Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by brainsurgery View Post
    En minä näe ongelmia missään. Kunhan vain tuon esiin sen, että jos nyt tuotetaan 50% sähköstä uusiutuvilla EU laajuisesti niin suhde on eri sitten jos pitää tuottaa sähköautoja varten lisää energiaa.

    Suomessahan tilanne on eri kun on mm. uusi ydinvoimala on rakentumassa.
    Siinä kohtaa se säätövoima onkin kova juttu. Kuin myös se, että autoja ladattaisiin silloin kun muu kulutus on pientä (esimerkiksi yöllä)

    1000 V2G-valmiin auton ja laitteen kannalla saavutettaisiin jopa 20MW säätövoimala pelkästään niistä autoista (jos termejä venytetään).
    Kapasiteettia se ei toki ratkaise, koska säätötarkoituksessa kysytään hetkellistä tehoa, eikä niinkään kapasiteettia.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      Originally posted by brainsurgery View Post
      Avainkysymys on se, millä sähköautojen lisäämä sähköntarve saadaan täytettyä. Todennäköisesti uusiutuvia ja ydinvoimaa käytetään jo tällä hetkellä niin paljon kuin vain pystytään, jolloin suuri osa uudesta sähköntarpeesta joudutaan täyttämään fossiilisilla.
      That´s the Point
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Montako sähköautoa on tulossa 18-19.5 Ahvenistolle ajamaan :think
        230V sähkö maksaa 10€/päivä. Halpaa ainakin jos ei muuten.

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          Originally posted by MajorDrake View Post
          That´s the Point
          Sitten taas on se pointti, että sähköautojen lisääntynyt energiantarve kohdistuu pääosin juuri niihin aikoihin, jolloin muu käyttö on pienimmällään. Lisäkapasiteettia ei siten välttämättä tarvita lainkaan, tai mahdollisesti hyvin vähän.

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by brainsurgery View Post
            Avainkysymys on se, millä sähköautojen lisäämä sähköntarve saadaan täytettyä. Todennäköisesti uusiutuvia ja ydinvoimaa käytetään jo tällä hetkellä niin paljon kuin vain pystytään, jolloin suuri osa uudesta sähköntarpeesta joudutaan täyttämään fossiilisilla.
            Eiköhän se teollisesti tuotettuna ole aika paljon tehokkaampaa ja puhtaampaa vaikka millä fossiilisella tekis kuin yksittäisissä autoissa.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by jokes911 View Post
              Eiköhän se teollisesti tuotettuna ole aika paljon tehokkaampaa ja puhtaampaa vaikka millä fossiilisella tekis kuin yksittäisissä autoissa.
              On.

              Ja kaupungeissa paikallispäästöjen vähenemisen varmaankin huomaisi jo aika helposti.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                Täällä lukee, että dieselmoottorin hyötysuhde jää normaalisti noin 45%:iin ja dieselvoimalan hyötysuhde on parhaimmillaan noin 60%. Ei mikään huikea ero.



                Tietääkö kukaan käytetäänkö muualla Euroopassa hukkalämpöä kuten esim. Suomessa kaukolämpöön? Sehän luonnollisesti nostaa hyötysuhdetta muistaakseni ihan 90% asti.

                Comment

                • HellFire
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 280
                  • Turku

                  Originally posted by brainsurgery View Post
                  Täällä lukee, että dieselmoottorin hyötysuhde jää normaalisti noin 45%:iin ja dieselvoimalan hyötysuhde on parhaimmillaan noin 60%. Ei mikään huikea ero.



                  Tietääkö kukaan käytetäänkö muualla Euroopassa hukkalämpöä kuten esim. Suomessa kaukolämpöön? Sehän luonnollisesti nostaa hyötysuhdetta muistaakseni ihan 90% asti.
                  No onhan tuo hyötysuhde kolmanneksen parempi noilla luvuilla. Karkeasti sama kuin kulutus putoaisi 10l/100km -> 7l/100km
                  I wanted a faster horse.

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    Originally posted by brainsurgery View Post
                    Täällä lukee, että dieselmoottorin hyötysuhde jää normaalisti noin 45%:iin ja dieselvoimalan hyötysuhde on parhaimmillaan noin 60%. Ei mikään huikea ero.



                    Tietääkö kukaan käytetäänkö muualla Euroopassa hukkalämpöä kuten esim. Suomessa kaukolämpöön? Sehän luonnollisesti nostaa hyötysuhdetta muistaakseni ihan 90% asti.
                    Hyötysuhde voi olla 45% optimaalisessa tilanteessa, todellisessa elämässä se on jotain muuta. Voimala sen sijaan toimii jatkuvasti tasaisella optimoidulla prosessilla.

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      Originally posted by nokonzok View Post
                      Hyötysuhde voi olla 45% optimaalisessa tilanteessa, todellisessa elämässä se on jotain muuta. Voimala sen sijaan toimii jatkuvasti tasaisella optimoidulla prosessilla.
                      No jos joku nuhapumppu kuluttaa dieseliä vaikka 5l/100km ja dieselin energiasisältö on about 10kWh litra niin energiaa kuluu 45% hyötysuhteella 22,5kWh auton liikuttamiseen.

                      Sähköautolle käsittääkseni yleisesti lasketaan energian kulutukseksi noin 20kW/100km.

                      Aika lähellä, sanoisin. Saa korjata.

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3026
                        • Sjundeå

                        Originally posted by brainsurgery View Post
                        No jos joku nuhapumppu kuluttaa dieseliä vaikka 5l/100km ja dieselin energiasisältö on about 10kWh litra niin energiaa kuluu 45% hyötysuhteella 22,5kWh auton liikuttamiseen.

                        Sähköautolle käsittääkseni yleisesti lasketaan energian kulutukseksi noin 20kW/100km.

                        Aika lähellä, sanoisin. Saa korjata.
                        Epäilen 45% hyötysuhdetta vahvasti, koska polttomoottori tuottaa energianlähteestään ensisijaisesti lämpöenergiaa vaikka tarve olisi ensisijaisesti pyörivälle liikkeelle. Voi toki olla mahdollistakin mutta silloinkin vain parhaan väännön alueella ja täydellä kuormituksella. Jokapäiväisessä liikenteessä näyttelee melko pientä roolia. Tai sanotaanko että suurempaa osaa näyttelee myös 0% hyötysuhteella toiminta (moottori käy mutta auto ei liiku) Siksi keskiarvo lienee jossain 20-30% välissä.

                        Jos lasketaan että vaikka normi rauhallisessa maantieajossa normaali C-segmentin sähköauto kuluttaa vaikkapa 12-16kWh/100km. Sama eteenpäin liikkumiseen vaadittu energia kuluu myös siihen C-segmentin polttomoottoriautoon koska fysiikka. Eli tuolla 10kWh/l energiasisällöllä siihen eteenpäin liikkumiseen kuluu sen 1,2-1,6l/100km Ja loput on hukkalämpöä.
                        -22 Lexus ES300h
                        -08 Subaru Impreza

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Kaikissa polttomoottori autoissani on ollut 100% hyötysuhde, pisaraakaan ei ole mennyt hukkaan.

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Epäilemättä. Kaikki on mennyt mitä tankkiin on laittanut.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • Jii_Koo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2013
                              • 785
                              • Jkl

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Epäilen 45% hyötysuhdetta vahvasti, koska polttomoottori tuottaa energianlähteestään ensisijaisesti lämpöenergiaa vaikka tarve olisi ensisijaisesti pyörivälle liikkeelle. Voi toki olla mahdollistakin mutta silloinkin vain parhaan väännön alueella ja täydellä kuormituksella. Jokapäiväisessä liikenteessä näyttelee melko pientä roolia. Tai sanotaanko että suurempaa osaa näyttelee myös 0% hyötysuhteella toiminta (moottori käy mutta auto ei liiku) Siksi keskiarvo lienee jossain 20-30% välissä.

                              Jos lasketaan että vaikka normi rauhallisessa maantieajossa normaali C-segmentin sähköauto kuluttaa vaikkapa 12-16kWh/100km. Sama eteenpäin liikkumiseen vaadittu energia kuluu myös siihen C-segmentin polttomoottoriautoon koska fysiikka. Eli tuolla 10kWh/l energiasisällöllä siihen eteenpäin liikkumiseen kuluu sen 1,2-1,6l/100km Ja loput on hukkalämpöä.
                              ^Tämä on jo paljon lähempänä totuutta.
                              Mutta jos "hyötysuhdetta" miettii tuon termin perinteisen merkityksen (pelkkä liike-energia) ulkopuolelta, niin tilanne muuttuu vähän. Tosi vähän joo - mutta muuttuu. Esim. "loput" polttomoottorin käytöstä ei ole pelkkää hukkalämpöä Suomessa sieltä Elokuun puolelta väliltä pitkälle Kesäkuun aikaisiin aamuihin.
                              Sitten on muitakin elintoimintoja, joita pidetään välillisesti tuotetulla energialla hengissä (ilmastoinnit, sähkölaitteet...).

                              Mielenkiinnosta; onko heittää faktaa, minkälaiset erot energian käytössä on vaikka +30c ilmastossa paikallaan seistessä kun ilmastoinnilta pyydetään sisälle +20 astetta - joku perus Nissan Leaf vs. joku perus 1.2TSI Polo?
                              Sama kiinnostaisi tietysti toisinkin päin, eli ulkoilmaan plussan tilalle miinus.
                              '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                              Comment

                              • protoni
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2008
                                • 1361
                                • Tampere

                                Eli mitä paremmalla hyötysuhteella ajelet polttomoottorilla, sen vähäisemmäksi jää sähköautoilun hyödyt. Itse ajelen käytännössä pelkkää motaria, niin saan puristeltua dieselistä kokolailla kaikki mehut mitä saatavilla on. Toki sähköllä pääsisi silti edullisemmin. Kaupungissa sähkö kuroisi kaulaa entuudestaan. Tosin ei nuo tavan polttomoottoritkaan nykyään nakuta kun auto seisahtuu. Paitsi tietenkin talvella kun hukkalämmön tekeminen voi olla liki yhtä oleellista kun liike-energian.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎