Mutta se tietyömerkki on myös kokenut inflaation ja siitä saa työmaat välillä syyttää kyllä itseään.
Jos se merkki pitää jonkun aivan mitättömän kuokkimisen takia laittaa pystyyn 50-rajoituksen kera, ja jättää se sinne pariksi viikoksi vaikka ei mitään tehdä, niin onhan se varma ettei se jaksa autoilijoita kiinnostaa.
Onneksi tuohon on tekeillä muutos jossa tietyömerkkiä käytettäisiin ainoastaan mikäli tiellä työskentelee henkilöitä, ja muina aikoina voitaisiin käyttää muu vaara-, irtokiviä-, kiertotie- tai muuta vastaavaa merkkiä.
Tämä on juuri se ongelma. Viime kesänä paras oli, kun laskettelin motaria Torniosta etelää kohti, nopeusrajoitus 120 km/h. Jossain vaiheessa motarilla ensin 80 km/h rajoitus ja heti perään tietyö ja 50 km/h. Mitään tietyöhön viittaavaakaan ei näkynyt yhtään missään. Saman rajoituksen vallitessa motarille liittyvällä rampilla näkyi edelleen 120 km/h rajoitus (muuttuvat nopeuskyltit). Sitten kilometri tuon rampin jälkeen "tietyö" loppui.
Minua korpeaa kun tyhjällä tiellä ohitetaan ja liitytään heti toisen eteen niin että vesi ja muu rapa raiskaa ohitettua.
Viime viikonloppuna oli suunta Porvoo ja nopeutena motarilla reilu 120km/h ja kelit oli mitä oli. Näin tietysti kävi kun vanhemman herrasväen suosima saksalalainen premium ohitti ja liittyi tietysti heti nokan eteen. Tästä provosoituneena ja ehkä vaimokin vähän yllytti "kostamaan" eli ohitin tämän kuljettajan ja roiskin paskan samalla tavalla hänen "niskaansa". Kyllähän se siitä riemastui ja yritti toistaa aloittamaansa kierrettä, mutta ajoin edessä olevan audin perseeseen sen verran kiinni, ettei päässyt uudestaan väliin.
Typerästi tehty, mutta en kyllä nyt oikein osaa katuakkaan.
Tietyömailla työskennelleenä ihmettelen samaa, se on aika ikävää kun autoja viuhuu 1,5m päästä 80km/h ohitse, ja välillä ainoa "turvalaite" välissä on se muovinen lamellitötsä.
Pitemmän päälle todella stressaavaa kun pitäisi koittaa jotain tehdäkin, ja ihmiset tuuttaavat minäminä-asenteella työmaan läpi nilkka suorana.
Mutta se tietyömerkki on myös kokenut inflaation ja siitä saa työmaat välillä syyttää kyllä itseään.
Jos se merkki pitää jonkun aivan mitättömän kuokkimisen takia laittaa pystyyn 50-rajoituksen kera, ja jättää se sinne pariksi viikoksi vaikka ei mitään tehdä, niin onhan se varma ettei se jaksa autoilijoita kiinnostaa.
Onneksi tuohon on tekeillä muutos jossa tietyömerkkiä käytettäisiin ainoastaan mikäli tiellä työskentelee henkilöitä, ja muina aikoina voitaisiin käyttää muu vaara-, irtokiviä-, kiertotie- tai muuta vastaavaa merkkiä.
Tuollaisen inflaation koki juurikin 5-tien levitys työmaa välillä Leppävirta-Humalajoki viime kesänä. Monta kertaa sai todistaa kun esim tukkirekka meni edellä hiljentämättä yhtään 50 rajoitukselle. Toki työmaan rajoitukset oli päällä yöaikaan ja viikonloppuisinkin, jolloin ei ollut työmiehiäkään työmaalla. Huvittavinta ja säälittävintä oli se kun kaivuri on 5m päässä tien reunasta kumpareella, niin sillä kohtaa oli 50. ja usein oli kilometrien matka 50, eikämitään toimintaa ko. kohdassa. Tätä riitti koko kesän toukokuusta syyskuuhun.
Syksyllä otin sitten yhteyttä elykeskukseen ja urakoitsijaan että voisko asiaa järkeistää yhtään. Urakoitsija vastasi tylysti,että kun ei ole kaiteita niin siksi on 50. Kuitenkin 2 päivän päästä 50 oli purettu pois ja käytettiin vain kohdissa missä kaidetyö oli meneillään. Saattoi olla, että ely-keskus antoi asiasta nootin....
Se on kyllä ihan käsittämätöntä miksei sitä tietyömaiden kohdalla voi hiljentää vauhtia sen rajoituksen mukaan, tai edes lähelle sitä. Eilenkin ajeltiin Turun motaria Helsingistä Turkuun päin ja siellä Espoon paikkeilla on ne pari työmaata, joissa nopeudet laskettu 50km/h niin osa vetää sitä surutta jotain 80km/h ohi. Sitten, kun työmaa loppuu ja jatkuu se normi 120km/h niin kohta samat kaverit tulee perä edellä vastaan, kun ei sitä kiirettä oikeasti ollutkaan.
Tietyömailla työskennelleenä ihmettelen samaa, se on aika ikävää kun autoja viuhuu 1,5m päästä 80km/h ohitse, ja välillä ainoa "turvalaite" välissä on se muovinen lamellitötsä.
Pitemmän päälle todella stressaavaa kun pitäisi koittaa jotain tehdäkin, ja ihmiset tuuttaavat minäminä-asenteella työmaan läpi nilkka suorana.
Mutta se tietyömerkki on myös kokenut inflaation ja siitä saa työmaat välillä syyttää kyllä itseään.
Jos se merkki pitää jonkun aivan mitättömän kuokkimisen takia laittaa pystyyn 50-rajoituksen kera, ja jättää se sinne pariksi viikoksi vaikka ei mitään tehdä, niin onhan se varma ettei se jaksa autoilijoita kiinnostaa.
Onneksi tuohon on tekeillä muutos jossa tietyömerkkiä käytettäisiin ainoastaan mikäli tiellä työskentelee henkilöitä, ja muina aikoina voitaisiin käyttää muu vaara-, irtokiviä-, kiertotie- tai muuta vastaavaa merkkiä.
Eniten ihmetyttää nopeuden humppaaminen. Monen monta munakuskia ei osaa pitää nopeutta tasaisena. Erityisesti uudehkoilla kehonliikuttimilla ajelevat. Rajoituksen ollessa pitkään sama, vauhti kuitenkn heijaa plus miinus 10km/h. Muutaman auton letkassa tästä pääsee eroon ohittamalla mutta jos letkassa useita kymmeniä autoja, kertaantuu heijausliike jonon perälle moninkertaisena.
Tätä ilmiötä saa todistaa kokoajan ja aina.
Jostain kumman syystä 80-luvun tojotat, tms. ajelee paljon tasaisemmin vaikkei edes ole vakkaria.
Mitä helvettiä, vähän väliä suomen läpi ajavana juurikin niillä vanhoilla autoilla ja uuemmillaki tojota/mäxdä/kiia vehkeillä ne vauhdit nimenomaan humpaa??
100kmh rajoitus, tulee käyttöön ohituskaista, tottakai molemmilla kaistoilla nousee nopeudet heti, miks vitussa?
Tämä on perinteinen suomalainen ilmiö jo 70-80-luvulta mm. ykköstieltä ajalta ennen motaria. Surkeilla Suomi-autoilla oli aikanaan kelattava nopeutta ylämäkeen ja sisu ei anna kenenkään ohittaa. Nykyään tehot riittävät hommaan
Eniten ihmetyttää nopeuden humppaaminen. Monen monta munakuskia ei osaa pitää nopeutta tasaisena. Erityisesti uudehkoilla kehonliikuttimilla ajelevat. Rajoituksen ollessa pitkään sama, vauhti kuitenkn heijaa plus miinus 10km/h. Muutaman auton letkassa tästä pääsee eroon ohittamalla mutta jos letkassa useita kymmeniä autoja, kertaantuu heijausliike jonon perälle moninkertaisena.
Tätä ilmiötä saa todistaa kokoajan ja aina.
Jostain kumman syystä 80-luvun tojotat, tms. ajelee paljon tasaisemmin vaikkei edes ole vakkaria.
Se on kyllä ihan käsittämätöntä miksei sitä tietyömaiden kohdalla voi hiljentää vauhtia sen rajoituksen mukaan, tai edes lähelle sitä. Eilenkin ajeltiin Turun motaria Helsingistä Turkuun päin ja siellä Espoon paikkeilla on ne pari työmaata, joissa nopeudet laskettu 50km/h niin osa vetää sitä surutta jotain 80km/h ohi. Sitten, kun työmaa loppuu ja jatkuu se normi 120km/h niin kohta samat kaverit tulee perä edellä vastaan, kun ei sitä kiirettä oikeasti ollutkaan.
Tätä ihmettelen itsekin usein. Samoin niitä sankareita, jotka ajavat 90km/h riippumatta onko rajoitus 80 km/h vai 100 km/h.
"Huomiovärein värjätty lätkä kiinnitettäisiin auton keulaan, jossa se kertoisi edelläajavalle lähestyvästä huippukuljettajasta."
Eikös bemareissa jo ole tuon tyyppinen?
Se on kyllä ihan käsittämätöntä miksei sitä tietyömaiden kohdalla voi hiljentää vauhtia sen rajoituksen mukaan, tai edes lähelle sitä. Eilenkin ajeltiin Turun motaria Helsingistä Turkuun päin ja siellä Espoon paikkeilla on ne pari työmaata, joissa nopeudet laskettu 50km/h niin osa vetää sitä surutta jotain 80km/h ohi. Sitten, kun työmaa loppuu ja jatkuu se normi 120km/h niin kohta samat kaverit tulee perä edellä vastaan, kun ei sitä kiirettä oikeasti ollutkaan.
Ihan normaalia. Itse tulee ajeltua pari viisaria alle seuraavan täyden kympin eli varmaan jotain 35, 45, 55, 65, 75, 85, 105 jne todellista. Ja aina ohi reipasta vauhtia, jos joku hitaampi maanteillä (ei taajamissa) Usein kun rajoitus tippuu tuonne taajamanopeuksiin niin olen teiden tukko... :think Monelle ylinopeus maantiellä on pahempi kun se kokonaisvauhti on kovempi. 30 alueella 50 ei tunnu kovalta. Itse taas ajattelen, että taajmissa se hidas nopeus on perustellumpaa, muun liikenteen ja kevyen liikenteen ja liittymien takia. Kotikylää kun lähestyy, niin suurin osa ajaa mutkaisella tiellä 60-70 80-alueella ja mä paukutan ohi surutta ja kun tie oikenee taajamassa ja nopeus tippuu 50 tai 40, niin ne muut tulee konttiin kiinni kun ajana 55 tai 45. Kai sitä on väärässä...
Jotenkin tuntuu että kun oon tolla kutosella liikenteessä, niin vittu aina pitää kaikkien päästä ohi. Eilen menin pajoittamaan niin eikö joku volvo V70 tullut ihan hanuriin kiinni, mulla vauhtia siis 130 motarilla. Väistin oikealle ja Volvo ohi, ja siihen se kiire sitten loppui. Veti siinä vasemmalla 125km mun mittarin mukaan. Ei vaan voi käsittää. Ja sama on tuossa Mechelinillä JOKA VITUN AAMU. Siinä on 30-40 rajoitukset, ja jengi vetää ihan reikä päässä ja sitten vedetään siinä koulun kohdalla liinat kiinni kun on kamera.
Tänään aamulla motarilla Turun päässä.
Ohitin (E92sella) rajoituksen rajoissa E46sen Kaarinassa.
TYKSin työmaalle tullessa himmailin rajoitusten laskiessa ja penaristi tulee ihan hanuriin kiinni...vilautin jarrua ja noin 2m etäisyydellä vetää paniikkijarrutuksen, kun rajoitus on 50.
Pari kertaa tuli vielä ihan puskuriin kiinni.
Mä vissiin häiritsin hänen menoa, kun rajoitukset tippuu 80 > 50 > 30...työmaalle
V*tun idiootti.
Ihan normaalia. Itse tulee ajeltua pari viisaria alle seuraavan täyden kympin eli varmaan jotain 35, 45, 55, 65, 75, 85, 105 jne todellista. Ja aina ohi reipasta vauhtia, jos joku hitaampi maanteillä (ei taajamissa) Usein kun rajoitus tippuu tuonne taajamanopeuksiin niin olen teiden tukko... :think Monelle ylinopeus maantiellä on pahempi kun se kokonaisvauhti on kovempi. 30 alueella 50 ei tunnu kovalta. Itse taas ajattelen, että taajmissa se hidas nopeus on perustellumpaa, muun liikenteen ja kevyen liikenteen ja liittymien takia. Kotikylää kun lähestyy, niin suurin osa ajaa mutkaisella tiellä 60-70 80-alueella ja mä paukutan ohi surutta ja kun tie oikenee taajamassa ja nopeus tippuu 50 tai 40, niin ne muut tulee konttiin kiinni kun ajana 55 tai 45. Kai sitä on väärässä...
Viikon munakuski tuli omalla kohdalla hetki sitten melkein kyljestä sisään E90 LCI:llä.
Olin tästä risteyksestä (https://www.google.fi/maps/@60.16342...7i13312!8i6656) menossa oikealta kaistalta suoraan. Tämä munakuski oli vasemmalla vasemmalle kääntyvien kaistalla. Tuossa keskellä risteystä on sitten vaihtamassa kaistaa oikealle ja melkein minun kylkeen. Kehtaa vielä soittaa torveakin johon tuli vastattua perinteisellä käsimerkillä. Ajeli perässä länsiterminaalille asti, harmi kun ei tullut perässä firman parkkipaikalle niin olis voinut sanoa pari valittua sanaa mm. autokoulun käymisestä ja muropaketista saadusta ajokortista.
Edit: Ehkä se munakuski tuli oltuakin ite Katoin kotona autokamerasta ko. tilanteen niin sehän oli jo rinnalla/aavistuksen edellä vilkku päällä. En vaan huomannut sitä vilkkua...
Leave a comment: