Originally posted by jannmann
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Samanlaiset kokemukset. Lisäksi itseä ärsyttää uudemmissa tuo huurteenpoisto ominaisuus, jossa se puhaltaa täysillä lasille ja sitten kun sen saa pois niin taas hetken päästä uudelleen. Noilla vivuilla saa raoteltua läppiä portaattomasti juuri kuten tarvii -> täydellistä. Ei olla sidoksissa kahteen tilaan, auki-kiinni. Suomessa on suuri osa vuodesta aika haastavat kelit kosteuden puolesta.Auto on liikkumaväline.
-
2014 ostin uuden F31:n. Liikkeestä lähtiessä säädin autoilmastoinnin 20 asteeseen molemmille puolille, eikä siihen tullut 130tkm aikana koskettua. F36 sama homma ja nyt 83 tkm lasissa, eikä säätimiin ole tarvinnut koskea.
Hiacessa joutuu vähän väliä vipuja vetelee, mutta eipä tuo haittaa....
Comment
-
litsää oteetäOriginally posted by LakuJa mulla päinvastaiset kokemukset kuin sinulla.
Ainakaan noista vanhoista ei käydä keskustelua kun automaatti-ilmastointia saa rukata jatkuvasti että saa mitä haluaa. Kuten esim.G30 omistajat.
Ja kuten sanoin itsellä ongelmat olleet räntä ja loskakeleillä.
Auto aina pihalla, ei tallissa. Haet märkiä muksuja hoidosta, lähdetään uimasta jne. Automaatilla aina puhaltavat surkeasti tuuliulasiin. Ja kun pistät napista tuulilasille puhaltaa täysillä kylmää (lyhyet matkat) ja kun otat pois niin menee taas huuruun. Tosin omat pelit 2000 luvun alusta. Uudemmissahan on huurtumiseen tunnistimia jne.Aprilia RSV4
Comment
-
Kokeillaan kysyä täällä kun tuolla Facebookin sähköautoiluryhmissä on havaittavissa välitöntä uskonnontasoista käyttäytymistä ja "Sähkö tulee seinästä", "Se on niin halpaa vs. polttis että mitä väliä?", "Lidlissä voi ladata ilmaiseksi miksi hölmöjä kyselet?" -tyylistä asennetta
Miten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen. Tällainen Trotecin perusmittari nyt käytössä:

...Joka näyttää kyllä hyvin lataustehon ja nappaa talteen kwh lukemankin, mutta se on kumulatiivinen eikä talleta aikaleimoilla päiväkulutusta erikseen. Hain sitten hätäpäissäni tällaisen:
Mutta eihän tuo talleta kuin "kulutuskeskiarvo edelliseltä 7 päivältä" -tasoista dataa. Eli ei sillä tee mitään. Tällainen vaikuttaa ainakin myyntiesitteessä aika hienolta: https://www.omavahti.fi/tuote/sahkomittari/ Mutta vähän yksinkertaisemmin ja halvemmalla olisi mukava saada toteutettua. Kyseessä siis hybridin shukolataus, eli toistaiseksi ainakin 12A virralla maksimissaan.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Originally posted by pyroz View PostKokeillaan kysyä täällä kun tuolla Facebookin sähköautoiluryhmissä on havaittavissa välitöntä uskonnontasoista käyttäytymistä ja "Sähkö tulee seinästä", "Se on niin halpaa vs. polttis että mitä väliä?", "Lidlissä voi ladata ilmaiseksi miksi hölmöjä kyselet?" -tyylistä asennetta
Miten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen. Tällainen Trotecin perusmittari nyt käytössä:

...Joka näyttää kyllä hyvin lataustehon ja nappaa talteen kwh lukemankin, mutta se on kumulatiivinen eikä talleta aikaleimoilla päiväkulutusta erikseen. Hain sitten hätäpäissäni tällaisen:
Mutta eihän tuo talleta kuin "kulutuskeskiarvo edelliseltä 7 päivältä" -tasoista dataa. Eli ei sillä tee mitään. Tällainen vaikuttaa ainakin myyntiesitteessä aika hienolta: https://www.omavahti.fi/tuote/sahkomittari/ Mutta vähän yksinkertaisemmin ja halvemmalla olisi mukava saada toteutettua. Kyseessä siis hybridin shukolataus, eli toistaiseksi ainakin 12A virralla maksimissaan.
Tästä latauksen hyötysuhteesta olis kiva saada tietoa enemmänkin suoraa käyttäjiltä.Aprilia RSV4
Comment
-
Olen antanut itseni ymmärtää, että jos haluaa oikeasti luotettavaa dataa, eikä vain suuntaa antavaa, joutuu laittamaan kättä hieman syvemmälle taskuun. Mietin itsekin jotain tuollaista halpisratkaisua, mutta koska tietäjien mukaan se sillä ei saa kovin luotettavaa dataa hävikeistä, jäi sitten hankkimatta.Originally posted by pyroz View Post
Miten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen.
Comment
-
Se ei varsinaisesti ole vähemmän, jos tunkee laajakuvatelkkarin keskelle kojelautaa. :thinkOriginally posted by gnz View PostMutta kun ne eivät sitä älynneet tehdä. Tesla teki:
https://scdn.slashgear.com/wp-conten...-1-980x449.jpg
Comment
-
Ihan aito oikea tee-se-itse-tyyppinen ratkaisu olisi keskukseen 1-vaihe-Modbus-mittari joka näyttää pätö/loistehot, kertoimet, ym. kaikki, sitä lukemaan raspi tai arduino, ja datat pushilla ilmaiseen amazonin pilveen jossa sitten linukan päällä vapaavalintainen tietokanta+graafinen käyttöliittymä selaimelle. Hintaa jonkun viiskymppiä, vaatii toki hieman osaamista tai uuden oppimista mm. sähköstä, koodaamisesta, rajapinnoista ja ylipäänsä softasta... Jos mitään näistä ei ole, tai ei halua tai aikaa, niin suosiolla vaan valmis ratkaisu, tämän takia nuo valmiit kunnon järjestelmät varmaan maksaakin satasia-tuhansia eikä kymppejä.Originally posted by pyroz View PostMiten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen.
Mulla siis on seurannassa sähkönkulutuksen osalta VILPpi sekä parit muut kodin laitteet em. tavalla, mutta tuollainen järjestelmähän taipuu helposti myös sähköauton latauksen mittaamiseen, kun on ihan itsestä kiinni minkälaisia näkymiä haluaa rakentaa ja mitä seurata.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Näinhän se toki on. Avointen rajapintojen tuomat mahdollisuudet on tiedossa ja lähes rajattomat. Tällä kertaa kuitenkin olisi hakusessa jos nyt ei ilmainen, niin ainakin edullinen lounas. Eli jotain muuta kuin IT-projekti. Vapaa-ajalle ei niitä viitsisi enempää lisätäOriginally posted by Supra^ View PostIhan aito oikea tee-se-itse-tyyppinen ratkaisu olisi keskukseen 1-vaihe-Modbus-mittari joka näyttää pätö/loistehot, kertoimet, ym. kaikki, sitä lukemaan raspi tai arduino, ja datat pushilla ilmaiseen amazonin pilveen jossa sitten linukan päällä vapaavalintainen tietokanta+graafinen käyttöliittymä selaimelle. Hintaa jonkun viiskymppiä, vaatii toki hieman osaamista tai uuden oppimista mm. sähköstä, koodaamisesta, rajapinnoista ja ylipäänsä softasta... Jos mitään näistä ei ole, tai ei halua tai aikaa, niin suosiolla vaan valmis ratkaisu, tämän takia nuo valmiit kunnon järjestelmät varmaan maksaakin satasia-tuhansia eikä kymppejä.
Mulla siis on seurannassa sähkönkulutuksen osalta VILPpi sekä parit muut kodin laitteet em. tavalla, mutta tuollainen järjestelmähän taipuu helposti myös sähköauton latauksen mittaamiseen, kun on ihan itsestä kiinni minkälaisia näkymiä haluaa rakentaa ja mitä seurata.
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Mä veikkaan että noi suuret kyllä porskuttaa jatkossakin kun niillä on muskelia ja tarpeeksi pääomaa jolla mennä ylimenokauden yli. Se kuinka kovaa ottaa tuloskone hittiä seuraavan 10v aikana on sitten toinen asia. Markkinan konsolidaatio jatkuu myös. Kohta ollaan kuin kelloteollisuudessa tai vähittäiskaupan ruokamarkkinoilla jossa brandien takaa löytyy harvat omistajat.Originally posted by jani View PostTosin sitä ennen keretään vielä monesti ihmetellä sähköautoilua. Se on ainakin varmaa että jäädäkseen ne ovat tulleet ja niiden markkinaosuus kasvaa kaikilla markkinoilla globaalisti. Se mikä tulee olemaan lopputulema, veikkaan ttä kukaan nykyisistä toimijoista tuskin tulee olemaan "voittaja" vaan kaikille nykyisille merkeille, kuten BMW, Toyota, Ford jne. tulee käymään kuten kävi mm. filmikameroiden valmistajille. Eivät kykene riittävän nopeasti uudistumaan ja uskovat liian lujasti vanhoihin teeseihin autoilussa.
Auton valmistus ei ole mitenkään helppo ala mennä kylmiltään jonka Tesla on saanut todeta. Ja tämä vaikka tuote olikin aivan mahtava ja muita vuosia edellä. Teslan lisäksi löytyy vain Kiinalaisia jotka ovat about samaan pystyneet, mutta ne pojat onkin vuosien saatossa kopioineet kaiken noilta isoilta erilaisten joint venture kuvioiden kautta.
Eipä juuri muita uusia merkittäviä pelureita ole markkinoille tullut. Ei Amerikassa, Intiassa, Afrikassa tai Euroopassa ole yhtään jonka voisi mainita. Intian Tata ei ole uusi, ja sekin on vain ostanut brändejä (Jaquar, Land Rover, etc).
Teslan kohdalla jenkit eivät tajunneet heti kärkeen torpata vaikka autoteollisuudella oli jo oppia Deloreanin ajoilta
2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
Nää nykyaikaiset vehkeet on niin hienoja ettei takkia tarvii ottaa pois missään vaiheessa. Katos kun se saavuttaa sen pyydetyn lämpötilan niin ne ei vehkeet puhalla enää niin kuumaa. Mites nuo käsisäätöiset?Originally posted by Hebbu ///M3 View PostRiisutkonä talvella autossa sitten t-paitasilleen, vai eikö se kykene ylläpitämään semmosta lämpöä ettei takki päällä tuu kuuma.
Mutta tää on sähköautotopicci joten mun ot oli tässä, kiitos ja anteeksi.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Ite en käytä helteellä takkia, mutta ruhoni on 36.3c olipa käsi tai automaattisäätö.
Sotkamo Connection
Comment
-
Ei lämpöä ole tarvinnut säädellä mihinkään mutta monta muuta nappia on tullut käytettyä. Takalasin lämppäri, tuulilasin tehopuhallus ja se yleisin, eli penkin lämppäri. Jos ja kun nuo lyödään isoon näyttöön, ei välttämättä olekaan niks ja naks käytössä.Originally posted by van cleef View Post2014 ostin uuden F31:n. Liikkeestä lähtiessä säädin autoilmastoinnin 20 asteeseen molemmille puolille, eikä siihen tullut 130tkm aikana koskettua. F36 sama homma ja nyt 83 tkm lasissa, eikä säätimiin ole tarvinnut koskea.
Hiacessa joutuu vähän väliä vipuja vetelee, mutta eipä tuo haittaa.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Tommi ei oo tainnut ajaa tollasta peliä minkä säätimistä mikae34 laitti kuvan. Niissähän on jo automaattinen lämpötila. Eli osaavat kyllä ylläpitää tasaista lämpöä. Eli sen suhteen ei tartte sitä räplätä.Originally posted by Tommix View PostNää nykyaikaiset vehkeet on niin hienoja ettei takkia tarvii ottaa pois missään vaiheessa. Katos kun se saavuttaa sen pyydetyn lämpötilan niin ne ei vehkeet puhalla enää niin kuumaa. Mites nuo käsisäätöiset?
Mutta tää on sähköautotopicci joten mun ot oli tässä, kiitos ja anteeksi.Aprilia RSV4
Comment
Comment