Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 4992
    • Forssa

    Originally posted by Remotion View Post
    Ihan turhaan yrität laittaa sanoja minun suuhuni. Tuollaista en ole sanonut, enkä kannata.
    Olet oikeassa, muotoilin asian väärin.

    Kerro kuitenkin, mikä olisi sinusta hyvä systeemi.

    Ja edit reasonisi kuitti otettu vastaan, mieluummin naisen kanssa
    Auto on liikkumaväline.

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6205
      • Helsinki

      Originally posted by Remotion View Post
      Saa muuten nähdä milloin tuusulanväylälle tulee kans tolpat ja rajoitus 60. Koska miksei tekisi autoilusta hitaampaa kuin bussilla menosta.
      Minä myös näen tämän ja tuntuu että tähän ei mee kauaa

      Originally posted by mikae34 View Post
      Kiinnostaisi tietää, ihan mielenkiinnosta, että miten tämä tieliikennelaki pitäisi teidän mielestänne, joiden mielestä se on aivan päin persettä, mennä ? Eli ihan ilman mitään kieliposkeiluja niin, mitkä pitäisi olla nopeusrajoitukset, mitkä rangaistukset (jos niitä ylipäätään saa edes olla, jne...

      Tässä kun on jauhettu sivutolkulla siitä mikä on tilanne, niin kiinnostaisi tietää myös mikä se sitten pitäisi olla. Remotionin mielestä nyt ainakin pitäisi saada ajaa niin paljon kuin auto kulkee, muut ?
      Noille kehä teille täällä uudenmaalle, pitäisi saada yksi kaista lisää kokomatkalta ja kiihdytyskaistat/poistumiset omille kaistoille. Mulle riittää se 80 nopeus niille, sama moottoriteille, kyllä mulle riittää noi 100-120, tietysti hyvällä kesä säällä sen 140 voisi ajaa...Mun näkökulmasta, suurin ongelma on turvälin pitämättömyys, se tietoinen riski että se on pienestä kiinni että sattuu. Myös se kännykän räplääminen ajon aikana pois(kovemmat sakot ja puhelin 1kk pois). Polkupyöräilijöiltä oikeudet pois, siinä missä kävelijöitä. Sakotus sitten taas enemmän rahalliseen tuomioon, eli se kortin menettäminen ei olisi niin herkkä, siis että onko väliä otatko vuodessa 10 sakkoa vai sata sakkoa. Se voisi vaikka nousta jonkun sakkojen määrän jälkeen, eli vaikka 6 sakkoa vuodessa, niin alkaa sakon summa nousee..Kyllä oikeasti se rahan menetys sakon muodossa kirpaisee. Kun se että saat kovat sakot ja kortti on pois sen 6kk on kylllä kova tuomio. Mutta tässä kohtaa sitten myös vaikuttaa se että missä ajat, motarilla sen 160, missä on 120 rajoitus tyhjällä tiellä, kun musta se esim koulujen lähellä missä 40 rajoitus se 60 on kova vauhti, missä voisi olla kovempi sakko ja esim jos toistuu vuodessa tuollaiset, niin kortti pois. Rattijuopoille ja huumeen alaisena vielä kovemmat tuomiot ja auto pois suoraan. Ei mitään, että taputetaan olalle ja päästetään pois ja annetaan auton avaimet takaisin. Tossa olisi jotain mikä omasta mielestä olisi hyvä päivitys. Myös lisäykseksi, että tuota vilkun käyttämistä voisi opettaa uudelleen ja että sinne motarille kun mennään, niin kiihdytetään, kun se 60 ei riitä tuonne Tuusulan tielle missä takaa tullaa 100, niin siinä kiva mennän letkassa perässä, kun edellä menee 5 autoa, jossa eka ajaa sen 60. Yksi syy miksi, en käytä moottoriteitä, kun tuntuu että siellä on enemmän näitä haahuilijoita, kun noilla pienemmillä teillä, myös kun on pienemmän tilannenopeudet kuin moottoriteillä
      Last edited by MikeDry; 12-09-2020, 22:04. Reason: voi olla kirjoitusvirheitä, olen pahoillani jos ne häiritsee jota kuta
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15256
        • Ajamisen Iloa

        Minusta ei olisi hullumpi ajatus että moottoriteillä olisi klo 21-07 automaattisesti ns happy hour eli rajoituksiin tulisi 20 lisää. Jos se on vakiona 80, niin nousisi sataan, jos se on 100 niin se nousisi 120 ja jos se on 120 niin se nousisi 140. Tänä kesänä erityisesti olen törmännyt siihen että muuttuvarajoituksisilla teillä on ollut normaalia alempi. Esim koko lahdentie oli helsinkiin asti 100 120 sijasta, keli oli aurinkoinen ja +25c. Ei mitään järkeä. Samoin turuntiellä ne ei ikinä muutu kuin alaspäin.

        Maanteillä taas havaittavissa todella yleisesti se että katkoviivat eli ohitusalueet katoavat ja tilalle vedetään pelkkää tupla valkoista (tai keltaista vielä alkuvuodesta). Suurin riski maantiellä on ainakin eteläsuomessa peura/hirvikolari. Peurakannat pienemmäksi ja nopeuksiin 10kmh peruskorotus. Eli kaikki 80kmh alueet automaattisesti nosto 90 ja sataset -> 110.

        Autojen turvallisuusvarusteet ovat parantuneet niin paljon että ne vois yhtähyvin olla paljon kovemmat, mutta en nyt lähde siihen koska sitten tulee taas "remotion sitä ja tätä" heittoja.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Originally posted by Jonsku View Post
          Sakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..

          Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin "Driver faces $1,000,000 speeding fine"
          Katos, oon ollut melkein siinä uskossa että Suomi ainoa. Ehkä mielikuva tullut siitä kun, mediassakin kerrottu miten muualla uutisoitu "suomen jättimäisistä" ylinopeussakoista.


          Mitä lie saksalainen hyvätuloinen ajattelevan kun tulee 100€ muikkari postissa. Tai vaikka virolaisen, tai muussa maassa olevan "rikkaan" jossa sakot joitain kymppejä/satasia. Nauravat vissiin partaansa ja ei mitään vaikutusta. Vai onko sittenkin vaikutusta? :think
          Itseä ainakin nauratti aikoinaan virossa saadut sakot ja kyllä se vauhtia hiljesi. Ihan samalla lailla vauhtia olisi hiljentänyt jos sakko olisi ollut kymmenkertainen.

          En tiedä onko tilastoa muista maista, vaikka niistä jossa pienet sakot ylinopeudesta. Mutta onko siellä suhteessa enemmän ylinopeutta, kuin vaikka Suomessa? Jos suhteutetaan samaan valvontamäärään.
          Veikkaan että ei hirveä ero, suuntaan tai toiseen.
          Jos näin on, niin sitten voisi ajatella, että usein pelkkä asiaan puuttuminen voi olla riittävä signaali, vaikkapa vain jonkun satasen muodossa. Varmaan rinnalla on myös kortin lähtö, yms, mutta ei sentään samanlaista progressiota kuin Suomessa.
          Ei aina tarvia sitä selkäsaunaa antaa, joskus voi toimia paremmin pelkkä sanominen. :think


          Ite kannattaisin tuota aikaisemmin kirjoittamaa virhepistemallia. Joka jyrkkenee sitä mukaa kun pisteitä tulee ja loivenee kun "rikkeetöntä" aikaa kuluu. Onhan tuommoinen joissain paikoissa käytössä.

          Progressio on vähän vaikea kysymys. En tiiä miten aattelisi jos ois tiukka talous, tai hirveesti rahaa. Mutta nyt melkeinpä ihan sama tuleeko sakkoa 150€ vai 550€ samasta rikoksesta, enemmän se ottaa pattiin "kun tuli sakot".
          Jos ajattelee että 150€ ois rikesakko ja päiväsakoilla pari km/h kovempaa ois saanut tuon 550€, niin sitä ihmettelee miten miten pari km/h tunnissa vaikuttaa 400€ vaikka itse rike melkein sama. Väkisin tulisi mieleen että "köyhillä" eroa sakkosummassa ei olisi juuri mitään ja köyhänä sama olisi ajella sinne päiväsakkorajan puolelle aina, kun maksettava osuus ei merkittävästi nouse. Eli järjestelmä suosisikin pienitulosia tiettyyn rajaan saakka.
          Sitten jos aatellaan että tulisikin vaikka 75kpl päiväsakkoja, niin rikkeen olisi oltava jo aika törkeä, niin miksi enää puhutaan edes rahasta.
          Tuleeko muissa rosistuomioissa(muu kuin liikenne) edes noin suuria päiväsakkomääriä, vai onko tuomiot jotain muuta? En ole seurannut tuomioita muista rikoksista ja ei edes mutua asiasta.
          Jos törttöilee 75päiväsakon verran, niin silloin voisi olla paikallaan joku muu rangaistus kuin raha tai se kortin lähtö, tai vaikka jo vähemmästäkin. Mikä se olisi, niin on jo toinen juttu. Vaatisi uutta lähestymiskulma, kuin raha tai vapauden menetys.
          Last edited by bemmeri; 12-09-2020, 22:07.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7434
            • Oulu

            Originally posted by Jonsku View Post
            Tästähän on "hyviä" esimerkkejä kutakuinkin jokavuotisten ketjukolareiden yms muodossa.. Kuskit luottavat omiin taitoihinsa liikaa, eivät huomioi olosuhteita ja painavat rajoituksen mukaan "koska kyltissä lukee niin" ajonvakautusvalot vilkkuen. Sitten ihmetellään kun rytisee ja parhaimmillaan vielä osoitellaan syyttävää sormea tielaitoksen suuntaan "kun tie oli huonossa kunnossa vaikka nopeusrajoitus oli sitä ja tätä" sen sijaan että otettaisiin tuumaustauko peiliin katsoen
            Tämä on valitettavan totta. Suomessakin on olosuhteita jolloin se alhainenkin rajoitusnopeus on liikaa. Ja tässä ois omassakin ajamisessa parantamisen varaa edelleen. Minusta "yliholhoavat" eli monin paikoin enemmän tai vähemmän alakanttiin laitetut nopeusrajoitukset väistämättä rapauttaa autoilijan kokemaa nopeusrajoitusten mielekyyttä ja sitten kun on joku poikkeustilanne kuten tietyö, jonka vuoksi tavallista alhaisempi rajoitus, ei se välttämättä kaikkia kiinnosta. Riittävällä valvonnalla ja sakotuksella tottakai saadaan tähänkin muutosta, kuten vaikka Oulussa moottoritien siltatyömaalla on saatu, mutta paljon on silti kuljettajia joitten nopeus ei muutu yhtään kun tietyön takia on 4-kaistaisella 60-rajoitetulla tiellä 40-rajoitettu lyhyehkö tietyöalue. Eli ensin ohitan heidät, sitten he minut ja sitten taas minä heidät.


            Originally posted by Silmaauki View Post
            Vaihtuvia nopeusrajoituksia ei oman kokemukseni mukaan suomalaiset osaa noudattaa. On se sitten moottoritien vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeille tai tietyömaiden kiinteillä merkeille ilmaistuna.

            Kovin moni ajaa noilla alueilla sitä ”normaalia” nopeutta.
            Juuri näin!
            Last edited by Petri.Kekkonen; 12-09-2020, 22:05.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6205
              • Helsinki

              Originally posted by Jonsku View Post
              Sakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..
              Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin "Driver faces $1,000,000 speeding fine"
              Täällähän osa on repimässä päätään irti, kun suomessa on näitä "huippusakkoja" jaettu. On todella paljon puhuttu siitä että se yrittäjä saa 100t€ tuloillaan 10 000€ sakot, kun se kaupankassan työntekijä saa puolestaan 500€ sakkoja..Minusta tää progressio on hyvä, tietysti jotain ylilyöntejä on, että niistä kovista sakoista voisi puolet vähentää. Kun mä näen että samalle se "tuntuu", tuloista riippumatta, on vain ero summassa

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Tämä on valitettavan totta. Suomessakin on olosuhteita jolloin se alhainenkin rajoitusnopeus on liikaa. Ja tässä ois omassakin ajamisessa parantamisen varaa edelleen. Minusta "yliholhoavat" eli monin paikoin enemmän tai vähemmän alakanttiin laitetut nopeusrajoitukset väistämättä rapauttaa autoilijan kokemaa nopeusrajoitusten mielekyyttä ja sitten kun on joku poikkeustilanne kuten tietyö, jonka vuoksi tavallista alhaisempi rajoitus, ei se välttämättä kaikkia kiinnosta. Riittävällä valvonnalla ja sakotuksella tottakai saadaan tähänkin muutosta, kuten vaikka Oulussa moottoritien siltatyömaalla on saatu, mutta paljon on silti kuljettajia joitten nopeus ei muutu yhtään kun tietyön takia on 4-kaistaisella 60-rajoitetulla tiellä 40-rajoitettu lyhyehkö tietyöalue. Eli ensin ohitan heidät, sitten he minut ja sitten taas minä heidät.
              Täällä samaa. Tuo Tuusulantie/motarilla, tullaan Helsinkiin päin, niin kun vauhti putoaa ennen kehä III, 100-80-50, niin ennen sitä vauhto on 100, itse ajan about 105-110, ohitan usein kaikki, sitten kun vauhti putoaa 100 to 80, niin ne kenet ohitin ennen tuota merkkiä, tulee ohi, sitten tulee 50, niin ne kaikki ketkä ohitin aikaisemmin, tulee ohi ja ne ketä meni ohi ja jos tulee kehä III, niin sitten ohitan ne uudelleen 80 nopeudessa. Niin kyllä monesti mietityttää, että miksi ajetaan alinopeutta 100 alueella, mutta kun tulee joku syy pudottaa nopeus, niin "kaahataan", sitten kun taas on turvallista ajaa se 80, niin kärytellään alinopeutta
              Last edited by MikeDry; 12-09-2020, 22:14.
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • BFI18
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1456
                • Turku

                Ei ole pysäyttänyt, enkä ole sakkojakaan kolmeen vuoteen saanut.

                Omalle kohdalle on motarilla sattunut ilmeisesti viimeaikoina poliiseja, joilla on pelisilmää.
                Ei ole paljoakaan aikaa, hki-tku motarilla oli Muurlassa poliisit tutkaamassa 100 kmh rajoitusalueella kaistojen välissä. Mittarinopeutta karvan alta 120 ja pysäyttäjät päästi ohi, arki-ilta kyseessä.
                Samoin juuri yksi kesäilta mentiin 140 vakkarissa samaa motaria Paimion kohdalla ja mp-poliisi tutkaamassa, taaskin päästiin ohi pysäyttäjistä.
                Eli väittäisin, että Motarilla on ’toleranssia’ jonkin verran enemmän, toki arvatenkin.
                Muutenkin (nopeus)valvonta voisi olla vielä enempi taajamapainotteista, mulle ainakin se on ok.
                Last edited by BFI18; 12-09-2020, 23:20.
                G26 i4 M50 Black Sapphire

                Comment

                • Masander
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2010
                  • 1398
                  • Dingolfing

                  Originally posted by BFI18 View Post
                  Muutenkin (nopeus)valvonta voisi olla vielä enempi taajamapainotteista, mulle ainakin se on ok.
                  Ehdottomasti ok, samoin esim. rakennustyömaat missä on kapeita paikkoja, asfaltissa teräviä leikkauksia yms. päteviä syitä alhaisemmille rajoituksille.
                  sigpic

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by Jonsku View Post
                    Sakkojen / rangaistusten kohtuullisuus ja suhde muista rikkomuksista seuraaviin rangaistuksiin on myös loputon keskustelu johon otan kantaa ainoastaan sen verran että progressiota on oltava jotta rangaistus tuntuu. Muutamat kympit (tai sataset) eivät keski- / suurituloista kummemin hetkauttane..

                    Mitä ylinopeussakkoihin tulee niin osataan sitä Sveitsissäkin "Driver faces $1,000,000 speeding fine"
                    Näin. Jokainen voi itse miettiä mikä on kipuraja nykyisillä tuloilla, osa ei hyväksy sakkoa ollenkaan tietysti. Moni perustelee noita satojen tuhansien sakkoja ”älyttömyydellä” mutta unohtaa suhteuttaa rahamäärän tuloihin ja ”opettavaan” vaikutukseen. 2000€ tuloista 500€ vs 20000€ tuloista 5000€, suhde opettaa, ei siperia.

                    Olen itse sakkojen nostamisen kannalla mutta ajo oikeuden pois ottaminen pitäisi kriminalisoida lisäksi nyt samasta rikoksesta annetaan kaksi rangaistusta joka on lain vastainen, mm kameratolpan kuvasta ei voi antaa kuin yhdestä sakon, vaikka puhuisit puhelimeen ylinopeuden aikana.

                    Sakkojen nostaminen siksi että rahan menetys ”turhasta” teosta harmittaa ja ihminen ymmärtää oman tekonsa ja muistaa opetuksen, ehkä.
                    Ajolupaan puuttumattomuus siksi että sakon saanut pystyy tienaamaan ja maksamaan sakon, näin yhteiskunnalle tulee pienin taloudellinen menetys.
                    Ajolupa tulis ottaa vain sillion pois kun kyseessä on rattijuoppo ja näitä rangaistuksia tulisi tiukentaa reilusti, mm ajoneuvon takavarikointi jne.

                    Moottoriteiden nopeuksia ei suomessa kannata nostaa yhtään, liikenne on niin täynnä tyhmiä ihmisiä että nopeuksien nostaminen aiheuttaisi sekasorron. Ehkä enemmän kannatan vaikka mm italian ja saksan mallia, siellä poliisi harvoin puuttuu moottoriteillä ylinopeuksiin mutta sakot on isoja jos aiheutat liikenneonnettomuuden, eli vastuuta ylinopeudesta myös sysätään kuskille käyttää sitä oikeassa paikassa oikein.

                    Nykyiseen proseduuriin pitäisi myös saada suoraviivaisuutta. Omassa tapauksessa 2sekunnin nopeuden ylitykseen on valjastettu 5 poliisia, käräjäoikeus jne. Henkilökuntaa hoitamaan asiaa. Tätä perustellaan rikoksesta epäillyn oikeuksien turvaamisella.

                    Minulle olisi kelvannut paikanpäällä kirjoitettu 10k€ sakko, hyvän viikonlopun toivotus ja ajokortti.

                    Comment

                    • enins
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2009
                      • 517
                      • Rauma

                      Originally posted by kmn View Post
                      ...Täysin eri mieltä. Rangaistavuus on tässä asiassa nimenomaan se ongelma. Sanktiot on niin järjettömällä tasolla, että ne saavat lähinnä kapinoimaan järjestelmää vastaan sen sijaan, että niistä oppisi yhtään mitään...
                      En yritä provoilla, mutta kuitenkin:
                      Tarkoitat mielipiteelläsi, että sinulla tulisi olla oikeus olla noudattamatta lakeja, tai noudattaa niitä oman tarpeesi mukaan. Mikä jumala kuvittelet olevasi?

                      Minä lähden siitä, että lait olisivat kansaa palvelevia, eli järkeviä. Itsekin haluaisin olla lainkuuliainen, mutta monesti tulee ajettua ylinopeutta. Ja tämä johtuu täysin typeristä ja perusteettomista rajoituksista, koskien myös ohitustilanteita. Ohitustilanteissakin otan tietoisen riskin narahtamisesta ja sen seurauksista.

                      80 km/h yleisrajoituksena on ok. Maaseudulta (omankin kunnan alueelta) löytyy teitä, joilla tuo yleisrajoitus on voimassa, muttei sitä pysty mitenkään vain omaa kaistaa käyttäen ajamaan, joka pätkällä ei pysty mitenkään. Ja kyllä, nämä on hiekkateitä.

                      Kantateillä näyttää nykymuoti olevan 80 km/h, joka on perusteetonta. Jos kantateillä olisi satku, niin pitäisikö valtateillä olla automaattisesti 120 ja moottoritiet 140 km/h? Ei ja kyllä. Ensinmainittu kiinteillä rajoituksilla ja toinen muuttuvilla.

                      Ja jos joku on 5 vuotta tiukennetulla, niin eiköhän siihenkin syy löydy peilistä. Käräjien/poliisin niskoille sitä on turha kääntää.
                      Autokalusto: 320d f30

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Epäkohta tilanteessa on se, että ylinopeudesta saat sakon, joka voi olla satatuhatta euroa, vaikka kenenkään muun kuin itsesi turvallisuutta ei olisi vaarannettu.

                        Sitten raiskaaja (joka on loukannut toisen itsemääräämisoikeutta, mahdollisesti tartuttanut tauteja, joka tapauksessajättänyt psyykeen jäljet) saa 2-3000€ korvausvastuun ja ehdollista. Sakkoja ei tule, ja kaikki tämä RIIPPUMATTA TULOISTA.

                        Ajatellaan tätä yhtälöä nyt sillä hyvätuloinen vs. huonotuloinen -mallilla. Huonotuloinen ei välttämättä pysty tuota maksamaan, vaan jää valtiokonttorin harteille. Hyvätuloinen maksaa, mutta tekeekö se hyvätuloinen saman uudestaan ""koska oli niin halpa raiskaus"? Tuskin...

                        Eriskummallisin ilmiö on uusinnan vaikutus rangaistukseen:
                        - jos teet kaksi raiskausta, saat toisessa tuomiossa helpotusta koska olet jo saanut yhden tuomion (esim: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006414557.html )
                        - Jos uusit ylinopeuden, aletaan harkitsemaan rangaistusten LISÄÄMISTÄ, eli kortti hyllylle, 5y seurantajakso jne.

                        Onko tämä nyt sitten oikein? Onko rangaistukset oikeassa suhteessa tekoihin? Ei minun mielestäni.

                        Itse uskon ajokortin menetyksen olevan se isompi peikko useimmille kuskeille, koska se vaikuttaa suoraan ja erittäin tehokkaasti omaan päivittäiseen toimintaan. Ei ne sakot. Ne paatuneimmat, jotka tehtailevat sakkoja ja ajavat ilman korttia eniveis ovat niitä, joihin mikään keino ei toimi, mutta kaikki muut yli 99% kansalaisista käytännössä ottaa iskun suhteettomien rangaistusten muodossa.

                        Virossa on kokeiltu ilmeisesti kohtuullisella menestyksellä stop'n'go -rangaistuksia: lievästä ylinopeudesta poliisi laittaa 15min jäähylle tien poskeen. Toki kameratolpat tätä ei voi tehdä, mutta väitän, että vaikka sakkosummat olisi saksalaistyyppisiä muutaman satasen summia, jatkossa kaasujalka on lähes kaikilla kevyempi nurkan takana odottavan ajokiellon vuoksi, joka on se isompi peikko.

                        Lainaan tähän Vaasan yliopistossa 2015 tehtyä pro gradua aiheesta: Ajokielto on sananmukaisesti kielto ajaa, ja turvaamistoimenpiteelle ominaisesta luonteestaan huolimatta se voidaan perustellusti laskea luonteeltaan myös vähintäänkin rangaistuksenomaiseksi. Useassa tapauksessa esimerkiksi asumis-, työ- tai harrastusperustein tarkasteltuna ajokiellon vaikutus on paljon esimerkiksi sakkorangaistusta suurempi, ja voi merkittävästi vaikuttaa esimerkiksi henkilön vapaaseen liikkumiseen tai jopa elannon hankkimiseen, mikäli henkilön ammattiin liittyy merkittävissä määrin moottorikulkuneuvon käyttäminen. Näin ollen turvaamistoimenpiteeksi luokiteltu ajokielto saattaakin lopulta vaikuttaa ajokieltoon tuomitun elämään vielä paljon sakkorangaistusta hankaloittavammin.

                        Lähde: SUOMALAINEN AJOKIELTOMENETTELY SUHTEESSA EUROOPAN IHMISOIKEUSSOPIMUKSEEN, Anna Husa, 2015

                        Tiivistän tähän vielä: olkoonkin sitten niin, että ajokielto tulee toistuvasta törttöilystä, mutta noissa sakkosummissa ei ole mitään järkeä eikä suhteellisuutta tekoon nähden. Sakon suuruus itsessään ei ehkäise minkään tuloryhmän alttiutta ylinopeuteen.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6205
                          • Helsinki

                          Tohon raiskaukseen kyllä pitäisi saada kovempia tuomioita, ihmettelen suuresti että asian eteen ei ole tehty mitään. Kun miettii että mitä on tehty liikennepuolella, eli suositaanko että ihmiset tekisi muita rikoksia versus, liikennerikkomuksia:think


                          Originally posted by BeamR View Post
                          Tiivistän tähän vielä: olkoonkin sitten niin, että ajokielto tulee toistuvasta törttöilystä, mutta noissa sakkosummissa ei ole mitään järkeä eikä suhteellisuutta tekoon nähden. Sakon suuruus itsessään ei ehkäise minkään tuloryhmän alttiutta ylinopeuteen.
                          Niin no en tiedä..Kyllä jos sanotaan mun tuloilla saisin vaikka 600€ sakkoja, vaikka 40 tiellä 60 vauhdista, sitten vaikka 100€ minimi kk maksu. Niin kusessa olisin ja kyllä pistäisi miettimään asioita. Kun se että saisi 100€ sakkoa ja kortti pois 2kk, siitä 1kk joutuisi odottaa että seuravalle kk saisi valtiolta tukea, kyllä se kortin menetys on pahempi tuomio. (Mutta esim jos kortin menettää ohitus tilansteessa, jossa 100 rajoituksella joudut ajaa vähän kovempaa että pääset ohi, eli pitäisikö sitten alkaa sakottaa esim sitä ohitettavaa, kun on "aiheuttanut" sellaisen tilanteen:think), koska jos kortti pois pitkää ja valtiolta ei saa tukea, niin katto voi lähteä päänpäältä...
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            Originally posted by MikeDry View Post

                            Niin no en tiedä..Kyllä jos sanotaan mun tuloilla saisin vaikka 600€ sakkoja, vaikka 40 tiellä 60 vauhdista, sitten vaikka 100€ minimi kk maksu. Niin kusessa olisin ja kyllä pistäisi miettimään asioita. Kun se että saisi 100€ sakkoa ja kortti pois 2kk, siitä 1kk joutuisi odottaa että seuravalle kk saisi valtiolta tukea, kyllä se kortin menetys on pahempi tuomio. (Mutta esim jos kortin menettää ohitus tilansteessa, jossa 100 rajoituksella joudut ajaa vähän kovempaa että pääset ohi, eli pitäisikö sitten alkaa sakottaa esim sitä ohitettavaa, kun on "aiheuttanut" sellaisen tilanteen:think), koska jos kortti pois pitkää ja valtiolta ei saa tukea, niin katto voi lähteä päänpäältä...
                            En tarkoittanut, että kortti lähtisi aina. Tarkoitin, että toistuvasta teosta kortti lähtee. Silloin se peikko on edelleen olemassa, vaikka sakko olisi "vain" 100€. Ja kuten itsekin toteat, niin se kortin menetys on 99% tapauksista kovempi rangaistus kuin sakko.

                            En tosin ymmärrä, että miten valtiolta saa tukea tokalle kortittomuuskuukaudelle.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • jj5
                              BTCF Member
                              • Aug 2012
                              • 1345
                              • pks

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Kiitos näistä, tämä on varsin mielenkiintoinen kartta mitä en oo koskaan aikaisemmin nähny. Tuo Ruotsin 70 km/h hiukan ihmetyttää, en ole siellä nyt viimeaikoina paljoakaan liikkunut, mutta aiemmin oli kyllä usein korkeampia nopeusrajoituksia.

                              Mitä nyt kuitenin on monissa maissa ajellut niin jos Suomeen vertaa niin ero ei ole todellakaan ainoastaan se mikä tässä kartalla näkyy, eli että rajoitus maaseututeillä on usein 10-20 km/h korkeampi, vaan sen lisäksi tiet voi olla paljon mutkaisempia ja joskus myös kapeampia kuin Suomessa, ja silti rajoitus on korkempi. Tuntuu siis että Suomessa rajoituksista päättävät eivät juuri koskaan luota siihen että autoilija vois käyttää joskus myös omaa järkeään turvallisen tilannenopeuden valinnassa.

                              Parantaako tämä lähestymistapa sitten liikenneturvallisuutta?
                              Tuossa taitaa olla ns. "yleisnopeusrajoitus" mainittu. Taitaa olla sitten maakohtaista kuinkapaljon ko. nopeusrajoitus todellisuudessa on voimassa. Minun kokemuksen mukaan ruotsissa ainakin isommilla maanteillä nopeusrajoitukset ovat usein 90-110 välillä. Keskisemmässä euroopassa tuntuu, että yleisnopeusrajoituksella usein mennään. Suomessa sitten taas tuntuu että rajoitus vaihtuu 60-100 välillä vähän miten sattuu ja muutamat kamerat vittumaisesti sinne väliin mahdollisimman kauas rajoitusmerkeistä.

                              Sama tune minulla, että nopeusrajoituksien kanssa on menty siihen että ne laitetaan niin että huonoimmissakin olosuhteissa voi huonoimmallakin autolla ajaa sitä taulussa lukevaa nopeutta. En usko että se parantaa turvallisuutta, vaan enemmänkin aiheuttaa sen että ajetaan lähes jatkuvasti ylinopeutta joka tuntuu tietysti kelpaavan systeemille jotta voidaan sitten ottaa vähän "tienkäyttömaksuja". Jotenkin tuntuu että se ajatus että nopeusrajoitus kertoisi suurimman sallitun nopeuden on täysin unohtunut, vaan ajatus tuntuu monesti olevna että kaikkien pitää ajaa merkin osoittamaa nopeutta. :think



                              Harva tuntuu myöntävän itselleen saati muille, että nopeusrajoitukset on alhaisia, mutta minusta se kertoo jotain jos puolet ajaa "ylinopeutta".

                              E. Niin kyllähän hyvällä moottoritiellä se sallittu nopeus sais olla melko korkea, että ei tarttis ihmisten ajella ylinopeutta. Hyvällä henkilöautolla vähäisessä liikenteessä 160-190km/h lienee sellainen sopiva turvallinen matkustusnopeus.

                              Harmi että se tälle kesää suunniteltu 130 kokeilu peruuntui. Se olisi ollut askel hyvään suuntaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...2682#gs.g06mft
                              Last edited by jj5; 13-09-2020, 11:45.
                              sigpic

                              Comment

                              • MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6205
                                • Helsinki

                                Originally posted by BeamR View Post
                                En tosin ymmärrä, että miten valtiolta saa tukea tokalle kortittomuuskuukaudelle.
                                En tiedä miten nykyään, mutta kun itsellä oli kortti pois 7vko vuosia sitten. Niin 4 vko oli karenssia, en nyt muista kun oli itse aiheutettu jne. Mutta sitten 3vko sain jo tukea, eli perustoimeentulotukea ja asumistukea. Kun suomessa on laki, että suomalainen saa tukea, en sitten tiedä miten kela tuohon nykyään suhtautuu. Mutta voisin kuvitella, että ne on kelassa, että kun itse olet aiheuttanut sen, niin kärsi, koska nykyisestä "sossusta" on vaikea saada tukea.
                                Lomautuksissa, työn lopputileissä jne vastaavissa tilanteista, on saanut kelalta vasta noin 3-4vko päästä tukea. Näin mutuna näkisin että vasta toiselle puoliskolle...
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎