Mitää en tekniikasta syvällisesti ymmärrä, mutta paperilla sähkömoottori näyttää aika yksinkertaiselta js vertaa polttomoottoriin joka tarvitsee miljoona apulaitetta toimiakseen ja venttiileitä ja bensapumppua jajaja. Paljon rikkimenevää osaa.
Ehkä automaailman mielenkiintoisimpia uutuuksia on tesla roadster. Speksit on täysin häkellyttävät. Jokainen bemarin omistaja kusis hunajaa jos tuollaset speksit saisi m3:een. Ehkä uudella pääsee 4 alkavaan kiihtyvyyteen. Joka tuntuu paperilla naurettavan hitaalta kun naapurin auto nykäsee saman 2 sekunnissa. Ei tossa ole mitään väiteltävää edes. Sähkömoottori vie ja bensa vikisee turbon kanssa pitkällä sivupeileistä katsottuna. Ja tässä ei ole kyse ekologisuudesta vaan puhtaasta voimasta.
Mitää en tekniikasta syvällisesti ymmärrä, mutta paperilla sähkömoottori näyttää aika yksinkertaiselta js vertaa polttomoottoriin joka tarvitsee miljoona apulaitetta toimiakseen ja venttiileitä ja bensapumppua jajaja. Paljon rikkimenevää osaa.
Molemmat, polttomoottori ja sähkömoottori, ovat periaatteessa yksinkertaisia. Käytännön toteutus molemmissa on sitten monimutkaisempi.
Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin.
Vakuutusyhtiöiden lobbarit jo liikkeellä :think
Vituttaa kun omasta duunin parkkihallista on jo kielletty lataaminen paloturvallisuuteen vedoten. Siis avoin, täysin betonirakenteinen ja sprinklereillä varustettu halli. Tämä vielä keskellä pihaa ilman että asunnot olisivat siinä kiinni.
Sanoisin että on kielletty ihan vaan kieltämisen ilolla, niinkuin moni muukin asia suomessa. En kiistä ettei sähköauton palo ole vakava asia, mutta aika yliampuvalta tuntuu.
Tähän loppuun voisi todeta vaikka entisen onnettomuustutkintalautakunnan jäsenen Esko Lähteenmäen sanoin että: "Jos autoilu keksittäisiin nyt niin se kiellettäisiin saman tien. Ajatelkaa nyt, että kaksi yli tuhatkiloista ihmisen ohjaamaa ajoneuvoa kohtaa toisensa noin metrin etäisyydeltä ja kohtaamisnopeus voi olla 200km tunnissa."
Aikalaille eri tilanne jos rc auton akku syttyy palamaan kuin se että joku pellepeloton polttaa koko autokatoksen tai vaikka autolautan virityksillään.
Taitavat kaverit kyllä hommat hanskaa, mutta paljon on niitäkin jotka luulee osaavansa ja homma menee reisille.
Ne samat 'osaavat' korjaa jarruja, suoristelee taipuneita runkopalkkeja ja kolvaa vastuksia airbagien tilalle. Tilanne ei siis juuri muutu.
Mä veikkaan että näitä sähköautojen korjaajia on hetken päästä paljon. Ihan amiksestakin näitä tulee kohta ulos sekä auto-, että sähkölinjoilta.
Tarkemmin kun noita sähköautoja tutkiin niin ne eivät ole kovinkaan erikoista tekniikkaa. Merkki'huolloissa' 'korjaaminen' tulee olemaan jatkossakin komponenttien vaihtoa, joten siinä mielessä ei juuri erikoista osaamista tarvita. TIS kertoo kyllä mitä varotoimia tulee ennen komponenttien irrotusta tehdä. Sitten vaan mutteria auki ja liitintä irti. Se onnistuu ihan normisähkäriltä.
Aikalaille eri tilanne jos rc auton akku syttyy palamaan kuin se että joku pellepeloton polttaa koko autokatoksen tai vaikka autolautan virityksillään.
Aika lailla joo.
Työturvallisuuden näkökulmasta Teslan Gen-2 moduulit ovat turvallisia; nominaalijännite 25 volttia.
Teslan Gen-3 moduulit ovat sitten 96V jännitteellä (Model 3). Näiden kanssa saa jo vähän varoa. Mutta tääkin jännite (huom! DC) tuntuu omien kokemusten perusteella ainoastaan "voimakkaasti epämiellyttävältä".
Jos haluaa lähteä itse kasaamaan akkua vaikkapa Teslan moduuleista omaan E21:een, niin eihän se olis sinänsä mikään amerikantemppu.
* Perustiedot sähkötekniikasta
* Perustiedot BMS:n toiminnasta
* sähköturvallisuustietoa; esim. SFS6002 -- tai kantapään kautta opittua
* Bonuksena; elektroniikkaosaaminen, mikrokontrollerit (C-kieli), mittalaitteet (logiikka-analysaattori, oskilloskooppi, yleismittari)
Noilla pääsee jo ihan hyvin alkuun.
Jos akkua kasaa siis moduuleista - kenties tehdasrakenteisella BMS:llä varustettuna - näkisin onnettomuusriskin mahdollisuuden niin pienenä kuin se nyt yleensä on mahdollista rajoittaa.
Jos lähteeä rakentamaan akkua kenno kerrallaa, riskit luonnollisesti lisääntyvät. Silloin pitää miettiä myös akun mekaanista rakennetta huolella, ja jos hakee pitempiaikaisia huipputehoja, niin myös jäähdytystä.
Ne samat 'osaavat' korjaa jarruja, suoristelee taipuneita runkopalkkeja ja kolvaa vastuksia airbagien tilalle. Tilanne ei siis juuri muutu.
Mä veikkaan että näitä sähköautojen korjaajia on hetken päästä paljon. Ihan amiksestakin näitä tulee kohta ulos sekä auto-, että sähkölinjoilta.
Tarkemmin kun noita sähköautoja tutkiin niin ne eivät ole kovinkaan erikoista tekniikkaa. Merkki'huolloissa' 'korjaaminen' tulee olemaan jatkossakin komponenttien vaihtoa, joten siinä mielessä ei juuri erikoista osaamista tarvita. TIS kertoo kyllä mitä varotoimia tulee ennen komponenttien irrotusta tehdä. Sitten vaan mutteria auki ja liitintä irti. Se onnistuu ihan normisähkäriltä.
Et hiffannut mun pointtia. Se oli nää tee se itse miehet noiden akkujen kimpussa. Eli itse tehdään modauksia kennoihin, jäähdytykseen, mahdollisesti teho elektroniikan ohjelmiin.
Noissa huolena se hiton akkupalo. Noita palaa satunnaisesti täysin vakionakin vaikka ei pitäis.
Koulutettuja korjaajia löytyy varmasti ja eihän se tekniikka mitään hankalaa ole.
Noiden peiteltyjen korjailujen uskon vain yleistyvän kun akustot on erittäin kalliita vaihtaa.
Mites muuten Tesla ja Nissan yleisimpinä näistä, miten saako niiden akkuja korjata moduuleittain vaiko vaatiiko valmistaja että koko paketti vaihdettava kerralla? Onko virallista tietoa tästä kenelläkään?
Eikös opel ampera ole sellainen missä yksittäiset akkumoduulit on hyväksyttyjä vaihtaa. Ja myös helppoja vaihtaa. Ovat ymmärtääkseni suosittuja noissa itse tehdyissä sähköauto muunnoksissa.
Toi akkujen korjaaminen tulee taatusti olemaan taas yksi Baltian maiden erikoisala.
Mites muuten Tesla ja Nissan yleisimpinä näistä, miten saako niiden akkuja korjata moduuleittain vaiko vaatiiko valmistaja että koko paketti vaihdettava kerralla? Onko virallista tietoa tästä kenelläkään?
Teslasta en osaa sanoa. Nissaniin voi vaihtaa moduuleittain. Joskin ne satunnaiset akkutakuukeissit mitä tiedän, on hoidettu vaihtamalla koko paketti samointein.
Takuuajan jälkeen kaiketi aivan se ja sama mitä sille tekee.
-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment