Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
On naivia olettaa että sähköautoilu tulisi säilymään yhtä edullisena / lähes ilmaisena mitä se nyt on. Sinällään on ristiriita sen suhteen, että jos haluaa nauttia halvasta sähköautoilusta kustannusten suhteen, pitäis kelkkaan hypätä nyt. Toisaalta passelin menopelin hankinta siihen hommaan on tällä hetkellä vielä vähän kallista hoitajan palkoilla, mutta mahdollista. Itselleni sähköautoilijaksi lähivuosina siirtymisen pääidea ei ole edullisemmat kustannukset vaan pienemmät päästöt. Tokikin jos samat summat menee autoiluun jatkossa riippumatta voimanlähteestä, päätös saatta hieman vielä venyä pidemmälle.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostEi sulla kyllä mitenkään ihan huonot varusteet ole jos hinta on yli 90k€.
tuo tesla jaksaa yllättää. seuraavaksi tulossa kai sähkörekka. kuinka pitkä matka tuosta on enään sähkölentokoneeseen? kun katsoo mitä elon musk tekee vaikka inhoan tyyppiä niin kun haluat jotain on se mahdollista. Minusta enemmän näyttää esim ettei sähköautoja kukaan halunnut tehdä edes ennen teslaa. Kun jämähdetään paikoilleen käy noin kuten autoteollisuudella kävi. Nyt sitten kaikki on todella hämillään mitä tapahtuu ja strategioita kirjoitetaan uusiksi. Täysin turha kuvitella etteikö lentokoneteollisuus kohtaa saman. jos se meinaa tuudittautua samaan että jalat pöydälle ei tässä mitään hätää ole niin tesla tai joku muu tyhjentää senkin pöydän. Tekniikka on jo riittävän lähellä tai jopa olemassa.
Comment
-
-
Itselleni sähköautoilijaksi lähivuosina siirtymisen pääidea ei ole edullisemmat kustannukset vaan pienemmät päästöt. Tokikin jos samat summat menee autoiluun jatkossa riippumatta voimanlähteestä, päätös saatta hieman vielä venyä pidemmälle.
Toisaalta voisin tehdä edelleen sen vihreimmän teon ja olla kokonaan ostamatta mitään uutta ja ajan vaan sillä mitä nyt nurkista löytyy. Se ei tosin maailman paskaamista muuta miksikään, eikä muuta sen uuden ostaminenkaan. Se uusikin auto on jo tehty ja sitä myöten on jo paskottu enemmän, kuin minä pystyn enää paskomaan käyttämällä nykyistä autoani sen elinkaaren ajan. Tän ympäristöasian voi muuttaa vain isojen globaalien yritysten ja toimijoiden yhtäkkinen voitontavoittelun vähentyminen, mikä ei varmasti ole koskaan näköpiirissä. Vai ajaiskohan kiina tuotannot minimiin, että maailma pelastuisi...
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostMä en jaksa enää uskoa tuohon vihreysagendaan pätkääkään. KObolttikaivosten vedenkäyttö vie lähiaikoina juomavedet todella monelta ihmiseltä, Ne ovat maissa, jotka tuottavat pallon päästöistä varmaan 90% ja se louhinta ei toisaankaan ole mitään vihreää. Jostain juuri lueskelin, että maapallon päästöt tippuisivat 0,5%, jos koko euroopan autot vaihdettaisiin sähköisiin yhdessä yössä. Siitä voi repiä sitä huumoria, millä tällä hetkellä ratsastetaan vihreä lippu liehuen. Kaikesta tästäkin huolimatta voisin mäkin ajella sähkögolfilla työmatkat. Se on lopulta ihan sama, missä kotilossa sitä istuu sen 15-20min, kunhan on lämmintä ja riittävän mukavaa. Aina huono kyyti hyvän marssin voittaa...
Toisaalta voisin tehdä edelleen sen vihreimmän teon ja olla kokonaan ostamatta mitään uutta ja ajan vaan sillä mitä nyt nurkista löytyy. Se ei tosin maailman paskaamista muuta miksikään, eikä muuta sen uuden ostaminenkaan. Se uusikin auto on jo tehty ja sitä myöten on jo paskottu enemmän, kuin minä pystyn enää paskomaan käyttämällä nykyistä autoani sen elinkaaren ajan. Tän ympäristöasian voi muuttaa vain isojen globaalien yritysten ja toimijoiden yhtäkkinen voitontavoittelun vähentyminen, mikä ei varmasti ole koskaan näköpiirissä. Vai ajaiskohan kiina tuotannot minimiin, että maailma pelastuisi...
Tässä viherpipertäjien sähköauto hommissa on sitä samaa meininkiä kuin kettutyttöjen minkkien vapauttamisessa. "hyvä teko" tappoikin hiton isolta alueelta pesimälinnut ja minkit kuolivat likipitäen kaikki myös.
Mutta pelastettiinhan siinä ajatuksen tasolla eläimiä.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Unohtakaa vihreys. Kyse on rahasta ja teknisestä etumatkasta. Halvempi ja nopeampi. Thats it. Jos siihen päälle saadaan 0,5% vihreysetu niin sehän on plussaa tietysti.
Käytännössä nopeimmat autot kulkee nyt sähköllä hyväksytään tämä tai ei. 800 kilsan range voi pitää jo hyvänä. Tankillinen maksaa murtoosan löpövehkeisiin nähden. Ei kukaan 100 vuoteen sitten mennyt sanomaan autovalmistajille että 70% tehottomuudella toimivat polttomoottorivehkeet ei ole ehkä kaikkein parhaita et kannattais miettiä tuolle parempaa ratkasua.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostEi kukaan 100 vuoteen sitten mennyt sanomaan autovalmistajille että 70% tehottomuudella toimivat polttomoottorivehkeet ei ole ehkä kaikkein parhaita et kannattais miettiä tuolle parempaa ratkasua.
Ja siihen se sähköautoajatus kuoli, noustakseen aina tasaisin väliajoin otsikoihin (esim 50-luvulla itä-saksalaiset sähköpakut, 60-luvulla briteissä maidonjakeluautot, Suomessakin 90-luvulla Elcatit postilla).
Nyt kun sähköä saa kaikkialla ja sähköautotekniikka pomppii kovaa vauhtia eteenpäin, tulee taas vastaan infran riittämättömyys (vertaa pari postausta aikaisemmin linkitetty uutinen berliiniläisestä taksista; 3500 latauspaikkaa ja 10000 autoa jonottaa niihin). Mutta toisaalta sähköautojen kantomatka kasvaa koko ajan huimasti, nyt kun vielä saisi latauksen yhtä nopeaksi kuin polttisauton tankkaus, niin oltaisiin asian ytimessä.
Sähkön puolesta puhujia on nykyään paljon enemmän kuin 120 vuotta sitten, ja suorituskyvyltään se on jo polttista parempi monessa tapauksessa.
Kysymys mielestäni kuuluu, että mitä seuraavaksi? Olisi hienoa nähdä esim vetyautot liikenteessä (kunhan ensin ratkaistaisiin vedyn tuotanto-ongelma), koska se olisi vielä ympäristöystävällisempi kuin sähkö tai kaasu.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostTästäkin etumatkasta iso osa johtuu verotusteknisistä syistä. Jos bensaa ja dieseliä verotettaisiin kuten sähköä, ero olisi huomattavasti pienempi, eikä kenelläkään olisi kire ostamaan niitä sähköautoja. Politiikka sen sanelee, millä on milloinkin halvinta ajaa.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Tuota vedyn kehityskulkua itsekin odottelen mielenkiinnolla. Jotenkin tyhmää raahata satoja kiloja akkuja mukana jos pääosa ajosta on työmatkaa ja muuta sellaista. Toisaalta yhtä tyhmältä tuntuu istua ABC:llä odottlemassa akun täyttymistä. Lisäksi tää jäätävä vouhotus latausjutuista ja muusta sellaisesta voitaisiin unohtaa, kun autot voisi edelleen tankata perinteiseen tapaan. Kuten kaikessa muussakin, täytyy tässäkin hommassa saada bisnes pyörimään tavan veronmaksajan selkänahasta, mieluiten hallituksen avustuksella ja naamioituna johonkin vihreään kauniiseen ajatukseen maailman pelastumisesta. Mätä turska haisee tässäkin bisneksessä kuuhun saakka.
Kaikesta huvittavinta on näiden ympäristöä vaalivien sähköhippien suhtautuminen viinalla ja puhtaammalla dieselillä ajoon. Jos vanhan auton päästöistä saadaan 80% pois, sillä ei olekaan yhtään väliä ja se on vaan näperteleyä. Pitää ostaa mielummin uutta. No sitähän tää kaikki on, mutta eikös just pitänyt olla niin, että pienistä puroista nin suuret säästöt tulee. Olla esimerkkinä ja ilmastoposeeraajana maailmalle. Taitaa olla niin, että isosta bisneksestä ne isot purot tuleeEi oo kenenään muun kuin kuluttajan ja ympäristön etu, jos vanhan elinkaarta saadaan pidennettyä ja sillähän ei oo v*tunkaan väliä
Last edited by Juppe; 26-11-2019, 16:31.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostTuota vedyn kehityskulkua itsekin odottelen mielenkiinnolla. Jotenkin tyhmää raahata satoja kiloja akkuja mukana jos pääosa ajosta on työmatkaa ja muuta sellaista. Toisaalta yhtä tyhmältä tuntuu istua ABC:llä odottlemassa akun täyttymistä.
Jopa sähköautojen luvatussa maassa, eli Norjassa, vetyautot seisovat omistajiensa pihoilla, kun yksi vetyhuoltoasema lähti "tangentin suuntaan".
Suomen ainoa vetytankkausasema poistettiin julkisesta käytöstä kaikessa hiljaisuudessa vähän aikaa sitten.
Kaikesta huvittavinta on näiden ympäristöä vaalivien sähköhippien suhtautuminen viinalla ja puhtaammalla dieselillä ajoon. Jos vanhan auton päästöistä saadaan 80% pois, sillä ei olekaan yhtään väliä ja se on vaan näperteleyä.
Comment
-
-
Muskin tapauksessa visionäärisyyttä toki helpottaa hieman reilu 20 miljardin taalan varallisuus. :think Ärsyttävä äijä, mutta ymmärtää selvästi bisneksen päälle. Kun vielä saisi Teslan laadun esim. vw:n tasalle, niin tämähän olisi ihan "no brainer". Toki tämäkään ei pelasta Model3:sen tai CT:n järkyttävää muotoilua, koska oman autonsa väkisinkin näkee välillä myös ulkoapäin.Lisäksi vituttaa tuo Applen kaltainen fanaattisuus merkkiin, jota Teslakuskien keskuudessa ilmenee. Loistava esimerkki tästä oli Teslaforumilla, kun joku hommasi autoonsa aftermarketvanteet ja kysyi muilta mielipidettä. No tämähän lynkattiin heti aivan täysin! Eli siis lyöt HRE:t / BBS:t alle ja jengi vaan vittuilee, että onpa paskaa. Oma kaveri luonnollisesti heti ehdotti vanteita, jossa Elonin kuva....
Plugareissa taas itseäni mietityttää se jatkuva piuhan ropaaminen ja koko säästämisen ideologia. Eli ostetaan siis n. 300hv auto, jonka tehoista käytetään noin yhtä kolmasosaa, jotta voidaan ajaa sähköllä? Ainakin firmojen liisaripuolella koko plugarikeissi on ihan yhtä kusetusta, kun eihän kukaan työsuhdeautoon / vastaavaan kotonaan omaan piikkiin sähköä lataa. Eli akut tyhjänä ajetaan ja vajaa 10L kulutus kokoajan. Näitä on omassa lähipiirissäkin useita.
Varmasti sähköautot kuitenkin yleistyvät merkittävästi tulevaisuudessa ja miksipä ei. Toki pitää muistaa, että jostain se sähkökin pitää niihin autoihin saada ja toiv tätä mietitään ihan hallitustasolla pian ennenkuin on liian myöhäistä.
Comment
-
-
Mä odotan mielenkiinnolla, mitä noiden plugareiden polttomoottorikoneille tapahtuu pidemmässä juoksussa, kun suurin osa välttää äärimmäisyyksiin asti niillä ajamista ja sen peinen ajan kun ne käy, ei kone pääse edes tavoitelämpötilaan. 10v "ryyppy päällä" jättää takuulla jälkensä.
Vedyn ongelmista on Len kyllä tietoinen, siksi odottelenkin, miten niitä ongelmia kyettäisiin ratkomaan. En mä sitä tiedä, mutta onhan sitä kaikkea muutakin ratkaistu.
Comment
-
Comment