Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    "The BMW Group is investing around 400 million euros in its Dingolfing vehicle plant for production of the BMW iNEXT. In doing this, it is preparing for the manufacture of pure battery-electric and highly automated BMW cars at its largest European production location."

    Tämänpäivän tilanne.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • Jii_Koo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2013
      • 785
      • Jkl

      Originally posted by Wespa View Post
      Toki esim. passiivisessa kolariturvallisuudessa on taas sitten menty todella isoja harppauksia eteenpäin, mutta on aika puusilmäistä väittää että nykyajan autot olisivat _kaikilta_ osin parempia kuin parhaat 80- ja 90-lukujen autot.
      OT:ta OT:n jatkoksi...
      Tää on hyvä pointti. Ja esim. kolariturvallisuuskin on koriteknologian osalta ollut jo hyvän aikaa korkealla tasolla, osalla valmistajista jo tuolta 2000-luvun alkupäästä.
      2010-luvun "turvallisuus" on sitten ollut ikkunalinjan nostamista, näkökentän heikentämistä ja keskittymistä häiritsevien virikkeiden luomista, joilta kuljettajan voi sitten "pelastaa" infrapuna-bluetooth sivupeilillä, jossa on automaattinen käynnistyksenesto ja 5gHz wlan verkko.

      Uudet Volvot malliesimerkkinä...
      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

      Comment

      • jones56
        Bimmer Rookie
        • Aug 2014
        • 193
        • Stadi

        Originally posted by Jii_Koo View Post
        OT:ta OT:n jatkoksi...
        Tää on hyvä pointti. Ja esim. kolariturvallisuuskin on koriteknologian osalta ollut jo hyvän aikaa korkealla tasolla, osalla valmistajista jo tuolta 2000-luvun alkupäästä.
        2010-luvun "turvallisuus" on sitten ollut ikkunalinjan nostamista, näkökentän heikentämistä ja keskittymistä häiritsevien virikkeiden luomista, joilta kuljettajan voi sitten "pelastaa" infrapuna-bluetooth sivupeilillä, jossa on automaattinen käynnistyksenesto ja 5gHz wlan verkko.

        Uudet Volvot malliesimerkkinä...
        Turvallisuus kuitataan ”nykyautoissa” ajamalla kelissä ku kelissä limitillä. Onkohan turvallisuuden tunne jollain hyvä pikku sähkökikkareella ajaessa? Ei auto ole koskaan tuonut minulle ”turvallisuuden tunnetta”. Isoissa autoissa toki fiilis poikkee kusiaisella ajosta.
        BMW E30 Cabrio Brillantrot

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          "The BMW Group is investing around 400 million euros in its Dingolfing vehicle plant for production of the BMW iNEXT. In doing this, it is preparing for the manufacture of pure battery-electric and highly automated BMW cars at its largest European production location."

          Tämänpäivän tilanne.
          Tässä tää koko homma on aika hyvin kiteytettynä. Liike-elämä näkee bisnesmahdollisuuden tän vihreän sekoilun keskellä ja ottaa siitä kaiken irti. Samaan aikaan kansanedustajat rasvaa kilpaa omaa hirttosilmukkaa ja saahaa toista koipea katki. Varman pian ollaan siinä pisteessä, että koskaan aikaisemmin vähänkään vanhemmista autoista ei ole tullut niin nopeasti paalitavaraa. Autokauppiaat hieroo siinä kohtaa käsiään yhteen, kun bensalla ajamisesta tehdään hemmetin kallista. Samalla saadaan sitten sähköautoilukin nykyisen polttomoottoriautoilun kanssa samalle viivalle, kun niiden käytöstä aletaan nyhtää rahaa tavalla tai toisella.

          Kyllä tää kaikki päätyy vielä massiiviseen clusterfuckiin ja voittajana sieltä paskakasan päältä löytyy vain autoteollisuus ja sen alihankkijat, jotka ovat osanneet ennustaa tämän kuvion oikein. Maailmanlaajuisten päästöjen kannalta saadaan aikaiseksi ehkä 1-2% muutos, koska kaikki kehitysmaat painaa edelleen kakstahtiskootterella ja tuktukeilla rallia, tuottavat sähkönsä millä tahansa palavalla ja samalla täyttävät valtameret paskalla. Ehkä siinä ohessa ehditään joku ydinohjuskin ampua. Toki noihin samoihin maihin viedään alihankintana näiden kaikkien lelujen tuotanto. Saadaan vähän vihreetä Eurooppaa silleen edullisesti. Mä luulen, että kulutuksen vähentäminen olis ainoa oikea tapa tehdä jotain konkreettista, mutta se nyt ei sovi mihinkään liike-elämän kaavaan.

          Ei sekään tilanne ole enää kaukana, että tänne saadaan tienkäyttömaksut ja samaan aikaan ajetaan silti aina yhtä paskoilla teillä, koska siinäkään vaiheessa se autolusta kynitty raha ei mene teihin jaa muuhun vastaavaan.
          Last edited by Juppe; 02-12-2019, 15:17.

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Originally posted by GOOFY View Post
            Pitäs oikeasti isojen valmistajien alkaa näyttämään esimerkkiä sloukanilla " vähemmän on enemmän".
            Mutta kun ne eivät sitä älynneet tehdä. Tesla teki:

            Comment

            • awd-69
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2015
              • 229
              • Sawo

              Juppe sen sano:

              Mä luulen, että kulutuksen vähentäminen olis ainoa oikea tapa tehdä jotain konkreettista, mutta se nyt ei sovi mihinkään liike-elämän kaavaan.

              Se on just näin.
              F10 530d xdrive LCI

              EX: E90 320d xdrive LCI

              Comment

              • gnz
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 428
                • -

                Originally posted by Juppe View Post
                Mä luulen, että kulutuksen vähentäminen olis ainoa oikea tapa tehdä jotain konkreettista, mutta se nyt ei sovi mihinkään liike-elämän kaavaan.
                Fakta on, että se on yksi tavoista tehdä jotain konkreettista. Jos jokin istanssi haluaa tätä lähteä harjoittamaan, mitään esteitä sille ei ole.

                Comment

                • gnz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 428
                  • -

                  Originally posted by Juppe View Post
                  Maailmanlaajuisten päästöjen kannalta saadaan aikaiseksi ehkä 1-2% muutos, koska kaikki kehitysmaat painaa edelleen kakstahtiskootterella ja tuktukeilla rallia, tuottavat sähkönsä millä tahansa palavalla ja samalla täyttävät valtameret paskalla.
                  Jes. Aivan mahtavaa länsimaiden valkopesua. Viiskauttaviis. Kehitysmaathan ne paikat paskoo juu.

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5169
                    • Kuopio

                    Vielä koittaa se aika kun tällä foorumillakin keskustellaan mikä kenkä olisi paras ruunan kaavioon kevät liukkaille (oletuksena että internet säilyy ja autoilu on kokonaan loppu).

                    Tosin sitä ennen keretään vielä monesti ihmetellä sähköautoilua. Se on ainakin varmaa että jäädäkseen ne ovat tulleet ja niiden markkinaosuus kasvaa kaikilla markkinoilla globaalisti. Se mikä tulee olemaan lopputulema, veikkaan ttä kukaan nykyisistä toimijoista tuskin tulee olemaan "voittaja" vaan kaikille nykyisille merkeille, kuten BMW, Toyota, Ford jne. tulee käymään kuten kävi mm. filmikameroiden valmistajille. Eivät kykene riittävän nopeasti uudistumaan ja uskovat liian lujasti vanhoihin teeseihin autoilussa.

                    Ehkä kaksi asiaa tulee säilymään ennallaan, ranskalaiset ovat tulevaisuudessakin rapsakoita ja italialaiset tekee edelleen ne kauneimmat kulkineeet.
                    Last edited by jani; 02-12-2019, 19:32.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Gnz ei nyt tainnut lukea ihan kaikkea. Siis tietysti meidän länkkäreiden tuotantojen siirto noihin maihin on yksi suurimmista ongelmista. Meidän siellä pitäisi olla sotkua siivoamassa, mutta sekään ei sovi business-malliin kuin ehkä jossain kauniissa banderollissa. Toki joku vastuu on tuotannot vastaanottavalla maallakin, mutta tässä kohtaa tulee kuvioihin korruptio ja muu sellainen touhu.
                      Last edited by Juppe; 02-12-2019, 20:20.

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5426
                        • S:t Karins

                        Originally posted by mikae34 View Post
                        Jep, noilla säätimillä ne hommat hoituvat juuri kuten haluaa. En ymmärrä miksi noin toimiva ja yksinkertainenkin systeemi on pitänyt mennä pilaamaan. Kaikista paskin ikinä on alkupään Idrive, jossa menet veivaamaan jotain hemmetin palkkeja näytöllä.
                        Mä en taas kaipaa mitään lämppärin nuppien/vipujen säätämistä. Mun mielestä on ihan ok että oli ulkona +25 C tai -25 C niin ei tarvii koskea mihinkään.
                        Ainakin kaikissa mun 2000 luvulla valmistetuissa autoissa automatiikka on toiminut moitteetta. Joskus on joutunut puhallusta hetkeksi lisäämään tuulilasille ja sekin on hoitunut yhtä nappia painamalla.
                        Mutta onhan se totta että on noita murheita ollut mm. bemarien uusisa malleissa kuten foorumillakin on kirjoitettu.
                        Ja en tykkää myöskään noista helvetin padeista. Ovat vaan niin saat... rumia.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • Hebbu ///M3
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1627
                          • Dallas

                          Riisutkonä talvella autossa sitten t-paitasilleen, vai eikö se kykene ylläpitämään semmosta lämpöä ettei takki päällä tuu kuuma.
                          Sotkamo Connection

                          Comment

                          • Thetic
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 90
                            • Suomi

                            Viimeiseen 5 vuoteen en muista tehneeni muuta ilmastoinnin säätöä kun talvitakkikeleille 19 lämpö ja keväällä takaisin 21 tai 22 riippuen autosta. En ymmärrä miksi sitä pitäisi koko ajan venkslata. Enkä ole ikinä ajanut rukkaset kädessä :think
                            G05 X5 45e

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by Tommix View Post
                              Mä en taas kaipaa mitään lämppärin nuppien/vipujen säätämistä. Mun mielestä on ihan ok että oli ulkona +25 C tai -25 C niin ei tarvii koskea mihinkään.
                              Ainakin kaikissa mun 2000 luvulla valmistetuissa autoissa automatiikka on toiminut moitteetta. Joskus on joutunut puhallusta hetkeksi lisäämään tuulilasille ja sekin on hoitunut yhtä nappia painamalla.
                              Mutta onhan se totta että on noita murheita ollut mm. bemarien uusisa malleissa kuten foorumillakin on kirjoitettu.
                              Ja en tykkää myöskään noista helvetin padeista. Ovat vaan niin saat... rumia.
                              Mulla taas päinvastaiset kokemukset loska/räntä keleillä. Yhdessäkään omista 2000 luvun vehkeistä ei automaatilla pysy ikkunat huuruttomina. Aina pitää veivata säätöjä.
                              Tollaseen vanhaan e34,e32 ja e30 saa säädöt hienosti kohdalleen, ja niillä menee läpi koko talven.
                              Vähemmän niissä tartti säätää kun näissä uudemmissa.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                Originally posted by gnz View Post
                                Jes. Aivan mahtavaa länsimaiden valkopesua. Viiskauttaviis. Kehitysmaathan ne paikat paskoo juu.
                                Absoluuttisesti kyllä, per naama toki vähemmän. Huomioon pitää ottaa etäisyydet ja lämmityksen tarve. Karkeasti ottaen päästöt syntyvät länsimaissa kerskakulutuksesta ja kehitysmaissa väkimäärästä, heikompilaatuisesta liikenteestä/voimaloista jne.

                                En ole kauheasti asiaan edes perehtynyt, kunhan "avauduin".
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎