Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    #46
    Originally posted by 325tds View Post
    Kyllä näitä on öljynvaihdon jälkeen särkynyt, mutta syy on ollut väärä öljy.



    Ja ikävä kyllä tätä on tapahtunut myös korjaamoille :think



    Tämä ei ole essonbaarin tietolähteestä
    Lähdekritiikki nousee tästäkin esiin, ei lähdettä

    Comment

    • 325tds
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 293

      #47
      Originally posted by jakeluvesimies View Post
      Lähdekritiikki nousee tästäkin esiin, ei lähdettä

      Voisin kyllä lähderitiikin antaa mutta olen sen jälkeen leivättömän pöydän ääressä.


      Joku vois hakea huoltamon hanasta ATF ja kokeilla pitkästikkö pääsee vaihdon jälkeen.


      Saataisiin tällekkin essonbaarin jutulle fakta tieto
      E93 vaimon
      ex
      E70 3.0 SD
      E46x2
      M5 E39
      325tds E36
      M535i E28
      323i E30
      323 E21




      BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

      Comment

      • HellFire
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 280
        • Turku

        #48
        Originally posted by 325tds View Post
        Voisin kyllä lähderitiikin antaa mutta olen sen jälkeen leivättömän pöydän ääressä.

        Esson baarissa kuulin, että verrattain hyvät särpineet on todellisuudessa siellä leivättömässä pöydässäkin, joten sitä ei tartte jännittää.
        Anna runosuonen kukkia vaan, vaikka ihan hypoteettisillä tekijöillä.

        Ja itselläkin alkaa 8hp:ssä olla se satku kohta takana päin, joten vaihtaako vai ei, kas siinä pulma.
        I wanted a faster horse.

        Comment

        • 325tds
          BTCF Member
          • Aug 2004
          • 293

          #49
          Originally posted by HellFire View Post
          Esson baarissa kuulin, että verrattain hyvät särpineet on todellisuudessa siellä leivättömässä pöydässäkin, joten sitä ei tartte jännittää.
          Anna runosuonen kukkia vaan, vaikka ihan hypoteettisillä tekijöillä.

          Ja itselläkin alkaa 8hp:ssä olla se satku kohta takana päin, joten vaihtaako vai ei, kas siinä pulma.




          Kolme mehuvetosta olen saksanmaalta roijannut ja kaikkiin heti öljyt vaihtanut eikä yhteenkään ole paskahokkia lyönyt
          Senjälkeen satkun välein sitten vaihtanut.
          E93 vaimon
          ex
          E70 3.0 SD
          E46x2
          M5 E39
          325tds E36
          M535i E28
          323i E30
          323 E21




          BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

          Comment

          • JHa
            Bimmer Rookie
            • Nov 2003
            • 49
            • Turku

            #50
            Ei nyt liity Laakkosen tarjoukseen mutta laitoin elokuussa kyselyä vastaavasta asiasta. Öljyjä ei ehditty vaihtamaan koska auto vaihtoi sitä ennen omistajaa joten siihen en ota kantaa, lähinnä hintoja tiedoksi asiaa harkitsevalle. Auto oli 330xi '07, laatikko ZF 6HP/variantti.

            "Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
            ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".

            Paikka oli Öljypiste, Turku. Suodattimen vaihtoa ei tarjottu ensisijaisesti, kysyin sitä erikseen.

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #51
              Originally posted by JHa View Post
              Ei nyt liity Laakkosen tarjoukseen mutta laitoin elokuussa kyselyä vastaavasta asiasta. Öljyjä ei ehditty vaihtamaan koska auto vaihtoi sitä ennen omistajaa joten siihen en ota kantaa, lähinnä hintoja tiedoksi asiaa harkitsevalle. Auto oli 330xi '07, laatikko ZF 6HP/variantti.

              "Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
              ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".

              Paikka oli Öljypiste, Turku. Suodattimen vaihtoa ei tarjottu ensisijaisesti, kysyin sitä erikseen.
              Eipä sittenkään mitään

              Comment

              • Ihmemies
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 83
                • Tampere

                #52
                Öljynvaihto kannattaa aina. Ohjaustehostin, moottori, jakolaatikko, perät, vaihdelaatikko... Ei tarvii ees miettiä et kannattaako, vaan vaihtaa säännöllisesti kaikki öljyt mitä autossa on, ja suodattimet, jos autoa meinaa pitää pitkään. Jos autoa vaihtaa 3v välein ja ostaa aina uuden niin eipä sillä varmaan ole silloin merkitystä.

                Yksi teoria minkä kuulin, ja minkä paikkansapitävyydestä en anna takeita, on: Vaihteet voivat alkaa pelata huonosti öljynvaihdon jälkeen siksi, että vaihdelaatikko on jo paskana, ja paska yli-ikäinen öljy, joka olisi pitänyt vaihtaa jo kauan sitten, peittää vaihdelaatikon vikoja. Eli kytkimet on sulanu ja se kytkinmateriaali sitten pyörii öljyn mukana. Öljy siis lisää kitkaa jolloin vaihteet vaihtuvat paremmin. Uusien öljyjen kanssa kitka vähenee ja ne paskana olevat kytkinlevyt rupeaa selvästi oireilemaan.

                Mekaanisten osien kulumista/hajoamista ehkäistään öljynvaihdoilla. Kannattaa laittaa bg:llä tai vastaavalla huutelulaitteella jossain hyvällä pajalla vaikka speksit täyttävät ravenoolit/valvolinet/febit askiin vähintään 100tkm välein. Ja suodatin toki. Öljyt maksaa jotain 150€ ja zf:n suodatinsettikin alle 100€, pari kolme tuntia töitä. Eli 400-500€ pintaan 100tkm välein. Jos revittelee ja jyystää jotain kaupunkiajoa paljon, niin miks ei useamminkin. Itse olen vaihdattanut 50tkm välein. Lootan öljyjä vaihtaa aika monta kertaa yhden Siekkinen/Recro-reissun hinnalla, ja autolla on paljon mukavampi ajaakin.

                Jos jotain lisäainetta pitää laatikkoon laittaa, niin RVS on ok tavaraa. Noi pesu ym. lisäaineet vaikuttaa hyödyltään kyseenalaiselta, kun ei vaihdelaatikot likaa niin kerää kuten joku tossa aikaisemmin mainitsikin.
                Last edited by Ihmemies; 12-10-2018, 17:42.
                Audi A6 1999 | Audi S8 2001

                Comment

                • radiaani
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 130
                  • Etelä-Suomi

                  #53
                  Originally posted by JHa View Post
                  "Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
                  ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".
                  Mitäköhän pesuainetta ZF mahtaa suosittaa vaihteistoissaan käytettäväksi? :think

                  Kun öljynvaihdossakin on hankalaa saada kaikki vanhat öljyt pois, niin on vähän vaikea uskoa, että pesun jälkeen laatikkoon ei jäisi pesuainetta öljyn joukkoon. Jos tämmöisen pesun jälkeen tulee laatikon kanssa ongelmia, niin syy saattaa olla jossain ihan muualla kuin "liikkeelle lähteneessä moskassa"...
                  Ajossa: F10 520d SE (2012)

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2724
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by radiaani View Post
                    Mitäköhän pesuainetta ZF mahtaa suosittaa vaihteistoissaan käytettäväksi? :think

                    Kun öljynvaihdossakin on hankalaa saada kaikki vanhat öljyt pois, niin on vähän vaikea uskoa, että pesun jälkeen laatikkoon ei jäisi pesuainetta öljyn joukkoon. Jos tämmöisen pesun jälkeen tulee laatikon kanssa ongelmia, niin syy saattaa olla jossain ihan muualla kuin "liikkeelle lähteneessä moskassa"...
                    ZF ei suosittele pesuaineiden käyttöä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei niitä voisi käyttää, tai että vaihdelaatikko räjähtäisi niiden käytöstä johtuen. ZF haluaa pestä kätensä vastuusta siltä varalta että joku käyttäisi jotakin esim. maalinpoistoainetta tai muuta myrkkyä "pesuaineena", koska ZF olisi sallinut pesuaineen käytön. Ihan järkevää ZF:n suunnalta.

                    Markkinoilla tarjolla olevat automaattilaatikoiden pesuaineet ovat käytännössä hydrattuja hiilivetyjä (petroolijalosteita, vähäparafiinisia suoraketjuisia alkaaneja C15-C30), joten eipä niissä ainakaan kemiallisesti ole mitään sellaista joka tuhoaisi laatikosta oikeastaan mitään enempää kuin laatikkoöljykään. Huuhteluöljynvaihdossa pesuaine poistuu riittävän hyvin ennen uuden öljyn lisäystä, joten en näe asiassa erityistä huolenaihetta. Eri asia on, jos pesuaine jätetään kokonaisuudessaa laatikkoon uuden öljyn kanssa, mutta näin taideta missään kuitenkaan toimia ja pesuaineiden käyttöohjeissakin asiasta yleensä mainitaan.
                    Last edited by JaniLap; 20-10-2018, 16:25. Reason: Linkki
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • radiaani
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2016
                      • 130
                      • Etelä-Suomi

                      #55
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Huuhteluöljynvaihdossa pesuaine poistuu riittävän hyvin ennen uuden öljyn lisäystä, joten en näe asiassa erityistä huolenaihetta. Eri asia on, jos pesuaine jätetään kokonaisuudessaa laatikkoon uuden öljyn kanssa, mutta näin taideta missään kuitenkaan toimia ja pesuaineiden käyttöohjeissakin asiasta yleensä mainitaan.
                      Miten huuhteluvaihdossa estetään tuoreen ja vanhan öljyn sekoittuminen esim. vaihteiston öljypohjassa tai turbiinissa ja varmistetaan toisaalta se, että öljy vaihtuu vaihteistossa joka paikkaan? Pelkät vanhan öljyn jäämät tuskin suuremmin haittaavat mutta liuottavan pesuaineen jäämät on vähintäänkin poikkeama valmistajan öljyvaatimuksista.

                      Voiko liuotinjäämä aiheuttaa tätä mystistä "paskojen" lähtemistä liikkeelle vaihdon jälkeen - kun öljytasokin on säädetty oikeaksi?
                      Ajossa: F10 520d SE (2012)

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2724
                        • Tampere

                        #56
                        Originally posted by radiaani View Post
                        Miten huuhteluvaihdossa estetään tuoreen ja vanhan öljyn sekoittuminen esim. vaihteiston öljypohjassa tai turbiinissa ja varmistetaan toisaalta se, että öljy vaihtuu vaihteistossa joka paikkaan? Pelkät vanhan öljyn jäämät tuskin suuremmin haittaavat mutta liuottavan pesuaineen jäämät on vähintäänkin poikkeama valmistajan öljyvaatimuksista.

                        Voiko liuotinjäämä aiheuttaa tätä mystistä "paskojen" lähtemistä liikkeelle vaihdon jälkeen - kun öljytasokin on säädetty oikeaksi?
                        Huuhteluvaihtoja toteutetaan eri tavoin. Itse suorittaisin vaihdon vähintään kaksinkertaisella määrällä tuoretta öljyä vaihteistoöljyn todelliseen tilavuuteen nähden. Aluksi vaihteistosta valutetaan vanha öljy poistopropun kautta sen verran mitä valumalla saadaan poistumaan. Seuraavaksi täyttöpropusta pesuaine ja tuoretta öljyä 100 % täyttöaste. Tässä vaiheessa vaihteiden läpikäynti, jotta öljy ja pesuaine pääsisivät kiertämään "riittävästi" vaihteiston kaikissa osissa. Tämän jälkeen propun kautta öljyt ja pesuaine ulos ja öljypohjan irroitus suodattimineen. Uusi öljypohja suodattimineen paikalleen ja vaihteiston täyttö tuoreella öljyllä. Vaihteiden läpikäynti ohjeiden mukaisesti.

                        Näin menettelemällä vaihteiston öljymäärä vaihtuu mielestäni riittävän hyvin ja tuoreen öljyn avulla (+pesuaine niin halutessaan) tapahtuvalla välipesulla saadaan tehostettua vaihteiston osien puhdistumista. On selvää, että aivan 100 % poistumista (erit. turbiini) ei saavuteta millään muulla tavalla kuin vaihteiston purkamisella. Tämä jäännösöljy mahdollisine pesuaineineen jakautuu kuitenkin koko vaihteiston öljymäärään kun öljy kiertää vaihteistossa, eikä vaikuta haitallisesti vaihteiston toimintaan.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #57
                          Käsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17526
                            • Turku

                            #58
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Käsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.
                            Kuinka vaikeaa olisi metallimiehen tehdä turbiinin öljyproppu :think?
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #59
                              Originally posted by Laku View Post
                              Kuinka vaikeaa olisi metallimiehen tehdä turbiinin öljyproppu :think?

                              No kyllähän se turbiini pitäisi autosta melkein irroittaa kuitenkin eli onhan tuossa työtä. Tasapainokin turbiinissa saisi pysyä.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #60
                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                No kyllähän se turbiini pitäisi autosta melkein irroittaa kuitenkin eli onhan tuossa työtä. Tasapainokin turbiinissa saisi pysyä.
                                Kyselin tätä joskus yhdestä korjaamosta. Tasapainotus pitäisi tehdä. Mutta palkonko 5g (halk.5 ja pituus 5) kuusiokantaruuvi mahtaa vaikuttaa 10kg rautamöykyssä ?
                                Varsinkin kun poraus poistaa melko tarkkaan saman määrän ainetta painoltaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎