Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 428
    • -

    Originally posted by Tiik View Post
    Toki pitää muistaa, että jostain se sähkökin pitää niihin autoihin saada ja toiv tätä mietitään ihan hallitustasolla pian ennenkuin on liian myöhäistä.
    500MW keskimääräinen lisätehovaade ei aiheuta minkäänlaisia toimia hallitustasolla (edit: koska se jakaantuu 30 vuodelle tasaisesti & autoja ladataan pääasiassa yöllä, jolloin sähköverkon kuorma on muutenkin matala).
    Last edited by gnz; 26-11-2019, 18:26.

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by Juppe View Post
      Vedyn ongelmista on Len kyllä tietoinen, siksi odottelenkin, miten niitä ongelmia kyettäisiin ratkomaan. En mä sitä tiedä, mutta onhan sitä kaikkea muutakin ratkaistu.
      Odottaa saa, toki. Mitään ei vaan ole näköpiirissä ja ainakin minusta koko "vetyautoskene" on aika kuollut tällä hetkellä. Toyota sitä yrittää tekohengittää, mutta ainoa mediaan päässyt toimenpide on tähän mennessä ollut se, että ne aikaisti patteriautojen tuotantoon tuloa viidellä vuodella.

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Originally posted by BeamR View Post
        Tesla 3 ja BMW 5-sarja ei sitten MILLÄÄN tavalla vertaudu toisiinsa. Ei kohderyhmän, ei koon, ei laadun. Edes nuo teslalta ilmeisesti lahjuksia ottavat viherpipertäjäsivustot ei laita 5-sarjaa ja Tesla 3:a vierekkäin.
        Ei nyt eroteta kommenttia asiayhteydestä vaikka se keltaisen lehdistön aikakautena onkin 'normaalia'.

        Tuo kommentti oli vastaus siis softaan ja siihen että Teslan softaan tulee jatkuvasti päivityksiä ja ominaisuuksia toisin kuin muilla jossa ne pitää ostaa.
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          Originally posted by jokes911 View Post
          Teslan softaan tulee jatkuvasti päivityksiä ja ominaisuuksia toisin kuin muilla jossa ne pitää ostaa.
          Minä ymmärrän jatkuvan softien muutostarpeen vikana tai vikojen jatkuvana korjauksena tai yrittämisenä. Näin siis perinnemerkkien osalta johon foorumimme edustama merkki myös kuuluu.

          Ehjään ja kerralla toimivaan kokoonpanoon ei lähtökohtaisesti tarvitse softamuutoksia tehdä.

          Teslaa yhtään tuntematta ymmärrän pointin jos sieltä joka kerta ilmaiseksi tulee uusia lisävarusteominaisuuksia tms. Muutoin herää kysymys miksi pitää softaa ruuvata kokoajan?
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by jokes911 View Post
            Ei nyt eroteta kommenttia asiayhteydestä vaikka se keltaisen lehdistön aikakautena onkin 'normaalia'.

            Tuo kommentti oli vastaus siis softaan ja siihen että Teslan softaan tulee jatkuvasti päivityksiä ja ominaisuuksia toisin kuin muilla jossa ne pitää ostaa.
            Mä vertasin ässää 530:n, ja sä lähdit kikkailemaan kolmosella. Huomautin sitten, että ei voi verrata kolmosta ja vitosta. Kommenttisi keltaisesta lehdistöstä on ala-arvoinen.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by BeamR View Post
              Mä vertasin ässää 530:n, ja sä lähdit kikkailemaan kolmosella. Huomautin sitten, että ei voi verrata kolmosta ja vitosta. Kommenttisi keltaisesta lehdistöstä on ala-arvoinen.
              S:n ja kolmosen softat on about samat eli ne on täysin vertauskelpoiset ja kumpaankin pätee tuo päivitys.

              Ei tuo viittaus ole ala-arvoinen kun monikaan ei jaksa tarkistaa jokunen sivu takaperin mitä alkuperäisessä keskustelussa olikaan kyse.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • duckland
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 418

                Originally posted by BeamR View Post
                Itse asiassa, sähköautojen historia ulottuu pitkälle 1800-luvulle. Ja esimerkiksi USA:ssa oli 1900-luvun alussa yli 30% autoista sähkökäyttöisiä. Mutta sitten tuli vastaan olematon sähköinfra vs. isoilla loikilla kehittynyt polttistekniikka.
                Ja siihen se sähköautoajatus kuoli, noustakseen aina tasaisin väliajoin otsikoihin (esim 50-luvulla itä-saksalaiset sähköpakut, 60-luvulla briteissä maidonjakeluautot, Suomessakin 90-luvulla Elcatit postilla).

                Nyt kun sähköä saa kaikkialla ja sähköautotekniikka pomppii kovaa vauhtia eteenpäin, tulee taas vastaan infran riittämättömyys (vertaa pari postausta aikaisemmin linkitetty uutinen berliiniläisestä taksista; 3500 latauspaikkaa ja 10000 autoa jonottaa niihin). Mutta toisaalta sähköautojen kantomatka kasvaa koko ajan huimasti, nyt kun vielä saisi latauksen yhtä nopeaksi kuin polttisauton tankkaus, niin oltaisiin asian ytimessä.

                Sähkön puolesta puhujia on nykyään paljon enemmän kuin 120 vuotta sitten, ja suorituskyvyltään se on jo polttista parempi monessa tapauksessa.
                Kysymys mielestäni kuuluu, että mitä seuraavaksi? Olisi hienoa nähdä esim vetyautot liikenteessä (kunhan ensin ratkaistaisiin vedyn tuotanto-ongelma), koska se olisi vielä ympäristöystävällisempi kuin sähkö tai kaasu.
                Hyvää infoa ja hyviä pointteja. Itse epäilen latauksen järkevyyttä kanssa miten se saadaan taklattua. Yhtenä vaihtoehtona näkisin langattoman latauksen suoraan tiestä jopa tai ainakin parkkipaikoilla. Itsekin mietin tuota talliin. Ei tarviis mitään johtoja viritellä ikinään.

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  VW:n panostus pelkästään autoilun softaan ei ole ihan pieni:



                  Tämä osoittaa sitä kuinka softien, yhteyksien ja koko autoilun infran merkitys kasvaa merkittävästi tulevaisuudessa.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Minä ymmärrän jatkuvan softien muutostarpeen vikana tai vikojen jatkuvana korjauksena tai yrittämisenä. Näin siis perinnemerkkien osalta johon foorumimme edustama merkki myös kuuluu.

                    Ehjään ja kerralla toimivaan kokoonpanoon ei lähtökohtaisesti tarvitse softamuutoksia tehdä.

                    Teslaa yhtään tuntematta ymmärrän pointin jos sieltä joka kerta ilmaiseksi tulee uusia lisävarusteominaisuuksia tms. Muutoin herää kysymys miksi pitää softaa ruuvata kokoajan?
                    Omasta mielestä Tesla on omaksunut normaaliksi muodostuneen softan kehityksen mallin jossa uusia ominaisuuksia tulee liukuhihnalta, eikä niistä peritä mitään erillistä maksua. Esim. iPhone, Windows, Android. En tunne montaa ihmistä, joka ei asenna uusinta softaa kun se on julkistettu.

                    Toisaalta myös softan teko on jotain muuta kuin vuosikymmeniä sitten kun waterfall-mallilla tehtiin ns. kerralla valmista ja nyt Agilella heti ekan 'minimum viable productin' jälkeen mennään ulos.
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by jokes911 View Post
                      S:n ja kolmosen softat on about samat eli ne on täysin vertauskelpoiset ja kumpaankin pätee tuo päivitys.

                      Ei tuo viittaus ole ala-arvoinen kun monikaan ei jaksa tarkistaa jokunen sivu takaperin mitä alkuperäisessä keskustelussa olikaan kyse.
                      Mutta vitonen ei ole verrattavissa kolmoseen, vaan ässään. Ja ässä on merkittävästi kalliimpi, sitä ei saa 50k€.

                      Yleinen kokemus on osoittanut, että vittuilu alkaa kun argumentit loppuu. Ja se kertoo aina vittuilijasta hyvin paljon.

                      Jätän tän tähän.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by BeamR View Post
                        Mutta vitonen ei ole verrattavissa kolmoseen, vaan ässään. Ja ässä on merkittävästi kalliimpi, sitä ei saa 50k€.

                        Yleinen kokemus on osoittanut, että vittuilu alkaa kun argumentit loppuu. Ja se kertoo aina vittuilijasta hyvin paljon.

                        Jätän tän tähän.
                        Siis tuo sun kommentti oli vastaus tähän keskusteluun:

                        Quote:
                        Originally Posted by zakspeed:
                        Tutkipas BMW:n RSU mahdollisuuksia. Softapäivitykset ja jopa retrofittailu varustelistaan tietyin rajaehdoin on mahdollista ihan kotisohvalta ja omassa pihassa.

                        ---------------

                        Johon mun vastaus:

                        Hohhoijaa. Retrofittailu (maksullinen) ja tietyin rajaehdoin verrattuna siihen että autoon tulee kuukausittain uusia ominaisuuksia ilmaiseksi. Onhan tähän mun 530e:hen mahdollista ostaa jo eri palveluita.

                        Sitä päivää odotellessa että tuo sama löytyy BMW:stä. Ja siis ei se että OTA:na tuo olisi mahdollista vaan koska on käytännössä ja ilmaista.

                        ----------------------

                        ---> Sillä Teslan mallilla ei ole mitään merkitystä sille yksityiskohdalle että Teslan softaan tulee ilmaisia päivityksiä (kaikkiin malleihin kun heillä vain yksi plättis) ja BMW:n ei tule päivityksiä ja uudet ominaisuudet pitää kaikki maksaa.

                        Last edited by jokes911; 26-11-2019, 20:25.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          Originally posted by Juppe View Post
                          KObolttikaivosten vedenkäyttö vie lähiaikoina juomavedet todella monelta ihmiseltä, Ne ovat maissa, jotka tuottavat pallon päästöistä varmaan 90% ja se louhinta ei toisaankaan ole mitään vihreää.
                          Hah. Kyllä sitä kobolttia käytetään tonneittain myös öljynjalostuksessa.

                          Akkumateriaalina sen käyttöä ollaan pystytty vähentämään joka vuosi jonkin verran per kwh.

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            Originally posted by gnz View Post
                            Hah. Kyllä sitä kobolttia käytetään tonneittain myös öljynjalostuksessa.

                            Akkumateriaalina sen käyttöä ollaan pystytty vähentämään joka vuosi jonkin verran per kwh.
                            Jep, rikin poistoon käytetään kobolttia kertaluokkaa enemmän kuin sähköautojen akkujen valmistukseen. Tesla pyrkii tekemään seuraavan sukupolven akkunsa kokonaan ilman kobolttia. Vielä kun joku kännykkä- tai läppärivalmistaja seuraisi perässä...

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              Originally posted by gnz View Post
                              500MW keskimääräinen lisätehovaade ei aiheuta minkäänlaisia toimia hallitustasolla (edit: koska se jakaantuu 30 vuodelle tasaisesti & autoja ladataan pääasiassa yöllä, jolloin sähköverkon kuorma on muutenkin matala).

                              Kun miettii näitä meidän kekkeruuseja tuolla eduskunnassa, niin itse en vielä olisi näin varma. Kyllä ne jotenkin vielä ehtivät tämänkin asian vetää vihkoon.

                              Vuoden 2018 lopussa sähköautot muodostivat muuten n. 0,5% Suomen liikenteessä olevasta henkilöautokannasta. Eli aika marginaalitapauksia yhä, mutta selkeästi herättävät paljon ajatuksia ja tunteita. :think
                              Last edited by Tiik; 27-11-2019, 04:44.

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                Originally posted by Tiik View Post
                                Eli aika marginaalitapauksia yhä, mutta selkeästi herättävät paljon ajatuksia ja tunteita. :think
                                Ihmekös tuo kun hurmos on saanut uskonnollisia piirteitä Nykyinen autokanta ei uudistu tai sähköisty "toivotaan, toivotaan"-tyylisillä kirjauksilla, joita istuva hallitus mieluusti viljelee. Sitten kun erehdyt kritisoimaan tavoitteiden tai laskelmien realistisuutta lyödään denialistin leima saman tein otsaan.

                                Jos jollakulla on varaa pistää 90k€ nelipyttyiseen 5-sarjalaiseen niin onneksi olkoon, lienee pinkka ns. kunnossa eikä se ole alemmilta tulodesiileiltä pois, päinvastoin. Kärttyisä enemmistö uuden auton ostajista pyörii kuitenkin 30k€-hintaluokan nurkilla, heille 530e:n varustelu tai M-divisioonan kyykytys Teslan malleilla eivät ole ehkä ihan niitä kaikista olennaisimpia mietinnän aiheita.

                                Mielenkiintoinen vuosikymmen tulossa, Deloittelta löytyy ihan kelpo rapsa miten EV-kakku voi mahdollisesti kehittyä ja jakautua tulevaisuudessa: https://www2.deloitte.com/content/da...c-vehicles.pdf
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎