Originally posted by L.H
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Macke View Post
Mitäs sitten kun meidän jälkeläisten pitää jossain kohtaa hyppää johonkin avaruusprutkuun ja lähteä v*ttuun täältä kun pallo ollaan tuhottu, ja vikat reissuun tarvittavat matskut on laitettu johonkin Datsunin akustoon tai sähkömoottoriin? Joo, on tämä vähän kaukana tulevaisuudessa mutta noin niinkusta ajatustasolla Vaikuttaa niin pirun lyhytnäköiseltä tämä nykyinen sähköautotouhu...E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostNiin vähän ettei ainakaan omaan laskuun edes arkena taajamassa hinaa lähimmälle korjaamolle.“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Mä ajattelin kyllä niitä harvinaisempia matskuja johonkin ihan muuhun kuin akustoihin tai vastaavaan. Vedetään hatusta nyt vaikka proffan quantum flux capacitor mitä ei tietty vielä ole keksitty, niin ikävää jos tarvittavaa raaka-ainetta ei ole saatavilla...
OK, saadaanhan niitä matskuja nykyään vissiin jotenkin järkevästi valjastettua takaisin käyttöönkin, mutta lisää duuniahan siitäkin aina tulee ja ne prosessit kuormittavat palloa jollain tapaa.
Ja tähän väliin kun sitä sähköä niin kiivaasti tarjotaan, niin ei sekään ongelmattomasti tule oikein yhdestäkään sähkölaitoksesta vaan jokaisessa tuotantamallissa on jonkinmoinen negaatio olemassa. Yhdelle kumarrat niin toiselle pyllistät, niin se tuppaa aina olemaan. Vihreämmissä versioissa päästään taas siihen sähkön varastoinnin ongelmaan kuten vaikka aurinkoenergia. Ei oo heleppoo
Polttomoottoreissakin on fiksumpia ja hyötysuhteeltaan parempia vehkeitä kuin Otto-moottorit. Saas nähdä josko sieltä jotain järkevää kantautuisi autoihin asti. Päällimmäisenä mieleen juolahtaa Achates Powerin vastamäntämoottori.
Toisaalta mitäs näitä tuskailemaan, Trumpin muuriproggis esimerkiksi tulee paskomaan niin rajusti ekosysteemiin että siitä saattaa tulla pirun hienot jälkiseuraamukset. Ja mikromuovit merissä ja ja ja ja...
Comment
-
-
Originally posted by L.H View PostSillä nyt tuskin on kovin olennaisesti vaikutusta hintaan lähteekö esim. Kuopiosta taajamasta vai taajaman ulkopuolelta Vantaalle, missä se lähin Tesla-korjaamo on.
Joten jos on pelkoperseessä Teslan hajoamisesta Kuopion seudulle niin kannattaa ottaa se vakuutus jo siltäkin varulta että auto hinataan jo Tuusulan liittymältä korjaamolle ja matka Leville jatkuu Fiestalla.Last edited by jani; 17-02-2019, 18:20.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostJa tähän väliin kun sitä sähköä niin kiivaasti tarjotaan, niin ei sekään ongelmattomasti tule oikein yhdestäkään sähkölaitoksesta vaan jokaisessa tuotantamallissa on jonkinmoinen negaatio olemassa. Yhdelle kumarrat niin toiselle pyllistät, niin se tuppaa aina olemaan. Vihreämmissä versioissa päästään taas siihen sähkön varastoinnin ongelmaan kuten vaikka aurinkoenergia. Ei oo heleppoo
Ja varastoinnin ratkaisujakin on olemassa ihan puskuriakustoista aina juoksutusaltaisiin asti.
Mutta helppoa ei tosiaan ole
Originally posted by Macke View PostPolttomoottoreissakin on fiksumpia ja hyötysuhteeltaan parempia vehkeitä kuin Otto-moottorit. Saas nähdä josko sieltä jotain järkevää kantautuisi autoihin asti. Päällimmäisenä mieleen juolahtaa Achates Powerin vastamäntämoottori.
Toinen seikka taas on se, kuinka monimutkaisia nuo variaatiot on. Ja sen myötä luotettavuus tulee mieleen. Verrattuna sähkömoottorin (1 liikkuva osa ja pari laakeria) rakenteeseen.
Originally posted by Macke View PostToisaalta mitäs näitä tuskailemaan, Trumpin muuriproggis esimerkiksi tulee paskomaan niin rajusti ekosysteemiin että siitä saattaa tulla pirun hienot jälkiseuraamukset. Ja mikromuovit merissä ja ja ja ja...-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostNiin pointti oli se että hinauksen "minimi taksakin" on aina suurempi kuin se vakuutusmaksu vuodessa, Teslaankin.
Joten jos on pelkoperseessä Teslan hajoamisesta Kuopion seudulle niin kannattaa ottaa se vakuutus jo siltäkin varulta että auto hinataan jo Tuusulan liittymältä korjaamolle ja matka Leville jatkuu Fiestalla.“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Originally posted by L.H View PostPointti oli se, että kattaako se vakuutuksen normaali hinausturva (ja vaikkapa mainittu autoliiton plus-jäsenyys), että auto viedään sinne Tesla-korjaamoon, eikä minne tahansa korjaamoon. Jos ei kata, niin vakuutuksen halpuudesta on kovin vähän hyötyä. Jos taas kattaa, niin sittenhän homma on kunnossa, eikä siitä tarvitse Teslan omistajankaan murehtia sen enempää.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostVaikuttaa hinauspalvelu olevan suurempi ongelma kuin se että akkuihin tarvittava materiaali ei riitä edes 1/3 maailman sähköautokannan tarpeisiin
Eli mikä materiaali ja mikä veikkaus?
Comment
-
-
TS:n linkin takaa suora lainaus:
" Autoteollisuus on tähän mennessä pystynyt aina löytämään korvaavia vaihtoehtoja ja kehittänyt teknologioita siihen suuntaan, ettei pulaa tule, Laurikko arvioi.
– Voi olla, ettei litiumakku ole välttämättä se akku, mikä on uusissa sähköautoissa kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä."
Sekä
Geologian tutkimuslaitoksen GTK:n geologi Timo Ahtola arvioi, että maailman litiumvarojen pitäisi riittää suureenkin litiumioniakkujen tuotantoon. Litiumin etsintä on lisääntynyt, kun odotukset sähköautojen tuotannon kasvusta ovat vahvistuneet.
– Maailman tunnetut varannot kasvavat koko ajan, koska litiumia etsitään jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla, Ahtola kertoo.
– Sen lisäksi, että se on hyvä alkuaine akkuun, niin sitä myös on riittävästi.
Litium tosiaan ei ole se ongelma vaan toistaiseksi koboltti on nyt se ristiriitaisin (monellakin tavalla) asia. Vaan kehitys kehittyy... Pystyyköhän sen koboltin korvaamaan jollain muulla.:think
Jälkimmäisen linkin jutussa oli käytetty taasen lähteenä Shellin blogia. Totuudenmukaista tai ei, niin omaan nenään haisee eturistiriita melkoisen rajusti.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by L.H View PostPointti oli se, että kattaako se vakuutuksen normaali hinausturva (ja vaikkapa mainittu autoliiton plus-jäsenyys), että auto viedään sinne Tesla-korjaamoon, eikä minne tahansa korjaamoon. Jos ei kata, niin vakuutuksen halpuudesta on kovin vähän hyötyä. Jos taas kattaa, niin sittenhän homma on kunnossa, eikä siitä tarvitse Teslan omistajankaan murehtia sen enempää.Originally posted by Clavurion View PostEikö se hinausturva lähtökohtaisesti korvaa hinaamisen lähimpään korjauspisteeseen, jossa ongelman korjaaminen onnistuu. Teslan tapauksessa lähin speksit ja osaamisen omaava putka voi sitten olla se virallinen Tesla-korjaamo. Yleensä kohde on myös neuvoteltavissa vakuutusyhtiön/hinurin kanssa.** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **
Comment
-
-
Pistetään tähän nyt ekan tankillisen tietoja 530e:stä. Tänä aikana oli sitten etelä-suomessa kunnon talvi, lunta ja pakkaset. Auto on katoksessa ja akkua ei ladattu ajastetusti lähtöhetkeen vaan heti katokseen ajettua. Preconditonilla lämmitettiin n. 10min ennen aamuisia ajoja ja töistä lähdettäessä. Ajot Max eDrivella ja Eco Prolla, sisälämpötila asetettu 20C ja ratin sekä penkinlämmitykset niin ettei tarvi palella.
Ajo siis pelkkää pätkää (5-15km pätkiä) ja keskinopeus alle 30km/h. Unohdin tuon listata ylös tankkauksen aikaan, mutta tällä hetkellä näyttää n. 28km/h.
897km joista sähköllä 709km, 37,4Kwh sähkön keskikulutus ja bensan 3.0l/100km. Tankkiin meni 41,75l ja kun auto luovutettiin niin tankki oli 3/4 täynnä.
Lataussähkön määrää en saa mitattua, mutta jos noista kilsoista ja keskikulutuksen mukaan + 10% laskee niin saa n. 292Kwh.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostPistetään tähän nyt ekan tankillisen tietoja 530e:stä.
897km joista sähköllä 709km, 37,4Kwh sähkön keskikulutus ja bensan 3.0l/100km. Tankkiin meni 41,75l ja kun auto luovutettiin niin tankki oli 3/4 täynnä.
Lataussähkön määrää en saa mitattua, mutta jos noista kilsoista ja keskikulutuksen mukaan + 10% laskee niin saa n. 292Kwh.
Omalla matematiikalla polttomoottorilla ajetut kokonaismatka 897km - sähköllä 709km on kuluttanut liki 20L/100km.Last edited by BMW525Xda; 19-02-2019, 22:33.
Comment
-
Comment