Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jones56
    Bimmer Rookie
    • Aug 2014
    • 193
    • Stadi

    60 luvulla testattiin hienoa motaria Käpylä- kehä 3 ja autona 8s Rellu. Kiersi hyvin kulki ehkä 170, vapaat nopeudet. Faijalla oli 544 sport missä oli turvavyöt!!! Se veti sillä Hki itäkeskis- Porvoo muistaakseni alle 1/2 tuntia. Suomen tiet oli paskat, nopeus vapaa ja kivaa oli ajella. Yleensä Mononen korjas ja bilikat palattiin. Onhan nää ylinopeussakot enenmmän vittuilua. Viron poliisi on tuttu, taas tuli kesällä kortti 135 kmh motarilla 40e. Vuosi sitten Hakamäentiellä Ilmala näin kamera-auton siinä seisakkeella, hud näytti 70 ei jaksa nostaa 170e vitutti
    . Kuulun tähän usein mainittuun "eläkeläisketjuun" ja ajelen E30 avolla, Alpina B5 ja B3 : sella. Hyvää syksyä kaikille T Jone
    BMW E30 Cabrio Brillantrot

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7455
      • Oulu

      Originally posted by jj5 View Post
      Kiitos näistä, tämä on varsin mielenkiintoinen kartta mitä en oo koskaan aikaisemmin nähny. Tuo Ruotsin 70 km/h hiukan ihmetyttää, en ole siellä nyt viimeaikoina paljoakaan liikkunut, mutta aiemmin oli kyllä usein korkeampia nopeusrajoituksia.

      Mitä nyt kuitenin on monissa maissa ajellut niin jos Suomeen vertaa niin ero ei ole todellakaan ainoastaan se mikä tässä kartalla näkyy, eli että rajoitus maaseututeillä on usein 10-20 km/h korkeampi, vaan sen lisäksi tiet voi olla paljon mutkaisempia ja joskus myös kapeampia kuin Suomessa, ja silti rajoitus on korkempi. Tuntuu siis että Suomessa rajoituksista päättävät eivät juuri koskaan luota siihen että autoilija vois käyttää joskus myös omaa järkeään turvallisen tilannenopeuden valinnassa.

      Parantaako tämä lähestymistapa sitten liikenneturvallisuutta?
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7097
        • Forssa

        Ajan rajoitusten mukaan aina. Paitsi ohittaessa, jolloin mennään poljin pohjassa kunnes ollaan ohi. Tänäänkin olisi laitettu kortti hyllylle vuosiks. En näe asiassa mitään väärää.

        Eri asia on ajaa helsingistä tampereelle koko matkan 200.

        Vaikka poliisit mittaavat joissain tapauksissa keskinopeutta, silti auto pysäytetään silloin kun saadaan hyvät rahat talteen. Esim: ajat rajoitusten mukaan, ohitat 160 ja palaat ajamaan sallittua nopeutta. Poliisit mittaavat keskinopeuden viimeiselle n. kilometrille. Jos taas ottaisivat keskinopeuden viimeiselle 10 kilometrille, sakkojen määrä putoaisi "liian" alas ja tilastot näyttäisi huonolle.
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 999
          • 29100/310053

          Originally posted by jones56 View Post
          vapaat nopeudet
          harvahiuksinen diktaattori halusi niille stopin liikenneturvallisuuden varjolla:


          Mikä on sitten rajoituksien ja öljykriisin yksilöllinen kontribuutio liikennekuolemien laskuun, en tiedä.

          Eilen tuli omin silmin todettua että tunnuksetonta valvontaa harjoitetaan edelleen, VT8:lla harmaan CLS:n kuski joutui himmaamaan tien sivuun kun taakse kiiruhtanut musta Octavia vRS aloitti valonäytöksen
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1908
            • Turku

            Tässä aiheessa olen täysin Bemmerin viimeaikaisten kirjoitusten kannalla. Niihin mulla ei ole mitään lisättävää tai korjattavaa.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by bemmeri View Post
              100t€ ylinopeuskoissa ei ole järkeä ja en ymmärrä miten sen voisi perustella rikkeeseen nähden. Tai edes 10t€ suuruusluokkaa, tai vaikka normaaliduunarille tonni.
              Silloin et ole sisäistänyt rangaistuksen kohtuullisuutta ja vaikutusta ollenkaan. Just ne satojen tuhansien ja tonnien sakot on asia joka opettaa, ja se prokressiona annettu sakko vaikuttaa muistuttavasti rikkalle kuin köyhälle. Jos sakko olisi kuten virossa ei niillä olisi mitään merkitystä, ei rikkaalle eikä köyhälle. Idea satojen tuhansien sakoissa on että se vituttaa, tasapuolisesti. Rahaa se vaan on, kortin menetys taas on köyhälle isompi menetys kuin superrikkaalle, pitääkö perustella ?

              Comment

              • jones56
                Bimmer Rookie
                • Aug 2014
                • 193
                • Stadi

                [QUOTE=BMW525Xda;4228698]Silloin et ole sisäistänyt rangaistuksen kohtuullisuutta ja vaikutusta ollenkaan. Just ne satojen tuhansien ja tonnien sakot on asia joka opettaa, ja se prokressiona annettu sakko vaikuttaa muistuttavasti rikkalle kuin köyhälle. Jos sakko olisi kuten virossa ei niillä olisi mitään merkitystä, ei rikkaalle eikä köyhälle. Idea satojen tuhansien sakoissa on että se vituttaa, tasapuolisesti. Rahaa se vaan on, kortin menetys taas on köyhälle isompi menetys kuin superrikkaalle, pitääkö perustella ?



                Virossa pääsee komeroon suoraan, tuloista riippumatta törkeestä ylityksestä.
                BMW E30 Cabrio Brillantrot

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4996
                  • Forssa

                  Kiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...

                  Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2049
                    • Riihimäki

                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Kiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...

                    Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?

                    Rajoitukset +30% kautta linjan. Rangaistus pitäisi olla suhteessa vaaraan/aiheutettuun vahinkoon verratuna muihin rikoksiin.

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4180

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Silloin et ole sisäistänyt rangaistuksen kohtuullisuutta ja vaikutusta ollenkaan. Just ne satojen tuhansien ja tonnien sakot on asia joka opettaa, ja se prokressiona annettu sakko vaikuttaa muistuttavasti rikkalle kuin köyhälle. Jos sakko olisi kuten virossa ei niillä olisi mitään merkitystä, ei rikkaalle eikä köyhälle. Idea satojen tuhansien sakoissa on että se vituttaa, tasapuolisesti. Rahaa se vaan on, kortin menetys taas on köyhälle isompi menetys kuin superrikkaalle, pitääkö perustella ?
                      Ei tarvia. Eikä oikeestaan jaksa enää alkaa vääntämäänkään tässä topikissa.


                      Otin kantaa vain noihin naurettaviin sakkosummiin, joita ei taideta missään muualla maailmaa tuntea.
                      Tästä tuleekin mieleen, että Suomessa ei saisi rikastua omalla työllä tai yrittämällä, noissa järjettömän suurissa sakoissa rangaistaan paremminkin siitä, että kyseisellä henkilöllä on hyvät tulot. Vaikka rikkaan tekemä rike olisi aivan yhtä vähäpätöinen/suuri kuin työttömän tekemä. Eihän maitokaan ole eri hintaista köyhälle ja rikkaalle.

                      Ennen sanottiin että "on lottovoitto syntyä" suomeen ja lotossa voitettu raha on ainoa hyväksytty rikastumisen muoto naapureiden/muiden/valtion mielestä. Oikeestaanhan tämä on totta siinäkin mielessä, kun veikkausvoitot ei edes vaikuta päiväsakkoihin.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4647
                        • Tuusula

                        Ehkäpä järkevin tapa joustaviin nopeusrajoituksiin olisi kelin / liikennemäärien yms mukaan vaihtuvat rajoitukset isoimmille teille? Varmasti lisäisi tyytyväisyyttä ja liikenteen jouhevuutta aiheuttamatta suurempaa päänvaivaa kellekään.
                        Esim. 140km/h vähäisellä liikenteellä ja hyvällä kelillä ei tuottane kellekään ongelmia siinä missä 40km/h oikein umpisurkealla kelillä ruuhkassa olisi varsin asiallinen rajoitus. :think

                        Originally posted by kmn View Post
                        Tästäkin autoharrastajaryhmästä moni istuu tien tukkona pelkästään siksi, että ei pysty yksinkertaisesti riskeeraamaan yhtään liikenteessä, edes sen liikenteen sujuvuuden nimissä.
                        Siitä huolimatta että joku sattuu ajamaan muutaman kmh;n alinopeutta pääsevät kaikki kuitenkin perille, eikös se kuitenkin ole yleisesti ottaen pääasia autolla ajellessa? Muutama minuutti sinne tänne ei voi kenenkään päivää pilata...

                        Originally posted by kmn View Post
                        Näiden tilastojen valossa on liikenneturvallisuuden näkökulmasta tarkasteltuna aivan yksi ja sama, onko se rajoitus hyvällä motariosuudella 110kmh, 120kmh vai vaikkapa 160kmh.
                        Muistetaan nyt kuitenkin samalla tieverkkojen erot. Kolmas kaista moottoritiellä tekee liikenteen kummasti sujuvammaksi / turvallisemmaksi kun rekat paahtavat omaa kaistaansa ja muut kulkijat kahdella kaistalla omilla nopeuseroillaan. Suomen liikennemäärillä siirtyminen kuusikaistaisiin moottoriteihin taas ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto joten "näillä mennään".. eikö?

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Mitä nyt kuitenin on monissa maissa ajellut niin jos Suomeen vertaa niin ero ei ole todellakaan ainoastaan se mikä tässä kartalla näkyy, eli että rajoitus maaseututeillä on usein 10-20 km/h korkeampi, vaan sen lisäksi tiet voi olla paljon mutkaisempia ja joskus myös kapeampia kuin Suomessa, ja silti rajoitus on korkempi. Tuntuu siis että Suomessa rajoituksista päättävät eivät juuri koskaan luota siihen että autoilija vois käyttää joskus myös omaa järkeään turvallisen tilannenopeuden valinnassa.

                        Parantaako tämä lähestymistapa sitten liikenneturvallisuutta?
                        Tuo on varsin hyvä pointteri Näin perstuntumalta väittäisin että - valitettavasti - perusautoilija paahtaa rajoituksen mukaan eikä suhteuta ajonopeutta vallitseviin olosuhteisiin, ajoneuvon kuntoon yms. Tästä johtuen nopeusrajoitukset joudutaan ehkä jopa painamaan alakanttiin (modernin auton ja hyvän kuskin näkökulmasta) koska ei voida luottaa ihmisten ajavan hitaammin tarvittaessa. Tästähän on "hyviä" esimerkkejä kutakuinkin jokavuotisten ketjukolareiden yms muodossa.. Kuskit luottavat omiin taitoihinsa liikaa, eivät huomioi olosuhteita ja painavat rajoituksen mukaan "koska kyltissä lukee niin" ajonvakautusvalot vilkkuen. Sitten ihmetellään kun rytisee ja parhaimmillaan vielä osoitellaan syyttävää sormea tielaitoksen suuntaan "kun tie oli huonossa kunnossa vaikka nopeusrajoitus oli sitä ja tätä" sen sijaan että otettaisiin tuumaustauko peiliin katsoen
                        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4647
                          • Tuusula

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Otin kantaa vain noihin naurettaviin sakkosummiin, joita ei taideta missään muualla maailmaa tuntea.
                          Tästä tuleekin mieleen, että Suomessa ei saisi rikastua omalla työllä tai yrittämällä, noissa järjettömän suurissa sakoissa rangaistaan paremminkin siitä, että kyseisellä henkilöllä on hyvät tulot. Vaikka rikkaan tekemä rike olisi aivan yhtä vähäpätöinen/suuri kuin työttömän tekemä. Eihän maitokaan ole eri hintaista köyhälle ja rikkaalle.
                          Sakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..

                          Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin "Driver faces $1,000,000 speeding fine"
                          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • Masander
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2010
                            • 1398
                            • Dingolfing

                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Kiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...

                            Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?
                            Rehellisesti sanottuna Saksan malli eli vapaat nopeudet olisi paras mutta valitettavasti äärimmäisen epätodennäköinen vaihtoehto.

                            Eikai kukaan täällä voi vannoa käsi sydämellä ostaneensa tehokkaan bemarin jotta voi ajaa mahdollisimman hitaasti?
                            sigpic

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1908
                              • Turku

                              Vaihtuvia nopeusrajoituksia ei oman kokemukseni mukaan suomalaiset osaa noudattaa. On se sitten moottoritien vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeille tai tietyömaiden kiinteillä merkeille ilmaistuna.

                              Kovin moni ajaa noilla alueilla sitä ”normaalia” nopeutta.

                              Toki suurin osa niitä noudattaa, mutta silti kovin moni taitaa tulkita tilanteen kuten eräät tähän ketjuun kirjoittaneet. ”Tässä tilanteessa MINÄ osaan turvallisesti ajaa nopeammin kuin tuo rajoitus.”
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15276
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by mikae34 View Post
                                Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?
                                Ihan turhaan yrität laittaa sanoja minun suuhuni. Tuollaista en ole sanonut, enkä kannata.

                                Itseasiassa olen viimeksi sen enemmän kokeillut vauhteja keväällä kun oli koronasulku uudella maalla ja tiet suurinpiirtein tyhjiä iltaisin ja tämän lisäksi kahdessa tai kolmessa autoilutapahtumassa jossain keskellä keskisuomen peltoja, muuten tullut ajettua sen rajoitus +10-15kmh yli eikä mitään perseilyjä.
                                Kirjoituksista saa joskus eri kuvan.
                                Last edited by Remotion; 12-09-2020, 20:48.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎