Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Teslan liiketoimintamalli on vähintäänkin...mielenkiintoinen. Aika huteralta korttitalolta vaikuttaa. Itse autot kyllä vaikuttavat mielenkiintoisilta, ei siinä

    Jos jotakuta kiinnostaa niin tässä mielenkiintoisesti avattu tuota entisen JP Morganin investointipankkiirin analyysin kautta: https://twitter.com/tomi/status/1097705249614118912

    Comment

    • Attekun
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1407
      • Saarijärvi

      Yleensä pankkiirien näkemys on suoraan verrannollinen Tesla-short position määrään
      Toyota Alphard MS
      Peugeot e-2008
      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

      Comment

      • 33d
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 458
        • Finland

        Originally posted by 33d View Post
        Nostan tätä nyt kun ei viimeksi tullut vastauksia ja aihe olisi taas ajankohtainen. Hinnatkin näyttää siltä että taitaa jo kohta olla alta 20k halvimmat.
        Originally posted by jani View Post
        Passat GTEssa ainakin voimalinja hyvinkin toimiva ja täysillä akuilla kulku puolikin kohdallaan. Miinuksena huomattava polttoaineen kulutuksen kasvu mikäli polttomoottorilla latailee akkuja.
        Originally posted by Banned View Post
        Polttomoottorilla ei onneksi tarvitse latailla, koska hybridiajossa akku ei vaju. Siellä on aina sen verran pohjalla, että hybridimoodo toimii. Tietysti jos on ajamassa kaupungille ja haluaa ajaa siellä pelkällä sähköllä, niin sillon voi menomatkalla latailla akkuun paukkua. Ei sillä silti varmaan mitään säästä.
        Golf GTE koeajettu. Oli sen verran vielä parempi mitä odotin että joutunee selvittelemään mitä riskejä on ostaa 100tkm ajettuna, vaiko kättä syvemmälle taskuun ja joku alta 50tkm menty.

        Ei tarttisi omilla ajoilla paljoa ajaessa latailla ja varmaan pääsisi täysillä akuilla liikkeelle 90% ajoista. Kulutukset joka moodissa ihan riittävän pienet omaan käyttöön, varsinkin tuolla suorituskyvyllä.

        Sehän tässä seuraa että pakko käydä myös F30 330e testaamassa, vaikka menee budjetin yli ja tarkoitus oli luokkaa pienempi auto ostaa. Lyhyellä tutkimisella ja mutulla vaikuttaisi että enemmän negatiivista juttua ollut 330e vs. GTE?

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          On muuten hauska tuo meidän käyttöverotus, mulle ainakin oli yllätys että i3 REXin vuosivero on pienempi kuin ilman REXiä (143 vs 199) koska se lasketaan hybridiksi ja sen CO2 päästöt on aivan mitättömät. Hybridissä painoon perustuvan verotuksen kerroin on pienempi kuin täyssähkössä.
          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            ^suomen autoverotus....juhlapuheissa kyllä ollaan huolissaan päästöistä ja ilmastosta. Sitten loppupeleissä VvM:n autoverojaosto kertoo mitä tehdään. Monille on ollut yllätys kun satsaa muutaman tonnin bensa-auton kaasumuunnokseen niin postista kolahtaa useamman satasen käyttövoimaverolappu, joka vuosi😀
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by kooma View Post
              On muuten hauska tuo meidän käyttöverotus, mulle ainakin oli yllätys että i3 REXin vuosivero on pienempi kuin ilman REXiä (143 vs 199) koska se lasketaan hybridiksi ja sen CO2 päästöt on aivan mitättömät. Hybridissä painoon perustuvan verotuksen kerroin on pienempi kuin täyssähkössä.
              Nooh verottaja on katsonut että REXillä ajava maksaa veroja käyttämästään polttoaineesta niin sen takia se on halvempi. Ps. ensi vuonna on taas hybridillä ja sähköllä mukavampaa kun noista veroista leikkautuu about puolet pois!

              Ja taas ero dieseliin kasvaa. Tai ei se oma diesel käyttöinen kallistu, mutta kun tuo hybridi halpenee niin alkaa sitä miettimään miksi siitä 530d:stä maksaa yli 700eur pelkkiä veroja enemmän?
              Last edited by jokes911; 16-09-2019, 19:25.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • saki
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 247

                Jostain syystä myös osassa i3 Rexeissä on vero vain 110€. Esim omassa.
                BMW i3 REX

                Comment

                • Pred
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 442
                  • E-Pohjanmaa

                  Tilaan heti Model 3:n kun saan nykyisen auton myytyä. Vuoteen tulee se ~50tkm ja päivittäiset ajot 100-400km. Pääasiallisten reittien varrella parikin superchargeria, niin saa helposti ladattua kun on tarvis. Pelkät poltto-ainekulut ja pienemmät verot kuittaa melkein puolet välirahasta 3v aikana :think
                  Tesla Model 3 Performance
                  EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                  EX: VW Touran 2.0 TDI
                  EX: VW R6 Polo GTI
                  EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                  EX: BMW E91 325dA M-sport
                  EX: BMW E46 320d touring M-sport
                  EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                  EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                  EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                  EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1016
                    • Pikis

                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Nooh verottaja on katsonut että REXillä ajava maksaa veroja käyttämästään polttoaineesta niin sen takia se on halvempi.
                    Juu se siinä taustalla tietenkin on mutta on se silti vähän nurinkurinen tilanne kun vaikka REXiä ei tarvitsisi lainkaan niin verottaja ikäänkuin kannustaa ottamaan sen.
                    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by kooma View Post
                      Juu se siinä taustalla tietenkin on mutta on se silti vähän nurinkurinen tilanne kun vaikka REXiä ei tarvitsisi lainkaan niin verottaja ikäänkuin kannustaa ottamaan sen.
                      Vero-ohjaus on vähän hankala laji Ja i3 aikamoinen kummajainen tuon REX osalta.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        Eikös REX bensatankki ole jokin onneton vajaa 10 litraa, tai sinnepäin?

                        Tuohan olisi vallan monikäyttöinen, jos saisi viriteltyä isomman vaikka nyt 35 litran tankin edes.

                        Sähköllä arkisin työ- yms. ajot, ja viikonlopun ja lomien pidemmät reissut ronskisti bensalla.
                        Eikös akku tyhjänä pääse kuitenkin normaalia maantievauhtia etenemään.
                        Lähdöt aina täydellä akulla kuitenkin..

                        Ongelmana voi toki olla, jos tuo ei kestä jatkuvaa käyttöä (siihen sitä ei liene ainakaan tarkoitettu..)?

                        Comment

                        • van cleef
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1889
                          • 01830



                          Tollainen alkanut vähän kutittaa oikeista paikoista. Pitäis käydä koklaa...
                          ...

                          Comment

                          • jee39
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2003
                            • 114
                            • Pori

                            Originally posted by Risto113 View Post
                            Eikös REX bensatankki ole jokin onneton vajaa 10 litraa, tai sinnepäin?

                            Tuohan olisi vallan monikäyttöinen, jos saisi viriteltyä isomman vaikka nyt 35 litran tankin edes.

                            Sähköllä arkisin työ- yms. ajot, ja viikonlopun ja lomien pidemmät reissut ronskisti bensalla.
                            Eikös akku tyhjänä pääse kuitenkin normaalia maantievauhtia etenemään.
                            Lähdöt aina täydellä akulla kuitenkin..

                            Ongelmana voi toki olla, jos tuo ei kestä jatkuvaa käyttöä (siihen sitä ei liene ainakaan tarkoitettu..)?
                            Olen ajellut REX versiolla nyt noin 5000km. Tankista mennyt 1/4-osa. Rex antaa varmuutta, jos ei latausta saa järjestymään. Tai muuten kiireempi olotila
                            Minulla on s-malli, se kestää ajaa suomen nopeusrajoitusten +120kmh mukaan ihan bensan loppumiseen saakka. Voihan varmuudeksi ottaa mukaan 10l varakanisterin Tosin Vaasan alapuolella nopeat 50kW tehoiset laturit on aika yleisiä, niin minulla ei ole tarvetta ollut.

                            Tämä ajamisen kalleus naurattaa välillä. Viikonloppuna ajoin Pori-Kuortane-Pori 475km. Kotoa lähtiessä akku täynnä, mennessä latasin Parkanon CCS 50kW laturilla 15min(kahvi) ajan, Kuortaneella ilmainen type2 lataus ja tullessa taas Parkanossa 10min. Kotona akku täyteen n.15kWh. Hauskinta oli, että kokomatkan lataukset oli ilmaisia, kotia lukuun ottamatta. Siis n.2€ koko reissu...
                            ex.535D M-sport, 123d M-sport -11

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Originally posted by saki View Post
                              Jostain syystä myös osassa i3 Rexeissä on vero vain 110€. Esim omassa.
                              NEDC vs WLTP?
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • saki
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 247

                                Originally posted by GameOver View Post
                                NEDC vs WLTP?
                                2015 auto. Taitaa puuttua täppä ”sähköhybridi” kohdasta. = sähkön lisävero puuttuu. Näitä tuli kyllä vastaan useampiakin näissä i3:ssa. NEDC on 13
                                Last edited by saki; 18-09-2019, 19:06.
                                BMW i3 REX

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎