Originally posted by 325tds
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa
Collapse
X
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostLähdekritiikki nousee tästäkin esiin, ei lähdettä
Voisin kyllä lähderitiikin antaa mutta olen sen jälkeen leivättömän pöydän ääressä.
Joku vois hakea huoltamon hanasta ATF ja kokeilla pitkästikkö pääsee vaihdon jälkeen.
Saataisiin tällekkin essonbaarin jutulle fakta tietoE93 vaimon
ex
E70 3.0 SD
E46x2
M5 E39
325tds E36
M535i E28
323i E30
323 E21
BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa
Comment
-
-
Originally posted by 325tds View PostVoisin kyllä lähderitiikin antaa mutta olen sen jälkeen leivättömän pöydän ääressä.
Anna runosuonen kukkia vaan, vaikka ihan hypoteettisillä tekijöillä.
Ja itselläkin alkaa 8hp:ssä olla se satku kohta takana päin, joten vaihtaako vai ei, kas siinä pulma.I wanted a faster horse.
Comment
-
-
Originally posted by HellFire View PostEsson baarissa kuulin, että verrattain hyvät särpineet on todellisuudessa siellä leivättömässä pöydässäkin, joten sitä ei tartte jännittää.
Anna runosuonen kukkia vaan, vaikka ihan hypoteettisillä tekijöillä.
Ja itselläkin alkaa 8hp:ssä olla se satku kohta takana päin, joten vaihtaako vai ei, kas siinä pulma.
Kolme mehuvetosta olen saksanmaalta roijannut ja kaikkiin heti öljyt vaihtanut eikä yhteenkään ole paskahokkia lyönyt
Senjälkeen satkun välein sitten vaihtanut.E93 vaimon
ex
E70 3.0 SD
E46x2
M5 E39
325tds E36
M535i E28
323i E30
323 E21
BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa
Comment
-
-
Ei nyt liity Laakkosen tarjoukseen mutta laitoin elokuussa kyselyä vastaavasta asiasta. Öljyjä ei ehditty vaihtamaan koska auto vaihtoi sitä ennen omistajaa joten siihen en ota kantaa, lähinnä hintoja tiedoksi asiaa harkitsevalle. Auto oli 330xi '07, laatikko ZF 6HP/variantti.
"Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".
Paikka oli Öljypiste, Turku. Suodattimen vaihtoa ei tarjottu ensisijaisesti, kysyin sitä erikseen.
Comment
-
-
Originally posted by JHa View PostEi nyt liity Laakkosen tarjoukseen mutta laitoin elokuussa kyselyä vastaavasta asiasta. Öljyjä ei ehditty vaihtamaan koska auto vaihtoi sitä ennen omistajaa joten siihen en ota kantaa, lähinnä hintoja tiedoksi asiaa harkitsevalle. Auto oli 330xi '07, laatikko ZF 6HP/variantti.
"Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".
Paikka oli Öljypiste, Turku. Suodattimen vaihtoa ei tarjottu ensisijaisesti, kysyin sitä erikseen.
Comment
-
-
Öljynvaihto kannattaa aina. Ohjaustehostin, moottori, jakolaatikko, perät, vaihdelaatikko... Ei tarvii ees miettiä et kannattaako, vaan vaihtaa säännöllisesti kaikki öljyt mitä autossa on, ja suodattimet, jos autoa meinaa pitää pitkään. Jos autoa vaihtaa 3v välein ja ostaa aina uuden niin eipä sillä varmaan ole silloin merkitystä.
Yksi teoria minkä kuulin, ja minkä paikkansapitävyydestä en anna takeita, on: Vaihteet voivat alkaa pelata huonosti öljynvaihdon jälkeen siksi, että vaihdelaatikko on jo paskana, ja paska yli-ikäinen öljy, joka olisi pitänyt vaihtaa jo kauan sitten, peittää vaihdelaatikon vikoja. Eli kytkimet on sulanu ja se kytkinmateriaali sitten pyörii öljyn mukana. Öljy siis lisää kitkaa jolloin vaihteet vaihtuvat paremmin. Uusien öljyjen kanssa kitka vähenee ja ne paskana olevat kytkinlevyt rupeaa selvästi oireilemaan.
Mekaanisten osien kulumista/hajoamista ehkäistään öljynvaihdoilla. Kannattaa laittaa bg:llä tai vastaavalla huutelulaitteella jossain hyvällä pajalla vaikka speksit täyttävät ravenoolit/valvolinet/febit askiin vähintään 100tkm välein. Ja suodatin toki. Öljyt maksaa jotain 150€ ja zf:n suodatinsettikin alle 100€, pari kolme tuntia töitä. Eli 400-500€ pintaan 100tkm välein. Jos revittelee ja jyystää jotain kaupunkiajoa paljon, niin miks ei useamminkin. Itse olen vaihdattanut 50tkm välein. Lootan öljyjä vaihtaa aika monta kertaa yhden Siekkinen/Recro-reissun hinnalla, ja autolla on paljon mukavampi ajaakin.
Jos jotain lisäainetta pitää laatikkoon laittaa, niin RVS on ok tavaraa. Noi pesu ym. lisäaineet vaikuttaa hyödyltään kyseenalaiselta, kun ei vaihdelaatikot likaa niin kerää kuten joku tossa aikaisemmin mainitsikin.Last edited by Ihmemies; 12-10-2018, 17:42.Audi A6 1999 | Audi S8 2001
Comment
-
-
Originally posted by JHa View Post"Teemme automaattivaihteiston öljynvaihdot koneellisesti, jolloin saadaan vaihdettua öljyt 100% tilavuudesta sekä pestyä vaihteisto kemiallisesti. Öljyt, pesu- ja jälkihoitoaineet, sekä vaihtotyöt kustantaa noin 397€. Suodattimen vaihto maksaa lisäksi 220€. Meillä on öljyt ja suodattimet hyllyssä joten niitä ei tartte tuoda mukana. Öljynä käytämme Valvolinen
ATF:ää. Aikaa työhön menee 3-4 tuntia".
Kun öljynvaihdossakin on hankalaa saada kaikki vanhat öljyt pois, niin on vähän vaikea uskoa, että pesun jälkeen laatikkoon ei jäisi pesuainetta öljyn joukkoon. Jos tämmöisen pesun jälkeen tulee laatikon kanssa ongelmia, niin syy saattaa olla jossain ihan muualla kuin "liikkeelle lähteneessä moskassa"...Ajossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
-
Originally posted by radiaani View PostMitäköhän pesuainetta ZF mahtaa suosittaa vaihteistoissaan käytettäväksi? :think
Kun öljynvaihdossakin on hankalaa saada kaikki vanhat öljyt pois, niin on vähän vaikea uskoa, että pesun jälkeen laatikkoon ei jäisi pesuainetta öljyn joukkoon. Jos tämmöisen pesun jälkeen tulee laatikon kanssa ongelmia, niin syy saattaa olla jossain ihan muualla kuin "liikkeelle lähteneessä moskassa"...
Markkinoilla tarjolla olevat automaattilaatikoiden pesuaineet ovat käytännössä hydrattuja hiilivetyjä (petroolijalosteita, vähäparafiinisia suoraketjuisia alkaaneja C15-C30), joten eipä niissä ainakaan kemiallisesti ole mitään sellaista joka tuhoaisi laatikosta oikeastaan mitään enempää kuin laatikkoöljykään. Huuhteluöljynvaihdossa pesuaine poistuu riittävän hyvin ennen uuden öljyn lisäystä, joten en näe asiassa erityistä huolenaihetta. Eri asia on, jos pesuaine jätetään kokonaisuudessaa laatikkoon uuden öljyn kanssa, mutta näin taideta missään kuitenkaan toimia ja pesuaineiden käyttöohjeissakin asiasta yleensä mainitaan.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostHuuhteluöljynvaihdossa pesuaine poistuu riittävän hyvin ennen uuden öljyn lisäystä, joten en näe asiassa erityistä huolenaihetta. Eri asia on, jos pesuaine jätetään kokonaisuudessaa laatikkoon uuden öljyn kanssa, mutta näin taideta missään kuitenkaan toimia ja pesuaineiden käyttöohjeissakin asiasta yleensä mainitaan.
Voiko liuotinjäämä aiheuttaa tätä mystistä "paskojen" lähtemistä liikkeelle vaihdon jälkeen - kun öljytasokin on säädetty oikeaksi?Ajossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
-
Originally posted by radiaani View PostMiten huuhteluvaihdossa estetään tuoreen ja vanhan öljyn sekoittuminen esim. vaihteiston öljypohjassa tai turbiinissa ja varmistetaan toisaalta se, että öljy vaihtuu vaihteistossa joka paikkaan? Pelkät vanhan öljyn jäämät tuskin suuremmin haittaavat mutta liuottavan pesuaineen jäämät on vähintäänkin poikkeama valmistajan öljyvaatimuksista.
Voiko liuotinjäämä aiheuttaa tätä mystistä "paskojen" lähtemistä liikkeelle vaihdon jälkeen - kun öljytasokin on säädetty oikeaksi?
Näin menettelemällä vaihteiston öljymäärä vaihtuu mielestäni riittävän hyvin ja tuoreen öljyn avulla (+pesuaine niin halutessaan) tapahtuvalla välipesulla saadaan tehostettua vaihteiston osien puhdistumista. On selvää, että aivan 100 % poistumista (erit. turbiini) ei saavuteta millään muulla tavalla kuin vaihteiston purkamisella. Tämä jäännösöljy mahdollisine pesuaineineen jakautuu kuitenkin koko vaihteiston öljymäärään kun öljy kiertää vaihteistossa, eikä vaikuta haitallisesti vaihteiston toimintaan.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Käsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKäsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostNo kyllähän se turbiini pitäisi autosta melkein irroittaa kuitenkin eli onhan tuossa työtä. Tasapainokin turbiinissa saisi pysyä.
Varsinkin kun poraus poistaa melko tarkkaan saman määrän ainetta painoltaan.
Comment
-
Comment