Voisin kyllä lähderitiikin antaa mutta olen sen jälkeen leivättömän pöydän ääressä.
Esson baarissa kuulin, että verrattain hyvät särpineet on todellisuudessa siellä leivättömässä pöydässäkin, joten sitä ei tartte jännittää.
Anna runosuonen kukkia vaan, vaikka ihan hypoteettisillä tekijöillä.
Ja itselläkin alkaa 8hp:ssä olla se satku kohta takana päin, joten vaihtaako vai ei, kas siinä pulma.
Esson baarissa kuulin, että verrattain hyvät särpineet on todellisuudessa siellä leivättömässä pöydässäkin, joten sitä ei tartte jännittää.
Anna runosuonen kukkia vaan, vaikka ihan hypoteettisillä tekijöillä.
Ja itselläkin alkaa 8hp:ssä olla se satku kohta takana päin, joten vaihtaako vai ei, kas siinä pulma.
Kolme mehuvetosta olen saksanmaalta roijannut ja kaikkiin heti öljyt vaihtanut eikä yhteenkään ole paskahokkia lyönyt
Senjälkeen satkun välein sitten vaihtanut.
E93 vaimon
ex
E70 3.0 SD
E46x2
M5 E39
325tds E36
M535i E28
323i E30
323 E21
Ei nyt liity Laakkosen tarjoukseen mutta laitoin elokuussa kyselyä vastaavasta asiasta. Öljyjä ei ehditty vaihtamaan koska auto vaihtoi sitä ennen omistajaa joten siihen en ota kantaa, lähinnä hintoja tiedoksi asiaa harkitsevalle. Auto oli 330xi '07, laatikko ZF 6HP/variantti.
"Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".
Paikka oli Öljypiste, Turku. Suodattimen vaihtoa ei tarjottu ensisijaisesti, kysyin sitä erikseen.
Ei nyt liity Laakkosen tarjoukseen mutta laitoin elokuussa kyselyä vastaavasta asiasta. Öljyjä ei ehditty vaihtamaan koska auto vaihtoi sitä ennen omistajaa joten siihen en ota kantaa, lähinnä hintoja tiedoksi asiaa harkitsevalle. Auto oli 330xi '07, laatikko ZF 6HP/variantti.
"Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".
Paikka oli Öljypiste, Turku. Suodattimen vaihtoa ei tarjottu ensisijaisesti, kysyin sitä erikseen.
Öljynvaihto kannattaa aina. Ohjaustehostin, moottori, jakolaatikko, perät, vaihdelaatikko... Ei tarvii ees miettiä et kannattaako, vaan vaihtaa säännöllisesti kaikki öljyt mitä autossa on, ja suodattimet, jos autoa meinaa pitää pitkään. Jos autoa vaihtaa 3v välein ja ostaa aina uuden niin eipä sillä varmaan ole silloin merkitystä.
Yksi teoria minkä kuulin, ja minkä paikkansapitävyydestä en anna takeita, on: Vaihteet voivat alkaa pelata huonosti öljynvaihdon jälkeen siksi, että vaihdelaatikko on jo paskana, ja paska yli-ikäinen öljy, joka olisi pitänyt vaihtaa jo kauan sitten, peittää vaihdelaatikon vikoja. Eli kytkimet on sulanu ja se kytkinmateriaali sitten pyörii öljyn mukana. Öljy siis lisää kitkaa jolloin vaihteet vaihtuvat paremmin. Uusien öljyjen kanssa kitka vähenee ja ne paskana olevat kytkinlevyt rupeaa selvästi oireilemaan.
Mekaanisten osien kulumista/hajoamista ehkäistään öljynvaihdoilla. Kannattaa laittaa bg:llä tai vastaavalla huutelulaitteella jossain hyvällä pajalla vaikka speksit täyttävät ravenoolit/valvolinet/febit askiin vähintään 100tkm välein. Ja suodatin toki. Öljyt maksaa jotain 150€ ja zf:n suodatinsettikin alle 100€, pari kolme tuntia töitä. Eli 400-500€ pintaan 100tkm välein. Jos revittelee ja jyystää jotain kaupunkiajoa paljon, niin miks ei useamminkin. Itse olen vaihdattanut 50tkm välein. Lootan öljyjä vaihtaa aika monta kertaa yhden Siekkinen/Recro-reissun hinnalla, ja autolla on paljon mukavampi ajaakin.
Jos jotain lisäainetta pitää laatikkoon laittaa, niin RVS on ok tavaraa. Noi pesu ym. lisäaineet vaikuttaa hyödyltään kyseenalaiselta, kun ei vaihdelaatikot likaa niin kerää kuten joku tossa aikaisemmin mainitsikin.
"Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".
Kun öljynvaihdossakin on hankalaa saada kaikki vanhat öljyt pois, niin on vähän vaikea uskoa, että pesun jälkeen laatikkoon ei jäisi pesuainetta öljyn joukkoon. Jos tämmöisen pesun jälkeen tulee laatikon kanssa ongelmia, niin syy saattaa olla jossain ihan muualla kuin "liikkeelle lähteneessä moskassa"...
Kun öljynvaihdossakin on hankalaa saada kaikki vanhat öljyt pois, niin on vähän vaikea uskoa, että pesun jälkeen laatikkoon ei jäisi pesuainetta öljyn joukkoon. Jos tämmöisen pesun jälkeen tulee laatikon kanssa ongelmia, niin syy saattaa olla jossain ihan muualla kuin "liikkeelle lähteneessä moskassa"...
ZF ei suosittele pesuaineiden käyttöä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei niitä voisi käyttää, tai että vaihdelaatikko räjähtäisi niiden käytöstä johtuen. ZF haluaa pestä kätensä vastuusta siltä varalta että joku käyttäisi jotakin esim. maalinpoistoainetta tai muuta myrkkyä "pesuaineena", koska ZF olisi sallinut pesuaineen käytön. Ihan järkevää ZF:n suunnalta.
Markkinoilla tarjolla olevat automaattilaatikoiden pesuaineet ovat käytännössä hydrattuja hiilivetyjä (petroolijalosteita, vähäparafiinisia suoraketjuisia alkaaneja C15-C30), joten eipä niissä ainakaan kemiallisesti ole mitään sellaista joka tuhoaisi laatikosta oikeastaan mitään enempää kuin laatikkoöljykään. Huuhteluöljynvaihdossa pesuaine poistuu riittävän hyvin ennen uuden öljyn lisäystä, joten en näe asiassa erityistä huolenaihetta. Eri asia on, jos pesuaine jätetään kokonaisuudessaa laatikkoon uuden öljyn kanssa, mutta näin taideta missään kuitenkaan toimia ja pesuaineiden käyttöohjeissakin asiasta yleensä mainitaan.
Last edited by JaniLap; 20-10-2018, 16:25.
Reason: Linkki
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Huuhteluöljynvaihdossa pesuaine poistuu riittävän hyvin ennen uuden öljyn lisäystä, joten en näe asiassa erityistä huolenaihetta. Eri asia on, jos pesuaine jätetään kokonaisuudessaa laatikkoon uuden öljyn kanssa, mutta näin taideta missään kuitenkaan toimia ja pesuaineiden käyttöohjeissakin asiasta yleensä mainitaan.
Miten huuhteluvaihdossa estetään tuoreen ja vanhan öljyn sekoittuminen esim. vaihteiston öljypohjassa tai turbiinissa ja varmistetaan toisaalta se, että öljy vaihtuu vaihteistossa joka paikkaan? Pelkät vanhan öljyn jäämät tuskin suuremmin haittaavat mutta liuottavan pesuaineen jäämät on vähintäänkin poikkeama valmistajan öljyvaatimuksista.
Voiko liuotinjäämä aiheuttaa tätä mystistä "paskojen" lähtemistä liikkeelle vaihdon jälkeen - kun öljytasokin on säädetty oikeaksi?
Miten huuhteluvaihdossa estetään tuoreen ja vanhan öljyn sekoittuminen esim. vaihteiston öljypohjassa tai turbiinissa ja varmistetaan toisaalta se, että öljy vaihtuu vaihteistossa joka paikkaan? Pelkät vanhan öljyn jäämät tuskin suuremmin haittaavat mutta liuottavan pesuaineen jäämät on vähintäänkin poikkeama valmistajan öljyvaatimuksista.
Voiko liuotinjäämä aiheuttaa tätä mystistä "paskojen" lähtemistä liikkeelle vaihdon jälkeen - kun öljytasokin on säädetty oikeaksi?
Huuhteluvaihtoja toteutetaan eri tavoin. Itse suorittaisin vaihdon vähintään kaksinkertaisella määrällä tuoretta öljyä vaihteistoöljyn todelliseen tilavuuteen nähden. Aluksi vaihteistosta valutetaan vanha öljy poistopropun kautta sen verran mitä valumalla saadaan poistumaan. Seuraavaksi täyttöpropusta pesuaine ja tuoretta öljyä 100 % täyttöaste. Tässä vaiheessa vaihteiden läpikäynti, jotta öljy ja pesuaine pääsisivät kiertämään "riittävästi" vaihteiston kaikissa osissa. Tämän jälkeen propun kautta öljyt ja pesuaine ulos ja öljypohjan irroitus suodattimineen. Uusi öljypohja suodattimineen paikalleen ja vaihteiston täyttö tuoreella öljyllä. Vaihteiden läpikäynti ohjeiden mukaisesti.
Näin menettelemällä vaihteiston öljymäärä vaihtuu mielestäni riittävän hyvin ja tuoreen öljyn avulla (+pesuaine niin halutessaan) tapahtuvalla välipesulla saadaan tehostettua vaihteiston osien puhdistumista. On selvää, että aivan 100 % poistumista (erit. turbiini) ei saavuteta millään muulla tavalla kuin vaihteiston purkamisella. Tämä jäännösöljy mahdollisine pesuaineineen jakautuu kuitenkin koko vaihteiston öljymäärään kun öljy kiertää vaihteistossa, eikä vaikuta haitallisesti vaihteiston toimintaan.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Käsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.
Käsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.
Kuinka vaikeaa olisi metallimiehen tehdä turbiinin öljyproppu :think?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
No kyllähän se turbiini pitäisi autosta melkein irroittaa kuitenkin eli onhan tuossa työtä. Tasapainokin turbiinissa saisi pysyä.
Kyselin tätä joskus yhdestä korjaamosta. Tasapainotus pitäisi tehdä. Mutta palkonko 5g (halk.5 ja pituus 5) kuusiokantaruuvi mahtaa vaikuttaa 10kg rautamöykyssä ?
Varsinkin kun poraus poistaa melko tarkkaan saman määrän ainetta painoltaan.
Comment