Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by alspe View Post
    Katsastuskonttorilla katsoo mittaristosta lukeman josta vähentää edellisen lukeman ja laittaa tulemaan käyttömaksun sen mukaan.
    Päästöihin sidottu kilometriverotus, sitähän tässä on jo pitkään odoteltu

    Originally posted by kooma View Post
    Tiedättehän että täyssähköautossa on jo käyttövoimavero samaan tyyliin kuin dieselissä. Toki siis kiinteä eikä kilometreihin perustuva.
    Ei kaikki tiedä, vielä vähemmän ymmärtää...

    Comment

    • Attekun
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1407
      • Saarijärvi

      On naivia olettaa että sähköautoilu tulisi säilymään yhtä edullisena / lähes ilmaisena mitä se nyt on. Sinällään on ristiriita sen suhteen, että jos haluaa nauttia halvasta sähköautoilusta kustannusten suhteen, pitäis kelkkaan hypätä nyt. Toisaalta passelin menopelin hankinta siihen hommaan on tällä hetkellä vielä vähän kallista hoitajan palkoilla, mutta mahdollista. Itselleni sähköautoilijaksi lähivuosina siirtymisen pääidea ei ole edullisemmat kustannukset vaan pienemmät päästöt. Tokikin jos samat summat menee autoiluun jatkossa riippumatta voimanlähteestä, päätös saatta hieman vielä venyä pidemmälle.
      Toyota Alphard MS
      Peugeot e-2008
      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

      Comment

      • duckland
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 418

        Originally posted by BeamR View Post
        Ei sulla kyllä mitenkään ihan huonot varusteet ole jos hinta on yli 90k€
        takanäyttöjä ei oo eikä musat ole ku harmanit. kyllä tuon muistaakseni sai yli 100k ruksittua kun vähän yrittää edes.

        tuo tesla jaksaa yllättää. seuraavaksi tulossa kai sähkörekka. kuinka pitkä matka tuosta on enään sähkölentokoneeseen? kun katsoo mitä elon musk tekee vaikka inhoan tyyppiä niin kun haluat jotain on se mahdollista. Minusta enemmän näyttää esim ettei sähköautoja kukaan halunnut tehdä edes ennen teslaa. Kun jämähdetään paikoilleen käy noin kuten autoteollisuudella kävi. Nyt sitten kaikki on todella hämillään mitä tapahtuu ja strategioita kirjoitetaan uusiksi. Täysin turha kuvitella etteikö lentokoneteollisuus kohtaa saman. jos se meinaa tuudittautua samaan että jalat pöydälle ei tässä mitään hätää ole niin tesla tai joku muu tyhjentää senkin pöydän. Tekniikka on jo riittävän lähellä tai jopa olemassa.

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4992
          • Forssa

          Kommentteja seuranneena tulee väistämättä mieleen, onko BMW:lle käymässä osan porukasta mielestä Nokiat ?
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by duckland View Post
            takanäyttöjä ei oo eikä musat ole ku harmanit. kyllä tuon muistaakseni sai yli 100k ruksittua kun vähän yrittää edes.
            .
            No saa toki, individual-väriksi joku esinahan punainen niin siitä saa +8k€ heti.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Itselleni sähköautoilijaksi lähivuosina siirtymisen pääidea ei ole edullisemmat kustannukset vaan pienemmät päästöt. Tokikin jos samat summat menee autoiluun jatkossa riippumatta voimanlähteestä, päätös saatta hieman vielä venyä pidemmälle.
              Mä en jaksa enää uskoa tuohon vihreysagendaan pätkääkään. KObolttikaivosten vedenkäyttö vie lähiaikoina juomavedet todella monelta ihmiseltä, Ne ovat maissa, jotka tuottavat pallon päästöistä varmaan 90% ja se louhinta ei toisaankaan ole mitään vihreää. Jostain juuri lueskelin, että maapallon päästöt tippuisivat 0,5%, jos koko euroopan autot vaihdettaisiin sähköisiin yhdessä yössä. Siitä voi repiä sitä huumoria, millä tällä hetkellä ratsastetaan vihreä lippu liehuen. Kaikesta tästäkin huolimatta voisin mäkin ajella sähkögolfilla työmatkat. Se on lopulta ihan sama, missä kotilossa sitä istuu sen 15-20min, kunhan on lämmintä ja riittävän mukavaa. Aina huono kyyti hyvän marssin voittaa...

              Toisaalta voisin tehdä edelleen sen vihreimmän teon ja olla kokonaan ostamatta mitään uutta ja ajan vaan sillä mitä nyt nurkista löytyy. Se ei tosin maailman paskaamista muuta miksikään, eikä muuta sen uuden ostaminenkaan. Se uusikin auto on jo tehty ja sitä myöten on jo paskottu enemmän, kuin minä pystyn enää paskomaan käyttämällä nykyistä autoani sen elinkaaren ajan. Tän ympäristöasian voi muuttaa vain isojen globaalien yritysten ja toimijoiden yhtäkkinen voitontavoittelun vähentyminen, mikä ei varmasti ole koskaan näköpiirissä. Vai ajaiskohan kiina tuotannot minimiin, että maailma pelastuisi...

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Juppe View Post
                Mä en jaksa enää uskoa tuohon vihreysagendaan pätkääkään. KObolttikaivosten vedenkäyttö vie lähiaikoina juomavedet todella monelta ihmiseltä, Ne ovat maissa, jotka tuottavat pallon päästöistä varmaan 90% ja se louhinta ei toisaankaan ole mitään vihreää. Jostain juuri lueskelin, että maapallon päästöt tippuisivat 0,5%, jos koko euroopan autot vaihdettaisiin sähköisiin yhdessä yössä. Siitä voi repiä sitä huumoria, millä tällä hetkellä ratsastetaan vihreä lippu liehuen. Kaikesta tästäkin huolimatta voisin mäkin ajella sähkögolfilla työmatkat. Se on lopulta ihan sama, missä kotilossa sitä istuu sen 15-20min, kunhan on lämmintä ja riittävän mukavaa. Aina huono kyyti hyvän marssin voittaa...

                Toisaalta voisin tehdä edelleen sen vihreimmän teon ja olla kokonaan ostamatta mitään uutta ja ajan vaan sillä mitä nyt nurkista löytyy. Se ei tosin maailman paskaamista muuta miksikään, eikä muuta sen uuden ostaminenkaan. Se uusikin auto on jo tehty ja sitä myöten on jo paskottu enemmän, kuin minä pystyn enää paskomaan käyttämällä nykyistä autoani sen elinkaaren ajan. Tän ympäristöasian voi muuttaa vain isojen globaalien yritysten ja toimijoiden yhtäkkinen voitontavoittelun vähentyminen, mikä ei varmasti ole koskaan näköpiirissä. Vai ajaiskohan kiina tuotannot minimiin, että maailma pelastuisi...
                +1 Täysin samaa mieltä.
                Tässä viherpipertäjien sähköauto hommissa on sitä samaa meininkiä kuin kettutyttöjen minkkien vapauttamisessa. "hyvä teko" tappoikin hiton isolta alueelta pesimälinnut ja minkit kuolivat likipitäen kaikki myös.
                Mutta pelastettiinhan siinä ajatuksen tasolla eläimiä.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  Unohtakaa vihreys. Kyse on rahasta ja teknisestä etumatkasta. Halvempi ja nopeampi. Thats it. Jos siihen päälle saadaan 0,5% vihreysetu niin sehän on plussaa tietysti.

                  Käytännössä nopeimmat autot kulkee nyt sähköllä hyväksytään tämä tai ei. 800 kilsan range voi pitää jo hyvänä. Tankillinen maksaa murtoosan löpövehkeisiin nähden. Ei kukaan 100 vuoteen sitten mennyt sanomaan autovalmistajille että 70% tehottomuudella toimivat polttomoottorivehkeet ei ole ehkä kaikkein parhaita et kannattais miettiä tuolle parempaa ratkasua.

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Tästäkin etumatkasta iso osa johtuu verotusteknisistä syistä. Jos bensaa ja dieseliä verotettaisiin kuten sähköä, ero olisi huomattavasti pienempi, eikä kenelläkään olisi kire ostamaan niitä sähköautoja. Politiikka sen sanelee, millä on milloinkin halvinta ajaa.

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by duckland View Post
                      Ei kukaan 100 vuoteen sitten mennyt sanomaan autovalmistajille että 70% tehottomuudella toimivat polttomoottorivehkeet ei ole ehkä kaikkein parhaita et kannattais miettiä tuolle parempaa ratkasua.
                      Itse asiassa, sähköautojen historia ulottuu pitkälle 1800-luvulle. Ja esimerkiksi USA:ssa oli 1900-luvun alussa yli 30% autoista sähkökäyttöisiä. Mutta sitten tuli vastaan olematon sähköinfra vs. isoilla loikilla kehittynyt polttistekniikka.
                      Ja siihen se sähköautoajatus kuoli, noustakseen aina tasaisin väliajoin otsikoihin (esim 50-luvulla itä-saksalaiset sähköpakut, 60-luvulla briteissä maidonjakeluautot, Suomessakin 90-luvulla Elcatit postilla).

                      Nyt kun sähköä saa kaikkialla ja sähköautotekniikka pomppii kovaa vauhtia eteenpäin, tulee taas vastaan infran riittämättömyys (vertaa pari postausta aikaisemmin linkitetty uutinen berliiniläisestä taksista; 3500 latauspaikkaa ja 10000 autoa jonottaa niihin). Mutta toisaalta sähköautojen kantomatka kasvaa koko ajan huimasti, nyt kun vielä saisi latauksen yhtä nopeaksi kuin polttisauton tankkaus, niin oltaisiin asian ytimessä.

                      Sähkön puolesta puhujia on nykyään paljon enemmän kuin 120 vuotta sitten, ja suorituskyvyltään se on jo polttista parempi monessa tapauksessa.
                      Kysymys mielestäni kuuluu, että mitä seuraavaksi? Olisi hienoa nähdä esim vetyautot liikenteessä (kunhan ensin ratkaistaisiin vedyn tuotanto-ongelma), koska se olisi vielä ympäristöystävällisempi kuin sähkö tai kaasu.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Tästäkin etumatkasta iso osa johtuu verotusteknisistä syistä. Jos bensaa ja dieseliä verotettaisiin kuten sähköä, ero olisi huomattavasti pienempi, eikä kenelläkään olisi kire ostamaan niitä sähköautoja. Politiikka sen sanelee, millä on milloinkin halvinta ajaa.
                        Tottakai. Ja juuri siksi se politiikka tulee muuttumaan rokottavampaan suuntaan sitä enemmän mitä sähköautoja rekisteröidään, koska jostain ne verotulot on hankittava.
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Tuota vedyn kehityskulkua itsekin odottelen mielenkiinnolla. Jotenkin tyhmää raahata satoja kiloja akkuja mukana jos pääosa ajosta on työmatkaa ja muuta sellaista. Toisaalta yhtä tyhmältä tuntuu istua ABC:llä odottlemassa akun täyttymistä. Lisäksi tää jäätävä vouhotus latausjutuista ja muusta sellaisesta voitaisiin unohtaa, kun autot voisi edelleen tankata perinteiseen tapaan. Kuten kaikessa muussakin, täytyy tässäkin hommassa saada bisnes pyörimään tavan veronmaksajan selkänahasta, mieluiten hallituksen avustuksella ja naamioituna johonkin vihreään kauniiseen ajatukseen maailman pelastumisesta. Mätä turska haisee tässäkin bisneksessä kuuhun saakka.

                          Kaikesta huvittavinta on näiden ympäristöä vaalivien sähköhippien suhtautuminen viinalla ja puhtaammalla dieselillä ajoon. Jos vanhan auton päästöistä saadaan 80% pois, sillä ei olekaan yhtään väliä ja se on vaan näperteleyä. Pitää ostaa mielummin uutta. No sitähän tää kaikki on, mutta eikös just pitänyt olla niin, että pienistä puroista nin suuret säästöt tulee. Olla esimerkkinä ja ilmastoposeeraajana maailmalle. Taitaa olla niin, että isosta bisneksestä ne isot purot tulee Ei oo kenenään muun kuin kuluttajan ja ympäristön etu, jos vanhan elinkaarta saadaan pidennettyä ja sillähän ei oo v*tunkaan väliä
                          Last edited by Juppe; 26-11-2019, 16:31.

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by Juppe View Post
                            Tuota vedyn kehityskulkua itsekin odottelen mielenkiinnolla. Jotenkin tyhmää raahata satoja kiloja akkuja mukana jos pääosa ajosta on työmatkaa ja muuta sellaista. Toisaalta yhtä tyhmältä tuntuu istua ABC:llä odottlemassa akun täyttymistä.
                            Ihan vaan muistutuksena, että vetytaloudessakin on "muutama" ongelmakohta. Selviää, kun googlaat ahkerasti. Ja siis puhutaan niin isoista probleemista, että tällä hetkellä tosiaan puol tonnia akkuja per auto on suoraviivaisempi tapa sähköistää autot kuin vetytankki.

                            Jopa sähköautojen luvatussa maassa, eli Norjassa, vetyautot seisovat omistajiensa pihoilla, kun yksi vetyhuoltoasema lähti "tangentin suuntaan".

                            Suomen ainoa vetytankkausasema poistettiin julkisesta käytöstä kaikessa hiljaisuudessa vähän aikaa sitten.

                            Kaikesta huvittavinta on näiden ympäristöä vaalivien sähköhippien suhtautuminen viinalla ja puhtaammalla dieselillä ajoon. Jos vanhan auton päästöistä saadaan 80% pois, sillä ei olekaan yhtään väliä ja se on vaan näperteleyä.
                            MyDiesel toimii, mutta sähköhipit ovat oikeassa siinä, että menee vähän näpertelyn puolelle, koska raaka-aineet on kiven alla.

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              Muskin tapauksessa visionäärisyyttä toki helpottaa hieman reilu 20 miljardin taalan varallisuus. :think Ärsyttävä äijä, mutta ymmärtää selvästi bisneksen päälle. Kun vielä saisi Teslan laadun esim. vw:n tasalle, niin tämähän olisi ihan "no brainer". Toki tämäkään ei pelasta Model3:sen tai CT:n järkyttävää muotoilua, koska oman autonsa väkisinkin näkee välillä myös ulkoapäin. Lisäksi vituttaa tuo Applen kaltainen fanaattisuus merkkiin, jota Teslakuskien keskuudessa ilmenee. Loistava esimerkki tästä oli Teslaforumilla, kun joku hommasi autoonsa aftermarketvanteet ja kysyi muilta mielipidettä. No tämähän lynkattiin heti aivan täysin! Eli siis lyöt HRE:t / BBS:t alle ja jengi vaan vittuilee, että onpa paskaa. Oma kaveri luonnollisesti heti ehdotti vanteita, jossa Elonin kuva....

                              Plugareissa taas itseäni mietityttää se jatkuva piuhan ropaaminen ja koko säästämisen ideologia. Eli ostetaan siis n. 300hv auto, jonka tehoista käytetään noin yhtä kolmasosaa, jotta voidaan ajaa sähköllä? Ainakin firmojen liisaripuolella koko plugarikeissi on ihan yhtä kusetusta, kun eihän kukaan työsuhdeautoon / vastaavaan kotonaan omaan piikkiin sähköä lataa. Eli akut tyhjänä ajetaan ja vajaa 10L kulutus kokoajan. Näitä on omassa lähipiirissäkin useita.

                              Varmasti sähköautot kuitenkin yleistyvät merkittävästi tulevaisuudessa ja miksipä ei. Toki pitää muistaa, että jostain se sähkökin pitää niihin autoihin saada ja toiv tätä mietitään ihan hallitustasolla pian ennenkuin on liian myöhäistä.

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Mä odotan mielenkiinnolla, mitä noiden plugareiden polttomoottorikoneille tapahtuu pidemmässä juoksussa, kun suurin osa välttää äärimmäisyyksiin asti niillä ajamista ja sen peinen ajan kun ne käy, ei kone pääse edes tavoitelämpötilaan. 10v "ryyppy päällä" jättää takuulla jälkensä.

                                Vedyn ongelmista on Len kyllä tietoinen, siksi odottelenkin, miten niitä ongelmia kyettäisiin ratkomaan. En mä sitä tiedä, mutta onhan sitä kaikkea muutakin ratkaistu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎