Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elämää E39:n jälkeen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klarion
    Bimmer Rookie
    • Mar 2014
    • 42
    • Kangasala

    Elämää E39:n jälkeen?

    Nykyinen auto E39 525 vm.03 ja jonkinasteinen autokuume ollut päällä jo pidemmän aikaa, vaikka mitään varsinaista tarvetta vaihtaa ei ole. Katsellut tähtikeulaa (vm 11 -> w204, w212) ja Audi B8 (vm 11) ja mitä käynyt muutamia koeajamassakin, mutta ei ole aiheuttanut toistaiseksi minkäänlaista "tämä on pakko saada" -fiilistä ja on jopa ollut hieman pettynyt fiilis, kun odotukset ~10 vuotta uudempaa autoa kohtaan on ollut suuri. Koeajon jälkeen on tuntunut hyvältä hypätä oman auton rattiin ja tajuta, että onpas tämä hiljainen, tukeva ja hyvä ajaa.

    Tunne on, että sillä n. 30-40ke rahallisella panostuksella ei pääse ns. seuraavalle tasolle tästä E39:stä. Arvostan hiljaisuutta, hyvää ajettavuutta ja tyylikkyyttä mitä E39 tarjoaa edelleen. Tietysti uudemmissa autoissa on paljon kaikenlaista hienoa himmeliä ja varustetta mitä ei E39:ssä ole, mutta ne yksistään eivät riitä.

    BMW:tä pitäisi käydä myös koeajamassa ja oikeastaan F10 / F30 on nyt tarkoitus koeajaa ja katsoa mitä niillä on tarjottavana. Ainakin F10 on hienoin BMW:n korimalli koskaan omasta mielestäni.
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    #2
    Tuttu tarina. E39:stä on vain vaikea laittaa paremmaksi, sillä se on varmasti parasta mitä 90-luvulla oli siihen tarpeeseen tarjota. E61 jätti kylmäksi sen jälkeen, vaikkakin se on muotoilultaan kestänyt aikaa ja tarjoaa monia moderneja aspekteja E39:iin verrattuna, on se kokonaisuutena epätasapainoisempi.

    F1x kannattaa käydä kokeilemassa, se on ajatukseltaan lähellä E39:ä. F3x et saa E39:n laatuvaikutelmaa tai tuntumaa, mutta luokassaan oiva. Jos E39:ssä vielä sattui vannomaan manuaalin nimeen, on nyt 11. hetki vaihtaa automaattiin. Äffäläisistä löytyvä 8 gangin jälkeen manuaali on lähinnä vitsi.
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6325
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Carbonfiber View Post
      Tuttu tarina. E39:stä on vain vaikea laittaa paremmaksi, sillä se on varmasti parasta mitä 90-luvulla oli siihen tarpeeseen tarjota. E61 jätti kylmäksi sen jälkeen, vaikkakin se on muotoilultaan kestänyt aikaa ja tarjoaa monia moderneja aspekteja E39:iin verrattuna, on se kokonaisuutena epätasapainoisempi.

      F1x kannattaa käydä kokeilemassa, se on ajatukseltaan lähellä E39:ä. F3x et saa E39:n laatuvaikutelmaa tai tuntumaa, mutta luokassaan oiva. Jos E39:ssä vielä sattui vannomaan manuaalin nimeen, on nyt 11. hetki vaihtaa automaattiin. Äffäläisistä löytyvä 8 gangin jälkeen manuaali on lähinnä vitsi.
      Juuri näin,F on hyvä seuraaja E39:lle
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • Klarion
        Bimmer Rookie
        • Mar 2014
        • 42
        • Kangasala

        #4
        Tosiaan nykyinen auto on manuaalivaihteinen ja automaattivaihteisto on yksi sellainen asia mikä on ehdoton seuraavaan autoon.

        Comment

        • Klarion
          Bimmer Rookie
          • Mar 2014
          • 42
          • Kangasala

          #5
          Kun löytyy sopiva F10, niin täytyy käydä koeajamassa. Katsotaan joutuuko tässä lopulta viemään E39:n mukanaan hautaan.

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Tavallaan ymmärrän E39:n jatkuvan ylistyksen, onhan se varsin mukava auto ajella mutta en oikein ymmärrä mikä "ongelma" on löytää oikeasti parempia autoja kuten esimerkiksi se F10 jos rahat riittää. Kyllä pitää todellinen tekosyy keksiä itselleen jättää se auto kauppaan ja lähteä takaisin sillä E39:lla. Jos rahaa ei lasketa.

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              #7
              Originally posted by Micce///M View Post
              Tavallaan ymmärrän E39:n jatkuvan ylistyksen, onhan se varsin mukava auto ajella mutta en oikein ymmärrä mikä "ongelma" on löytää oikeasti parempia autoja kuten esimerkiksi se F10 jos rahat riittää. Kyllä pitää todellinen tekosyy keksiä itselleen jättää se auto kauppaan ja lähteä takaisin sillä E39:lla. Jos rahaa ei lasketa.
              Kyllä E39:ssä monta hyvää puolta absoluuttisestikin on ja toki raha ratkaisee kaikessa.

              Yhtä hiljainen kuin F1x, laaja valikoima kuusisylinterisiä moottoreita ja parempi ohjaustuntuma kuin F1x. Toki vanhempi.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Micce///M View Post
                Tavallaan ymmärrän E39:n jatkuvan ylistyksen, onhan se varsin mukava auto ajella mutta en oikein ymmärrä mikä "ongelma" on löytää oikeasti parempia autoja kuten esimerkiksi se F10 jos rahat riittää. Kyllä pitää todellinen tekosyy keksiä itselleen jättää se auto kauppaan ja lähteä takaisin sillä E39:lla. Jos rahaa ei lasketa.
                No monet varmaan miettii sitä, että mitä sillä 30-40k€ lisäpanostuksella saa. Sillä rahalla nyt kuitenkin tekee aika paljon muitakin mukavia asioita (matkustelee ym.) Toki F10 on parempi, mutta autojen kanssa monet hakee sitä best bang for the buck -ratkaisua. Jos rahalla ei olisi merkitystä, niin eiköhän melkein kaikki pitäisi käyttöautona uutta tai melkein uutta autoa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  No monet varmaan miettii sitä, että mitä sillä 30-40k€ lisäpanostuksella saa. Sillä rahalla nyt kuitenkin tekee aika paljon muitakin mukavia asioita (matkustelee ym.) Toki F10 on parempi, mutta autojen kanssa monet hakee sitä best bang for the buck -ratkaisua. Jos rahalla ei olisi merkitystä, niin eiköhän melkein kaikki pitäisi käyttöautona uutta tai melkein uutta autoa.
                  Siis toki näinkin, mutta tarkoitinkin sitä että jos ajelee kolmen tonnin E39:lla ja on oikeasti halua vaihtaa uudempaan sekä varaa laittaa vaikka 30-40t€ autoon niin ei E39 mallia kyllä ikävä tule.

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Originally posted by Carbonfiber View Post
                    Kyllä E39:ssä monta hyvää puolta absoluuttisestikin on ja toki raha ratkaisee kaikessa.

                    Yhtä hiljainen kuin F1x, laaja valikoima kuusisylinterisiä moottoreita ja parempi ohjaustuntuma kuin F1x. Toki vanhempi.
                    Ehdottomasti olen samaa mieltä siitä, että E39 on vieläkin varsin hyvä auto ajella. Mutta on se kuitenkin jo varsin vanha monessakin suhteessa, ja itse ainakin koen että uudemmat 5-sarjalaiset on parempia autoja kokonaisuutta ajatellen.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Siis toki näinkin, mutta tarkoitinkin sitä että jos ajelee kolmen tonnin E39:lla ja on oikeasti halua vaihtaa uudempaan sekä varaa laittaa vaikka 30-40t€ autoon niin ei E39 mallia kyllä ikävä tule.
                      Joo ei varmasti se 40k€ F10 sitä 3k€ E39 huonompi ole ja tuskin ikävä tulee, mutta sillä rahalla tekee muutakin. Harvalla lienee tilanne, jossa rahaa on rajattomasti käyttää kaikkeen kivaa, joten joutuu aina isompien hankintojen kanssa miettimään, että kumman ostaa. Esimerkiksi ostanko veneen vai auton jne. Ellei itse koe sen F10 olevan sen 40t€ lisäpanostuksen arvoinen, niin joku voi hyvinkin jatkaa sillä E39:ssä ja ostaa vaikka sen paremman veneen. Kuten sanoin, niin jos raha ei olisi mikään este, niin eiköhän suurinosa tälläkin foorumilla 5-sarjalaisilla ajelevat ostaisi sen uuden G30 alle nykyisen sijaan.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Kaivo
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 866
                        • Helsinki/Nurmijärvi

                        #12
                        itsellä alla nyt on 00 540ia ja en pysty kuvittelemaan edes lähimaillakaan samassa hintaluokassa olevia autoja jotka tarjoaa saman kombinaation. (v8 moottorin teho, vääntö ja äänet, erittäin mukava ajettavuus sekä moottoritiellä että vähän mutkaisemalla tiellä, kyytiin mahtuu helvetisti tavaraa (touring) onneksi autollani on ajettu vuosiin nähden todella vähän ja ajattelin pitää sen niin pitkään kun on mahdollista. jos jokin huono puoli pitää autosta keksiä, niin se on nurkka-ajossa aika janoinen, mutta eihän sitä siihen ole rakennettukkaan.
                        E39 530iA 2001

                        Comment

                        • jakeluvesimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2010
                          • 2726
                          • On the road @ Laplandia

                          #13
                          e38

                          Comment

                          • Croc
                            BTCF Member
                            • Dec 2004
                            • 93
                            • Vaasa

                            #14
                            Omalla kohdalla oon ollut hyvin tyytyväinen nykyiseen F10: een ja voin kyllä suositella sellaista E39: n seuraajaksi. Hinnatkin on G30 esittelyn myötä hieman ehkä laskeneet, joten hetki siirtyä F10-kuskiksi on varmasti hyvä Itsellä on viitossarjasta vertailupohjana lähinnä alla sigussa näkyvät, sekä veljellä ollut E39 525iA vm. 2003. Omaa silmää E39: n ulkomuotoilu miellyttää kaikista viitossarjalaisista eniten, mutta F10 on hyvin tyylikäs auto myös ja sisätilojen laatuvaikutelma on korkealla tasolla. Sisä- ja tavaratiloiltaan F10 on selkeästi E39: ä suurempi, varjopuolena se on melko suuri myös ulkomitoiltaan ja kömpelömpi ahtaissa parkkihalleissa ym. paikoissa, vaikka parkkitutkat vähän auttaakin asiassa.

                            Omassa F10: ssä on M sport-alusta ja ainakin sen kanssa se toimii vähintään yhtä hyvin kuin nuo omistuksessa olleet vanhemmat mallit (niissä ei M sport-alustaa ollut), mutta ohjaustuntuma on valitettavasti hieman huonompi. Suurinosa F10-malleistahan on Suomessa varustettu tällä 2-litran dieselillä, joka ei fiiliksiltään tai ääniltään vedä tietenkään vertoja sivistyneille kuutoskoneille. Liikennevirran mukana tuollakin pysyy hyvin ja kulutus on todella pientä kaikissa vastaan tulleissa olosuhteissa. Elektroniikkaa ja päästöihin liittyvää tekniikkaahan tuossa F10: ssä alkaa olla jo melkoisesti, mutta omassa on ainakin toistaiseksi selvitty yhdellä jumiutuneen egr-venttiilin vaihdolla. Toivottavasti suurempia murheita ei ilmaannu horisontista kun vuosia ja kilometrejä kertyy autolle lisää.
                            F10 520dA -10

                            ex E84 X1 20dA -11
                            ex E63 645CiA -04
                            ex E60 520iA LCI -08
                            ex E39 520iA LCI -02
                            ex E39 523iA -99

                            Comment

                            • herja
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1649

                              #15
                              Oiskin varaa laittaa F10 mutta kai se täytyy E60 ostaa seuraavaksi.
                              Retard Member

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎