Originally posted by gnz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
-
-
Originally posted by zakspeed View PostKaikilla akkujen korjauksia virallisesti suorittavilla korjaamoilla on kaverit joilla nämä löytyy poikkeuksetta lähes kaikilla BMW Service pisteillä.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View Post
Ehkä automaailman mielenkiintoisimpia uutuuksia on tesla roadster. Speksit on täysin häkellyttävät. Jokainen bemarin omistaja kusis hunajaa jos tuollaset speksit saisi m3:een. Ehkä uudella pääsee 4 alkavaan kiihtyvyyteen. Joka tuntuu paperilla naurettavan hitaalta kun naapurin auto nykäsee saman 2 sekunnissa. Ei tossa ole mitään väiteltävää edes. Sähkömoottori vie ja bensa vikisee turbon kanssa pitkällä sivupeileistä katsottuna. Ja tässä ei ole kyse ekologisuudesta vaan puhtaasta voimasta.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMitää en tekniikasta syvällisesti ymmärrä, mutta paperilla sähkömoottori näyttää aika yksinkertaiselta js vertaa polttomoottoriin joka tarvitsee miljoona apulaitetta toimiakseen ja venttiileitä ja bensapumppua jajaja. Paljon rikkimenevää osaa.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Posthttps://yle.fi/uutiset/3-11094547
Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin.
Vituttaa kun omasta duunin parkkihallista on jo kielletty lataaminen paloturvallisuuteen vedoten. Siis avoin, täysin betonirakenteinen ja sprinklereillä varustettu halli. Tämä vielä keskellä pihaa ilman että asunnot olisivat siinä kiinni.
Sanoisin että on kielletty ihan vaan kieltämisen ilolla, niinkuin moni muukin asia suomessa. En kiistä ettei sähköauton palo ole vakava asia, mutta aika yliampuvalta tuntuu.
Tähän loppuun voisi todeta vaikka entisen onnettomuustutkintalautakunnan jäsenen Esko Lähteenmäen sanoin että: "Jos autoilu keksittäisiin nyt niin se kiellettäisiin saman tien. Ajatelkaa nyt, että kaksi yli tuhatkiloista ihmisen ohjaamaa ajoneuvoa kohtaa toisensa noin metrin etäisyydeltä ja kohtaamisnopeus voi olla 200km tunnissa."2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostAikalaille eri tilanne jos rc auton akku syttyy palamaan kuin se että joku pellepeloton polttaa koko autokatoksen tai vaikka autolautan virityksillään.
Taitavat kaverit kyllä hommat hanskaa, mutta paljon on niitäkin jotka luulee osaavansa ja homma menee reisille.
Mä veikkaan että näitä sähköautojen korjaajia on hetken päästä paljon. Ihan amiksestakin näitä tulee kohta ulos sekä auto-, että sähkölinjoilta.
Tarkemmin kun noita sähköautoja tutkiin niin ne eivät ole kovinkaan erikoista tekniikkaa. Merkki'huolloissa' 'korjaaminen' tulee olemaan jatkossakin komponenttien vaihtoa, joten siinä mielessä ei juuri erikoista osaamista tarvita. TIS kertoo kyllä mitä varotoimia tulee ennen komponenttien irrotusta tehdä. Sitten vaan mutteria auki ja liitintä irti. Se onnistuu ihan normisähkäriltä.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostKaikilla akkujen korjauksia virallisesti suorittavilla korjaamoilla on kaverit joilla nämä löytyy poikkeuksetta lähes kaikilla BMW Service pisteillä.Last edited by gnz; 08-12-2019, 15:43.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostAikalaille eri tilanne jos rc auton akku syttyy palamaan kuin se että joku pellepeloton polttaa koko autokatoksen tai vaikka autolautan virityksillään.
Työturvallisuuden näkökulmasta Teslan Gen-2 moduulit ovat turvallisia; nominaalijännite 25 volttia.
Teslan Gen-3 moduulit ovat sitten 96V jännitteellä (Model 3). Näiden kanssa saa jo vähän varoa. Mutta tääkin jännite (huom! DC) tuntuu omien kokemusten perusteella ainoastaan "voimakkaasti epämiellyttävältä".
Jos haluaa lähteä itse kasaamaan akkua vaikkapa Teslan moduuleista omaan E21:een, niin eihän se olis sinänsä mikään amerikantemppu.
* Perustiedot sähkötekniikasta
* Perustiedot BMS:n toiminnasta
* sähköturvallisuustietoa; esim. SFS6002 -- tai kantapään kautta opittua
* Bonuksena; elektroniikkaosaaminen, mikrokontrollerit (C-kieli), mittalaitteet (logiikka-analysaattori, oskilloskooppi, yleismittari)
Noilla pääsee jo ihan hyvin alkuun.
Jos akkua kasaa siis moduuleista - kenties tehdasrakenteisella BMS:llä varustettuna - näkisin onnettomuusriskin mahdollisuuden niin pienenä kuin se nyt yleensä on mahdollista rajoittaa.
Jos lähteeä rakentamaan akkua kenno kerrallaa, riskit luonnollisesti lisääntyvät. Silloin pitää miettiä myös akun mekaanista rakennetta huolella, ja jos hakee pitempiaikaisia huipputehoja, niin myös jäähdytystä.Last edited by gnz; 08-12-2019, 14:45.
Comment
-
-
Kun vuonna 2012 avasin tämän sähköautokeskustelun, linjasin, ettei tähän threadiin tarvita hybridiasiaa. Ja nyt aion itse rikkoa sitä sääntöä...
Olen hartaasti odottanut BMW:ltä kiinnostavaa täyssähköautoa, mutta kun sellaista ei kerta kaikkiaan näytä tulevan, niin tunnustan: sorruin hybridiin!
BMW i8.
Showroom-postaus täällä:
Anssi
Comment
-
-
Originally posted by Titansilber View PostKun vuonna 2012 avasin tämän sähköautokeskustelun, linjasin, ettei tähän threadiin tarvita hybridiasiaa. Ja nyt aion itse rikkoa sitä sääntöä...
Olen hartaasti odottanut BMW:ltä kiinnostavaa täyssähköautoa, mutta kun sellaista ei kerta kaikkiaan näytä tulevan, niin tunnustan: sorruin hybridiin!
BMW i8.
Showroom-postaus täällä:
Anssi
edit: Hitto mikä hitti toi olis tänä päivänä täyssähköisenä, jos olis neliveto (2 moottoria) ja reilusti yli 250kW vetävillä pyörillä.Last edited by gnz; 08-12-2019, 15:52.
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostNe samat 'osaavat' korjaa jarruja, suoristelee taipuneita runkopalkkeja ja kolvaa vastuksia airbagien tilalle. Tilanne ei siis juuri muutu.
Mä veikkaan että näitä sähköautojen korjaajia on hetken päästä paljon. Ihan amiksestakin näitä tulee kohta ulos sekä auto-, että sähkölinjoilta.
Tarkemmin kun noita sähköautoja tutkiin niin ne eivät ole kovinkaan erikoista tekniikkaa. Merkki'huolloissa' 'korjaaminen' tulee olemaan jatkossakin komponenttien vaihtoa, joten siinä mielessä ei juuri erikoista osaamista tarvita. TIS kertoo kyllä mitä varotoimia tulee ennen komponenttien irrotusta tehdä. Sitten vaan mutteria auki ja liitintä irti. Se onnistuu ihan normisähkäriltä.
Noissa huolena se hiton akkupalo. Noita palaa satunnaisesti täysin vakionakin vaikka ei pitäis.
Koulutettuja korjaajia löytyy varmasti ja eihän se tekniikka mitään hankalaa ole.
Noiden peiteltyjen korjailujen uskon vain yleistyvän kun akustot on erittäin kalliita vaihtaa.
Mites muuten Tesla ja Nissan yleisimpinä näistä, miten saako niiden akkuja korjata moduuleittain vaiko vaatiiko valmistaja että koko paketti vaihdettava kerralla? Onko virallista tietoa tästä kenelläkään?
Eikös opel ampera ole sellainen missä yksittäiset akkumoduulit on hyväksyttyjä vaihtaa. Ja myös helppoja vaihtaa. Ovat ymmärtääkseni suosittuja noissa itse tehdyissä sähköauto muunnoksissa.
Toi akkujen korjaaminen tulee taatusti olemaan taas yksi Baltian maiden erikoisala.Last edited by jannmann; 08-12-2019, 17:38.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View Post
Mites muuten Tesla ja Nissan yleisimpinä näistä, miten saako niiden akkuja korjata moduuleittain vaiko vaatiiko valmistaja että koko paketti vaihdettava kerralla? Onko virallista tietoa tästä kenelläkään?
Takuuajan jälkeen kaiketi aivan se ja sama mitä sille tekee.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Comment