Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Originally posted by 205/65-15H View Post
    ^mitä olen läheltä seurannut niin aika paljon ilonaiheita näyttää omistajilla olevan, toki haasteitakin riittää varsinkin suomen talvessa.
    Yritin kohteliaasti kiteyttää vihjaavan viisauden automalliin liittyen
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by jokes911 View Post
      https://electrek.co/2019/12/05/jagua...1Dqk6T-eUfjiaI

      Olishan se kiva jos vanhaan Bemuunkin tulis vaikka jokunen heppa lisää tai kulutus pienenisi ihan vaan softapäivityksen kautta. Siis ilmaisen ja OTA:na.
      Tehokäyrä, latauskäyrä, akun kapasiteetti (vapautus), iskunvaimennuksen säädöt, moottorin/akuston jäähdytyksen säädöt (track mode), elektroninen/ohjelmallinen "tasauspyörästö" ovat ainakin olleet joidenkin sähköautomallien elinkaaripäivityksten kohteena. Ja ties mitä muuta.

      Mitä tarjoaa BMW? Marmoritiskillä käyntiä ja laskun voi maksaa myös osissa (cash only). Kenties takaisinkutsukampajan jos paska osuu oikein kovasti tuulettimeen. -- OTA? Se on taikuutta se. Tuskinpa kuuluu yhdenkään uuden bemmin ominaisuuksiin seuraavan kahden vuoden sisällä.

      Ai miksikö alle nelivitosissa on siirtymää toisiin automerkkeihin?
      Last edited by gnz; 06-12-2019, 10:34.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        Originally posted by gnz View Post
        Tehokäyrä, latauskäyrä, akun kapasiteetti (vapautus), iskunvaimennuksen säädöt, moottorin/akuston jäähdytyksen säädöt (track mode), elektroninen/ohjelmallinen "tasauspyörästö" ovat ainakin olleet joidenkin sähköautomallien elinkaaripäivityksten kohteena. Ja ties mitä muuta.

        Mitä tarjoaa BMW? Marmoritiskillä käyntiä ja laskun voi maksaa myös osissa (cash only). Kenties takaisinkutsukampajan jos paska osuu oikein kovasti tuulettimeen. -- OTA? Se on taikuutta se. Tuskinpa kuuluu yhdenkään uuden bemmin ominaisuuksiin seuraavan kahden vuoden sisällä.

        Ai miksikö alle nelivitosissa on siirtymää toisiin automerkkeihin?
        Puoletkaan tuosta teksistäsi, kun olisi lähellä totuutta niin menetteleisi. Eli paskaahan sinä nyt jauhat ihan urakalla.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          Originally posted by zakspeed View Post
          Puoletkaan tuosta teksistäsi, kun olisi lähellä totuutta niin menetteleisi. Eli paskaahan sinä nyt jauhat ihan urakalla.
          Itse en ole enää edes lukenut noita gnz::n viestejä. Pelkkä trolli, ei sen kummempaa. Ei kerrassaan mitään annettavaa tälle foorumille.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • Pred
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 442
            • E-Pohjanmaa

            Kannattaisikohan katsoa ensin peiliin? ja pitkään....

            Nolla kokemuksella sähköautoista ollaan m**a pystössä vaahtoamassa jostain E34:n lämmityksen säädöstä? Mitä annettavaa näillä kommenteilla on sähköautotopic:ssa?
            Tesla Model 3 Performance
            EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
            EX: VW Touran 2.0 TDI
            EX: VW R6 Polo GTI
            EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
            EX: BMW E91 325dA M-sport
            EX: BMW E46 320d touring M-sport
            EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
            EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
            EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
            EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4987
              • Forssa

              Originally posted by Pred View Post
              Kannattaisikohan katsoa ensin peiliin? ja pitkään....

              Nolla kokemuksella sähköautoista ollaan m**a pystössä vaahtoamassa jostain E34:n lämmityksen säädöstä? Mitä annettavaa näillä kommenteilla on sähköautotopic:ssa?
              Tähän pieni kommentti osaltani. Kokemus on tosiaan sähköautoista nolla. Mutta lämmityssäätögate lähti liikenteeseen kosketusnäytöistä ja niiden epäkäytännöllisyydestä tällaisissa yksinkertaisissa asioissa. Tämä asia olisi voinut tulla eteen missä tahansa topikissa mutta nyt se popsahti eteen tässä sähköautotopikissa, joka on tavallaan luonnollista siksi, että näissä autoissahan nämä epäkäytännölliset kosketusnäytöt ovat yleisiä. Mielestäni ihan asiallista keskustelua siinä mielessä, että osa (ehkä isokin) ihmisistä haluaisi vaan, että asiat pysyisivät käytännöllisinä. Itse sähköautoa vastaan siinä ei varmastikaan olla vaan näitä tingentangeleita.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3519
                • Raisio

                Originally posted by gnz View Post
                Tehokäyrä, latauskäyrä, akun kapasiteetti (vapautus), iskunvaimennuksen säädöt, moottorin/akuston jäähdytyksen säädöt (track mode), elektroninen/ohjelmallinen "tasauspyörästö" ovat ainakin olleet joidenkin sähköautomallien elinkaaripäivityksten kohteena. Ja ties mitä muuta.

                Mitä tarjoaa BMW? Marmoritiskillä käyntiä ja laskun voi maksaa myös osissa (cash only). Kenties takaisinkutsukampajan jos paska osuu oikein kovasti tuulettimeen. -- OTA? Se on taikuutta se. Tuskinpa kuuluu yhdenkään uuden bemmin ominaisuuksiin seuraavan kahden vuoden sisällä.

                Ai miksikö alle nelivitosissa on siirtymää toisiin automerkkeihin?

                Kyl mua vituttaisi ostaa sähköauto täyteen hintaan ja esim parin vuoden päästä tarjottais jotain pientä tehonlisäysta tms ja nyt muuten sama tötterö olisi uutena ostettavissa ns täysillä tehoilla ja luonnollisesti edullisempaan hintaan.
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Kyl mua vituttaisi ostaa sähköauto täyteen hintaan ja esim parin vuoden päästä tarjottais jotain pientä tehonlisäysta tms ja nyt muuten sama tötterö olisi uutena ostettavissa ns täysillä tehoilla ja luonnollisesti edullisempaan hintaan.
                  Kyllä minuakin jos valmistaja (EU) pakottaisi autonvalmistajan päivittämään moottorinohjauksen jonka jälkeen kone ei lämpiä, vie enemmän polttoainetta ja kulkee huonommin.

                  Mutta kyllä tuo alempi hinta ja isommat tehot kyllä toteutuu polttomoottoriautoillakin kun mallisarjan loppupäässä pitää myyntiä edistää.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3519
                    • Raisio

                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Kyllä minuakin jos valmistaja (EU) pakottaisi autonvalmistajan päivittämään moottorinohjauksen jonka jälkeen kone ei lämpiä, vie enemmän polttoainetta ja kulkee huonommin.

                    Mutta kyllä tuo alempi hinta ja isommat tehot kyllä toteutuu polttomoottoriautoillakin kun mallisarjan loppupäässä pitää myyntiä edistää.

                    Ai että kone kävisi alilämpöisenä eikä saavuttaisi tavoitelämpötilaa... älkää nyt liioitelko.

                    Ongelmahan on ettei sähköautotekniikka ole lähelläkään valmista, ostetut vanhenee teknisesti paljon nopeammin kuin polttomoottoriautot. Tosta voi myös päätellä kumpaisten arvo säilyy euromääräisesti paremmin.
                    Last edited by ritariässä; 06-12-2019, 15:18.
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1016
                      • Pikis

                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Ai että kone kävisi alilämpöisenä eikä saavuttaisi tavoitelämpötilaa... älkää nyt liioitelko.

                      Ongelmahan on ettei sähköautotekniikka ole lähelläkään valmista, ostetut vanhenee teknisesti paljon nopeammin kuin polttomoottoriautot. Tosta voi myös päätellä kumpaisten arvo säilyy euromääräisesti paremmin.
                      Ostetut vanhenee teknisesti = tulee koko ajan uutta ja parempaa tekniikkaa, ei suinkaan että se tekniikka mitä on tuossa pihassa mihinkään happanisi. Tuo taas sataa suoraan meidän laariin jotka käytettyjä sähkäreitä ostelee. Porukka saa olla ihan vapaasti sitä mieltä että esim meidän ekan sukupolven i3 on vanhaa ja surkeaa tekniikkaa, meillä sillä aikaa ajellaan murto-osalla siitä kustannuksesta mitä edellisellä polttiksella ja kiihdytellään valoista suupielet virneessä. Ja akku riittää kaikkeen siihen mihin meillä tarvitaan. Ei tuosta tietenkään perheen ainoaksi autoksi ole mutta ei sitä siihen käyttöön ole hankittukaan.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • Ioni79
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 738

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Ongelmahan on ettei sähköautotekniikka ole lähelläkään valmista, ostetut vanhenee teknisesti paljon nopeammin kuin polttomoottoriautot. Tosta voi myös päätellä kumpaisten arvo säilyy euromääräisesti paremmin.
                        Saisiko verrattavissa olevia esimerkkejä, mielenkiintoista nähdä kummassa on hinta pudonnut enemmän.

                        Olisiko Teslan verrokki alkupään F10 535? En siis tiedä tarkkoja hintaluokkia, joten tämä on kysymys.

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Kyl mua vituttaisi ostaa sähköauto täyteen hintaan ja esim parin vuoden päästä tarjottais jotain pientä tehonlisäysta tms ja nyt muuten sama tötterö olisi uutena ostettavissa ns täysillä tehoilla ja luonnollisesti edullisempaan hintaan.
                          Mua ei hirveästi "vituta" ( ) jos auton hinta liikkuu elinkaarensa aikana muutaman tonnin suuntaan tai toiseen.

                          Välillä pistää ihmetyttämään, että mitä porukkaa tässä nyt oikein ollaan. Välillä kommentit on ku suoraan "pussihousufoorumilta", ja sit on nämä toiset.

                          -04 homma oli paljon suoraviivaisempaa.

                          Comment

                          • brainsurgery
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2011
                            • 1355
                            • Helsinki

                            Originally posted by Ioni79 View Post
                            Saisiko verrattavissa olevia esimerkkejä, mielenkiintoista nähdä kummassa on hinta pudonnut enemmän.

                            Olisiko Teslan verrokki alkupään F10 535? En siis tiedä tarkkoja hintaluokkia, joten tämä on kysymys.
                            No mun mielestä on ja Teslaa ei ollut mitään saumaa vielä ostaa mutta sigun auto irtosi kyllä.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14354
                              • Oulu

                              Useamman Model S ajaneena, kyllä se kiinnostaisi. Toki vaatisi, että DIY henkeen nuihin saisi enempi itse koskea ja osia... Mutta onhan nuo sellaisissa hinnoissa ettei tarvi vielä haaveilla. Saatika akkujen ja moottorien hinnat takuun jälkeen.

                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • miyli
                                BTCF Member
                                • Dec 2008
                                • 2084
                                • Naantali

                                Originally posted by zener View Post
                                Useamman Model S ajaneena, kyllä se kiinnostaisi. Toki vaatisi, että DIY henkeen nuihin saisi enempi itse koskea ja osia... Mutta onhan nuo sellaisissa hinnoissa ettei tarvi vielä haaveilla. Saatika akkujen ja moottorien hinnat takuun jälkeen.

                                https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/10944831
                                Täällä kanssa Model S P85D kiinnostaisi kovasti käyttöautoksi 430d x-Driven tilalle, mutta hinnat vielä liian kovat meikäläiselle. Tullut myös muutaman kerran ajettua Model S:llä ja kerran jopa Teslan ratapäivillä ajanut sellaisella Alastaron radalla ja oli positiivinen kokemus. Ei pahaa sanottavaa ainakaan minulla Model S:tä.
                                No se iso kosketusnäyttö on kyllä aika jäätävän näköinen siinä keskellä kojetaulua, mutta muuten kyllä mielestäni ihan ok:n näköinen auto varsinkin ulkoapäin. Tuntuu ne myös olevan aika kestäviä. Tuttavapiirissä yksi 2015 mallinen Model S jolla ajettu 130tkm ja muuta ei ole tehty kuin jarrupalat ja taakse jotku tukivarret vaihdettu. Minusta ainut täyssähkö auto jonka voisin ostaa tällä hetkellä markkinoilla olevista.
                                Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                                Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                                Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                                Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                                Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                                Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                                1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                                0-200km/h 11.40s
                                100-200km/h 6,00s
                                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                                Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎