Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JH.
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 781
    • PKS

    Originally posted by JH. View Post
    Itse ostin pitkällisen Excelöinnin perusteella tässä välissä ihan perushybridin ja oon nyt ajellu sillä n. 3000 km ja ollu tyytyväinen.

    Aiemmin oli 325iA E90 -06, jolla soppaa meni mun ajoprofiililla 12,1 l/100 km, joka on lähes tarkalleen Bemarin ilmoittama kaupunkikulutus. Ajo koostuu hyvin paljon lyhyistä kaupunkipätkistä kylmällä koneella. Kesät talvet about sama kulutus. Kesällä kylmäkäynnistys vie vähemmän, mutta kun valoista ja hidastetöyssyistä kiihdyttelee vastaavasti nopeammin niin olen huomannut, että ei juuri ole vaikutusta.

    Nyt alla on Lexus IS300h, jolla sama ajoprofiili samanlaisella kaasujalalla tuottaa kulutuksen 6,4 l/100 tkm. Lexus ilmoittaa tuolle 4,7 l/100km. Noussee tuosta keskitalvella hieman, mutta tuskin paljoa. Arvioisin, että ihan maksimissaankin jää alle seiskan tuo kulutus.

    Nää autot on sikäli suht vertailukelpoisia, että ne on ihan saman kokosia, korimallisia, samanlaisia ajettavuudeltaan ja molemmat kiihtyy 0-100 karkeesti samassa ajassa. Bemarin absoluuttiset lukemat oli vähän kovemmat, mutta IS300h:lla on helpompi ajaa rivakasti ja pehmeästi kun sähkömoottorissa on hyvin vääntöä.

    Pääomakulut kääntää Lexuksen kilometrin vanhaa bemariani kalliimmaksi, mutta kun saman laskun suoritti uudemmalla mallilla niin silloin Lexus oli halvempi.

    Tää ei ole ehkä tyypillisin vertailu, mutta mun ajoprofiiliin hybridi sopii. Kunhan kunnon plugarit/sähköt hieman halpenee niin niistä löytynee seuraava käyttisvalinta. Pari E36:sta on sitten erikseen hubailuja varten .
    Nostan tän kun sopii Juhiksen kyssäriin. Mä nään sähkön ja fossiiliset vaihtoehtoina jotka on vahvimmillaan eri ajoprofiileilla ja niitä ei pitäs turhaan asetella vastakkain. Pitkän matkan diiselveturille tulee olee paikkansa vielä pitkään vaikka sähkö dominois kaupungeissa.
    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
    Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

    Käyttis i4 eDrive40
    Kesällä E36 M3
    Radalla E36 325i track day tool

    Comment

    • SkyMan
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 518
      • Sirius

      Originally posted by Juhis View Post
      Pakko kysyä uteliaana tässä välissä, että olisi mukava kuulla perusteluja sähköauton tai hybridin hankkineilta siihen, miksi päädyitte valitsemaan kyseisen auton. Ihan ilman vittuilua ja viisastelua. Olen oikeasti kiinnostunut.

      Eli mikä sai teidät valitsemaan hybridin tai sähköauton tavallisen polttomoottoriauton sijaan?
      Voin vastata omalta osaltani, että syy oli ihan puhtaasti polttoainekulut. En siis laskenut sen kummemmin painoarvoa arvonalenemalle ym. vaan lähdin laskelmissani liikkeelle käyttökuluista. Edeltävä auto oli 30d ja polttoainekulut huitelivat 300-450 välillä kuukausittain. Päädyin plugariin, koska tarkoitus oli saada uusi, takuunalainen auto ja puolittaa kuukausittainen polttoainelasku. Tässä on onnistuttukin ja onpa jopa päästy koko toukokuu tankkaamatta. Lataussähköön on kotona mennyt hyvin karkeasti pari kymppiä kuukaudessa.

      Nyt kuitenkin työkuviot muuttuvat ja työmatkani pitenee, joten nykyinen plugari ei enää niin hyvin vastaa tarkoitustaan. Siksi tilasinkin täyssähkön, jolla pääsen kulkemaan työmatkani helposti ja taloudellisesti hyvin ennakoivasti.

      Perustellusti voi sanoa, että kokonaiskustannuksiltaan minulle halvempi vaihtoehto olisi ehkä ajaa vanhalla dieselillä, mutta kun en halua. Halusin uuden auton, jonka kanssa ei tarvitse varautua touhutonneilla milloin mihinkin asiaan.
      Coffee isn´t my cup of tea

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Originally posted by JH. View Post
        Nostan tän kun sopii Juhiksen kyssäriin. Mä nään sähkön ja fossiiliset vaihtoehtoina jotka on vahvimmillaan eri ajoprofiileilla ja niitä ei pitäs turhaan asetella vastakkain. Pitkän matkan diiselveturille tulee olee paikkansa vielä pitkään vaikka sähkö dominois kaupungeissa.
        Juuri näin. Jokaiselle löytyy jotain. Ja se mikä sopii naapurille, ei välttämättä ole itselle ollenkaan hyvä.
        Ehkä parasta onkin se valinnanvara.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          Originally posted by Juhis View Post
          Pakko kysyä uteliaana tässä välissä, että olisi mukava kuulla perusteluja sähköauton tai hybridin hankkineilta siihen, miksi päädyitte valitsemaan kyseisen auton. Ihan ilman vittuilua ja viisastelua. Olen oikeasti kiinnostunut.

          Eli mikä sai teidät valitsemaan hybridin tai sähköauton tavallisen polttomoottoriauton sijaan?
          Kuukausikulut. Sähköllä ajo on halpaa ja samaten vuotuiset verot. Itselläni ajo on 95% kaupunkiajoa niin plugri on nyt paras ratkaisu. Bensa vie kaupungissa todella paljon ja dieseliin tarvittavia kilometrejä ei itselläni tule. Mutta ottaisin täyssähkön jos hinta ja laatu ja saatavuus olisi kohdallaan (530e täyssähkönä kiitos). Seuraava auto on joko Tesla model 3, siitä tuleva maasturimalli tai BMW iX3 jos hinta ei karkaa.
          Last edited by jokes911; 09-07-2019, 10:30.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3449
            • Janakkala

            Originally posted by Juhis View Post
            Pakko kysyä uteliaana tässä välissä, että olisi mukava kuulla perusteluja sähköauton tai hybridin hankkineilta siihen, miksi päädyitte valitsemaan kyseisen auton. Ihan ilman vittuilua ja viisastelua. Olen oikeasti kiinnostunut.

            Eli mikä sai teidät valitsemaan hybridin tai sähköauton tavallisen polttomoottoriauton sijaan?
            Kiitos kysymästä. Molemmat on valittu, löytyy i3 ja 530e tästä sähkö segmentistä. 95% ajoista kun on pelkkiä lyhyitä 5-30km ajoja kylälle ja kaupunkiin sekä sieltä takaisin niin ei ole oikeastaan mitään järkeä ajella niitä vanhoollisilla saatikka isoilla polttomoottoreilla.
            Toinen seikka on myös i3 ns huolettomuus. Ei tarvitse jännittää koska kk laakerit paukkuu, koska ketju katkeaa, vuotaako öljyä tms. Sen kun nauttii kunnollisesta kiihtyvyydestä ja ajelee Ja onhan noilla halpaa ajoa jos sen kustannusten kannalta haluaa ajatella.
            Ei taida edes 3 pyttynen 1 sarjalainen mennä niin pienillä kilometri kustannuksilla ja on kaiken lisäksi aivan "mopo".
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              Nyt on ihan vakavissaan kanssa kysyttävä, että meinaako kukaan että se i3 tai muukaan BMW merkkinen sähkörutku olisi viaton vaikkei nyt kk-laakerit paukukaan? On sitten kauttaaltaan niin monivammainen merkki tänä päivänä, niin jos pitäisi jotain patteriautoa katsoa niin BMW merkkinen se ei kyllä olisi.

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3449
                • Janakkala

                Originally posted by Macke View Post
                Nyt on ihan vakavissaan kanssa kysyttävä, että meinaako kukaan että se i3 tai muukaan BMW merkkinen sähkörutku olisi viaton vaikkei nyt kk-laakerit paukukaan? On sitten kauttaaltaan niin monivammainen merkki tänä päivänä, niin jos pitäisi jotain patteriautoa katsoa niin BMW merkkinen se ei kyllä olisi.
                Kyllä siitä kaikki polttomoottoriin ja sen myötä kalliisiin saaste / apulaitteisiin, sekä vaihteistoon liittyvät ongelmat ja huoltotoimenpiteet ovat poissa koska niitä komponenttejä kyseisessä autossa ei ole.
                Ei se tuon monimutkaisempaa matematiikkaa vaadi.
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  Originally posted by Spetke View Post
                  Kiitos kysymästä. Molemmat on valittu, löytyy i3 ja 530e tästä sähkö segmentistä.
                  Nyt pitää kysyä onko i3 REX vai ilman?

                  Entäs tuo 530e, onko se jo softattu? Omaa en pysty liisarina softaamaan, mutta näistä on aika kivoja lukemia otettu.
                  Last edited by jokes911; 19-07-2019, 12:14.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3449
                    • Janakkala

                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Nyt pitää kysyä onko i3 REX vai ilman?

                    Entäs tuo 530e, onko se jo softattu? Omaa en pysty liisarina softaamaan, mutta näistä on aika kivoja lukemia otettu.
                    Totta hitossa ilman. En polttomoottoria huolisi tuohon vaikka ilman olisi saanut. Sittenhän se olisi ollut jo ns "puolihybridi" ja autossa olisi jälleen noi edellä mainitsemani moottori / apulaite / saastelaite ongelmat.
                    530e on vakio, ei kehtaa takuunalaista autoa ruveta sorkkimaan. Kyllä kai tuosta B48 voimaa saisi, nythän se on jätetty tuollaiseksi todella aliviritteiseksi nuhapumpuksi.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      Originally posted by Spetke View Post
                      Kyllä siitä kaikki polttomoottoriin ja sen myötä kalliisiin saaste / apulaitteisiin, sekä vaihteistoon liittyvät ongelmat ja huoltotoimenpiteet ovat poissa koska niitä komponenttejä kyseisessä autossa ei ole.
                      Ei se tuon monimutkaisempaa matematiikkaa vaadi.
                      Niin ja se akkupatteriston, sähkömoottoriston jne ohjaaminen ei vaadi minkäänlaista älyä? Löytynee siitä autosta sellaisiakin purkkeja joita ei tavan penarissa ole. Sitähän mä en tiedä että kummassa on enemmän vikaantuvia purkkeja, miten ne sähkömoottorit kestää jne, mutta varmaan saman talousosaston kautta on katiskan kokoonpano hyväksytetty ja silloin on turha odottaa viatonta autoa. Oli polttomoottori tai ei.

                      Edittinä sen verran, että saattaahan gyntterit olla sen verran juonia että näitä patteriautoja kasataan alkuun vähän paremmalla budjetilla ja jos pisnetti lähtee vetämään, niin sitten vedetään leikkurin läpi kaikki ja lopputulema on samaa ei niin viatonta herkkua kuin mihin on totuttu...
                      Last edited by Macke; 19-07-2019, 17:34.

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        Enpä muista milloin olisin ajanut sellaista autoa, jonka moottoria, tai vaihdelaatikkoa ei ohjattaisia "purkilla".
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • Tuonela
                          BTCF Member
                          • Sep 2004
                          • 368
                          • Tampere

                          Originally posted by Juhis View Post
                          Pakko kysyä uteliaana tässä välissä, että olisi mukava kuulla perusteluja sähköauton tai hybridin hankkineilta siihen, miksi päädyitte valitsemaan kyseisen auton. Ihan ilman vittuilua ja viisastelua. Olen oikeasti kiinnostunut.

                          Eli mikä sai teidät valitsemaan hybridin tai sähköauton tavallisen polttomoottoriauton sijaan?
                          Perhevankkuriksi piti saada mahdollisimman luotettava ja käyttökustannuksiltaan edullinen kulkine, tähän tarkoitukseen tuli hommattua n. 3 vuotta sitten Prius+.

                          Omassa käytössä edellinen bemari osoittautui pommiksi (645) niin ajattelin hommata vähäksi aikaa jonkun halvan ylläpidettävän ihan toisesta ääripäästä. Tuli eteen edukas Prius PHEV, ja sillä on nyt ajeltu maaliskuusta lähtien. Naurettavan halpaa ajoa, työmatkat menee sähköllä ja suurin osa muistakin ajoista, matka-ajossakin pääsee alle 4L vaikka akut tyhjänä. Mutta on sitten kamala ajettava... Ja onhan tämä autoilu nyt niin tylsää kun ei tarvitse miettiä seuraavaa mahdollista vikakohdetta. No jos ensi keväänä tulisi hommattua jotain jännittävämpää...

                          Comment

                          • Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

                            Originally posted by OVi View Post
                            Enpä muista milloin olisin ajanut sellaista autoa, jonka moottoria, tai vaihdelaatikkoa ei ohjattaisia "purkilla".
                            Jos pointti meni ohi, niin se oli se että siinä patteriautossa löytynee jokunen purkki jota ei polttomoottorivehkeessä ole. Kun kerran omakohtaisesti olen todistanut useammassa penarissa miten ne sähköpurkit alkaa lahoilemaan, niin on mielestäni hieman yltiöoptimistista olettaa että se i3 tai muukaan BMW merkkinen laite toimii ilman ongelmia sen tähden ettei siellä ole perinteistä voimalinjaa.

                            Itse en ainakaan usko siihen ja sen tähden mulle ei enää tulekaan BMW merkkistä käyttöautoa. Toivottavasti olen väärässä ja kyseinen konserni tekee jonkinmoisen ryhtiliikkeen ja alkaa tuottamaan laatua taas jossain vaiheessa.

                            Comment

                            • Banned
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2014
                              • 517
                              • Sisä-Savo

                              Originally posted by Juhis View Post
                              Pakko kysyä uteliaana tässä välissä, että olisi mukava kuulla perusteluja sähköauton tai hybridin hankkineilta siihen, miksi päädyitte valitsemaan kyseisen auton. Ihan ilman vittuilua ja viisastelua. Olen oikeasti kiinnostunut.

                              Eli mikä sai teidät valitsemaan hybridin tai sähköauton tavallisen polttomoottoriauton sijaan?
                              Ihan vaan mielenkiinnosta uutta teknologiaa kohtaan, sekä vastapainoksi edelliselle 330i:lle. Onhan tuo ihan mukava ajella pääasiassa "ilmaiseksi". Akut lataan 2-3 päivän välein 1 €/laaki. Volkkarilta löytyi lähinnä normaaliautoa muistuttava blugari hyvillä varusteilla. Tehdastakuuta vielä reilu 2 vuotta jäljellä, joten senkään suhteen ei vielä stressaa. Lexusta pohdin ensin, mutta sitäpä ei saanutkaan töpselistä ladattua.
                              KTM 990 Adventure
                              Passat GTE

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                Asiallista pohdintaa sähköautojen vioista. SähköAutohan on muuten sama kuin polttis, mutta voimalinja eri.

                                Itse olen huomannut että edes määräaikaishuoltoja ei saa tehtyä kuin merkkiliikkessä. Peltikorjauskin vaati sähkösertifikaatin omaavan asentajan. DIY-hommat on haastavia ja sähköpuolen varaosat arvokkaita tai työläitä vaihtaa takuuajan jälkeen eli sikakallista.

                                Jos sähkikseen tulee sen itsediagnisoiva vika, tulee helposti lava-autokeikka vaikka lopulta selvisi että vain vikakoodit oli huollossa nollattu. Vikakohteita on vähemmän mutta osa on erilaisia, esim. yllättävän paljon ihan simppeleitä talvesta johtuvia latausluukkuvikoja, joka osalla merkeistä estää autolla ajamisen. Toisilla voi ajaa latausluukku auki eli erojakin on.

                                Siperian ylitykseen varmaan vanha lada niva ois parempi kuin mikään moderni auto.

                                PS. Nythän uuden takavetoisen Tesla Model3:n valkoisella värillä ja 5.5s 0-100km/h voi ostaa hankintatuen ansiosta piirun verran alle 48k€ parin kuukauden toimitusajalla. Sillä ajanee kesällä reilut 300km/lataus ja talvella reilut 200km. Vähän polttelis sigun e39 päivittää mutta onneksi kiima ei ole vielä riittävä.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎