Edit.
Vanha äänestystopikki. Voi lukita tai muuttaa otsikon sopivammaksi.
Mihin suuntaan mielestäsi suomessa autojen verotusta ja maksuja kannattasi viedä, vai onko nykyinen hyvä.
Laitan vain muutaman vaihtoehdon, koska eri variaatioita yhdistelemällä saisi vaikka kuinka monta ja mielestäni sotkee äänestystä.
Pääpiirteittäin olisi neljä suuntaa.
A. Nykyinen malli, jossa verotetaan kilometreistä polttoaineveron muodossa, sekä on käyttövoimaverot, sekä autovero jota on hallitusohjelman mukaan kevennetty ja kevennetään 2019 vuoteen asti (painottaen pienempi päästöisiä).
Uudemmat autot kuluttaa vähemmän ja sähköautojen tienkäyttöä ei voi "riittävästi" verottaa. Sähköautoja on jokseenkin vähän vielä.
Autoveron haittoja on useita ja tuomioita on tullut tullille, vaikka ollaan EUssa ollu yli 20v.
Liikenteestä on kerätty miljardeja euroja ja rahat ovat menneet pääosin muualle kuin tieverkon, yms. hoitoon/korjaukseen.
Verot ja maksut kerää valtio, eli trafi ja verottaja(tulli).
Eletään kuten ennenkin, eli ajoneuvovero, polttoainevero, yms. nousee tasaisesti joka vuosi. Seuraava eduskunta saattaa jotain viilauksia tehdä suuntaan tai toiseen. Kuten tähänkin asti päättäjät vaihtunut mutta meno pysyy suht samana.
B. Liikenneministeri Bernerin viime viikolla julkaistu selvitysluonnos.
Tämän mukaan autovero poistuisi.
Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa ns, "uudempaan"). Autoliikkeille on kaavailtu jotain tukia, puhuttu 100milj. ostotuesta ettei kauppa sakkaa tämän vuoden aikana. Jotain helpotuksia käyttömaksuihin, niille ketkä uuden auton ostaisivat ennen kuin autovero poistuu.
Mutta auton käyttämisen kulut kasvaisivat roimasti keskimääräisellä autolla ajavalla ja joka ajaa keskimääräisen suoritteen.
Maksut olisi päästöihin ja painoon perustuvia, jolloin suuremmat ja tehokkaammat (pääosin vanhemmat) autot ovat kalliita pitää.
Lisäksi käyttövoimavero, eli ns. dieselvero jäisi edelleen maksettavaksi.
Maksujen perusteena voisi olla aika (nyt kerrottu että esim. viikko, kuukausi tai vuosi) tai ajettu matka. Ajetun matkan perusteella veloitettavat maksut vaatin seurannan, eli ns. mustan laatikon joka määrittää paikan ja ajetun matkan, nopeuden, yms. gps perusteella. Tässä on riski että alkuvaiheessa vapaaehtoinen on pakollinen toisessa vaiheessa.
Jos autolla ajaa vähän kilometrejä, tai seisottaa autoa ison osan ajasta, niin uusi malli voisi olla edullisempi.
Mutta, esim. jos 110g päästävällä, vähäpäästöisellä autolla ajat yli 7000km vuodessa, niin silloin nykyinen ajoneuvovero on edullisempi kuin kaavaillut tienkäyttömaksut. Uusi maksu on myös halvempi jos laitat saman 110CO2 auton seisontaan 1/3 vuotta, mutta jos pidät saman auton koko vuoden käytössä, niin uuden mallin kiinteä maksu on isompi kuin vanhassa ajoneuvovero olisi.
Enemmän päästävissä uusi systeemi olisi vielä vähemmän kannattava, eli maksettavaa olisi enemmän.
Perustetaan uusi yhtiö jonka omistaa valtio ja maakunnat, luonnoksessa on esitetty että kohtuullinen tuotto sallitaan tälle yhtiölle. Vaikka Berner kertoi että yhtiötä ei myydä, sen voi tehdä vaikka seuraava eduskunta ja yhtiön omistajat saattaa olla sitten jossain veroparatiisissa.
C. Korjataan entistä järjestelmää ja karsitaan kustannuksia.
Autovero pois yhdessä yössä, ilman varoituksia. Tämä tulee kuitenkin poistumaan lähitulevaisuudessa. Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa
ns, "uudempaan"). Autoliikkeille ei mitään tukia. Ei hyvityksiä myöskään niille ketkä hiljattain ostanut auton ja maksanut veroa siitä.
Nykyisiin ajoneuvoveroihin 50€ korotus ja polttoaineveroihin 0,15€ korotus.
Sähköautoihin KW/h mittarit, joilla voidaan verottaa sähköautojen teiden käyttöä.
Käyttövoimaverot poistetaan, tai lasketaan/järkevöitetään. Esim. dieselin käyttövoimaverossa tulisi huomioida oikeita, niitä haitallisia päästöjä, eikä painoon perustuen. Dieselin hintaa voisi korottaa samalle tasolle kuin naapurimaissa ja raskaskalusto saisi käyttää halvemmin verotettua moottoripolttoöljyä liikkeenharjoittamisessa, ettei päivittäistavarat, yms. kallistu. Tässä voisi jopa suomalaisen kuljetusliikkeen kilpailukyky parantua verrattuna nykyiseen.
Valtio ohjaa enemmän rahaa tiestön ja rataverkon, yms. ylläpitoon ja rakennukseen.
Leikataan jostain muualta jos ei rahat riitä, esim. haittamaahanmuutto, kuntien/valtion turhat virat/byrokratia/yms.
D. Liikennevero. Samalainen kuin Yle-vero, mutta tässä tulot olisi korvamerkitty liikenneinfran ylläpitoon/korjaukseen. Korvamerkityllä tarkoitan, että edelleenkin muistakin liikenteeltä verotetuista euroista tietty osa ohjataan korjaukseen/ylläpitoon. Tuo liikennevero yltäisi koskemaan myös niitä ketkä ei omalla autolla aja, esim. joukkoliikenne kuluttaa teitä. Samat perustelut kuin Yle-verossa aikoinaan, ei kaikki katso ylen ohjelmia tai muita palveluita yhtä paljon, mutta maksettava silti on.
Eli tämä olisi ns. tasavero jokaiselle täysi-ikäiselle suomalaiselle ja porrastuisi tulojen mukaan.
Polttoaineverot jäädyttettäisiin nykyiselle tasolle. Käyttövoimaverot poistetaan, tai lasketaan/järkevöitetään. Esim. dieselin käyttövoimaverossa tulisi huomioida oikeita, niitä haitallisia päästöjä, eikä painoon perustuen.
Dieselin hintaa voisi korottaa samalle tasolle kuin naapurimaissa ja raskaskalusto saisi käyttää halvemmin verotettua moottoripolttoöljyä liikkeenharjoittamisessa, ettei päivittäistavarat, yms. kallistu. Tässä voisi jopa suomalaisen kuljetusliikkeen kilpailukyky parantua verrattuna nykyiseen.
Autovero poistetaan. Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa ns, "uudempaan"). Autoliikkeille ei mitään tukia. Ei hyvityksiä myöskään niille ketkä hiljattain ostanut auton ja maksanut veroa siitä.
Liikenneveromaksu voisi olla vaikkapa 50€, 250€. Tuo 50€ voisi olla pienituloisilla eläkeläisillä tai muilla vastaavilla.
Tässäkin vaihtoehdossa olisi karsittava valtion kuluja ainakin tuon autoveron poiston verran.
umeilla, ettei varmastikaan kenellekään ole epäselvää mistä kyse.
Varmasti paljon jäi pois perusteluista/vaikutuksista erivaihtoehdoissa, mutta aiheesta on niin paljon keskuteluja täällä ja muilla foor
Vanha äänestystopikki. Voi lukita tai muuttaa otsikon sopivammaksi.
Mihin suuntaan mielestäsi suomessa autojen verotusta ja maksuja kannattasi viedä, vai onko nykyinen hyvä.
Laitan vain muutaman vaihtoehdon, koska eri variaatioita yhdistelemällä saisi vaikka kuinka monta ja mielestäni sotkee äänestystä.
Pääpiirteittäin olisi neljä suuntaa.
A. Nykyinen malli, jossa verotetaan kilometreistä polttoaineveron muodossa, sekä on käyttövoimaverot, sekä autovero jota on hallitusohjelman mukaan kevennetty ja kevennetään 2019 vuoteen asti (painottaen pienempi päästöisiä).
Uudemmat autot kuluttaa vähemmän ja sähköautojen tienkäyttöä ei voi "riittävästi" verottaa. Sähköautoja on jokseenkin vähän vielä.
Autoveron haittoja on useita ja tuomioita on tullut tullille, vaikka ollaan EUssa ollu yli 20v.
Liikenteestä on kerätty miljardeja euroja ja rahat ovat menneet pääosin muualle kuin tieverkon, yms. hoitoon/korjaukseen.
Verot ja maksut kerää valtio, eli trafi ja verottaja(tulli).
Eletään kuten ennenkin, eli ajoneuvovero, polttoainevero, yms. nousee tasaisesti joka vuosi. Seuraava eduskunta saattaa jotain viilauksia tehdä suuntaan tai toiseen. Kuten tähänkin asti päättäjät vaihtunut mutta meno pysyy suht samana.
B. Liikenneministeri Bernerin viime viikolla julkaistu selvitysluonnos.
Tämän mukaan autovero poistuisi.
Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa ns, "uudempaan"). Autoliikkeille on kaavailtu jotain tukia, puhuttu 100milj. ostotuesta ettei kauppa sakkaa tämän vuoden aikana. Jotain helpotuksia käyttömaksuihin, niille ketkä uuden auton ostaisivat ennen kuin autovero poistuu.
Mutta auton käyttämisen kulut kasvaisivat roimasti keskimääräisellä autolla ajavalla ja joka ajaa keskimääräisen suoritteen.
Maksut olisi päästöihin ja painoon perustuvia, jolloin suuremmat ja tehokkaammat (pääosin vanhemmat) autot ovat kalliita pitää.
Lisäksi käyttövoimavero, eli ns. dieselvero jäisi edelleen maksettavaksi.
Maksujen perusteena voisi olla aika (nyt kerrottu että esim. viikko, kuukausi tai vuosi) tai ajettu matka. Ajetun matkan perusteella veloitettavat maksut vaatin seurannan, eli ns. mustan laatikon joka määrittää paikan ja ajetun matkan, nopeuden, yms. gps perusteella. Tässä on riski että alkuvaiheessa vapaaehtoinen on pakollinen toisessa vaiheessa.
Jos autolla ajaa vähän kilometrejä, tai seisottaa autoa ison osan ajasta, niin uusi malli voisi olla edullisempi.
Mutta, esim. jos 110g päästävällä, vähäpäästöisellä autolla ajat yli 7000km vuodessa, niin silloin nykyinen ajoneuvovero on edullisempi kuin kaavaillut tienkäyttömaksut. Uusi maksu on myös halvempi jos laitat saman 110CO2 auton seisontaan 1/3 vuotta, mutta jos pidät saman auton koko vuoden käytössä, niin uuden mallin kiinteä maksu on isompi kuin vanhassa ajoneuvovero olisi.
Enemmän päästävissä uusi systeemi olisi vielä vähemmän kannattava, eli maksettavaa olisi enemmän.
Perustetaan uusi yhtiö jonka omistaa valtio ja maakunnat, luonnoksessa on esitetty että kohtuullinen tuotto sallitaan tälle yhtiölle. Vaikka Berner kertoi että yhtiötä ei myydä, sen voi tehdä vaikka seuraava eduskunta ja yhtiön omistajat saattaa olla sitten jossain veroparatiisissa.
C. Korjataan entistä järjestelmää ja karsitaan kustannuksia.
Autovero pois yhdessä yössä, ilman varoituksia. Tämä tulee kuitenkin poistumaan lähitulevaisuudessa. Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa
ns, "uudempaan"). Autoliikkeille ei mitään tukia. Ei hyvityksiä myöskään niille ketkä hiljattain ostanut auton ja maksanut veroa siitä.
Nykyisiin ajoneuvoveroihin 50€ korotus ja polttoaineveroihin 0,15€ korotus.
Sähköautoihin KW/h mittarit, joilla voidaan verottaa sähköautojen teiden käyttöä.
Käyttövoimaverot poistetaan, tai lasketaan/järkevöitetään. Esim. dieselin käyttövoimaverossa tulisi huomioida oikeita, niitä haitallisia päästöjä, eikä painoon perustuen. Dieselin hintaa voisi korottaa samalle tasolle kuin naapurimaissa ja raskaskalusto saisi käyttää halvemmin verotettua moottoripolttoöljyä liikkeenharjoittamisessa, ettei päivittäistavarat, yms. kallistu. Tässä voisi jopa suomalaisen kuljetusliikkeen kilpailukyky parantua verrattuna nykyiseen.
Valtio ohjaa enemmän rahaa tiestön ja rataverkon, yms. ylläpitoon ja rakennukseen.
Leikataan jostain muualta jos ei rahat riitä, esim. haittamaahanmuutto, kuntien/valtion turhat virat/byrokratia/yms.
D. Liikennevero. Samalainen kuin Yle-vero, mutta tässä tulot olisi korvamerkitty liikenneinfran ylläpitoon/korjaukseen. Korvamerkityllä tarkoitan, että edelleenkin muistakin liikenteeltä verotetuista euroista tietty osa ohjataan korjaukseen/ylläpitoon. Tuo liikennevero yltäisi koskemaan myös niitä ketkä ei omalla autolla aja, esim. joukkoliikenne kuluttaa teitä. Samat perustelut kuin Yle-verossa aikoinaan, ei kaikki katso ylen ohjelmia tai muita palveluita yhtä paljon, mutta maksettava silti on.
Eli tämä olisi ns. tasavero jokaiselle täysi-ikäiselle suomalaiselle ja porrastuisi tulojen mukaan.
Polttoaineverot jäädyttettäisiin nykyiselle tasolle. Käyttövoimaverot poistetaan, tai lasketaan/järkevöitetään. Esim. dieselin käyttövoimaverossa tulisi huomioida oikeita, niitä haitallisia päästöjä, eikä painoon perustuen.
Dieselin hintaa voisi korottaa samalle tasolle kuin naapurimaissa ja raskaskalusto saisi käyttää halvemmin verotettua moottoripolttoöljyä liikkeenharjoittamisessa, ettei päivittäistavarat, yms. kallistu. Tässä voisi jopa suomalaisen kuljetusliikkeen kilpailukyky parantua verrattuna nykyiseen.
Autovero poistetaan. Autojen arvosta sulaa jotain pois, mutta harmittaa lähinnä niitä kuka ostanut juuri kalliin auton tai autoliikkeitä joiden vaihtoautojen arvosta häviää arvoa pois (autoliikkeet maksattaa arvonlaskun kuluttajilla, välirahassa. Pääosin sekään ei muutu jos vaihtaa ns, "uudempaan"). Autoliikkeille ei mitään tukia. Ei hyvityksiä myöskään niille ketkä hiljattain ostanut auton ja maksanut veroa siitä.
Liikenneveromaksu voisi olla vaikkapa 50€, 250€. Tuo 50€ voisi olla pienituloisilla eläkeläisillä tai muilla vastaavilla.
Tässäkin vaihtoehdossa olisi karsittava valtion kuluja ainakin tuon autoveron poiston verran.
umeilla, ettei varmastikaan kenellekään ole epäselvää mistä kyse.
Varmasti paljon jäi pois perusteluista/vaikutuksista erivaihtoehdoissa, mutta aiheesta on niin paljon keskuteluja täällä ja muilla foor
Comment