Originally posted by nullzwei
View Post
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Jasuuu View PostMistä?sDrive23i A E89 Roadster -10
ex E92 325i -09
ex E65 735i -02
ex E38 730d -98 ;(
Comment
-
Originally posted by Ale-ksi View PostMistä syystä tällainen vähennys tulee...? :think
Autoverolain (1482/1994) 6 §:n (266/2003) 1 momentin 1 kohdan mukaan uutena tai vuoden 2002 jälkeen valmistetun käytettynä verotettavan henkilöauton vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 28 prosenttia vähennettynä 450 eurolla, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy.
Autoveron osuus samanlaisen Suomen markkinoilla jo olevan rekisteröidyn käytetyn ajoneuvon arvosta määräytyy sen mukaan, mikä on ollut tällaisen ajoneuvon markkina-arvo uutena. Mitä pienempi ajoneuvon markkina-arvo on ollut, sitä pienempi on vertailuveroprosentti.
Tulli on selvittänyt Suomessa vuosina 2003–2007 myytäväksi tarjottujen uusien henkilöautojen hintatietoja ja on niiden perusteella määrittänyt verotuksessa käytettäviä veroprosentteja. Tulli pitää veroprosentin määrittämisessä samanlaisena henkilöautona sellaista autoa, joka vastaa verotettavaa ajoneuvoa merkin, mallin, tehon, korimallin ja käyttövoiman osalta, kun verotettavan henkilöauton ensimmäinen käyttöönottopäivä on 1.1.2003–31.12.2007.
Mun ajatus ei kulje nyt..eli auton myyntihinta*veroprosentti-650€ eikö bensa autossa mene noin?Last edited by arben; 09-08-2016, 19:14.
Comment
-
"vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla"
Noin se vaan menee ...
Eli mitä kalliimpi auto on aikanaan ollut niin sitä vähemmän tuolla euromääräisellä vähennyksellä on merkitystä. En tiedä vastasinko kysymykseesi mutta toivottavasti auttoi pohdintaa
Comment
-
Tosiaan 650e/450e vähennys on tehty jo 28% veroprosenttiin kun auto oli uusi. Sitä ei siis tehdä enää käytetyn verotuksessa vaan niissä käytetään todellista uuden auton prosenttia joka huomioi tuon summan. Nämä todelliset prosentit löytyy tullin julkaisemasta taulukosta.
Mikäli tuotavalle autolle ei löydy prosenttia taulukosta tulli selvittää mitä kyseinen auto olisi maksanut ensirekisteröinnin herkellä Suomessa ja laskee sen perusteella tuon 28%-jotain prosentin. Pahimmassa tapauksessa tämä menee todella mielenkiintoiseksi mutta käytettävä prosentti ei voi koskaan nousta 28% vaan se jää käytännössä aina 22%-27,9% välille.
Lisäksi kannattaa huomioda, että 1.1.2008-31.3.2009 käytössä ollut veroprosentti voi olla ollut pienempi jolloin sitä pitää käyttää tuon 28%-jotain prosentin sijaan.
Last edited by 928 GTS; 09-08-2016, 20:19.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Jos auton myyntihinta 12129€,veroprosentti 26.5. Bensa auto. Mitä vero silloin on?
Tullinpäätöksissä 13621€ myyntihinta,vero 3160€..en saa millään laskemalla tollaista veroa aikaiseksi käyttämällä tota tullin määrittämää prosenttia. Tai vähentämällä jostain 650€Last edited by arben; 09-08-2016, 22:20.
Comment
-
Originally posted by arben View PostJos auton myyntihinta 12129€,veroprosentti 26.5. Bensa auto. Mitä vero silloin on?
Tullinpäätöksissä 13621€ myyntihinta,vero 3160€..en saa millään laskemalla tollaista veroa aikaiseksi käyttämällä tota tullin määrittämää prosenttia. Tai vähentämällä jostain 650€EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Originally posted by 928 GTS View PostTosiaan 650e/450e vähennys on tehty jo 28% veroprosenttiin kun auto oli uusi. Sitä ei siis tehdä enää käytetyn verotuksessa vaan niissä käytetään todellista uuden auton prosenttia joka huomioi tuon summan. Nämä todelliset prosentit löytyy tullin julkaisemasta taulukosta.
Mikäli tuotavalle autolle ei löydy prosenttia taulukosta tulli selvittää mitä kyseinen auto olisi maksanut ensirekisteröinnin herkellä Suomessa ja laskee sen perusteella tuon 28%-jotain prosentin. Pahimmassa tapauksessa tämä menee todella mielenkiintoiseksi mutta käytettävä prosentti ei voi koskaan nousta 28% vaan se jää käytännössä aina 22%-27,9% välille.
Lisäksi kannattaa huomioda, että 1.1.2008-31.3.2009 käytössä ollut veroprosentti voi olla ollut pienempi jolloin sitä pitää käyttää tuon 28%-jotain prosentin sijaan.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/..._1292_2007.pdf
Comment
-
Originally posted by bemmeri View PostKyllä se oikein on laskettu.
Mä laskin ne myyntihinta*max veroprosentti-650€ niin heitti tullin antamista päätösistä noin 2€. Muutama satanen eroa vaan mutta vituttaa se saada sama vero mitä 35tkm vähemmän ajettuun autoon tullut. Laitoin mukaan ne heinäkuun päätökset..Last edited by arben; 13-08-2016, 13:44.
Comment
-
Originally posted by Smack View PostKoko topikkia pläräämättä kysymys; Mites tämä verotus nyt menee vaikkapa 2007 vuoden diesel autossa. Jos taulukossa veroprosentti on 27%, onko se sitten veroprosentti jos nyt tuo auton maahan, vai meneekö co2 taulukolla kun se olisi edullisempi? Tämähän vaikuttaa suuresti siihen kannattaako tuon ikäistä dieseliä enään tuoda.
Lisäksi tehdään erillinen tarkistus onko kyseisen auton voinut tuoda pienemmällä prosentilla käytettynä 1.1.2008 - 31.12.2015 välillä. Käytännössä halvin prosentti löytyy lähes aina 1.1.2008 - 31.3.2009 voimassa olleesta taulukosta. Vain jotkut alle 50g/km päästävät voivat saada pienemmän prosentin myöhemmin voimassa olleesta taulukosta.
Tarkistus tehdään siis tuon 22-27,9% vs 1.1.2008 - 31.3.2009 taulukkojen välillä. Jos CO2 on alle tietyn rajan niin päädytään tuon CO2 taulukon käyttöön. Se missä kohtaa raja menee on siis täysin autokohtaista ja riippuu monesta eri asiasta.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Originally posted by 928 GTS View Post2003-2007 autojen prosentti katsotaan mallikohtaisesta taulukosta jossa vero vaihtelee 22-27,9% välillä. Prosentti on peruja OVH * 28% - vähennys kaavasta ja näin ollen siis riippuvainen auton listahinnasta sillä hetkellä kun se ensirekisteröitiin. Tämä on siis maksimi mitä prosentti voi olla.
Lisäksi tehdään erillinen tarkistus onko kyseisen auton voinut tuoda pienemmällä prosentilla käytettynä 1.1.2008 - 31.12.2015 välillä. Käytännössä halvin prosentti löytyy lähes aina 1.1.2008 - 31.3.2009 voimassa olleesta taulukosta. Vain jotkut alle 50g/km päästävät voivat saada pienemmän prosentin myöhemmin voimassa olleesta taulukosta.
Tarkistus tehdään siis tuon 22-27,9% vs 1.1.2008 - 31.3.2009 taulukkojen välillä. Jos CO2 on alle tietyn rajan niin päädytään tuon CO2 taulukon käyttöön. Se missä kohtaa raja menee on siis täysin autokohtaista ja riippuu monesta eri asiasta.
Comment
-
Autovero levenee
Auton hintaan vaikuttava autovero kevenee. Uuden auton myyntihinnasta perittävä autovero laskee hiilidioksidipäästöistä ja hinnasta riippuen. Esimerkiksi 32 000 euroa maksavan, keskipäästöisen (CO2 124 g/km) auton vero alenee ensi vuonna 210 euroa. Vero ei alene autoilla, joiden päästöt ylittävät 140 g/km.
Ajoneuvovero nousee
Auton käyttö kallistuu. Jokaisen auton käytöstä perittävä ajoneuvovero nousee 36,50 euroa.
Polttoainevero kiristyy
Polttoaineiden verotus kiristyy. Esimerkiksi 95 E10 -bensiini kallistuu 2,5 senttiä litralta. Jos autolla ajaa vuodessa 20 000 kilometriä, kulut kasvavat arviolta 35 eurolla
Comment
-
Toin vasta auton jonka ensirekisteröintipäivä on 17.12.2008.
Käyttöönotto 1.1.2008 - 31.3.2009
Veroprosentti määritetään ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Tulli soveltaa veroprosenttina alinta ajoneuvon hiilidioksidipäästön mukaan määräytyvää veroprosenttia, jolla samanlaista uutena tai käytettynä maahan tuotua ajoneuvoa on verotettu.
>> Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1292/2007)
>> Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009)
>> Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011)F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
Originally posted by Driver22 View PostToin vasta auton jonka ensirekisteröintipäivä on 17.12.2008.
Eli onko niin että vero-% määräytyy noiden kolmen taulukon halvimman mukaan? Auton päästöt 155g niin 19,5% olisi pienin vero noista kolmesta talukosta, isoin ~28%. :think
Comment
Comment