Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5170
    • Kuopio

    Originally posted by gnz View Post
    Tai ainahan voi hinnoitella, mutta ostaako kukaan sillä hinnalla?
    Entä Porsas911? Auto jossa on vähintään 100k premium lisää ja myy kuin häkä.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Kanerv4
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 976
      • Tampere

      Originally posted by jannmann View Post
      Tolla käy ihan sama kuin muillekkin tesloille. Akut ylikuumenee. Siinä vaiheessa se antiikkinen m4 ja possun ihan surkea sähkö vatkain jatkaa kulkuaan.
      Itselle yks kiihdytys liikennevaloista ei saa munaa kovaksi. Oon vuosia pärjännyt liikennevaloissa 15-3s peleillä. Aina on lähtenyt liikkeelle ja päässyt seuraaviin valoihin.
      Se mille itse annan arvoa on se miten radalla homma toimii. Siellä sitä tehoa voi käyttää . Yleisessä liikenteessä ei. Teslalla ei se vaan vielä onnistu. Toki tesla yrittää lyhyillä 2km radoilla näyttää miten m4 jää. Ja jäähän se jos ajetaan 1-2 kierrosta. Sitten on aika nilkuttaa.

      Mikäs ton auton paino muuten on? Mahtaako tulla Eurooppaan kuorma-autona kuten isot hummerit. Varmaan ainut keino ton näköisenä. Tuskin täyttää muuten eu vaatimuksia kävelijöiden yms turvallisuudesta.

      Ootko ikinä ajanu teslaa vai puristatko vain sen ykkösen rattia ja hymyilet Golf kuskeille kuinka maksoit takavetoisesta vessasta saman tuplat enemmän? En minäkään arvosta tuossa Tampere - Pirkkala motarilla ketään kellä on Nangang Merkkiset renkaat alla Sillä itsellä on Pilot Sporttit misukalta ja ne eivät ole rataa nähneetkään...

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Originally posted by jani View Post
        Entä Porsas911?
        Porsche Taycan? Vai mihin viittaat?

        edit: oletetaan Taycan.

        Porsche iski sellaiseen segmenttiin, joka on lähes tyhjä. Ei hirveästi kilpailua. Kallein Model S on jossain 130k$ tienoilla? Taycan 200k$.

        Tämä vaati sen, että VAG, joka on noin liikevaihdoltaan yli 2x BMW:tä isompi firma, pisti helvetisti paukkuja sähköistykseen. Tällä saatiin muutamassa vuodessa aikaan 2 kpl sähköautoalustoja.

        MEB = Seat El-toro, VW ID.3, ...
        PPE = Audi e-Tron, Porsche Taycan, ...

        Pointti: BMW:n on entistä vaikeampi iskeä kirvestä segmenttiin, jonka muut ovat vallanneet, ja siellä on asiakkailla paljon valinnanvaraa. Lisäksi ovat saaneet kokemusta käyttäjiltä, miten edelleenkehittää seuraavaa mallia.

        Ennuste: BMW ja Toyota/Honda/Mitsubishi/joku menee kimppaan, ja työntää ulos 1-2 alustaa tärkeimpiin segmentteihin, ja lähtevät näin liikenteeseen.

        Ja muutenkin; sähköautojen myötä suorituskyky kilpailuparametrinä alkaa muuttamaan merkitystänsä siitä mitä se joskus on ollut. Ennenhän se oli sporttiautojen kanssa melkein lineaarista. Lisää fyffeä, lisää kulkua. Nykyään ei mene enää näin.
        Last edited by gnz; 24-11-2019, 11:57.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by gnz View Post

          Summa on niin iso, että en pitäisi ihmeenä, vaikka BMW joutuisi alkaa etsimään kumppania joko euroopasta tai aasiasta, jotta pääsee takas geimeihin. .
          Toihan on jo vanhoja uutisia.
          Toyota ja BMW on tehneet koko tämän vuosikymmenen yhteistyötä. Toyotalta hybriditekniikkaa bemarille, ja toiseen suuntaan kaikenlaista muuta, kuten esim uusin Supra.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Originally posted by BeamR View Post
            Toihan on jo vanhoja uutisia.
            Toyota ja BMW on tehneet koko tämän vuosikymmenen yhteistyötä. Toyotalta hybriditekniikkaa bemarille, ja toiseen suuntaan kaikenlaista muuta, kuten esim uusin Supra.
            Jep, kykenevät kyllä yhteistyöhön tarvittaessa. Siitä on olemassa todisteita, kuten sanoit.

            Mutta päätös siitä, että tehdäänpä nämä pari autoalustaa, joiden päälle rakennetaan yhtiöiden tulevaisuus, ei ole vielä ainakaan julkaistu.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5170
              • Kuopio

              Originally posted by gnz View Post
              Porsche Taycan? Vai mihin viittaat?

              edit: oletetaan Taycan.
              Ei vaan 911 https://fi.wikipedia.org/wiki/Porsche_911

              Tuon valmistus maksaa noin sama mitä VW Golf:n ja silti hinta lappu on ihan jotain muuta. Eli kyllä sillä premium lisälle löytyy maksajia varmasti. Se on tässä pihvi mitä yritän änkyttää.

              En jaksa uskoa että BMW:n brändi olisi vielä niin huono että sen täytyisi lähtä tuomaan markkinoille Renaultin kaltaista 20keur sähköautoa vaan voi huoletta tuoda sitten aikanaan vaikka i4M 150keur lapulla ja silti se löytää ostajansa?
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Kanerv4 View Post
                Ootko ikinä ajanu teslaa vai puristatko vain sen ykkösen rattia ja hymyilet Golf kuskeille kuinka maksoit takavetoisesta vessasta saman tuplat enemmän? En minäkään arvosta tuossa Tampere - Pirkkala motarilla ketään kellä on Nangang Merkkiset renkaat alla Sillä itsellä on Pilot Sporttit misukalta ja ne eivät ole rataa nähneetkään...
                Miten mun 123d liittyy teslan akkujen kuumenemiseen?

                Sähän noissa on ollut ongelma jos tehdään enemmän kuin se tuijotettu 1 liikennevalo kiihdytys. Model 3:ssa esijäähdytettiin akkuja jotta voimaa voi ottaa radalla vähän pidempään. Siltikin tulee sama ongelma vastaan.

                Huomasitko miten possu piikitteli tästä teslalle kun ilmoitti että possu kestää tehdä peräkkäin liki 100 täyskiihdytystä 0-100km/h.
                Tuskin huomasit. Enemmän keskityit mun auton (ilmeisen ylihintaisen) haukkumisen ja keksimään miten virnistelen golf kuskeille.
                Löytyykö kommenttia myös Apriliasta? Kenelle sillä ajaessa hymyilen? Oliko se vessa kaks kertaa kalliimpi?
                Aprilia RSV4

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Originally posted by gnz View Post
                  Jep, kykenevät kyllä yhteistyöhön tarvittaessa. Siitä on olemassa todisteita, kuten sanoit.

                  Mutta päätös siitä, että tehdäänpä nämä pari autoalustaa, joiden päälle rakennetaan yhtiöiden tulevaisuus, ei ole vielä ainakaan julkaistu.
                  Ei niiden tarvitse pohjalevyjä jakaa vaikka tekniikan jakavatkin. Mutta kyllä se CLAR-pohjalevy on nyt siis sekä bemarissa että toyotassa, ja sen idea on nimenomaan se, että siihen voidaan tehdä myös sähköversio.

                  Edit. Kuva joka kertoo hyvin, mistä on kyse
                  Tuo levy siis jo 2015 alkaen eri malleissa.

                  Last edited by BeamR; 24-11-2019, 13:29.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Originally posted by jannmann View Post

                    Sähän noissa on ollut ongelma jos tehdään enemmän kuin se tuijotettu 1 liikennevalo kiihdytys. Model 3:ssa esijäähdytettiin akkuja jotta voimaa voi ottaa radalla vähän pidempään. Siltikin tulee sama ongelma vastaan.
                    Kaikissa (täys)sähköautoissa akkujen sekä jäähdytys että lämmitys. Se että onko niitä suunniteltu niin että painetaan nyrreä akut loppuun on eri asia. Usealla tähän ei ole edes mahdollisuus, joten Taycan taitaa olla niitä ainoita joka on siihen edes suunniteltu. Mutta esim M3 Performancessakin taitaa radalla ennen loppua renkaat ja jarrut kun akun virranantokyky.
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by gnz View Post
                      i4 prototyyppi vastaa BMW:n puolesta tohon kysymykseen. Mutta onko Bemmillä enää edelläkävijän etua, että se voi _hinnoitella_ autoon mukaan premiumlisän?

                      Tai ainahan voi hinnoitella, mutta ostaako kukaan sillä hinnalla?
                      i4 on sen 4 vuotta jäljessä kun tulee markkinoille. Ja markkina on jo huolehtinut hinnoittelusta ja siitä millä speksillä voi mitäkin pyytää.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Miten mun 123d liittyy teslan akkujen kuumenemiseen?

                        Sähän noissa on ollut ongelma jos tehdään enemmän kuin se tuijotettu 1 liikennevalo kiihdytys. Model 3:ssa esijäähdytettiin akkuja jotta voimaa voi ottaa radalla vähän pidempään. Siltikin tulee sama ongelma vastaan.
                        Joo, lopeta jo.

                        Me kumpikin tasan tarkkaan tiedetään, että kyse on lämmönsiirron aiheuttamista ongelmista aiemmissa Teslan malleissa, ja se ongelma on jotakuinkin taklattu, mistä on osoituksena Model 3P, ja Model S Plaid, joka on jossain konfiguraatiossa kiertänyt pohjoislenkin lähemmäks 7 minuuttiin. Tämä on puoli minuuttia (edit: 19s) Taycanin aikaa nopeampi.
                        Last edited by gnz; 24-11-2019, 13:46.

                        Comment

                        • Tiik
                          BTCF Member
                          • Apr 2012
                          • 497
                          • Vantaa

                          Niin ja eihän ne akut ole edes se isoin ongelma vaan itse merkki. :think

                          On vaikeaa kuvitella, että esim. MB/BMW olisi päässyt nykyisen kaltaiseen statukseen tekemällä yhtä paljon aikatauluvirheitä, tyhjiä lupauksia ja valmistusvirheitä kuin Tesla. Mutta nykypäivän IG-sukupolvea kiinnostaakin näköjään täysin eri asiat.

                          Jos jostain pitää Teslaa kuitenkin kehua, niin kohua ja keskusteluahan tämä julkistus on synnyttänyt valtavat määrät. Hienoa markkinointia.
                          Last edited by Tiik; 24-11-2019, 14:18.

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Surullista luettavaa, jos nopein neliovinen //M jää toistakymmentä sekuntia kotikentällään jollekin Nikkolle.



                            Maailmankirjat sekaisin. Mitä lie 20-luku tulee tarjoamaan tullessaan.
                            Last edited by gnz; 24-11-2019, 14:21.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5170
                              • Kuopio

                              Originally posted by gnz View Post
                              Surullista luettavaa, jos nopein neliovinen //M jää toistakymmentä sekuntia kotikentällään jollekin Nikkolle.



                              Maailmankirjat sekaisin. Mitä lie 20-luku tulee tarjoamaan tullessaan.
                              Kovaa menee Teslakin vaikka onkin prototyyppi jossa voisi olettaa olevan jotain optimointia tuohon tarkoitukseen mitä ei ole normaalissa tuotantoautossa?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • gnz
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 428
                                • -

                                Originally posted by jani View Post
                                Kovaa menee Teslakin vaikka onkin prototyyppi jossa voisi olettaa olevan jotain optimointia tuohon tarkoitukseen mitä ei ole normaalissa tuotantoautossa?
                                Noi ajat on vissiin suht' tarkkoja, mutta tosiaan mikä konfiguraatio päätyy tuotantoon on sit täysi kysymysmerkki.

                                Esimerkiksi nopein 7:13 oli kenties ajettu ei-liikennekäyttöön soveltuvalla renkaalla (tästäkin on useita vastaväitteitä) ja siks Auto Motor und Sport oli vähentänyt hihavakiolla 10s nopeimmasta ajasta (-> 7:23).

                                Ja kyllähän noi autovalmistajat optimoi. Siitä saa olla varma.

                                Myös yksi mielenkiintoinen väite tosta artikkelista hyökkäsi silmille; Eli Porsche olis lähdössä hakemaan polttiksella tota neliovisten kärkiaikaa takas? Panameralla siis.

                                Miksi ei Taycanilla? Olisko se sittenkin vähän liian suuri pommi ajattaa sähköauto neliovisten nopeimmaksi laitteeksi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎