Yleinen vakuutus-topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • racing02
    replied
    Se on sitä PK-seutulisää. Ihan poikkeustapauksessa vieraassa kaupungissa saatan käyttää maksullista pysäköintiä. Kehien sisälle vain kun on ihan pakko. Pikkukaupungeissa löytyy vielä maksutonta pysäköintiä mutta veroprosentit on sitten usein korkeampia. Ehkä tämä tosiaan olisi muuta keskustelua.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Näin aiheen vierestä niin onko kukaan träkännyt paljonko nykyään menee parkkihalleihin rahaa. Useimmissahan PK-seudulla ainakin Espoossa on nykyään eka tunti tai kaksi ilmaisia mutta sen jälkeen 2-3€/ tunti. Stadissa hinnat sitten 12€/h helposti. 6€ joka alkava puolituntia. Nykyään kun muuta paikoitusta melko mahdoton edes löytää niin noihin tulee vedettyä ns harvasen päivä ja velotus menee automaattisesti kortilta esim. Itsellä esim kuntosalikäynti + satunnainen kauppa siihen päälle niin voi mennä parikin maksullista tuntia sen ilmaisen päälle. Viikossa kymppi helposti. Vuositasolla kun kertoo x52 niin päästäänkin jo vakuutussummia vastaaviin lukemiin huomaamatta. Varsinkin jos yksittäisen auton vakuutusta katsoo kun itsellä seisoo puolet vuodesta aina joku auto.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Uusinta hankintaani M2:sta yrittänyt vakuuttaa. Netin kautta ainoastaan Pohjolasta sai hinnan kaskollekin.
    Turvassa oli aiempi 640 grancoupe ja sieltä pyysin tarjousta puhelimitse. Myyjä soitti ja laski tarjouksen liikenne+kasko ja sanoi hinnan. Sitten alkoi puhumaan kotivakuutuksesta ja sanoi että M2 on heille riski vakuuttaa mutta se voidaan tehdä jos kotivakuutuskin siirtyy Turvaan. Menin sanattomaksi.
    Siis miten hitossa koti ja autovakuutus liityy toisiinsa mitenkään? Toki ymmärrän jonkun lisäalennuksen jos on useampi vakuutus samassa yhtiössä.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Toi markkinan paksuushan sitä arvonmääritystä tosiaan taitaa sotkea. Käypä arvo on kuitenkin käytännössä vain se rahamäärä, jolla tuo auto siirtyisi markkinoilla halukkaalta myyjältä siitä riippumattomalle halukkaalle ostajalle. Sitä voi sitten tulkita kuinka vaan.

    Periaatteessa Petteri voisit (jos kiinnostusta riittää) kokeilla vielä tarttua tuohon ”halukas ostaja” -kohtaan ja korostaa tätä haluavan ostajan suurella todennäköisyydellä laskevan erityistä painoarvoa noille varusteille. Ehkä toimii

    Mitä vakuutusmaksuihin tulee, niin omilla maksuilla ja omilla vahingoilla on hyvin vähän tekemistä keskenään (paitsi vahinkojen seurauksena tapahtuvat bonusmenetykset -> riski realisoitui).
    Jokainen maksaa kuitenkin käytännössä muiden vahingoista aiheutuvia kuluja. Tämänkin auton lunastuksen on maksaneet ennakkoon muut Länsi-Uudellamaalla asuvat 5-sarjan vakuutuksenottajat, jos oikein kärjistää.
    Tämä case käyvän arvon määrittelyn kanssa ratkesi käyttäen siis omia yhteyksiä. Hinta nousi, vähän mutta ns. kotiläksyt oli tehty paremmin kuin Copartin alihankkimana. BMW on vähän erikoisempi tapaus, koska varusteissa on hyvin suuri ero ja tämä myös tiedostettiin. Ja kyllä näillä varusteilla on merkitystä; itse en ikimaailmassa ostaisi G30 530e:tä perus kangaspenkeillä tai muuten täydellisellä karvalakkivarustuksella, koska tiedän jo etukäteen, että sitä edelleen sitten myytäessä sama varustelemattomuus tulee eteen -> vaikutus diskontataan hintaan tietenkin. Ehkä varusteiden hintavaikutus ei ole lähelläkään 100% uudesta, mutta ei se totta vieköön ole nollaakaan, kuten nyt yritettiin ajaa.

    Nyt oli kyse siis käyvän arvon määrittelystä, ei kokonaiskorvaustarjouksesta (joka sekin on hyväksytty) vaan siis vain osa tätä prosessia. Mitä tulee lunastusturvaan tms, niin se häiritsi kovasti, että samassa lauseessa viitattiin välittömästi tähän, eikä voinut välttyä vaikutteelta, että tällä saattoi aluksi olla käyvän arvon määrittelyä alentava vaikutus, vaikka kyse onkin erillisveloitettavasta vakuutustuotteesta.

    Joka tapauksessa, nyt tuntuisi olevan ostajalle hyvä hetki löytää kohtuullinen G30 530e ihan Suomesta, kun markkina on ylhäältä lainattua ilmaisua käyttäen "paksuna". Seuraaja-G60 on isompi, rumempi ja siinä ei ole nappeja kojelaudassa kuin muutama.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Lunastus on neuvottelutilanne. Omat vaatimukset kun perustellusti esittää niin niillä on vaikutusta.
    Tämä.

    Ja mikäli korvauksessa ei päästä yhteisymmärrykseen, "velvollisuus suuremman lunastuskorvauksen todistamiselle on aina auton omistajalla" -> pattitilanteessa tällaiset riidat kääntyvät käytännössä aina vakuutusyhtiön eduksi. Jos haluaa tapella vastaan niin "tavarantarkastaja" voi tehdä ajoneuvosta virallisen, puolueettoman ​pöytäkirjan. Tämä tosin maksaa oman vaivan lisäksi muutaman satasen pelimerkkejä.

    Lunastuksen korvaustarjoukseen vaikuttaa myös muun muassa toheloiko autonsa ihan itse lunariin ("törkeä huolimattomuus"), vai onko auton lunastus vastapuolen toimien syytä. Jos toheloit itse, oliko kyseessä esimerkiksi ylinopeus, liikenneturvallisuuden vaarantaminen / törkeä sellainen ym.

    Ja aivan kuten käytetyn kaupoilla, autokauppiasta sen puoleen kuin vakuutusyhtiön korvauskäsittelijääkään ei kovin paljoa kiinnosta, onko autossa jokin Individual -varustelu satelliittipuhelimella vaiko "Santander Comfort + Daytona kuminahkapenkit" -taso. Paljon enemmän merkitsee esimerkiksi ajokilometrien vähyys (tai suuruus). Erikoisominaisuuksien varmaa turvaamista varten on oman, erikoishinnoitellut erikoisvakuutukset - tai sitten uudemmissa autoissa kaskosta löytyy valinnainen "korotettu lunastusturva" -optio. Näistä vain useimmat eivät halua maksaa mitään, mielummin kusetellaan vak. yhtiöitä "vuotuisilla ajokilometreillä", jotta saadaan vakuutushintaa vuodessa hurjat viiskymppiä edullisemmaksi.
    Last edited by Samu81; 05-03-2025, 10:03.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Jos foorumilla vielä vakuutusedustajia, niin ottakaapa yv:llä yhteyttä.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Toi markkinan paksuushan sitä arvonmääritystä tosiaan taitaa sotkea. Käypä arvo on kuitenkin käytännössä vain se rahamäärä, jolla tuo auto siirtyisi markkinoilla halukkaalta myyjältä siitä riippumattomalle halukkaalle ostajalle. Sitä voi sitten tulkita kuinka vaan.

    Periaatteessa Petteri voisit (jos kiinnostusta riittää) kokeilla vielä tarttua tuohon ”halukas ostaja” -kohtaan ja korostaa tätä haluavan ostajan suurella todennäköisyydellä laskevan erityistä painoarvoa noille varusteille. Ehkä toimii

    Mitä vakuutusmaksuihin tulee, niin omilla maksuilla ja omilla vahingoilla on hyvin vähän tekemistä keskenään (paitsi vahinkojen seurauksena tapahtuvat bonusmenetykset -> riski realisoitui).
    Jokainen maksaa kuitenkin käytännössä muiden vahingoista aiheutuvia kuluja. Tämänkin auton lunastuksen on maksaneet ennakkoon muut Länsi-Uudellamaalla asuvat 5-sarjan vakuutuksenottajat, jos oikein kärjistää.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Lunastus on neuvottelutilanne. Omat vaatimukset kun perustellusti esittää niin niillä on vaikutusta.
    No ei aina näköjään. Copart pysyi kannassaan, mutta omien kanavien käyttö suoraan vakuutusyhtiöön auttoi vähän. Reklamaatioita on kirjoitettu ja vastaanotettu viran puolesta sen verran, että tässä tapauksessa perustelut olivat ihan todellisia. Mutta kun puhuu vain alihankkijan kanssa, prosessi ei etene kun alihankkijalle on liian helppoa vain jättää ikävien hintanäkemysten kohdalla vastaamatta mihinkään. Nyt 530e-markkinatilanne vaikutti eniten, niitä on tälläkin hetkellä Nettiautossa ajaa 400kpl (kaikki korimallit) myynnissä. Kun on suosittu tuontiauto joskus 2020-2022, niin sitten vaihdon kohdalla Suomen pieni markkina pullistelee. Vähän samaa pienemmässä mittakaavassa, kun E93 coupéita vaihdettiin joukolla uuteen F32:een; silloin oli pitkä valikoima vaihtoautoja. Mutta silti, jos eteen tuodaan harvinaisen huonosti varusteltuja esimerkkejä, joita vastaan sitten pitäisi reklamoida, niin malli on jo lähtökohtaisesti ns. ikävä varsinkin jos ei ole vaikka täällä viettänyt laatuaikaa viimeisen 20v ajan. Kaikki eivät ole -> Copartin määrittelyn hyväksyminen -> k€ k€ k€ tappio.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Lunastus on neuvottelutilanne. Omat vaatimukset kun perustellusti esittää niin niillä on vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by heksu View Post

    Etsi itse vastaavia autoja kuin sinulla on ja esitä ne vastaneuvottelijalle. Copartin tehtävä on säästää LähiTapiolan rahaa, ja sinun tehtävä on saada mahdollisimman hyvä korvaus.
    Voll-530e tuntuu olevan vaikeampi löytää tähän aikaan vuodesta, edes tuo Comfort-DDC-360° -yhdistelmä tuntuu olevan aika vaikea, mennään usein isompaan sikariluokokaan, eli 545:iin. Hintaero suomessa on lähtötasolla ollut n. 10k€, tätä on yrittänyt käyttää mutta heti kun löytyy vain samanlainen, niin se täytyy ns. naulata tutkaan. Mutta se, että vedätetään alaspäin näin sumeilematta, tökkii pahasti. Vakuutukset ovat olleet LähiTapiolasta yli 20v ja viimeisin vakutuusmaksu taisi olla 1.7k€/v. Jos Copart saa jotain kannustelisää mahd. alhaisesta korvaustasosta, alkaa toteuttamaan asiakasriskiä aika kovaa.

    EDIT: Kysytty LähiTapiolan asiakaspalvelusta suoraan, Copart saa maksunsa per case, ei oteta korvausmääriin mitään kantaa. Copart ei nostanut tarjoustaan ja allekirjoittanut ei suostu allekirjoittamaan riidattomasta osuudesta lunastussopimusta, jonka jälkeen voisi sitten hakea "puuttuvaa" osuutta vakuutusyhtiöstä jälkikäteen.

    Leave a comment:


  • heksu
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post

    Ei tullut soittoa, vain sähköposti. Lähetettiin 4 x G30:stä esimerkkejä, joista 3 oli alivarusteltuja Suomiautoja, esim. HiFi-paketti puuttui kaikista (autot uutena yli 60k€??), yksi Italian-tuonti, kaikista hinnoista min. 1.9k€ käteisalennusta jne jne. Alkaa kiinnostelemaan oman auton korjaus kyllä kovasti. Toisin ilmaistuna, jätetään huomioimatta lisävarusteet (Comfortit, DDC, 360° jne jne, auto oli aika Voll) täysin ja pullistetaan teoreettista käteisalennusta. Ei tässä kuuta Baijerista olla tavoittelemassa, mutta jotenkin tämä tilanne periaatetasolla tökkii ja pahasti. Aiemmista caseista on jo aikaa paljon (15v?), mutta silloin se oli yksi puhelu, hiukan Nettiauton läpikäyntiä ja lunastustarjous jonka kanssa pystyi elämään. Tämä on vähän hv-menoa?

    No, aikaa on kulunut sen verran, että joutunee ostamaan edullisemman väliaikaiskulkineen ja jos siihen menee, niin sitten poistuu kiire. Käsitellään, rauhassa niin pitkään kuin tarvitsee ja vaikka LähiTapiolan kanssa ei ole ollut vaikeuksia aiemmin, niin nyt on. Ehkä Copart on se ongelma?
    Etsi itse vastaavia autoja kuin sinulla on ja esitä ne vastaneuvottelijalle. Copartin tehtävä on säästää LähiTapiolan rahaa, ja sinun tehtävä on saada mahdollisimman hyvä korvaus.

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Ei yllätä. Ainahan ne hinnoittelee "alkaen" mallien mukaan, varusteilla ei ole niin paljon väliä kuin kilsoilla. Ja se lisäturva "paremmasta korvauksesta" on ihan pelkkää rahastusta

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by Laku View Post

    Ei PITÄISI vaikuttaa, mutta on paljon mahdollista, että yrittävät sen takia. Vakuutustarkastajan kanssa kannattaa keskustella markkinoilla myynnissä olevista vastaavista autoista ja sitä kautta voi löytyä sovinto ja yhteinen näkemys.
    Ei tullut soittoa, vain sähköposti. Lähetettiin 4 x G30:stä esimerkkejä, joista 3 oli alivarusteltuja Suomiautoja, esim. HiFi-paketti puuttui kaikista (autot uutena yli 60k€??), yksi Italian-tuonti, kaikista hinnoista min. 1.9k€ käteisalennusta jne jne. Alkaa kiinnostelemaan oman auton korjaus kyllä kovasti. Toisin ilmaistuna, jätetään huomioimatta lisävarusteet (Comfortit, DDC, 360° jne jne, auto oli aika Voll) täysin ja pullistetaan teoreettista käteisalennusta. Ei tässä kuuta Baijerista olla tavoittelemassa, mutta jotenkin tämä tilanne periaatetasolla tökkii ja pahasti. Aiemmista caseista on jo aikaa paljon (15v?), mutta silloin se oli yksi puhelu, hiukan Nettiauton läpikäyntiä ja lunastustarjous jonka kanssa pystyi elämään. Tämä on vähän hv-menoa?

    No, aikaa on kulunut sen verran, että joutunee ostamaan edullisemman väliaikaiskulkineen ja jos siihen menee, niin sitten poistuu kiire. Käsitellään, rauhassa niin pitkään kuin tarvitsee ja vaikka LähiTapiolan kanssa ei ole ollut vaikeuksia aiemmin, niin nyt on. Ehkä Copart on se ongelma?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Auto on ilmeisesti menossa lunastukseen, case on kesken mutta käyvän arvon määrittely olisi alkanut. LähiTapiola on ulkoistanut tämän ilmeisesti Copartille ja sieltähän tulikin varmaan 20% alamittainen "tarjous". Onkohan Copartilla joku insentiiviohjelma, jossa jokainen johonkin keskimääräislukuun asiakkailta säästetty euro palkitaan?

    Itsellä on ollut lunastusturva varmasti jo 18 vuotta, nyt tulisi käyttöä. Vaikuttaa vain aika vahvasti, kun siitä mainitaan sujuvasti samassa lauseessa käyvän arvon määrittelyn kanssa, että sen vaikutus ulosmitattaisiin alamittaisella arvostuksella..? Olenhan väärässä?
    Ei PITÄISI vaikuttaa, mutta on paljon mahdollista, että yrittävät sen takia. Vakuutustarkastajan kanssa kannattaa keskustella markkinoilla myynnissä olevista vastaavista autoista ja sitä kautta voi löytyä sovinto ja yhteinen näkemys.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Auto on ilmeisesti menossa lunastukseen, case on kesken mutta käyvän arvon määrittely olisi alkanut. LähiTapiola on ulkoistanut tämän ilmeisesti Copartille ja sieltähän tulikin varmaan 20% alamittainen "tarjous". Onkohan Copartilla joku insentiiviohjelma, jossa jokainen johonkin keskimääräislukuun asiakkailta säästetty euro palkitaan?

    Itsellä on ollut lunastusturva varmasti jo 18 vuotta, nyt tulisi käyttöä. Vaikuttaa vain aika vahvasti, kun siitä mainitaan sujuvasti samassa lauseessa käyvän arvon määrittelyn kanssa, että sen vaikutus ulosmitattaisiin alamittaisella arvostuksella..? Olenhan väärässä?

    Leave a comment:

Working...
X