Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    M57tu termostaatit

    Kaikki tietää M57 dieselin termostaattijumpat, 2v tai 100tkm.
    Olen kaksi kertaa tehnyt tämän autoni elinkaarelle, molemmilla kerroilla vaihtanut molemmat, pää ja egr termarit, lämmöt tämän jälkeen 88-92, kaikki siis ok.

    Nyt sattuneesta syystä vaihdoin vain päätermarin koska egr oli loppu laakkosella ostohetkellä. Lämmöt nousu samaan kuin ennen termarijumppaa eli 68-70. Alkuviikosta hain egr termarin ja vaihdoin, lämmöt 88-92.

    Minne egr hukkaa puuttuvat lämmöt egr termarin ollessa rikki :think
    On aikaisemmat päätermarin jumpat olleet luultavasti turhia, seuraavaksi aloitan egr termarista vaihtooperaation.

    Vaihdelaatikon lämmöt on aina olleet kunnossa, ne tarkastanut aina ensimmäisenä testerillä.

    Comment

    • Cunttory
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1772
      • Kuopio

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Kaikki tietää M57 dieselin termostaattijumpat, 2v tai 100tkm.
      Olen kaksi kertaa tehnyt tämän autoni elinkaarelle, molemmilla kerroilla vaihtanut molemmat, pää ja egr termarit, lämmöt tämän jälkeen 88-92, kaikki siis ok.

      Nyt sattuneesta syystä vaihdoin vain päätermarin koska egr oli loppu laakkosella ostohetkellä. Lämmöt nousu samaan kuin ennen termarijumppaa eli 68-70. Alkuviikosta hain egr termarin ja vaihdoin, lämmöt 88-92.

      Minne egr hukkaa puuttuvat lämmöt egr termarin ollessa rikki :think
      On aikaisemmat päätermarin jumpat olleet luultavasti turhia, seuraavaksi aloitan egr termarista vaihtooperaation.

      Vaihdelaatikon lämmöt on aina olleet kunnossa, ne tarkastanut aina ensimmäisenä testerillä.
      Oma kokemus juurikin päinvastainen. Vaihdoin kokeeksi ensin egr termostaatin ja ero oli vain +5c lämpimempi jäähdytysneste lähtökohtaan. Mittaus tehty oikeassa talvikelissä.
      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

      Comment

      • Fubar
        BTCF Member
        • Aug 2003
        • 195
        • Kuopio

        Originally posted by Cunttory View Post
        Oma kokemus juurikin päinvastainen. Vaihdoin kokeeksi ensin egr termostaatin ja ero oli vain +5c lämpimempi jäähdytysneste lähtökohtaan. Mittaus tehty oikeassa talvikelissä.
        Mulla samanlainen kokemus. Kaksi kertaa olen yrittänyt päästä helpolla ja vaihtanut ensin vain egr-termostaatin. Molemmilla kerroilla ei juurikaan vaikutusta lämpöihin. Sitten koneen termostaatin vaihtamalla lämmöt normaaleiksi.
        Voi olla sattumaakin ja jatkossakin vaihdan ensin egr termostaatin kun se on niin paljon nopeampi ja helpompi vaihtaa.
        E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
        ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Katsastuksen iskaritesti ei mun mielestä/muistaakseni mittaa kriittistä vaimennusta.
          Edit..
          Mittaakohan toi nyt pienintä pyörän kuormaa suhteessa staattiseen kuormaan. Vissiin. Muistan lukeneeni että pullakumeilla saa paremmat arvot. Mikä ei ole yllätys. Ilmatäytteisessä renkaassa kun on itsessään jousi ja iskari samassa.
          Oon joskus miettinyt pystyskö tommosta EUSAMA mittausta hyödyntämään pumppujen säädössä nopeaan ajoon. Normaalisti kai pyritään säätämään niin että pyöränkuorman vaihtelu loppuu mahdollisimman lyhyessä ajassa heilahtelun jälkeen.. ��
          Last edited by petrolhead; 23-05-2020, 08:44.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14509
            • Oulu

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Kaikki tietää M57 dieselin termostaattijumpat, 2v tai 100tkm.
            Olen kaksi kertaa tehnyt tämän autoni elinkaarelle, molemmilla kerroilla vaihtanut molemmat, pää ja egr termarit, lämmöt tämän jälkeen 88-92, kaikki siis ok.

            Nyt sattuneesta syystä vaihdoin vain päätermarin koska egr oli loppu laakkosella ostohetkellä. Lämmöt nousu samaan kuin ennen termarijumppaa eli 68-70. Alkuviikosta hain egr termarin ja vaihdoin, lämmöt 88-92.

            Minne egr hukkaa puuttuvat lämmöt egr termarin ollessa rikki :think
            On aikaisemmat päätermarin jumpat olleet luultavasti turhia, seuraavaksi aloitan egr termarista vaihtooperaation.

            Vaihdelaatikon lämmöt on aina olleet kunnossa, ne tarkastanut aina ensimmäisenä testerillä.
            Vaan moniko on vielä 2018 kaivanut M57N:stä alkuperäisen 2004 vuodelta olevan päätermarin? Omassa E65:ssa vielä oli. Eipä juuri yli 60 lämmöt noussu. Oikaistu oli siinäkin ja vaihdettu vain egr termari.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • _Bäri_
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2014
              • 934
              • Turku

              Onko tällä foorumilla ketään joka olis hakenut poikkeuslupaa etulasien tummentamiseen? Migreenin, valonarkuuden yms.. vuoksi? Katsoin vaan että lupahakemus maksaa 380€ olis se sitten kielteinen tai ei. Tolla summalla tietenkin muutaman sakon maksaisi.
              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

              Ex:
              E61 535dA -05
              E91 320dA -06
              E53 X5 3.0dA - 03
              E39 535iA -01
              E39 520i -97
              E39 530dA - 00

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5061
                • Paimio

                Originally posted by _Bäri_ View Post
                Onko tällä foorumilla ketään joka olis hakenut poikkeuslupaa etulasien tummentamiseen? Migreenin, valonarkuuden yms.. vuoksi? Katsoin vaan että lupahakemus maksaa 380€ olis se sitten kielteinen tai ei. Tolla summalla tietenkin muutaman sakon maksaisi.
                Tuskinpa siitä sakkoa saisi, mutta katsastuksesta tuskin pääsisi läpi.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • _Bäri_
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2014
                  • 934
                  • Turku

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Tuskinpa siitä sakkoa saisi, mutta katsastuksesta tuskin pääsisi läpi.
                  Katsastuksessa ei vielä ole sanottu mitään vaikka kaikki lasit on tummat. :think Ollut jo vuosia.
                  Ajattelin vaan ettei jatkossakaan tarvi miettiä moisia.
                  Last edited by _Bäri_; 24-05-2020, 21:33.
                  G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                  Ex:
                  E61 535dA -05
                  E91 320dA -06
                  E53 X5 3.0dA - 03
                  E39 535iA -01
                  E39 520i -97
                  E39 530dA - 00

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3176
                    • 47200

                    Tiiän ainakin yhen kellä saa olla tummat lasit migreenin takia. Jos en ihan väärin muista niin lääkärin lausunnolla sai sen luvan siihen.. :think

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      Kellään mennyt vetoniveliä niin että pitää ulinaa?
                      Ulina alkaa n.100km/h vauhdissa ja kuuluu vain veto päällä. Ei muutu kaarteissa. Pyöränlaakerit vaikuttaa ehjiltä, vetonivelien kumit on ehjät eikä käsin liikutellessa tunnu mitään ihmeellistä. Kardaanin cv nivel purettu ja oli ihan kulumaton.
                      Ihan täysin samanlainen ääni kun pinjonin laakerit olis perästä menossa. Perä käytetty auki, vanhat laakerit oli ehjät ja Särkikoski vaihtoi uudet--> ei vaikutusta.
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • ooopeee
                        BTCF Member
                        • Dec 2011
                        • 2114
                        • Kouvola

                        Originally posted by JJT View Post
                        Kellään mennyt vetoniveliä niin että pitää ulinaa?
                        Ulina alkaa n.100km/h vauhdissa ja kuuluu vain veto päällä. Ei muutu kaarteissa. Pyöränlaakerit vaikuttaa ehjiltä, vetonivelien kumit on ehjät eikä käsin liikutellessa tunnu mitään ihmeellistä. Kardaanin cv nivel purettu ja oli ihan kulumaton.
                        Ihan täysin samanlainen ääni kun pinjonin laakerit olis perästä menossa. Perä käytetty auki, vanhat laakerit oli ehjät ja Särkikoski vaihtoi uudet--> ei vaikutusta.
                        Askissa häikkää?
                        VW passat 1.9tdi 4motion
                        E36 "328" cabrio

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          Originally posted by ooopeee View Post
                          Askissa häikkää?
                          Kuuluu samalla lailla ainakin 4,5 ja 6 vaihteilla ja kuulostaa muutenkin enemmän taka-akselilta tulevan.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5061
                            • Paimio

                            Originally posted by _Bäri_ View Post
                            Katsastuksessa ei vielä ole sanottu mitään vaikka kaikki lasit on tummat. :think Ollut jo vuosia.
                            Ajattelin vaan ettei jatkossakaan tarvi miettiä moisia.
                            Aika jännä...tuo tosin tietty riippuu katsastajasta, että kuinka tarkkoja ovat. Tiedän yhdenkin jolta hylättiin auto kun etusivulasit oli tummennettu.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • _Bäri_
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2014
                              • 934
                              • Turku

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Aika jännä...tuo tosin tietty riippuu katsastajasta, että kuinka tarkkoja ovat. Tiedän yhdenkin jolta hylättiin auto kun etusivulasit oli tummennettu.
                              Ei nuo tummenukset ihan mafia wagon luokkaa oo. Miedoimmat kalvot etusissa ja takana niin tummat kun saa.
                              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                              Ex:
                              E61 535dA -05
                              E91 320dA -06
                              E53 X5 3.0dA - 03
                              E39 535iA -01
                              E39 520i -97
                              E39 530dA - 00

                              Comment

                              • sirkus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 2194
                                • kaustinen

                                Originally posted by JJT View Post
                                Kellään mennyt vetoniveliä niin että pitää ulinaa?
                                Ulina alkaa n.100km/h vauhdissa ja kuuluu vain veto päällä. Ei muutu kaarteissa. Pyöränlaakerit vaikuttaa ehjiltä, vetonivelien kumit on ehjät eikä käsin liikutellessa tunnu mitään ihmeellistä. Kardaanin cv nivel purettu ja oli ihan kulumaton.
                                Ihan täysin samanlainen ääni kun pinjonin laakerit olis perästä menossa. Perä käytetty auki, vanhat laakerit oli ehjät ja Särkikoski vaihtoi uudet--> ei vaikutusta.
                                Kyllä ne voi pitää ulinaa. Mulla on tossa Silveradossa etuvetarin suojakumi rikki ja uus vasta tulollaan ja se pitää ulinaa +80km/h
                                Chrysler 300c crd touring 2010
                                Daily driver
                                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                                Man cave on wheels
                                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                                Built not bought
                                V8, only juice&milk come in 2 litres

                                Kawasaki zzr1100 fighter


                                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎