Originally posted by BMW525Xda
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa III
Collapse
X
-
Edellinen E91 325d M-Sport 2007 ja ajettu oli 250tkm, vaihtui sigun kulkineeseen. Autokuume oli niin kamala etten harkinnut edes itse myymistä, soitin hesaan ja turkuun liikkeeseen ja kysyin vaihtotarjousta. Molemmat tarjosivat 9000€, kysyin molemmilta että ootko hullu vai tyhmä. Päätin soittaa Ouluun sigun autosta vaikka välimatka hiersi suuresti. 12000€ vaihtohyvitys ja kaupat tuli. Pohjanmaalaisten kanssa homma toiminut aina
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJos kyseessä on täysautoetu niin oma auto ei kyllä tule halvemmaksi mitenkään muulla tavoin kuin itseään juksaamalla.
Eli se oman auton hinta määrittää tuossa aika paljon.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by Bouma View PostEdellinen E91 325d M-Sport 2007 ja ajettu oli 250tkm, vaihtui sigun kulkineeseen. Autokuume oli niin kamala etten harkinnut edes itse myymistä, soitin hesaan ja turkuun liikkeeseen ja kysyin vaihtotarjousta. Molemmat tarjosivat 9000€, kysyin molemmilta että ootko hullu vai tyhmä. Päätin soittaa Ouluun sigun autosta vaikka välimatka hiersi suuresti. 12000€ vaihtohyvitys ja kaupat tuli. Pohjanmaalaisten kanssa homma toiminut aina
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostWetteriltäkö vaihtui?
Comment
-
-
Originally posted by veku View PostOnko bemarin x1 2.0da ihan susi ?
Ja siis x-drivenä..
Audin tilalle tuollaista mietin ..sillä 20 t ajoa vuodessa keskikulutus 12l\100 ja tämän vuoden huolto\korjauskulut +2000e..
Itsekkin jossain välissä katselin facelift mallin 25d:tä kunnon varusteilla Saksasta, mutta ehkä seuraavaksi itse hommaan silti sen F10:n.G31 530dxA 2017
ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
ex:E60 525iA 2008 titan silber
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJos kyseessä on täysautoetu niin oma auto ei kyllä tule halvemmaksi mitenkään muulla tavoin kuin itseään juksaamalla.
Yleensä sitä täysetuautoa ei saa ilman edestä,
ts. jos siitä luopuu niin itselle voi samassa tilanteessa neuvotella joko vastaavan kokoisen tai liki palkan, se kun työnantajalle maksaa saman verran.
Tietysti jos on ajoa työhommissa niin tilanne muuttuu,
mutta ei silloinkaan kannata ajaa työsuhdeautollla ellei sitä työntantaja ehdottomasti vaadi...
Olen joskus muinoin tehnyt laskurin johon syöttämällä omat tulonsa ja käytetyn auton kulut sekä sen että miten asia korvataan rahalla ja todella harvasa tapauksessa työsuhdeauto kannattaa rahallisesti...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJos kyseessä on täysautoetu niin oma auto ei kyllä tule halvemmaksi mitenkään muulla tavoin kuin itseään juksaamalla.
A. Autoetu tulee palkan PÄÄLLE. Tällöin verovaikutus on sellainen, että nettopalkasta lähtee (veroprosentista riippuen) 30-45% nettorahaa pois.
B. Autoetu SISÄLTYY palkkaan. Tällöin verovaikutus on käytännössä 1:1 verotusarvon verran nettopalkasta pois (eli n. 100%).
B-vaihtoehdossa esim 1000€ verotusarvo tarkoittaa 1000€ vähemmän nettopalkkaa, A-vaihtoehdossa 1000€ verotusarvo tarkoittaa n. 350€ vähemmän nettopalkkaa.
A-vaihtoehdossa ei kannata edes miettiä omaa autoa (esim 520d tarkoittaisi 3600-4800€/vuosi nettomenetystä palkasta, riippuen veroprosentista).
Koska meillä on käytössä B-vaihtoehto, en edes mieti firman autoa mahdollisuutena, koska esim 520d maksaisi mulle 12k€ vuodessa nettomenetysta, ja sillä 12k€ pitää kyllä omaa autoa, varsinkin kun pakollisista talon ajoista saa kilsakorvaukset.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostA-vaihtoehdossa 1000€ verotusarvo tarkoittaa n. 350€ vähemmän nettopalkkaa.
Itse en keksi mitään muita syitä vapaan autoedun ottamiselle kuin:
1) Vähintään 30tkm vapaa-ajan ajot vuodessa (+pimittää tuon +12tkm sallitun omien ajon määrän ylityksen verottajalta)
2) Krooninen perseaukisuus yhdistettynä naapureille näyttämisen haluun (ois pakko joka tapauksessa kalliilla rahoituksella hakea upouusi auto jos ei vapaata autoetua sais)
Omalta kohdalta todennäköisesti elämäni ainoaksi pakkauudeksi autoksi jäi taannoinen vapaan autoedun bemari, joka oli työnantajan politiikan mukaisesti pakko ottaa, vaikka siinä ei ollut järkeä itselle eikä firmalle. Haluamani mukaiset autoilut olisin järjestänyt itselleni edullisemmin kuin vapaan autoedun nettovaikutus oli palkkaani, ja firmallekin se oli vähän huono diili kun suurimman osan ajasta olin itse reissussa lentäen ja autolla ajeli kotiväki.Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostA-vaihtoehdossa ei kannata edes miettiä omaa autoa (esim 520d tarkoittaisi 3600-4800€/vuosi nettomenetystä palkasta, riippuen veroprosentista).
Comment
-
-
Mulla on duunin kautta vapaa autoetu, Audi A5 2016 2.0tdi quattro, verotusarvo 990€ kuussa. Ja meillä se tulee palkan päälle.Helkama S3000
Myydään kutosen alustaosia
This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla
Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"
Comment
-
-
Originally posted by j-a View PostSanoisin kyllä että tuollaisia verotusarvoltaan 1000€ vapaan autoedun autoja ei taida palkan päälle olla tarjolla niin pieniä tuloja nauttiville että se tekisi vain 350€ vähemmän nettopalkkaa kuussa. Pikemminkin joku 500-600€. Meillä kun on tuo veroprogressio ja solidaarisuusvero "ettei herrat riistä työmiestä".
Itse en keksi mitään muita syitä vapaan autoedun ottamiselle kuin:
1) Vähintään 30tkm vapaa-ajan ajot vuodessa (+pimittää tuon +12tkm sallitun omien ajon määrän ylityksen verottajalta)
2) Krooninen perseaukisuus yhdistettynä naapureille näyttämisen haluun (ois pakko joka tapauksessa kalliilla rahoituksella hakea upouusi auto jos ei vapaata autoetua sais)
Omalta kohdalta todennäköisesti elämäni ainoaksi pakkauudeksi autoksi jäi taannoinen vapaan autoedun bemari, joka oli työnantajan politiikan mukaisesti pakko ottaa, vaikka siinä ei ollut järkeä itselle eikä firmalle. Haluamani mukaiset autoilut olisin järjestänyt itselleni edullisemmin kuin vapaan autoedun nettovaikutus oli palkkaani, ja firmallekin se oli vähän huono diili kun suurimman osan ajasta olin itse reissussa lentäen ja autolla ajeli kotiväki.
Ilman autoa verotettavaa tuloa vuodessa tulee siis 60000€, ja veroprosentti eläkevakuutuksineen ja työttömyysvakuutuksineen on 35,85%. Auton kanssa verotettavaa tuloa kertyy 72000€, joten prosentti on 37,85%.
Ilman palkan päälle tulevaa autoa nettotulo: 60000-21510=38490€ = 3207,5€
Palkan päälle tulevan auton kanssa nettotulo: 60000-27252=32748€ = 2729€
3207,5€-2729€= 478,5€ nettovaikutus kuukausipalkkaan
M.O.T. Lisäksi sanon vielä, että uskon tämän hintaluokan vapaan autoedun auton kuskin tienaavan bonuksien kanssa rahapalkkaa pikemminkin 80k-90k kuin 60k vuodessa. Joten progression myötä kuukausikulu nettona on huomattavasti esimerkkiä korkeampi.
Jos autoetu sisältyisi palkkaan eikä tulisi sen päälle, niin diili olisi kyllä niin käsittämättömän huono, että tuskin kukaan olisi niin hölmö että ottaisi tuolla tulotasolla tuon hintaluokan autoedun. Palkkaa tulisi kuukaudessa kouraan tällöin (48000€-21510€)/12=2207,5€, eli nettovaikutus kuukausipalkkaan olisi tasan se 1000€.Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
Comment