Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Originally posted by gnz View Post
    Jaha. Saattaapi tekijät olla kiven alla jos sähköautojen myynti lähtee kunnolla laukalle seuraavan kahden vuoden sisällä.
    Kaikilla akkujen korjauksia virallisesti suorittavilla korjaamoilla on kaverit joilla nämä löytyy poikkeuksetta lähes kaikilla BMW Service pisteillä.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      Originally posted by zakspeed View Post
      Kaikilla akkujen korjauksia virallisesti suorittavilla korjaamoilla on kaverit joilla nämä löytyy poikkeuksetta lähes kaikilla BMW Service pisteillä.
      Joo kyllä merkkiorganisaatiot kouluttaa ainakin niin, että maasta löytyy vaativampiin akkuhommiin korjaamo.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?



        Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin.

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu



          On nää toki puhtaampia hommia.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • duckland
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 418

            Originally posted by zakspeed View Post


            On nää toki puhtaampia hommia.
            Mitää en tekniikasta syvällisesti ymmärrä, mutta paperilla sähkömoottori näyttää aika yksinkertaiselta js vertaa polttomoottoriin joka tarvitsee miljoona apulaitetta toimiakseen ja venttiileitä ja bensapumppua jajaja. Paljon rikkimenevää osaa.

            Ehkä automaailman mielenkiintoisimpia uutuuksia on tesla roadster. Speksit on täysin häkellyttävät. Jokainen bemarin omistaja kusis hunajaa jos tuollaset speksit saisi m3:een. Ehkä uudella pääsee 4 alkavaan kiihtyvyyteen. Joka tuntuu paperilla naurettavan hitaalta kun naapurin auto nykäsee saman 2 sekunnissa. Ei tossa ole mitään väiteltävää edes. Sähkömoottori vie ja bensa vikisee turbon kanssa pitkällä sivupeileistä katsottuna. Ja tässä ei ole kyse ekologisuudesta vaan puhtaasta voimasta.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5153
              • Kuopio

              Originally posted by duckland View Post
              Mitää en tekniikasta syvällisesti ymmärrä, mutta paperilla sähkömoottori näyttää aika yksinkertaiselta js vertaa polttomoottoriin joka tarvitsee miljoona apulaitetta toimiakseen ja venttiileitä ja bensapumppua jajaja. Paljon rikkimenevää osaa.
              Molemmat, polttomoottori ja sähkömoottori, ovat periaatteessa yksinkertaisia. Käytännön toteutus molemmissa on sitten monimutkaisempi.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Originally posted by nullzwei View Post
                https://yle.fi/uutiset/3-11094547

                Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin.
                Vakuutusyhtiöiden lobbarit jo liikkeellä :think

                Vituttaa kun omasta duunin parkkihallista on jo kielletty lataaminen paloturvallisuuteen vedoten. Siis avoin, täysin betonirakenteinen ja sprinklereillä varustettu halli. Tämä vielä keskellä pihaa ilman että asunnot olisivat siinä kiinni.

                Sanoisin että on kielletty ihan vaan kieltämisen ilolla, niinkuin moni muukin asia suomessa. En kiistä ettei sähköauton palo ole vakava asia, mutta aika yliampuvalta tuntuu.

                Tähän loppuun voisi todeta vaikka entisen onnettomuustutkintalautakunnan jäsenen Esko Lähteenmäen sanoin että: "Jos autoilu keksittäisiin nyt niin se kiellettäisiin saman tien. Ajatelkaa nyt, että kaksi yli tuhatkiloista ihmisen ohjaamaa ajoneuvoa kohtaa toisensa noin metrin etäisyydeltä ja kohtaamisnopeus voi olla 200km tunnissa."
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Aikalaille eri tilanne jos rc auton akku syttyy palamaan kuin se että joku pellepeloton polttaa koko autokatoksen tai vaikka autolautan virityksillään.

                  Taitavat kaverit kyllä hommat hanskaa, mutta paljon on niitäkin jotka luulee osaavansa ja homma menee reisille.
                  Ne samat 'osaavat' korjaa jarruja, suoristelee taipuneita runkopalkkeja ja kolvaa vastuksia airbagien tilalle. Tilanne ei siis juuri muutu.

                  Mä veikkaan että näitä sähköautojen korjaajia on hetken päästä paljon. Ihan amiksestakin näitä tulee kohta ulos sekä auto-, että sähkölinjoilta.

                  Tarkemmin kun noita sähköautoja tutkiin niin ne eivät ole kovinkaan erikoista tekniikkaa. Merkki'huolloissa' 'korjaaminen' tulee olemaan jatkossakin komponenttien vaihtoa, joten siinä mielessä ei juuri erikoista osaamista tarvita. TIS kertoo kyllä mitä varotoimia tulee ennen komponenttien irrotusta tehdä. Sitten vaan mutteria auki ja liitintä irti. Se onnistuu ihan normisähkäriltä.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • gnz
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 428
                    • -

                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Kaikilla akkujen korjauksia virallisesti suorittavilla korjaamoilla on kaverit joilla nämä löytyy poikkeuksetta lähes kaikilla BMW Service pisteillä.
                    Jep, _tänään_ tilanne on varmasti tuo, että porukka ollaan saatu palkattua. BMW:n tapauksessa ei toistaiseksi vaadi suuria ponnisteluita HR:ltä.
                    Last edited by gnz; 08-12-2019, 15:43.

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Aikalaille eri tilanne jos rc auton akku syttyy palamaan kuin se että joku pellepeloton polttaa koko autokatoksen tai vaikka autolautan virityksillään.
                      Aika lailla joo.

                      Työturvallisuuden näkökulmasta Teslan Gen-2 moduulit ovat turvallisia; nominaalijännite 25 volttia.

                      Teslan Gen-3 moduulit ovat sitten 96V jännitteellä (Model 3). Näiden kanssa saa jo vähän varoa. Mutta tääkin jännite (huom! DC) tuntuu omien kokemusten perusteella ainoastaan "voimakkaasti epämiellyttävältä".

                      Jos haluaa lähteä itse kasaamaan akkua vaikkapa Teslan moduuleista omaan E21:een, niin eihän se olis sinänsä mikään amerikantemppu.

                      * Perustiedot sähkötekniikasta
                      * Perustiedot BMS:n toiminnasta
                      * sähköturvallisuustietoa; esim. SFS6002 -- tai kantapään kautta opittua
                      * Bonuksena; elektroniikkaosaaminen, mikrokontrollerit (C-kieli), mittalaitteet (logiikka-analysaattori, oskilloskooppi, yleismittari)

                      Noilla pääsee jo ihan hyvin alkuun.

                      Jos akkua kasaa siis moduuleista - kenties tehdasrakenteisella BMS:llä varustettuna - näkisin onnettomuusriskin mahdollisuuden niin pienenä kuin se nyt yleensä on mahdollista rajoittaa.

                      Jos lähteeä rakentamaan akkua kenno kerrallaa, riskit luonnollisesti lisääntyvät. Silloin pitää miettiä myös akun mekaanista rakennetta huolella, ja jos hakee pitempiaikaisia huipputehoja, niin myös jäähdytystä.
                      Last edited by gnz; 08-12-2019, 14:45.

                      Comment

                      • Titansilber
                        BTCF Member
                        • Apr 2006
                        • 526

                        Kun vuonna 2012 avasin tämän sähköautokeskustelun, linjasin, ettei tähän threadiin tarvita hybridiasiaa. Ja nyt aion itse rikkoa sitä sääntöä...

                        Olen hartaasti odottanut BMW:ltä kiinnostavaa täyssähköautoa, mutta kun sellaista ei kerta kaikkiaan näytä tulevan, niin tunnustan: sorruin hybridiin!

                        BMW i8.

                        Showroom-postaus täällä:


                        Anssi

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          Originally posted by Titansilber View Post
                          Kun vuonna 2012 avasin tämän sähköautokeskustelun, linjasin, ettei tähän threadiin tarvita hybridiasiaa. Ja nyt aion itse rikkoa sitä sääntöä...

                          Olen hartaasti odottanut BMW:ltä kiinnostavaa täyssähköautoa, mutta kun sellaista ei kerta kaikkiaan näytä tulevan, niin tunnustan: sorruin hybridiin!

                          BMW i8.

                          Showroom-postaus täällä:


                          Anssi
                          "i8e":tä odotellessa. O se hieno.

                          edit: Hitto mikä hitti toi olis tänä päivänä täyssähköisenä, jos olis neliveto (2 moottoria) ja reilusti yli 250kW vetävillä pyörillä.
                          Last edited by gnz; 08-12-2019, 15:52.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by jokes911 View Post
                            Ne samat 'osaavat' korjaa jarruja, suoristelee taipuneita runkopalkkeja ja kolvaa vastuksia airbagien tilalle. Tilanne ei siis juuri muutu.

                            Mä veikkaan että näitä sähköautojen korjaajia on hetken päästä paljon. Ihan amiksestakin näitä tulee kohta ulos sekä auto-, että sähkölinjoilta.

                            Tarkemmin kun noita sähköautoja tutkiin niin ne eivät ole kovinkaan erikoista tekniikkaa. Merkki'huolloissa' 'korjaaminen' tulee olemaan jatkossakin komponenttien vaihtoa, joten siinä mielessä ei juuri erikoista osaamista tarvita. TIS kertoo kyllä mitä varotoimia tulee ennen komponenttien irrotusta tehdä. Sitten vaan mutteria auki ja liitintä irti. Se onnistuu ihan normisähkäriltä.
                            Et hiffannut mun pointtia. Se oli nää tee se itse miehet noiden akkujen kimpussa. Eli itse tehdään modauksia kennoihin, jäähdytykseen, mahdollisesti teho elektroniikan ohjelmiin.
                            Noissa huolena se hiton akkupalo. Noita palaa satunnaisesti täysin vakionakin vaikka ei pitäis.

                            Koulutettuja korjaajia löytyy varmasti ja eihän se tekniikka mitään hankalaa ole.

                            Noiden peiteltyjen korjailujen uskon vain yleistyvän kun akustot on erittäin kalliita vaihtaa.

                            Mites muuten Tesla ja Nissan yleisimpinä näistä, miten saako niiden akkuja korjata moduuleittain vaiko vaatiiko valmistaja että koko paketti vaihdettava kerralla? Onko virallista tietoa tästä kenelläkään?

                            Eikös opel ampera ole sellainen missä yksittäiset akkumoduulit on hyväksyttyjä vaihtaa. Ja myös helppoja vaihtaa. Ovat ymmärtääkseni suosittuja noissa itse tehdyissä sähköauto muunnoksissa.

                            Toi akkujen korjaaminen tulee taatusti olemaan taas yksi Baltian maiden erikoisala.
                            Last edited by jannmann; 08-12-2019, 17:38.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Originally posted by jannmann View Post

                              Mites muuten Tesla ja Nissan yleisimpinä näistä, miten saako niiden akkuja korjata moduuleittain vaiko vaatiiko valmistaja että koko paketti vaihdettava kerralla? Onko virallista tietoa tästä kenelläkään?
                              Teslasta en osaa sanoa. Nissaniin voi vaihtaa moduuleittain. Joskin ne satunnaiset akkutakuukeissit mitä tiedän, on hoidettu vaihtamalla koko paketti samointein.

                              Takuuajan jälkeen kaiketi aivan se ja sama mitä sille tekee.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5153
                                • Kuopio

                                Originally posted by GameOver View Post
                                Takuuajan jälkeen kaiketi aivan se ja sama mitä sille tekee.
                                Varmasti, mutta uskokaa pois että vakuutusyhtiötkin tulevat olemaan hereillä näiden kanssa.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎