Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pertsa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 219
    • Tampere

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Jos kyseessä on täysautoetu niin oma auto ei kyllä tule halvemmaksi mitenkään muulla tavoin kuin itseään juksaamalla.
    Sehän riippuu aika paljon kuinka paljon tulee kilometrikorvattavaa työajoa ja omaa ajoa.
    G31 530dxA 2017
    ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
    ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
    ex:E60 525iA 2008 titan silber

    Comment

    • Bouma
      Bimmer Enthusiast
      • May 2007
      • 3108
      • Tampere

      Edellinen E91 325d M-Sport 2007 ja ajettu oli 250tkm, vaihtui sigun kulkineeseen. Autokuume oli niin kamala etten harkinnut edes itse myymistä, soitin hesaan ja turkuun liikkeeseen ja kysyin vaihtotarjousta. Molemmat tarjosivat 9000€, kysyin molemmilta että ootko hullu vai tyhmä. Päätin soittaa Ouluun sigun autosta vaikka välimatka hiersi suuresti. 12000€ vaihtohyvitys ja kaupat tuli. Pohjanmaalaisten kanssa homma toiminut aina
      MB CLS-12 350CGI AMG

      MYSTINEN.FI

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Jos kyseessä on täysautoetu niin oma auto ei kyllä tule halvemmaksi mitenkään muulla tavoin kuin itseään juksaamalla.
        Jos oma auto maksaa vaikka 3000 €, niin saan kyllä n. 40% näppiin siitä nettopalkan kasvusta vakuutusten, bensojen, ajoneuvoveron ja huoltoon varattava rahan jälkeen. Ja olettaen että tuo koko 3000 € hankintahinta olisi vielä rahoitusosuutena mukana ilman jäännösarvoa. Eikä ole km-korvaukset tuossa vielä mukana.

        Eli se oman auton hinta määrittää tuossa aika paljon.
        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • protoni
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2008
          • 1365
          • Tampere

          Kyllä se oma loppuun ajettu auto on rahallisesti roimasti kannattavampi kuin mikään autoetu. Toki kyyti tuoreella liisarilla on raikkaampaa, mutta pihi ei raaski.

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            Onko bemarin x1 2.0da ihan susi ?
            Ja siis x-drivenä..
            Audin tilalle tuollaista mietin ..sillä 20 t ajoa vuodessa keskikulutus 12l\100 ja tämän vuoden huolto\korjauskulut +2000e..
            Last edited by veku; 20-11-2016, 21:54.
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Originally posted by Bouma View Post
              Edellinen E91 325d M-Sport 2007 ja ajettu oli 250tkm, vaihtui sigun kulkineeseen. Autokuume oli niin kamala etten harkinnut edes itse myymistä, soitin hesaan ja turkuun liikkeeseen ja kysyin vaihtotarjousta. Molemmat tarjosivat 9000€, kysyin molemmilta että ootko hullu vai tyhmä. Päätin soittaa Ouluun sigun autosta vaikka välimatka hiersi suuresti. 12000€ vaihtohyvitys ja kaupat tuli. Pohjanmaalaisten kanssa homma toiminut aina
              Wetteriltäkö vaihtui?

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                Originally posted by Antsah View Post
                Wetteriltäkö vaihtui?
                Auto Åström. Oli kyllä asiallista palvelua kaikinpuolin.
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • pertsa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 219
                  • Tampere

                  Originally posted by veku View Post
                  Onko bemarin x1 2.0da ihan susi ?
                  Ja siis x-drivenä..
                  Audin tilalle tuollaista mietin ..sillä 20 t ajoa vuodessa keskikulutus 12l\100 ja tämän vuoden huolto\korjauskulut +2000e..
                  Isällä on tuollainen -12 vuotinen ollut useamman vuoden. Perushyvää kyytiä mun mielestä, jos ei lievä muovisuus isompiin bemareihin verrattuna häiritse. Tässä yksilössä ei ole mitään ylimääräistä laittamista ollut, vaikka kai näitäkin ne jakopääongelmat koskee.

                  Itsekkin jossain välissä katselin facelift mallin 25d:tä kunnon varusteilla Saksasta, mutta ehkä seuraavaksi itse hommaan silti sen F10:n.
                  G31 530dxA 2017
                  ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
                  ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
                  ex:E60 525iA 2008 titan silber

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Jos kyseessä on täysautoetu niin oma auto ei kyllä tule halvemmaksi mitenkään muulla tavoin kuin itseään juksaamalla.
                    Ja perusteet oli?
                    Yleensä sitä täysetuautoa ei saa ilman edestä,
                    ts. jos siitä luopuu niin itselle voi samassa tilanteessa neuvotella joko vastaavan kokoisen tai liki palkan, se kun työnantajalle maksaa saman verran.
                    Tietysti jos on ajoa työhommissa niin tilanne muuttuu,
                    mutta ei silloinkaan kannata ajaa työsuhdeautollla ellei sitä työntantaja ehdottomasti vaadi...

                    Olen joskus muinoin tehnyt laskurin johon syöttämällä omat tulonsa ja käytetyn auton kulut sekä sen että miten asia korvataan rahalla ja todella harvasa tapauksessa työsuhdeauto kannattaa rahallisesti...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Jos kyseessä on täysautoetu niin oma auto ei kyllä tule halvemmaksi mitenkään muulla tavoin kuin itseään juksaamalla.
                      Tässä täysautoedussa on kaksi lähtökohtaa:
                      A. Autoetu tulee palkan PÄÄLLE. Tällöin verovaikutus on sellainen, että nettopalkasta lähtee (veroprosentista riippuen) 30-45% nettorahaa pois.
                      B. Autoetu SISÄLTYY palkkaan. Tällöin verovaikutus on käytännössä 1:1 verotusarvon verran nettopalkasta pois (eli n. 100%).

                      B-vaihtoehdossa esim 1000€ verotusarvo tarkoittaa 1000€ vähemmän nettopalkkaa, A-vaihtoehdossa 1000€ verotusarvo tarkoittaa n. 350€ vähemmän nettopalkkaa.

                      A-vaihtoehdossa ei kannata edes miettiä omaa autoa (esim 520d tarkoittaisi 3600-4800€/vuosi nettomenetystä palkasta, riippuen veroprosentista).

                      Koska meillä on käytössä B-vaihtoehto, en edes mieti firman autoa mahdollisuutena, koska esim 520d maksaisi mulle 12k€ vuodessa nettomenetysta, ja sillä 12k€ pitää kyllä omaa autoa, varsinkin kun pakollisista talon ajoista saa kilsakorvaukset.
                      Last edited by BeamR; 21-11-2016, 20:12. Reason: väärä quote
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • j-a
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 1522
                        • PohojosPohojammaa

                        Originally posted by BeamR View Post
                        A-vaihtoehdossa 1000€ verotusarvo tarkoittaa n. 350€ vähemmän nettopalkkaa.
                        Sanoisin kyllä että tuollaisia verotusarvoltaan 1000€ vapaan autoedun autoja ei taida palkan päälle olla tarjolla niin pieniä tuloja nauttiville että se tekisi vain 350€ vähemmän nettopalkkaa kuussa. Pikemminkin joku 500-600€. Meillä kun on tuo veroprogressio ja solidaarisuusvero "ettei herrat riistä työmiestä".

                        Itse en keksi mitään muita syitä vapaan autoedun ottamiselle kuin:
                        1) Vähintään 30tkm vapaa-ajan ajot vuodessa (+pimittää tuon +12tkm sallitun omien ajon määrän ylityksen verottajalta)
                        2) Krooninen perseaukisuus yhdistettynä naapureille näyttämisen haluun (ois pakko joka tapauksessa kalliilla rahoituksella hakea upouusi auto jos ei vapaata autoetua sais)

                        Omalta kohdalta todennäköisesti elämäni ainoaksi pakkauudeksi autoksi jäi taannoinen vapaan autoedun bemari, joka oli työnantajan politiikan mukaisesti pakko ottaa, vaikka siinä ei ollut järkeä itselle eikä firmalle. Haluamani mukaiset autoilut olisin järjestänyt itselleni edullisemmin kuin vapaan autoedun nettovaikutus oli palkkaani, ja firmallekin se oli vähän huono diili kun suurimman osan ajasta olin itse reissussa lentäen ja autolla ajeli kotiväki.
                        Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                        Ylimääräisenä tarjolla:

                        E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                        F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1365
                          • Tampere

                          Originally posted by BeamR View Post
                          A-vaihtoehdossa ei kannata edes miettiä omaa autoa (esim 520d tarkoittaisi 3600-4800€/vuosi nettomenetystä palkasta, riippuen veroprosentista).
                          Tavan valkokauluksisellekin duunarille A-vaihtoehto on aika harvinainen. Toisekseen omalla autolla ajaessa saa mehukkaammat matkakulut. Itsellä kun auton poistot = 0 ja huollot teen itse, niin käytännössä tienaan vuosittain kun omistan auton jolla ajan työpaikan ja kodon väliä sekä satunnaisia työajoja. Aikamoisen bruttokorotuksen tarvisi, jotta sillä kuittaisi tuon "ansion" ja autoedun menetyksen. Toki tämä yhtälö ei huomioi auton ikää tai kyytejä.

                          Comment

                          • mikkod
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 5202
                            • Stadi

                            Mulla on duunin kautta vapaa autoetu, Audi A5 2016 2.0tdi quattro, verotusarvo 990€ kuussa. Ja meillä se tulee palkan päälle.
                            Helkama S3000
                            Myydään kutosen alustaosia
                            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                            Comment

                            • protoni
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1365
                              • Tampere

                              Muutamalla kaverilla on etu tai mahdollisuus siihen, mutta kaikilla se sisältyy/sisältyisi palkkaan. Sama politiikka on myös meidän kioskissa. Tokihan palkan päälle myönnettäessä on vähempi pihviä firmalle ja enempi työntekijälle.

                              Comment

                              • j-a
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2005
                                • 1522
                                • PohojosPohojammaa

                                Originally posted by j-a View Post
                                Sanoisin kyllä että tuollaisia verotusarvoltaan 1000€ vapaan autoedun autoja ei taida palkan päälle olla tarjolla niin pieniä tuloja nauttiville että se tekisi vain 350€ vähemmän nettopalkkaa kuussa. Pikemminkin joku 500-600€. Meillä kun on tuo veroprogressio ja solidaarisuusvero "ettei herrat riistä työmiestä".

                                Itse en keksi mitään muita syitä vapaan autoedun ottamiselle kuin:
                                1) Vähintään 30tkm vapaa-ajan ajot vuodessa (+pimittää tuon +12tkm sallitun omien ajon määrän ylityksen verottajalta)
                                2) Krooninen perseaukisuus yhdistettynä naapureille näyttämisen haluun (ois pakko joka tapauksessa kalliilla rahoituksella hakea upouusi auto jos ei vapaata autoetua sais)

                                Omalta kohdalta todennäköisesti elämäni ainoaksi pakkauudeksi autoksi jäi taannoinen vapaan autoedun bemari, joka oli työnantajan politiikan mukaisesti pakko ottaa, vaikka siinä ei ollut järkeä itselle eikä firmalle. Haluamani mukaiset autoilut olisin järjestänyt itselleni edullisemmin kuin vapaan autoedun nettovaikutus oli palkkaani, ja firmallekin se oli vähän huono diili kun suurimman osan ajasta olin itse reissussa lentäen ja autolla ajeli kotiväki.
                                Laskeskelinpa huvikseen. Oletetaanpa siis, että 1000€ verotusarvoltaan olevaa autoa ei tarjota kenellekään joka tienaa alle 5000€ kuussa bonuksineen ja kaikkineen. Eli vuositulot 5000€ ennen autoa. Esimerkkihenkilö asuu Helsingissä, hän on aviossa mutta ei lapsia. Kuuluu kirkkoon.

                                Ilman autoa verotettavaa tuloa vuodessa tulee siis 60000€, ja veroprosentti eläkevakuutuksineen ja työttömyysvakuutuksineen on 35,85%. Auton kanssa verotettavaa tuloa kertyy 72000€, joten prosentti on 37,85%.

                                Ilman palkan päälle tulevaa autoa nettotulo: 60000-21510=38490€ = 3207,5€

                                Palkan päälle tulevan auton kanssa nettotulo: 60000-27252=32748€ = 2729€

                                3207,5€-2729€= 478,5€ nettovaikutus kuukausipalkkaan

                                M.O.T. Lisäksi sanon vielä, että uskon tämän hintaluokan vapaan autoedun auton kuskin tienaavan bonuksien kanssa rahapalkkaa pikemminkin 80k-90k kuin 60k vuodessa. Joten progression myötä kuukausikulu nettona on huomattavasti esimerkkiä korkeampi.

                                Jos autoetu sisältyisi palkkaan eikä tulisi sen päälle, niin diili olisi kyllä niin käsittämättömän huono, että tuskin kukaan olisi niin hölmö että ottaisi tuolla tulotasolla tuon hintaluokan autoedun. Palkkaa tulisi kuukaudessa kouraan tällöin (48000€-21510€)/12=2207,5€, eli nettovaikutus kuukausipalkkaan olisi tasan se 1000€.
                                Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                                Ylimääräisenä tarjolla:

                                E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                                F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎