perehtyneet noihin softiin millä hallitaan auton koodausta, ei voi kuin hattua nostaa, ja samalla vähän pureskella kun katsoo millä tinkimättömyydellä esim muutamaa seiskasarjalaista tälläpalstalla tällähetkellä koitetaan parsia kasaan.
Mutta näitä vanhoja tarinoita on kyllä kiva lukea, niitä kun ei kuule mistään jos ei niitä tänne joku muistele.
Mutta näitä vanhoja tarinoita on kyllä kiva lukea, niitä kun ei kuule mistään jos ei niitä tänne joku muistele.
Hauskaa näihin muistoihin on uppoutuakin välillä. Nyt kun matskutkin alkaa taas olla käsillä. Jotakin konkreettistakin on tapahtunut sitten threadin aloituksen:
Leksii haki vihjeen saatuaan E28 Schultz Touringin talteen teki siitä yhdessä talvessa ACS -pokaaliauton. Lämmittää mieltä vanhalla.
"Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
...Herr Roland Jäckel kysyi olisko nuorella herralla Suomessa mikrofilminlukulaitetta. Kerroin sellaisen koulun kirjastosta löytyvän ja hän sanoi lähettävänsä minulle E24:n mikrofilmit niin saadaan kaupantekoon sujuvuutta. Minä ihmettelemään peloissani, että mitäs filmejä ne ovat, ei kai vaan mitään BMW:ltä varastettuja. "Nuori herra: kotimaamme Saksa on vapaa maa" vastasi Roland.
Toivottavasti vielä yhden kerran onnistun tekemään henkkoht Pantera-asiaa Rolandille. Nämä Bemarit on vaan tällänen väliaikainen unelma ja puuhavaihe mun polullani.
"Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
On tuo kutonen kyllä herkku,oikein UFOPORNOO! Bbs:ät ja kaikki.Olikos nuo kylkipullistukset jonkun kyläsepän vai isomman lafkan tekeleitä tässä autossa? Tuosta jotakin aikaisemmin taisit kirjoitellakkin tässä topicissa,mutta historiasta ja tulevaisuuden suunnitelmista lukisi mielellään enemmänkin.Jos tuossa ei kauheasti töitä olisi vaan ns. "perus käyttöönottohuollolla" saisi minttukuntoon ja ajoon,niin eikö se haluais vaikka sitten kerran kesässä nähdä aurinkoakin? Tuota kuvaa katsellessa ja haaveillessa tulikin mieleen,että pitäis jossain tallin perukoilla olla tuommoinen kattoluukun tuuliohjain jemmassa e28:iin kanssa.
Liekö koko tekniikkapaketti jostain E21:stä napattu, kun on läskiremmikuutonen kaasareilla, kaksykkösen kusipojan säiliö ja paisuntasäiliö. Miksi tuo paisari on sitten tuohon laitettu, kun autossa on jo toinen käytössä, eikä tuosta E21:n paisarista näytä lähtevän letkuja mihinkään. Melkoisia superseppiä ovat siis olleet Voi olla aika rivakkaa kyytiä, jos kone on 2L Toivottavasti vielä maksalaatikolla.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Liekö koko tekniikkapaketti jostain E21:stä napattu, kun on läskiremmikuutonen kaasareilla, kaksykkösen kusipojan säiliö ja paisuntasäiliö. Miksi tuo paisari on sitten tuohon laitettu, kun autossa on jo toinen käytössä, eikä tuosta E21:n paisarista näytä lähtevän letkuja mihinkään. Melkoisia superseppiä ovat siis olleet Voi olla aika rivakkaa kyytiä, jos kone on 2L Toivottavasti vielä maksalaatikolla.
Juurikin tuon E12-kanta-auton näkeminen Lassen firman pihalla sai lampun syttymään minun ja SporttiAuton Jannen päässä: aaa- ei siis kallista E23:sta tarvita kantaautoksi. Loppu onkin sitten negatiivista BMW-historiaa maassamme
T3.n hellään & huolehtivaan kolmatta vuosikymmentä jatkuvaan piikittelyyn laittaisin vain, että koneessa on luultavasti enemmän löylyä kuin oli Laihialaisessa M20-ajokalustossa samana aikana (pl. motot). Tuon koneen teki muistaakseni joku kulmakunnan vanhan koulun kilpamies. Nuos RS.t Michelineillä maksoivat sen 25.000mk ja koneessakaan ei säästelty. Oli pakko virittää kun ei M30-kanta-autoa järkihintaa ollut osunut kohdalle silloin kuin kanta-auto tarvittiin. Sepän taitoja en lähtisi tämän yhden auton perusteella arvioimaan. Jos niiden tekemisen rinnalla pyöritettiin suurta korikorjaamo-maalaamoa ja yhtä maame suurimmista B-osa tuontifirmoista, oli hiukan muut intressit kuin miettiä miten baijerilainen insinööri oli paisarin huhtikuussa 1980 sijoitellut. Tuo oli vain yksi auto hänelle tyyliin: "tein senkin koska pystyin. Se oli Ruotsissa keulakolaroitu ja tuli noin -88 kahtia leikattuna Suomeen. Näin 2-sävy vihreät palat noilla peltilevikkeillä pystyssä pihassa noihin aikoihin. Jäi tekijän ainoaksi Bemariksi. Suurin osa korinvaihtojakin oli Mersuja, Volkkareita, Alfoja ja Volvoja. Niiden ostajat olivat kuulemma "Enemmän rahaa - vähemmän haaveita ja puheita miehiä". Tuon teki itselleen ja siksi se laitettiin seisomaan.
Kaveri tuli 70-luvun alussa Rovaniemeltä etelään. Perusti firman ensin Ihalaan Konsantielle silloin Gran Motorin viereen. Autokoripaja ja maalaamo. 70-luku meni normaalin korjaamitoiminnan sivussa jenkkien parissa. Niissä oli silloin imua ja maksukykyisiä asiakkaita. Lincoln on jäänyt kokoelmiin niiltä ajoilta. Fb-ryhmässä "Turkulaiset amerikanraudat ennen ja nyt" löytyy paljon kuvia noilta ajoilta Barracudista, Thunderbirdeistä yms. 40 vuotta sitten teki Suomen ensimmäisiä kuvioerikoismaalauksia Mustangeihin ja muihin sen ajan hauttuihin laitteisiin. Lasse oli kuitenkin kaikkiruokainen benasapää. Ihalan aikoina naapurissa asui mies, joka oli 60-luvulla ostanut pojalleen uuden mopon. Eikä mitä tahansa räpätintä vaan Ducati 55:n. Poispilattu poika oli sillä kerran ajanut Turkuun ja takaisin ja narissut, kun se ei ollut silloin muotiin tullut sporttimallinen mopo. Jäi peli talliin seisomaan ja sieltä hän sen 70-luvulla osti. Tuhannet asiakkaat ovat tuon Ducatin Superseppien, nykyisen KL Autoosacenterin myyntiaulassa nähneet. Siellä tänäänkin yhä kaikki 30 km mittarissa. Itsekin ihmettelin miksi hän ysärillä innostui entisöimään 142 Volvoa hienosta "vaarin talliauto" aihiosta. Vastasi mulle vaan, että kun 140-Volvot tulivat hänen ollessa nuori poika Lapissa, oli sellainen hienoin mahdollinen auto mitä pystyi enää ymmärtämään. Hieno ja taitava mies monella tapaa oli Kunnarin Lasse, muttei kai se ihan kaikkein tarkin ja innostunen originaaliorava koskaan.
Comment