Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 33d
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 458
    • Finland

    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Asiallista pohdintaa sähköautojen vioista. SähköAutohan on muuten sama kuin polttis, mutta voimalinja eri.

    Itse olen huomannut että edes määräaikaishuoltoja ei saa tehtyä kuin merkkiliikkessä. Peltikorjauskin vaati sähkösertifikaatin omaavan asentajan. DIY-hommat on haastavia ja sähköpuolen varaosat arvokkaita tai työläitä vaihtaa takuuajan jälkeen eli sikakallista.

    Jos sähkikseen tulee sen itsediagnisoiva vika, tulee helposti lava-autokeikka vaikka lopulta selvisi että vain vikakoodit oli huollossa nollattu. Vikakohteita on vähemmän mutta osa on erilaisia, esim. yllättävän paljon ihan simppeleitä talvesta johtuvia latausluukkuvikoja, joka osalla merkeistä estää autolla ajamisen. Toisilla voi ajaa latausluukku auki eli erojakin on.
    Nämä asiat kiinnostaa melkeenpä enemmän kuin se että range saadaan samalle tasolle kuin polttiksissa tai latauksen nopeus ja riittävä infra latauksiin.

    Onko maailmalla jo pajoja ja osaajia merkkiliikkeiden ulkopuolelta ketkä tekevät noita huoltoja noille takuun ulkopuolella oleville autoille? Mitenkäs Teslojen varaosat mitkä eivät liity voimalinjaan tai sähköihin, ei varmaan saa vielä kuin merkkiosina mutta ovatko minkä hintaisia suhteessa vaikka saksalais premiumeihin?

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      Originally posted by 33d View Post
      Nämä asiat kiinnostaa melkeenpä enemmän kuin se että range saadaan samalle tasolle kuin polttiksissa tai latauksen nopeus ja riittävä infra latauksiin.

      Onko maailmalla jo pajoja ja osaajia merkkiliikkeiden ulkopuolelta ketkä tekevät noita huoltoja noille takuun ulkopuolella oleville autoille? Mitenkäs Teslojen varaosat mitkä eivät liity voimalinjaan tai sähköihin, ei varmaan saa vielä kuin merkkiosina mutta ovatko minkä hintaisia suhteessa vaikka saksalais premiumeihin?
      Leafilla ollaan tulossa lapista ja kirjoittelen tätä ylä-kainuussa. Ihan kokeilumielessä lähdettiin vaimon kaupunkiautolla liikenteeseen. Kyllä toimiva latausinfra on kriittinen jos päivämatka ylittää auton akun kantaman.

      Tesla model S ilmajouset on kait samat mitä mb käyttää. Nähtävästi hinnat menee halvimmasta kalliimpaan niin että keskieurooppa, Veho ja Tesla. Aikoinaan on raportoitu Teslalla 2500 euroa kulma joka tekisi 10k€ auto/100tkm.

      Model3 lienee monessa mielessä helpompi, yksinkertaisempi ja halvempi korjata kun 4 vuoden/80tkm täystakuu lakkaa. Niittähän on tarkoitus alkaa tekemään Kiinassa luokkaa 400000kpl vuosi joten varmaan kaikkea osaa alkaa pukata sieltä viiden vuoden sisällä.

      Teslahan muuten ei suosita autoilleen enää määräaikaishuoltoja lainkaan. Kun taas Nissan haluaa leimata huoltokirjan 281 eurolla/12kk. Huolto sisältää raikkarin vaihdon, jarrujen herkistelyn ja tarkistuksia. Sähköautolle kriittisten navin karttojen ja latausasemien päivitystä huolto ei tee edes pyydettäessä maksusta vm.2018 autolle, vaan joudut lataamaan kartat itse netistä reilun satasen kertakorvauksella. Teslalla tämäkin tulee netin yli automaagisesti. Kertoo paljon uudesta ajattelusta vanhassa autobisneksessä.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Originally posted by 33d View Post

        Onko maailmalla jo pajoja ja osaajia merkkiliikkeiden ulkopuolelta ketkä tekevät noita huoltoja noille takuun ulkopuolella oleville autoille? Mitenkäs Teslojen varaosat mitkä eivät liity voimalinjaan tai sähköihin, ei varmaan saa vielä kuin merkkiosina mutta ovatko minkä hintaisia suhteessa vaikka saksalais premiumeihin?
        Sähköautojen huollot muuttavat koko autoteollisuuden ansaitalogiikkaa. Tesla ei edes määräaikaishuoltoja vaadi joka on ymmärrettävää kun huollettavaa ei juuri ole. Tämä tulee muuttamaan paljon maahantuojien businesta kun huolloista on kertynyt merkittävä osa liikevaihdosta.

        Alustan osia menee kuten muissakin ja niiden vaihdossa ei mitään erikoista ole. Kyllä niitä sähköosiakin varmasti hajoilee, mutta tällä hetkellä kaikki on niin uutta, että merkkiliikkeet tekee niitä. Iso osa menee vielä takuiden ja Goodwill piikkiin joten oikeaa tarvetta monimerkkikorjaamoille ei tällä hetkellä vielä ole. Jatkossa toki.
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • 33d
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 458
          • Finland

          Originally posted by jokes911 View Post
          Sähköautojen huollot muuttavat koko autoteollisuuden ansaitalogiikkaa. Tesla ei edes määräaikaishuoltoja vaadi joka on ymmärrettävää kun huollettavaa ei juuri ole. Tämä tulee muuttamaan paljon maahantuojien businesta kun huolloista on kertynyt merkittävä osa liikevaihdosta.
          Siitä lisää uutta ansaintalogiikkaa: https://jalopnik.com/bmw-wants-you-t...arp-1836647703



          Oliko GTE Golfista kokemuksia kenelläkään? Ensi vuonna noita taitaa saada alta 20k käytettynä

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            Joku jossain mainitsi, että jos sähköauton ostajat näkisi miten niitä joudutaan huoltamaan "sammakkopuku" päällä ettei tule miljoonaa volttia näpeille niin kukaan ei uskaltaisi ostaa sellaista. Eli merkkiorganisaation ulkopuolisille pajoille tulee olemaan kohtuu kivulias prosessi saada asiat siihen kuntoon, että saavat noita tehtyä jatkossa. Kun modernien polttisten kanssa joutuvat investoimaan testereihin jne niin ei kustannukset sähköistykseen siis lopu.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Joku jossain mainitsi, että jos sähköauton ostajat näkisi miten niitä joudutaan huoltamaan "sammakkopuku" päällä ettei tule miljoonaa volttia näpeille niin kukaan ei uskaltaisi ostaa sellaista. Eli merkkiorganisaation ulkopuolisille pajoille tulee olemaan kohtuu kivulias prosessi saada asiat siihen kuntoon, että saavat noita tehtyä jatkossa. Kun modernien polttisten kanssa joutuvat investoimaan testereihin jne niin ei kustannukset sähköistykseen siis lopu.
              Ei sähköautoissakaan sentään mitään ydinreaktoria ole Perus sähkötekniikkaa ja tarvittavat kurssit käy kuka tahansa. Merkkiliikkeen ulkopuolisetkin joutuu jo ennestään kouluttamaan asentajia vuosittain pysyäkseen ajan hermolla.

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                Sähköautojen korjaamiseen riittää ns. kodinkoneoikeudet, eli korjaamon vastuuhenkilöllä pitää olla S3 luokan sähköpätevyys.

                Jos sähköautojen korjaamiseen käytetyt varusteet pelottavat auton ostajia, niin kuinka he uskaltavat ottaa sähköliittymän kotiinsa, kun kuolemaa vaanii jokaisessa pistorasiassa ja niihin kytketyissä laitteissa?
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Onko joku kokeillut Kia Soul ev:tä?

                  Millainen fiilis kyseisestä laitoksesta jäi?

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    Originally posted by OVi View Post
                    Sähköautojen korjaamiseen riittää ns. kodinkoneoikeudet, eli korjaamon vastuuhenkilöllä pitää olla S3 luokan sähköpätevyys.
                    ?
                    Ei pidä paikkaansa. Mitään lupia ei tarvitse.
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • OVi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2016
                      • 514
                      • Oulu

                      Originally posted by suppari View Post
                      Ei pidä paikkaansa. Mitään lupia ei tarvitse.
                      S3 pätevyyden vaatimus on näköjään poistunut.



                      Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Juhis View Post
                        Pakko kysyä uteliaana tässä välissä, että olisi mukava kuulla perusteluja sähköauton tai hybridin hankkineilta siihen, miksi päädyitte valitsemaan kyseisen auton. Ihan ilman vittuilua ja viisastelua. Olen oikeasti kiinnostunut.

                        Eli mikä sai teidät valitsemaan hybridin tai sähköauton tavallisen polttomoottoriauton sijaan?
                        Nykyään ei tule täällä enää niin paljon kirjoiteltua, mutta muita asioita tutkiessani päädyin tätä ketjua hieman lukemaan ja ajattelin jakaa omia ajatuksiani Juhiksen kysymykseen.

                        Pahoittelen jo nyt, jos aiheeni menee osin tämän ketjun ulkopuolelle, mutta koska kysymyksessa mainittiin hybridiautot, niin ajattelin laittaa tämän kommentin tänne.

                        Viime vuoden vaihteessa tuli siis ajankohtaiseksi miettiä uutta autoa tilalle, kun kymmenen vuotta erinomaisesti palvellut E38 alkoi olla jo melkolailla epäkäytännöllinen perheelle, jonka pääluku on aivan piakkoin neljä.

                        Vaimo toivoi mahdollisimman ekologista ja mielellään myös taloudellista autoa (E38 V8 bensalla ei ehkä ollut tässä mielessä optimaalinen ). Ryhdyttiin käymään läpi autovaihtoehtoja, joissa kohtaisi ekologisuus ja käytännöllisyys sekä tietysti myös jonkinlainen laatu ja varustelutaso.

                        Katsottiin ensiksi läpi täyssähköiset autot. Käytännössä perhellisen vaihtoehdot tässä segmentissä ovat hyvin laihat, sillä valtaosa täyssähköisistä autoista on pieniä Nissan Leafeja tai e-Golffeja (ei löydy varianttina). Jos takataskusta olisi löytynyt tuhdisti ylimääräistä, niin vaihtoehtoja olisi ollut lähinnä Audi e-tron, Tesla Model X tai Jaguar I-Pace. Kaikki käytännössä yli 100t€ autoja.

                        Seuraavaksi pohdimme plug-in hybridejä. Näissä on jo jonkin verran valinnanvaraa, mutta oman mieltymykseni vuoksi rajasimme vaihtoehdot lähinnä saksalaisiin merkkeihin ja mahdollisesti Volvoihin. Tässä kohtaa eteen tuli kuitenkin budjetti --> edullisimmatkin järkevillä kilometreillä olevat hyvin varustellut yksilöt lähtivät n. 20t€:sta. Lisäksi auton käytöstä taloudessamme 70 % tulee työajoistani, jotka useimmiten pitävät sisällään pääasiassa maantieajoa ja perheen reissut sisältävät pääasiassa kotimaan matkailua, joten varsinaista kaupunkipyöritystä tulee suhteessa melko vähän, jossa ladattava pistokehybridi pääsisi oikeuksiinsa. Lisäksi mahdottomuus ladata taloyhtiön pihassa ja työpaikalla söivät ennestään pluggarin hyötyjä.

                        Kolmas segmentti oli sitten kaasuautot. Näistä löytyi perheelliselle hyviä ja tilavia vaihtoehtoja ja nykyään Jyväskylässä asuvana, myös tankkauspisteita on suht hyvin tarjolla (nykyinen asema n. 4 km päässä kotoa). Päädyimme lopulta kaasuautoon merkiltään ja malliltaan VW Passat Variant Highline 1.4 TSI Ecofuel 2014.

                        Tässä muutamia syitä, miksi päädyimme juuri tähän ratkaisuun:

                        - Erittäin halvat kilometrit, kaasu maksaa litroiksi muutettuna n. 0,80-1,05 euroa litra (ajamme biokaasulla, maakaasua saisi hieman edullisemmin)
                        - Auto kulkee lähtökohtaisesti aina kaasulla, jos sitä on
                        - Toimintasäde 450-580 kilometriä riippuen ajo-olosuhteista (maantie-kaupunkiajon suhde, vedetäänkö kärryä jne.)
                        - Tankkaus ei vie juuri enempää aikaa kuin perinteisellä bensa-asemalla (oikeastaan helpompaa, koska ainoa työ on laittaa "pistooli" kiinni autoon ja kaikki muu hoituu automatiikalla)
                        - Auto ei "haise", on mukava ajaa esim. autotalliin, kun minkäänlaista katkua ei synny (biokaasun päästöt ovat suurimmaksi osaksi hiilidioksidia ja vettä)
                        - Moottorin käyntiääni on bensaa hiljaisempi
                        - Autossa on varalta ja webastoa varten olemassa bensatankki, jonka avulla toimintasäde kasvaa 500 kilometrillä ja on kuitenkin kätevä tilanteissa, missä tarjolla ei ole kaasutankkausmahdollisuutta
                        - Vaikka tekniikka ei ole sinänsä mitään uutta ja mullistavaa (palotilaan ruiskutetaan bensan sijasta kaasua), on se toisaalta tällaiselle itse autoaan huoltavalle henkilölle myös plussa, koska tekniikka on koeteltua ja pääosin tuttua
                        - Ei tarvitse räjäyttää pankkia hankkiakseen kaasuauton (käytännössä hyviä yksilöitä saa jo hieman yli 10te:lla ja 20te:lla puhutaan jo runsauden sarvesta)

                        Toki muutamia miinuksiakin on:

                        - Kaasu passatissa huoltoväli on 15tkm/ 1 vuosi, mutta omalle kohdalleni tämä ei ole oikeastaan ollut miinus, koska olen huoltanut autoni aina 10 tkm välein ja mielellään tyylillä "ennakoiva"
                        - Kaasulla ajaminen ei liene yhtä trendikästä ja tottakai moottorista ja voimansiirrosta kuuluu yhä ääntä, toisin kuin sähköautosta
                        - Kaasuautossa joutuu tyytymään "perinteisempään" autoon ja sen tekniikkaan kuin sähköautossa, toki nämä nyt ovat mielipideasioita
                        - Tankkausväli on normaalia bensa-autoa tiheämpi, mikäli haluaa ajaa pääasiassa vain kaasulla
                        - Verottaja muistaa sinua ylimääräisellä 200 eurolla vuodessa (käyttövoimavero)
                        - Vaihtoehdot kaasuautoissa ovat rajalliset (Bemarilla ei ainoatakaan mallia, VAG-konsernilla on muutamia, mutta heilläkin valikoima vähentynyt)


                        Lopuksi vielä voisin tuoda ilmi pienen lapsen isänä kokemukseni viime kesältä Tesla Model S:n puikoissa, että vaikka auto oli aivan ilmiömäinen ja todella kiinnostava niin tekniikaltaan kuin ominaisuuksiltaan, perhelomareissun tekeminen sillä pienen lapsen kanssa ei ollut kaikkein optimaalisinta johtuen pakollisista sähkön latauksista, jotka tuossa tapauksessa pidensivät matka-aikaa n. parilla tunnilla per suunta.
                        Last edited by Ramzez; 02-08-2019, 11:46.

                        Comment

                        • arpuC
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 1377

                          ^^Hirveetä paskaa tuo Tesla kyllä on laadullisesti. Siis näistä maksetaan lähemmäs 100ke ja viimeistely on luokkaa hikipaja.

                          Täysin uusissa uskomattomia laatuongelmia.

                          Tästä voi tutustua kuinka paskaa nuo autot on

                          Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                          En löydä enää sun luo
                          Teitkö sä tän tahallaan?
                          Nyt kaikki palaa.

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5169
                            • Kuopio

                            Originally posted by Ramzez View Post
                            - Erittäin halvat kilometrit, kaasu maksaa litroiksi muutettuna n. 0,80-1,05 euroa litra (ajamme biokaasulla, maakaasua saisi hieman edullisemmin)
                            Ja paljonko biokaasun kustannus on per sata kilometriä?
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • Sisäänajettu
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2018
                              • 506
                              • Helsinki

                              Originally posted by jani View Post
                              Ja paljonko biokaasun kustannus on per sata kilometriä?
                              Meillä perheessä hieman passatin tapainen tekniikaltaan ellei lähes identtinen Audi A3 G-tron, jossa 1.4TFSI koneena s-tronic 7 vaihteisen lootan kanssa.

                              Keskikulutus kaupunkiajoa 80% ja loput moottoritietä n. 3,8kg/100km

                              Biokaasu on n. 1,50€/kg eli pikaisella laskutoimituksella menee 5,7€/100km, aika kohtuullista Maakaasu on 1,27€/kg eli sillä maksaisi 4,8€/100km

                              Tuo on ruotsista tuotu, gasumilta sai 1v ajaksi kampanjan, jossa maksaa 65€/kk ja saa ajaa rajattomasti (200kg/kuukausi) taisi olla rajoituksena ja tuo tulee aina lähes täyteen. Tämä siis ainoastaan ensirekisteröidyille autoille.
                              Last edited by Sisäänajettu; 02-08-2019, 16:45.

                              BMW i3 60Ah REx -14
                              Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by jani View Post
                                Ja paljonko biokaasun kustannus on per sata kilometriä?
                                Biokaasua kuluu 3,6-4,5 kiloa sadalla kilometrillä, riippuen minkälaista ajo on ja tuo kääntyy n. 5,5-6,4 euron polttoainekustannuksiin per 100km.

                                Jyväskylässä on ollut se etu verrattuna joihinkin muihin paikkoihin, että täällä kaasua myyvät muutkin toimijat kuin vain Gasum, joka mahdollistaa keskimääräistä edullisemman kaasun tankkaamisen (halvimmillaan 1,3 e/kg biokaasua).

                                Teoriassa jos luotaisiin auto, joka kulkisi ainoastaan kaasulla hyötysuhde voisi olla parempikin, esim. puristuspaineita voitaisiin selvästi korottaa, koska lukemani perusteella biokaasun oktaaniluku on n. 140.
                                Last edited by Ramzez; 02-08-2019, 20:21.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎