Originally posted by gnz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jannmann View PostTolla käy ihan sama kuin muillekkin tesloille. Akut ylikuumenee. Siinä vaiheessa se antiikkinen m4 ja possun ihan surkea sähkö vatkain jatkaa kulkuaan.
Itselle yks kiihdytys liikennevaloista ei saa munaa kovaksi. Oon vuosia pärjännyt liikennevaloissa 15-3s peleillä. Aina on lähtenyt liikkeelle ja päässyt seuraaviin valoihin.
Se mille itse annan arvoa on se miten radalla homma toimii. Siellä sitä tehoa voi käyttää . Yleisessä liikenteessä ei. Teslalla ei se vaan vielä onnistu. Toki tesla yrittää lyhyillä 2km radoilla näyttää miten m4 jää. Ja jäähän se jos ajetaan 1-2 kierrosta. Sitten on aika nilkuttaa.
Mikäs ton auton paino muuten on? Mahtaako tulla Eurooppaan kuorma-autona kuten isot hummerit. Varmaan ainut keino ton näköisenä. Tuskin täyttää muuten eu vaatimuksia kävelijöiden yms turvallisuudesta.
Ootko ikinä ajanu teslaa vai puristatko vain sen ykkösen rattia ja hymyilet Golf kuskeille kuinka maksoit takavetoisesta vessasta saman tuplat enemmän? En minäkään arvosta tuossa Tampere - Pirkkala motarilla ketään kellä on Nangang Merkkiset renkaat alla Sillä itsellä on Pilot Sporttit misukalta ja ne eivät ole rataa nähneetkään...
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostEntä Porsas911?
edit: oletetaan Taycan.
Porsche iski sellaiseen segmenttiin, joka on lähes tyhjä. Ei hirveästi kilpailua. Kallein Model S on jossain 130k$ tienoilla? Taycan 200k$.
Tämä vaati sen, että VAG, joka on noin liikevaihdoltaan yli 2x BMW:tä isompi firma, pisti helvetisti paukkuja sähköistykseen. Tällä saatiin muutamassa vuodessa aikaan 2 kpl sähköautoalustoja.
MEB = Seat El-toro, VW ID.3, ...
PPE = Audi e-Tron, Porsche Taycan, ...
Pointti: BMW:n on entistä vaikeampi iskeä kirvestä segmenttiin, jonka muut ovat vallanneet, ja siellä on asiakkailla paljon valinnanvaraa. Lisäksi ovat saaneet kokemusta käyttäjiltä, miten edelleenkehittää seuraavaa mallia.
Ennuste: BMW ja Toyota/Honda/Mitsubishi/joku menee kimppaan, ja työntää ulos 1-2 alustaa tärkeimpiin segmentteihin, ja lähtevät näin liikenteeseen.
Ja muutenkin; sähköautojen myötä suorituskyky kilpailuparametrinä alkaa muuttamaan merkitystänsä siitä mitä se joskus on ollut. Ennenhän se oli sporttiautojen kanssa melkein lineaarista. Lisää fyffeä, lisää kulkua. Nykyään ei mene enää näin.Last edited by gnz; 24-11-2019, 11:57.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View Post
Summa on niin iso, että en pitäisi ihmeenä, vaikka BMW joutuisi alkaa etsimään kumppania joko euroopasta tai aasiasta, jotta pääsee takas geimeihin. .
Toyota ja BMW on tehneet koko tämän vuosikymmenen yhteistyötä. Toyotalta hybriditekniikkaa bemarille, ja toiseen suuntaan kaikenlaista muuta, kuten esim uusin Supra.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostToihan on jo vanhoja uutisia.
Toyota ja BMW on tehneet koko tämän vuosikymmenen yhteistyötä. Toyotalta hybriditekniikkaa bemarille, ja toiseen suuntaan kaikenlaista muuta, kuten esim uusin Supra.
Mutta päätös siitä, että tehdäänpä nämä pari autoalustaa, joiden päälle rakennetaan yhtiöiden tulevaisuus, ei ole vielä ainakaan julkaistu.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostPorsche Taycan? Vai mihin viittaat?
edit: oletetaan Taycan.
Tuon valmistus maksaa noin sama mitä VW Golf:n ja silti hinta lappu on ihan jotain muuta. Eli kyllä sillä premium lisälle löytyy maksajia varmasti. Se on tässä pihvi mitä yritän änkyttää.
En jaksa uskoa että BMW:n brändi olisi vielä niin huono että sen täytyisi lähtä tuomaan markkinoille Renaultin kaltaista 20keur sähköautoa vaan voi huoletta tuoda sitten aikanaan vaikka i4M 150keur lapulla ja silti se löytää ostajansa?F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by Kanerv4 View PostOotko ikinä ajanu teslaa vai puristatko vain sen ykkösen rattia ja hymyilet Golf kuskeille kuinka maksoit takavetoisesta vessasta saman tuplat enemmän? En minäkään arvosta tuossa Tampere - Pirkkala motarilla ketään kellä on Nangang Merkkiset renkaat alla Sillä itsellä on Pilot Sporttit misukalta ja ne eivät ole rataa nähneetkään...
Sähän noissa on ollut ongelma jos tehdään enemmän kuin se tuijotettu 1 liikennevalo kiihdytys. Model 3:ssa esijäähdytettiin akkuja jotta voimaa voi ottaa radalla vähän pidempään. Siltikin tulee sama ongelma vastaan.
Huomasitko miten possu piikitteli tästä teslalle kun ilmoitti että possu kestää tehdä peräkkäin liki 100 täyskiihdytystä 0-100km/h.
Tuskin huomasit. Enemmän keskityit mun auton (ilmeisen ylihintaisen) haukkumisen ja keksimään miten virnistelen golf kuskeille.
Löytyykö kommenttia myös Apriliasta? Kenelle sillä ajaessa hymyilen? Oliko se vessa kaks kertaa kalliimpi?Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostJep, kykenevät kyllä yhteistyöhön tarvittaessa. Siitä on olemassa todisteita, kuten sanoit.
Mutta päätös siitä, että tehdäänpä nämä pari autoalustaa, joiden päälle rakennetaan yhtiöiden tulevaisuus, ei ole vielä ainakaan julkaistu.
Edit. Kuva joka kertoo hyvin, mistä on kyse
Tuo levy siis jo 2015 alkaen eri malleissa.
Last edited by BeamR; 24-11-2019, 13:29.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View Post
Sähän noissa on ollut ongelma jos tehdään enemmän kuin se tuijotettu 1 liikennevalo kiihdytys. Model 3:ssa esijäähdytettiin akkuja jotta voimaa voi ottaa radalla vähän pidempään. Siltikin tulee sama ongelma vastaan.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by gnz View Posti4 prototyyppi vastaa BMW:n puolesta tohon kysymykseen. Mutta onko Bemmillä enää edelläkävijän etua, että se voi _hinnoitella_ autoon mukaan premiumlisän?
Tai ainahan voi hinnoitella, mutta ostaako kukaan sillä hinnalla?2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostMiten mun 123d liittyy teslan akkujen kuumenemiseen?
Sähän noissa on ollut ongelma jos tehdään enemmän kuin se tuijotettu 1 liikennevalo kiihdytys. Model 3:ssa esijäähdytettiin akkuja jotta voimaa voi ottaa radalla vähän pidempään. Siltikin tulee sama ongelma vastaan.
Me kumpikin tasan tarkkaan tiedetään, että kyse on lämmönsiirron aiheuttamista ongelmista aiemmissa Teslan malleissa, ja se ongelma on jotakuinkin taklattu, mistä on osoituksena Model 3P, ja Model S Plaid, joka on jossain konfiguraatiossa kiertänyt pohjoislenkin lähemmäks 7 minuuttiin. Tämä on puoli minuuttia (edit: 19s) Taycanin aikaa nopeampi.Last edited by gnz; 24-11-2019, 13:46.
Comment
-
-
Niin ja eihän ne akut ole edes se isoin ongelma vaan itse merkki. :think
On vaikeaa kuvitella, että esim. MB/BMW olisi päässyt nykyisen kaltaiseen statukseen tekemällä yhtä paljon aikatauluvirheitä, tyhjiä lupauksia ja valmistusvirheitä kuin Tesla. Mutta nykypäivän IG-sukupolvea kiinnostaakin näköjään täysin eri asiat.
Jos jostain pitää Teslaa kuitenkin kehua, niin kohua ja keskusteluahan tämä julkistus on synnyttänyt valtavat määrät. Hienoa markkinointia.Last edited by Tiik; 24-11-2019, 14:18.
Comment
-
-
Last edited by gnz; 24-11-2019, 14:21.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostF33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostKovaa menee Teslakin vaikka onkin prototyyppi jossa voisi olettaa olevan jotain optimointia tuohon tarkoitukseen mitä ei ole normaalissa tuotantoautossa?
Esimerkiksi nopein 7:13 oli kenties ajettu ei-liikennekäyttöön soveltuvalla renkaalla (tästäkin on useita vastaväitteitä) ja siks Auto Motor und Sport oli vähentänyt hihavakiolla 10s nopeimmasta ajasta (-> 7:23).
Ja kyllähän noi autovalmistajat optimoi. Siitä saa olla varma.
Myös yksi mielenkiintoinen väite tosta artikkelista hyökkäsi silmille; Eli Porsche olis lähdössä hakemaan polttiksella tota neliovisten kärkiaikaa takas? Panameralla siis.
Miksi ei Taycanilla? Olisko se sittenkin vähän liian suuri pommi ajattaa sähköauto neliovisten nopeimmaksi laitteeksi?
Comment
-
Comment