Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2236
    • Vantaa

    Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Masander
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2010
      • 1398
      • Dingolfing

      Originally posted by VilleP View Post
      Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
      Eikö xdrive jaksa polttaa baarumia vai mikä siinä ahdistaa jos herrasmiesmäisesti ”vähän” pyöräyttää joutavaa
      sigpic

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2236
        • Vantaa

        Ei kyl xdriven sutimisella saa tarpeeksi rispektiä. Ässällä ehkä Olihan se siistiä kun ikää oli 18v, nyt tuossa rusan shellillä kun seuraa aika miesten touhua niin myötähäpeä on suunnaton.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • Masander
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2010
          • 1398
          • Dingolfing

          Originally posted by VilleP View Post
          Ei kyl xdriven sutimisella saa tarpeeksi rispektiä. Ässällä ehkä Olihan se siistiä kun ikää oli 18v, nyt tuossa rusan shellillä kun seuraa aika miesten touhua niin myötähäpeä on suunnaton.
          Nojoo nyt ehkä ymmärrän pointtisi
          sigpic

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15256
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by VilleP View Post
            Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
            Kiva et tulit kertoo, tuokin 6v takainen kortin lähtö sen vuoden ainoasta kerrasta kun otin sen 200kmh muutamaksi sekunniksi täydellisenä kevätiltana on varmasti just se pahin asia mitä suomessa tapahtuu.

            A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
            B: Hengailee itse rusalla
            Last edited by Remotion; 12-09-2020, 01:59.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4647
              • Tuusula

              Originally posted by Remotion View Post
              Eipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan. Ihan lapsellista syyttää minua tekaistusta sakosta jossa koko tutkaajaa ei ole ollut paikalla ja numerot revitään perseestä. Tuo maija näki minut jostain todella kaukaa peileistä ja pysäytti paljon myöhemmin kun olin ajanut pitkään sen yhden kiihdytyksen jälkeen täsmälleen 80/80.

              Sinäkin varmaan noilla sinun M5 ja Alpinoilla ja entisellä V8 E30 ajoit aina rajoitusten mukaan? Muistan ainakin yhden hienon burniksen, jos kytät ois olleet paikalla sattumalta ni sakot ois tullu. SooSoo

              Uhriton rikos = ei rikos.
              Ei se ole saivartelua vaan silkkaa faktaa että meidän demokraattisesti valitsemat edustajat ovat päättäneet tietyistä rikkomuksista seuraavan tietynlaiset rangaistukset. On aivan turha aikuisen ihmisen alkaa nillittämään kuinka epäoikeudenmukaista se ja tämä on, rangaistukset ovat kaikille samat....
              Jos on itse tullut lakeja rikottua, niin Suomessa kuin ulkomailla, olen aina ollut tietoinen niiden rikkomisesta mahdollisesti seuraavista sanktioista. Eikä tulisi mieleenkään alkaa nillittämään siitä kuinka "epäoikeudenmukaisesti" olisi kohdeltu vaikka kuinka olisi ollut uutta asfalttia ja vähäistä liikennettä. Säännöt on kaikille samat - ja hyvä niin! "live with it"


              Originally posted by VilleP View Post
              Tätä topicia sivusta seuranneena en kyllä ihmettele merkin kulkuneuvoilla ajavien "mulkun" mainetta. Henkinen ikä taitaa lähennellä 15v tarinasta päätellen. Jos nyt muutama kymppi motarilla tms on ylimääräistä, niin en suurena syntinä pidä. Mutta vaikuttaa siltä että pari markkaa pitää voida työntää ilman seuraamuksia. Kumin poltosta yms nyt puhumattakaan, joka lähentelee jos nolouden huipentumaa...
              Tämäpä se. On aivan täysin yksikön itsensä vastuulla mitä tekee, seuraamukset aikuinen ihminen ottaa huomioon (tai sitten ei). Lapsellista alkaa työntämään systeemin viaksi omia mokia kun se ainoa syypää löytyy peilistä.
              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2236
                • Vantaa

                Originally posted by Remotion View Post
                Kiva et tulit kertoo, tuokin 6v takainen kortin lähtö sen vuoden ainoasta kerrasta kun otin sen 200kmh muutamaksi sekunniksi täydellisenä kevätiltana on varmasti just se pahin asia mitä suomessa tapahtuu.

                A: Toteaa bemaristit mulkuiksi
                B: Hengailee itse rusalla
                A: Todettu kyllä jo vuosikymmenten saatossa muiden toimesta. Itse kuulunut joukkoon vasta muutaman vuoden.
                B: Auton pesulla käyn silloin tällöin.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Keskinäisen taistelun sijaan ajatellaan asiaa rikollisen ja valtion välisenä asiana, raha asiana.

                  Puhetta riittää siitä että sakkorangaistus on valtion kassan kasvattamista, onko :think

                  Ajatellaan että rikollinen henkilö on työssä (yksinyrittäjä) jonka hoitaminen vaatii ehdottomasti ajokorttia, kuukausi palkka 5000€. Ajaa reippaan ylinopeuden hetken mielijohteesta ja kortti hyllylle käräjäoikeuden kautta 12kk sakkoa 3500€.

                  Nyt lasketaan:
                  Palkka 5000*13=65000€
                  Sotut 1,7= -45500€
                  Verot 35%= -22750€
                  Työttömyyskorvaus (peruspäiväraha) 33,60€*240= -8064€
                  Sakko +3500€
                  —————————————————————————————
                  Valtio -72814€
                  +työn vaatimat polttoaineverot, oikeudenkäyntiin ja poliisin työpanokseen käytetty raha jne.

                  Tuottoisaa puuhaa valtiolle
                  Last edited by BMW525Xda; 12-09-2020, 07:21.

                  Comment

                  • enins
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 517
                    • Rauma

                    Ihme nillitystä. Jos ajat ylinopeutta, niin otat silloin tietoisen riskin ja ole valmis kärsimään seuraukset.
                    Jos sattuu kortti olemaan "pakollinen" töiden yms. tarpeeseen, niin älä aja sitä pois. Kortin pakollisuus tulisi ennemminkin ottaa koventavana tekijänä huomioon rangaistusta määrättäessä (edellyttää täydellistä piittaamattomuutta sekä liikennesääntöjä, että itseä kohtaan).

                    Kyllä ihmisten pitää kantaa tekojensa seuraukset, eikä yrittää vierittää niitä muiden harteille. Ja en tosiaan puolusta Suomessa olevia nopeusrajoituksia (varsinkaan tyhjillä "tietyömaa-alueilla"), mutta niihin ei voida täällä vaikuttaa.

                    Nopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).
                    Autokalusto: 320d f30

                    Comment

                    • kmn
                      Moderator
                      • May 2009
                      • 6022
                      • Sipoo

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Eipä tuossa ole varaa tollaiselle saivartelulle. Kun ajat täydellisellä kelillä juuri valmistuneella täysin tyhjällä moottoritiellä missä on käytännössä suoraa kilometrejä ja otat kerran sen 200 lasiin. Ei siinä ole yhtään mitään vaarallista, sori vaan.
                      Kun katsotaan mallia euroopasta, niin ei siinä olekaan yhtään mitään vaarallista. Mut autappa, kun ylitetään raja suomen puolelle, niin yhtäkkiä onkin niin vaarallista ja kaikki kuolee.

                      Originally posted by enins View Post
                      Nopeusrajoitukset tulisi siis saattaa järkevämmiksi, muttei missään nimessä poistaa/keventää rangaistuksia. Nopeusrajoitusten järkevöittäminen menee kyllä haaveilujen puolelle, koska ei taida olla mitään kanavaa vaikuttaa siihen (virkamiehet päättävät tiekohtaiset, ei vaaleilla valitut).
                      Täysin eri mieltä. Rangaistavuus on tässä asiassa nimenomaan se ongelma. Sanktiot on niin järjettömällä tasolla, että ne saavat lähinnä kapinoimaan järjestelmää vastaan sen sijaan, että niistä oppisi yhtään mitään.

                      Matalilla nopeusrajoitusaluella pitääkin olla kovempi rangaistavuus, mutta kun puhutaan nimenomaan moottoritieosuuksista, liikenteen yleisestä sujuvuudesta (useasti letkat vetää ihan aidosti 140-160kmh pitkiä siirtymiä 120 kmh nopeusrajoitusalueella), tai täysin tyhjistä tieosuuksista ilman muuta liikennettä.. Olisi PALJON parannettavaa.

                      Tästäkin autoharrastajaryhmästä moni istuu tien tukkona pelkästään siksi, että ei pysty yksinkertaisesti riskeeraamaan yhtään liikenteessä, edes sen liikenteen sujuvuuden nimissä.

                      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                      --
                      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        Hoh hoijaa.

                        Ihme nillitystä rangaistuksista ja rajotuksista. Laki on kaikille sama ja tietää että kun oikeaa monoa painaa, että mitä siitä saattaa seurata. Voi mennä auto pöpelikköön tai puskan takana on siniset tutkan kanssa.


                        Tyhjä motari ei oikeuta sääntöjen puitteissa ajamaan ylinopeutta, sen enempää kuin ajamaan esim. punaisilla valoilla läpi, jos ei liikennettä ole. Molemmat tuntuu yhtä "vaarattomille". Kumpaakin tehdään ja jos jotain sattuu, niin syyllinen peilissä. Ei siinä sen kummempaa.


                        Kyllä, hyvällä autolla, tasaisella teillä 200km/h ei tunnu juuri missään. Saati jos puhutaan jostain 160km/h nopeudesta. Pitäisikö rajoitus olla kenties kuskikohtainen tai automerkin mukaan? Jollain vanhalla Kia:lla voi olla kyyti hieman erilaista 160 vs 100 vauhdissa. Ei voi olla, eli rajat on vedettävä sen heikoimman aineksen mukaan, kaikessa.

                        Ihan samalla tavalla voidaan alkaa muitakin lakeja säädöksiä vertaamaan. Kärjistetysti verrataan, että mitä vaaraa siinä on, jos mulla olisi taskussa vaikapa 9mm pistooli jatkuvasti? Ei varmastikaan mitään, etenkään omasta mielestä, kuten ei siinäkään, että otan autolla sen 200markkaa tauluun jossain sopivalla pätkällä.
                        Kuitenkaan en haluasi että jokaisella olisi halutessaan se mutka taskussa, samoin kun en luota että jokainen ajokortin omistaja pystyy ajamaan vaikka sillä tyhjällä motarilla 160.

                        Ja tuohon kärjistettyyn esimerkkiin, kun on maita vielä jossa saa asetta kantaa suht vapaasti, niin kyllä niitä siellä käytetäänkin enemmän.
                        Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi. Tai jos olis lupa ajaa vasten punaisia "tyhjässä" risteyksessä.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Hoh hoijaa.

                          Ihme nillitystä rangaistuksista ja rajotuksista. Laki on kaikille sama ja tietää että kun oikeaa monoa painaa, että mitä siitä saattaa seurata. Voi mennä auto pöpelikköön tai puskan takana on siniset tutkan kanssa.


                          Tyhjä motari ei oikeuta sääntöjen puitteissa ajamaan ylinopeutta, sen enempää kuin ajamaan esim. punaisilla valoilla läpi, jos ei liikennettä ole. Molemmat tuntuu yhtä "vaarattomille". Kumpaakin tehdään ja jos jotain sattuu, niin syyllinen peilissä. Ei siinä sen kummempaa.


                          Kyllä, hyvällä autolla, tasaisella teillä 200km/h ei tunnu juuri missään. Saati jos puhutaan jostain 160km/h nopeudesta. Pitäisikö rajoitus olla kenties kuskikohtainen tai automerkin mukaan? Jollain vanhalla Kia:lla voi olla kyyti hieman erilaista 160 vs 100 vauhdissa. Ei voi olla, eli rajat on vedettävä sen heikoimman aineksen mukaan, kaikessa.

                          Ihan samalla tavalla voidaan alkaa muitakin lakeja säädöksiä vertaamaan. Kärjistetysti verrataan, että mitä vaaraa siinä on, jos mulla olisi taskussa vaikapa 9mm pistooli jatkuvasti? Ei varmastikaan mitään, etenkään omasta mielestä, kuten ei siinäkään, että otan autolla sen 200markkaa tauluun jossain sopivalla pätkällä.
                          Kuitenkaan en haluasi että jokaisella olisi halutessaan se mutka taskussa, samoin kun en luota että jokainen ajokortin omistaja pystyy ajamaan vaikka sillä tyhjällä motarilla 160.

                          Ja tuohon kärjistettyyn esimerkkiin, kun on maita vielä jossa saa asetta kantaa suht vapaasti, niin kyllä niitä siellä käytetäänkin enemmän.
                          Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi. Tai jos olis lupa ajaa vasten punaisia "tyhjässä" risteyksessä.
                          Turhaa ininää, totta. Nopeusrajoituksia tulisi alentaa, mm moottoriteille 80kmh ja sakkorangaistuksia nostaa reilusti, 1kmh ylityksestä alkaen 1000€ Prokressiolla tulojen mukaan. Ajolupaa ei oteta ollenkaan pois. Näin homma tuottaisi valtion kassaan oikeaa rahaa.

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6022
                            • Sipoo

                            Oli kyllä niin paska esimerkki ja kärjistys, etten jaksa edes kommentoida tuohon. Myöskään mistään punaisia päin ajamisesta tässä ei puhuttu yhtään mitään.

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Voisi myös veikata, että jos olisi korkeammat rajoitukset vaikka vain niillä hyvillä teillä, niin onnettomuudet kasvaisi.
                            Tätä väitettä vastaan on ihan puhtaasti tilastollinen fakta. Perstuntumalla voi tietysti veikata, mutta todellisuudessa tuo väite ei pidä paikkansa. Kaivelemalla löytyy hyvinkin erilaista dataa ja infoa, miten tuota on tilastoitu ja vertailtu Euroopassa.

                            Näiden tilastojen valossa on liikenneturvallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna aivan yksi ja sama, onko se rajoitus hyvällä motariosuudella 110kmh, 120kmh vai vaikkapa 160kmh.

                            Esim. Saksassa ja Suomessa tilastollinen ero liikennekuolemien kesken on käytännössä olematon. Eikä silti Saksassa sakoteta kahta tonnia parin kympin ylityksestä 80 kmh alueella tai ohitustilanteessa. Saati määrätä puolen vuoden ajokieltoa 60kmh ylityksestä (ja 5 vuoden koeaikaa) tyhjällä tiellä.

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Turhaa ininää, totta. Nopeusrajoituksia tulisi alentaa, mm moottoriteille 80kmh ja sakkorangaistuksia nostaa reilusti, 1kmh ylityksestä alkaen 1000€ Prokressiolla tulojen mukaan. Ajolupaa ei oteta ollenkaan pois. Näin homma tuottaisi valtion kassaan oikeaa rahaa.
                              Nimenomaan rahalla pitäisi kaikki voida hoitaa. Ei ajokieltoja, ei vankiloita. Jos rahaa löytyy, niin sillä vaan ja Suomi kiittää...
                              Jos pistät jonkun kylmäksi kadulla, niin päiväsakot vaan. Mitä isompi prokressio, niin sen oikeuden mukaisempi. Kyllähän suurituloisen tekemä henkirikos on huomattavasti pahempi kuin sohvalla makaavan vassaritukihaipin.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • kmn
                                Moderator
                                • May 2009
                                • 6022
                                • Sipoo

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Nimenomaan rahalla pitäisi kaikki voida hoitaa. Ei ajokieltoja, ei vankiloita. Jos rahaa löytyy, niin sillä vaan ja Suomi kiittää...
                                Jos pistät jonkun kylmäksi kadulla, niin päiväsakot vaan. Mitä isompi prokressio, niin sen oikeuden mukaisempi. Kyllähän suurituloisen tekemä henkirikos on huomattavasti pahempi kuin sohvalla makaavan vassaritukihaipin.

                                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                                --
                                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎