Yleinen vakuutus-topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bavaria_
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tämmöseen tekstiin törmäsin netissä: "Museorekisteröidyllä autolla voi ajaa rajoituksetta, kunhan siihen on otettu tavallinen liikennevakuutus, mutta jos käytetään erillistä museoajoneuvovakuutusta, ajopäiviä voi olla enintään 90 vuodessa." Uskoo ken tahtoo.
    Juu, ainahan se on ollut ettei museoajoneuvoksi rekisteröinti rajoita käyttöä, vaan juurikin vakuutus. Ja nykyään myös vakuutusyhtiöillä on eroja museovakuutusten ehdoissa, eli rajoitus voi olla juuri tuo 30 päivää, 90 päivää, 120 päivää, tai ei rajoitusta.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Tämmöseen tekstiin törmäsin netissä: "Museorekisteröidyllä autolla voi ajaa rajoituksetta, kunhan siihen on otettu tavallinen liikennevakuutus, mutta jos käytetään erillistä museoajoneuvovakuutusta, ajopäiviä voi olla enintään 90 vuodessa." Uskoo ken tahtoo.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Eikö se poistunut laista mutta yhtiöillä kaiketi voi olla omia rajoituksia vakuutusehdoissaan. Ennen se 30 pv oli laissa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by bavaria_ View Post
    Missä teillä on Museoajoneuvon vakuutukset? Itsellä nyt yksi auto Pohjolassa toinen Pohjantähdessä. Pohjolassa e34 540, täyskaskolla 180€/vuosi. Yritin noista vakuutusehdoista etsiä käyttörajoitusta ajopäivien osalta, mutta en sitä löytänyt. Ennen ollut perus 30 päivää/vuosi, nyt en siitä mitään mainintaa Pohjolan sivuilta tai vakuutusehdoista löytänyt. Sama juttu Pohjantähdellä, ei mitään mainintaa käyttörajoituksista.

    If taitaa mainostaa 90 päivää ja Lähitapiola 120 päivää.
    Käyttörajoituspäivämäärää ei mielestäni enää ole.

    Leave a comment:


  • bavaria_
    replied
    Missä teillä on Museoajoneuvon vakuutukset? Itsellä nyt yksi auto Pohjolassa toinen Pohjantähdessä. Pohjolassa e34 540, täyskaskolla 180€/vuosi. Yritin noista vakuutusehdoista etsiä käyttörajoitusta ajopäivien osalta, mutta en sitä löytänyt. Ennen ollut perus 30 päivää/vuosi, nyt en siitä mitään mainintaa Pohjolan sivuilta tai vakuutusehdoista löytänyt. Sama juttu Pohjantähdellä, ei mitään mainintaa käyttörajoituksista.

    If taitaa mainostaa 90 päivää ja Lähitapiola 120 päivää.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Se on sitä PK-seutulisää. Ihan poikkeustapauksessa vieraassa kaupungissa saatan käyttää maksullista pysäköintiä. Kehien sisälle vain kun on ihan pakko. Pikkukaupungeissa löytyy vielä maksutonta pysäköintiä mutta veroprosentit on sitten usein korkeampia. Ehkä tämä tosiaan olisi muuta keskustelua.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Näin aiheen vierestä niin onko kukaan träkännyt paljonko nykyään menee parkkihalleihin rahaa. Useimmissahan PK-seudulla ainakin Espoossa on nykyään eka tunti tai kaksi ilmaisia mutta sen jälkeen 2-3€/ tunti. Stadissa hinnat sitten 12€/h helposti. 6€ joka alkava puolituntia. Nykyään kun muuta paikoitusta melko mahdoton edes löytää niin noihin tulee vedettyä ns harvasen päivä ja velotus menee automaattisesti kortilta esim. Itsellä esim kuntosalikäynti + satunnainen kauppa siihen päälle niin voi mennä parikin maksullista tuntia sen ilmaisen päälle. Viikossa kymppi helposti. Vuositasolla kun kertoo x52 niin päästäänkin jo vakuutussummia vastaaviin lukemiin huomaamatta. Varsinkin jos yksittäisen auton vakuutusta katsoo kun itsellä seisoo puolet vuodesta aina joku auto.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Uusinta hankintaani M2:sta yrittänyt vakuuttaa. Netin kautta ainoastaan Pohjolasta sai hinnan kaskollekin.
    Turvassa oli aiempi 640 grancoupe ja sieltä pyysin tarjousta puhelimitse. Myyjä soitti ja laski tarjouksen liikenne+kasko ja sanoi hinnan. Sitten alkoi puhumaan kotivakuutuksesta ja sanoi että M2 on heille riski vakuuttaa mutta se voidaan tehdä jos kotivakuutuskin siirtyy Turvaan. Menin sanattomaksi.
    Siis miten hitossa koti ja autovakuutus liityy toisiinsa mitenkään? Toki ymmärrän jonkun lisäalennuksen jos on useampi vakuutus samassa yhtiössä.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Toi markkinan paksuushan sitä arvonmääritystä tosiaan taitaa sotkea. Käypä arvo on kuitenkin käytännössä vain se rahamäärä, jolla tuo auto siirtyisi markkinoilla halukkaalta myyjältä siitä riippumattomalle halukkaalle ostajalle. Sitä voi sitten tulkita kuinka vaan.

    Periaatteessa Petteri voisit (jos kiinnostusta riittää) kokeilla vielä tarttua tuohon ”halukas ostaja” -kohtaan ja korostaa tätä haluavan ostajan suurella todennäköisyydellä laskevan erityistä painoarvoa noille varusteille. Ehkä toimii

    Mitä vakuutusmaksuihin tulee, niin omilla maksuilla ja omilla vahingoilla on hyvin vähän tekemistä keskenään (paitsi vahinkojen seurauksena tapahtuvat bonusmenetykset -> riski realisoitui).
    Jokainen maksaa kuitenkin käytännössä muiden vahingoista aiheutuvia kuluja. Tämänkin auton lunastuksen on maksaneet ennakkoon muut Länsi-Uudellamaalla asuvat 5-sarjan vakuutuksenottajat, jos oikein kärjistää.
    Tämä case käyvän arvon määrittelyn kanssa ratkesi käyttäen siis omia yhteyksiä. Hinta nousi, vähän mutta ns. kotiläksyt oli tehty paremmin kuin Copartin alihankkimana. BMW on vähän erikoisempi tapaus, koska varusteissa on hyvin suuri ero ja tämä myös tiedostettiin. Ja kyllä näillä varusteilla on merkitystä; itse en ikimaailmassa ostaisi G30 530e:tä perus kangaspenkeillä tai muuten täydellisellä karvalakkivarustuksella, koska tiedän jo etukäteen, että sitä edelleen sitten myytäessä sama varustelemattomuus tulee eteen -> vaikutus diskontataan hintaan tietenkin. Ehkä varusteiden hintavaikutus ei ole lähelläkään 100% uudesta, mutta ei se totta vieköön ole nollaakaan, kuten nyt yritettiin ajaa.

    Nyt oli kyse siis käyvän arvon määrittelystä, ei kokonaiskorvaustarjouksesta (joka sekin on hyväksytty) vaan siis vain osa tätä prosessia. Mitä tulee lunastusturvaan tms, niin se häiritsi kovasti, että samassa lauseessa viitattiin välittömästi tähän, eikä voinut välttyä vaikutteelta, että tällä saattoi aluksi olla käyvän arvon määrittelyä alentava vaikutus, vaikka kyse onkin erillisveloitettavasta vakuutustuotteesta.

    Joka tapauksessa, nyt tuntuisi olevan ostajalle hyvä hetki löytää kohtuullinen G30 530e ihan Suomesta, kun markkina on ylhäältä lainattua ilmaisua käyttäen "paksuna". Seuraaja-G60 on isompi, rumempi ja siinä ei ole nappeja kojelaudassa kuin muutama.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Lunastus on neuvottelutilanne. Omat vaatimukset kun perustellusti esittää niin niillä on vaikutusta.
    Tämä.

    Ja mikäli korvauksessa ei päästä yhteisymmärrykseen, "velvollisuus suuremman lunastuskorvauksen todistamiselle on aina auton omistajalla" -> pattitilanteessa tällaiset riidat kääntyvät käytännössä aina vakuutusyhtiön eduksi. Jos haluaa tapella vastaan niin "tavarantarkastaja" voi tehdä ajoneuvosta virallisen, puolueettoman ​pöytäkirjan. Tämä tosin maksaa oman vaivan lisäksi muutaman satasen pelimerkkejä.

    Lunastuksen korvaustarjoukseen vaikuttaa myös muun muassa toheloiko autonsa ihan itse lunariin ("törkeä huolimattomuus"), vai onko auton lunastus vastapuolen toimien syytä. Jos toheloit itse, oliko kyseessä esimerkiksi ylinopeus, liikenneturvallisuuden vaarantaminen / törkeä sellainen ym.

    Ja aivan kuten käytetyn kaupoilla, autokauppiasta sen puoleen kuin vakuutusyhtiön korvauskäsittelijääkään ei kovin paljoa kiinnosta, onko autossa jokin Individual -varustelu satelliittipuhelimella vaiko "Santander Comfort + Daytona kuminahkapenkit" -taso. Paljon enemmän merkitsee esimerkiksi ajokilometrien vähyys (tai suuruus). Erikoisominaisuuksien varmaa turvaamista varten on oman, erikoishinnoitellut erikoisvakuutukset - tai sitten uudemmissa autoissa kaskosta löytyy valinnainen "korotettu lunastusturva" -optio. Näistä vain useimmat eivät halua maksaa mitään, mielummin kusetellaan vak. yhtiöitä "vuotuisilla ajokilometreillä", jotta saadaan vakuutushintaa vuodessa hurjat viiskymppiä edullisemmaksi.
    Last edited by Samu81; 05-03-2025, 11:03.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Jos foorumilla vielä vakuutusedustajia, niin ottakaapa yv:llä yhteyttä.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Toi markkinan paksuushan sitä arvonmääritystä tosiaan taitaa sotkea. Käypä arvo on kuitenkin käytännössä vain se rahamäärä, jolla tuo auto siirtyisi markkinoilla halukkaalta myyjältä siitä riippumattomalle halukkaalle ostajalle. Sitä voi sitten tulkita kuinka vaan.

    Periaatteessa Petteri voisit (jos kiinnostusta riittää) kokeilla vielä tarttua tuohon ”halukas ostaja” -kohtaan ja korostaa tätä haluavan ostajan suurella todennäköisyydellä laskevan erityistä painoarvoa noille varusteille. Ehkä toimii

    Mitä vakuutusmaksuihin tulee, niin omilla maksuilla ja omilla vahingoilla on hyvin vähän tekemistä keskenään (paitsi vahinkojen seurauksena tapahtuvat bonusmenetykset -> riski realisoitui).
    Jokainen maksaa kuitenkin käytännössä muiden vahingoista aiheutuvia kuluja. Tämänkin auton lunastuksen on maksaneet ennakkoon muut Länsi-Uudellamaalla asuvat 5-sarjan vakuutuksenottajat, jos oikein kärjistää.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Lunastus on neuvottelutilanne. Omat vaatimukset kun perustellusti esittää niin niillä on vaikutusta.
    No ei aina näköjään. Copart pysyi kannassaan, mutta omien kanavien käyttö suoraan vakuutusyhtiöön auttoi vähän. Reklamaatioita on kirjoitettu ja vastaanotettu viran puolesta sen verran, että tässä tapauksessa perustelut olivat ihan todellisia. Mutta kun puhuu vain alihankkijan kanssa, prosessi ei etene kun alihankkijalle on liian helppoa vain jättää ikävien hintanäkemysten kohdalla vastaamatta mihinkään. Nyt 530e-markkinatilanne vaikutti eniten, niitä on tälläkin hetkellä Nettiautossa ajaa 400kpl (kaikki korimallit) myynnissä. Kun on suosittu tuontiauto joskus 2020-2022, niin sitten vaihdon kohdalla Suomen pieni markkina pullistelee. Vähän samaa pienemmässä mittakaavassa, kun E93 coupéita vaihdettiin joukolla uuteen F32:een; silloin oli pitkä valikoima vaihtoautoja. Mutta silti, jos eteen tuodaan harvinaisen huonosti varusteltuja esimerkkejä, joita vastaan sitten pitäisi reklamoida, niin malli on jo lähtökohtaisesti ns. ikävä varsinkin jos ei ole vaikka täällä viettänyt laatuaikaa viimeisen 20v ajan. Kaikki eivät ole -> Copartin määrittelyn hyväksyminen -> k€ k€ k€ tappio.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Lunastus on neuvottelutilanne. Omat vaatimukset kun perustellusti esittää niin niillä on vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by heksu View Post

    Etsi itse vastaavia autoja kuin sinulla on ja esitä ne vastaneuvottelijalle. Copartin tehtävä on säästää LähiTapiolan rahaa, ja sinun tehtävä on saada mahdollisimman hyvä korvaus.
    Voll-530e tuntuu olevan vaikeampi löytää tähän aikaan vuodesta, edes tuo Comfort-DDC-360° -yhdistelmä tuntuu olevan aika vaikea, mennään usein isompaan sikariluokokaan, eli 545:iin. Hintaero suomessa on lähtötasolla ollut n. 10k€, tätä on yrittänyt käyttää mutta heti kun löytyy vain samanlainen, niin se täytyy ns. naulata tutkaan. Mutta se, että vedätetään alaspäin näin sumeilematta, tökkii pahasti. Vakuutukset ovat olleet LähiTapiolasta yli 20v ja viimeisin vakutuusmaksu taisi olla 1.7k€/v. Jos Copart saa jotain kannustelisää mahd. alhaisesta korvaustasosta, alkaa toteuttamaan asiakasriskiä aika kovaa.

    EDIT: Kysytty LähiTapiolan asiakaspalvelusta suoraan, Copart saa maksunsa per case, ei oteta korvausmääriin mitään kantaa. Copart ei nostanut tarjoustaan ja allekirjoittanut ei suostu allekirjoittamaan riidattomasta osuudesta lunastussopimusta, jonka jälkeen voisi sitten hakea "puuttuvaa" osuutta vakuutusyhtiöstä jälkikäteen.

    Leave a comment:

Working...
X