Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uudet nopeuskamerat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by HTK12 View Post
    Kyllähän nuo voi ainakin aiemmin saattoi näyttää ihan mitä sattuu: https://www.radars.com.au/articles.p...gun-errors-t-8
    Siis... kaikki nuo esimerkit mitkä oli todennettu, oli käyttäjälähtöisiä virheitä, ei laitteesta johtuvia virheitä.

    kun kyseessä pitäisi olla paikallaan pysyvä tutka, niin tuossa 1979 esimerkeissä sitä oli joko liikutettu vaakasuunnassa tai se oli suunnattu niin että otti auton flektistä kaiun. Vuotta myöhemmin oli todettu poliisiradion häiritsevänb joissain tilanteissa sitä tutkaa, mutta kun katsotaan miten tutkatekniikka kehittyi tuon jälkeen, niin läpi 80- ja 90-lukujen tekniikka muuttui kokonaan, ja esim käyttötaajuudet kohosi ihan eri lukemiin jolloin tuo häiriötekijä ei enää tullut esiin.

    Tarinahan ei kerro, että mitä laitetyyppiä oli käytetty, mutta jos kyseessä oli varhainen X band, niin sen taajuus oli 10.500 - 10.550Ghz. Sitten tuli K-band (24.050 - 24.250 GHz) ja ysärille tultaessa oltiin jo 34.200 - 35.200 GHz taajuksilla (Ka band). Ja ne poliisiradiotkin kehittyi matkan varrella.
    lähde: https://hypertextbook.com/facts/2000/MaxLipkin.shtml

    Mikä mua häiritsee tuossa Apun jutussa on se, että kirjoittajan mielestä nämä asiat olisi huomattu Suomessa vasta 2000-luvun taitteessa, joka tuntuu kohtuullisen uskomattomalta kun nuo asiat on todennettu vanhemmalla tekniikalla jo 70-luvulla ameriikoissa.
    Vaikka kuinka googletin kun kerran usutettiin, niinen löytänyt yhtään mitään sivua/artikkelia/huhua, joka olisi liittynyt GSM:n aiheuttamiin häiriöihin. Jos sellainen löytyy niin luen mielelläni. Vai onko kirjailijalla jo vuosikymmenien takaiset asiat sekoittuneet keskenään, en tiedä.

    Numerot 1-9 on käyttäjä/asennuslähtöisiä virheitä. Toki voidaan spekuloida signaalin lähtöleveydellä/korkeudella, mutta omien rajoitteidensa sisällä teknologia toimisi oikein (täytyy muistaa että tuon pitäisi olla paikallaan toimiva tutka, eikä liikkeessä oleva tutka, vrt 1979 horisontaalinen vieritys -dilemma.)

    Kustom HR-12 on ilmeisesti 15 asteen kulmalla ampuva tutka ja käyttää K-bandia, ja jos nyt en väärin tuota Apun juttua tulkinnut, niin siitä oli tässä casessa kyse? lähde: https://copradar.com/rdrspecs/hr12.html

    ja jos ollaan ihan tarkkoja, niin oikeusasiamies on ottanut kantaa tuon HR-12 tutkan käyttöön ja tarkkuuteen liittyvässä kantelussa vuonna 2001, lue sivu 135-136, TUTKAN AVULLA SUORITETTAVA NOPEUSVALVONTA: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ke.../k_14+2002.pdf

    Tuolloin oikeusasiamies on suositellut tutkan käyttöön liittyvään koulutukseen panostamista. AOA Jonkan päätös 23.7.2001, dnro 2409/4/99


    Lyhyesti: ei se täydellinen patentti ole, mutta toisaalta eipä noita nykyään enää käytetäkään, kun on maailma mennyt aika paljon eteenpäin ja tekniikka on vaihtunut. Mä olen 90-luvun puolessa välissä yhden sakon saanut jossa mittausvälineenä oli tuollainen vanhanliiton käsitutka, eikä mulla ole mitään epäselvää etteikö se tulos olisi ollut ihan oikein. Ne sakot on toki maksettu jo yli 20 vuotta sitten.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • jaegarmaisteri
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 384
      • Turku

      Laitoinkin tuon linkin aiemmin tuohon toiseen ketjuun.

      Tekniikka on samaa ja toimintaperiaatteet. Kouluaikana käytettiin Ruotsin Puolustusvoimien kirjaa Doppler-tutkista (ei kuitenkaan kiinteä antenninen, mutta on sama tekniikka ja toiminta). Tällöin vielä 2000 vuosikymmenellä oli joko rajoitettu tai kielletty kännyköiden käyttö tutkien lähettyvillä. Silloin käyttäjän piti osata tunnistaa virheet ja ottaa ne huomioon. Anyway, opiskeli ja käsiteltiin tarkasti tutkien mahdolliset virheet ja käyttäjävirheet. Ne virheet on samat joita tuossa artikkelissa puhuttiin.

      Nyt minulla on kaksi eri dopplertutkaa päivittäin työssäni käytössä ja ne keskenään aiheuttaa toisilleen häiriöitä. Olen myös saanut pelkästään käsikäyttöisillä UHF ja VHF puhelimilla häiriöitä. Kännykällä en enään vähään aikaan huomannut, mutta sekin on varmasti laitekohtaista. Muutkin sähkölaitteet, kuin vai kännykät voi aiheuttaa häiriöitä.

      Uudet nopeuskameratutkat käsittääkseni toimii samoin periaattein (ei siis silmukoita maassa vaan doppler-tutka). Tuo luo omat ongelmat siihen mittaustapaan. Olisi mielenkiintoista käydä läpi Gatson käyttäjämanuaalit valmistajalta. En itse tuota artikkelia tai missä se on julkaistu tyrmää siksi, että siinä on noita asioita käyty läpi maallikolle ja siitä miten poliisin johto on silloin reagoinut näihin. Ei ole kokemukseni perusteella laisinkaan mahdotonta, etteikö noin olisi toimittu.
      F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
      --------------------------------------------
      ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
      ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
      ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
      ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
      ex. vRS -11 - 270hp/428N
      ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
      ex. VW Jetta :think
      ex. Opel Ascona :think

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by jaegarmaisteri View Post
        .

        Nyt minulla on kaksi eri dopplertutkaa päivittäin työssäni käytössä ja ne keskenään aiheuttaa toisilleen häiriöitä. Olen myös saanut pelkästään käsikäyttöisillä UHF ja VHF puhelimilla häiriöitä. Kännykällä en enään vähään aikaan huomannut, mutta sekin on varmasti laitekohtaista. Muutkin sähkölaitteet, kuin vai kännykät voi aiheuttaa häiriöitä.

        .
        Asian sivusta, liittyen häiriön aiheuttamiseen. Lentokoneissahan on kategorisesti matkapuhelinten ja vastaavien käyttö kielletty. Ei siksi että yhtään konetta olisi kännykän takia pudonnut, vaan siksi että niiden on mahdollista aiheuttaa häiriötä ja ei ole käytännössä mahdollista testata ja sertifioida kaikkia kymmeniätuhansia mahdollisia laitetyyppejä kaikkiin mahdollisiin konetyyppeihin. Ja sitten taas uudestaan aina kun tulee joltain valmistajalta uusi puhelinmalli.

        Mä luulen että näiden tutkahommien kanssa on vähän sama juttu: on toki mahdollista että joku lähde aiheuttaa häiriötä, mutta ei ole mitenkään mahdollista testata kaikkea mahdollista mikä voisi ehkä aiheuttaa häiriötä. Koska kuitenkin sitten tulee vastaan esim joku langaton kiinalainen aftermarketrengaspainetunnistin tjsp joka voi aiheuttaa ongelman.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • juha77
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 749
          • Vaasa

          Originally posted by BeamR View Post
          Asian sivusta, liittyen häiriön aiheuttamiseen. Lentokoneissahan on kategorisesti matkapuhelinten ja vastaavien käyttö kielletty.
          Nykyään ainakin finskin kaukolennoilla on koneen oman wifin kautta mahdollisuus käyttää nettiäkin omalla puhelimella lennon ajan, lentotilassa toki.
          Last edited by juha77; 01-03-2019, 14:11.
          e90 330ia
          E36 328i touring
          Ex:
          e46 330i touring facelift
          e46 318ci facelift
          e36 320i cab M-Sport
          e36 325i coupe
          e30 318i

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by juha77 View Post
            Nykyään ainakin finskin kaukolennoilla on koneen oman wifin kautta mahdollisuus käyttää nettiäkin omalla puhelimella lennon ajan, lentotilassa toki.
            Lentotila on taikasana, sitä on saanut käyttää jo vuosia. Viimeksi olin norskin lennolla ja käytin koneen webbiyhteytta. Joka btw oli hidas kuin fan.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by BeamR View Post
              Siis... kaikki nuo esimerkit mitkä oli todennettu, oli käyttäjälähtöisiä virheitä, ei laitteesta johtuvia virheitä.

              kun kyseessä pitäisi olla paikallaan pysyvä tutka, niin tuossa 1979 esimerkeissä sitä oli joko liikutettu vaakasuunnassa tai se oli suunnattu niin että otti auton flektistä kaiun. Vuotta myöhemmin oli todettu poliisiradion häiritsevänb joissain tilanteissa sitä tutkaa, mutta kun katsotaan miten tutkatekniikka kehittyi tuon jälkeen, niin läpi 80- ja 90-lukujen tekniikka muuttui kokonaan, ja esim käyttötaajuudet kohosi ihan eri lukemiin jolloin tuo häiriötekijä ei enää tullut esiin.

              Tarinahan ei kerro, että mitä laitetyyppiä oli käytetty, mutta jos kyseessä oli varhainen X band, niin sen taajuus oli 10.500 - 10.550Ghz. Sitten tuli K-band (24.050 - 24.250 GHz) ja ysärille tultaessa oltiin jo 34.200 - 35.200 GHz taajuksilla (Ka band). Ja ne poliisiradiotkin kehittyi matkan varrella.
              lähde: https://hypertextbook.com/facts/2000/MaxLipkin.shtml

              Mikä mua häiritsee tuossa Apun jutussa on se, että kirjoittajan mielestä nämä asiat olisi huomattu Suomessa vasta 2000-luvun taitteessa, joka tuntuu kohtuullisen uskomattomalta kun nuo asiat on todennettu vanhemmalla tekniikalla jo 70-luvulla ameriikoissa.
              Vaikka kuinka googletin kun kerran usutettiin, niinen löytänyt yhtään mitään sivua/artikkelia/huhua, joka olisi liittynyt GSM:n aiheuttamiin häiriöihin. Jos sellainen löytyy niin luen mielelläni. Vai onko kirjailijalla jo vuosikymmenien takaiset asiat sekoittuneet keskenään, en tiedä.

              Numerot 1-9 on käyttäjä/asennuslähtöisiä virheitä. Toki voidaan spekuloida signaalin lähtöleveydellä/korkeudella, mutta omien rajoitteidensa sisällä teknologia toimisi oikein (täytyy muistaa että tuon pitäisi olla paikallaan toimiva tutka, eikä liikkeessä oleva tutka, vrt 1979 horisontaalinen vieritys -dilemma.)

              Kustom HR-12 on ilmeisesti 15 asteen kulmalla ampuva tutka ja käyttää K-bandia, ja jos nyt en väärin tuota Apun juttua tulkinnut, niin siitä oli tässä casessa kyse? lähde: https://copradar.com/rdrspecs/hr12.html

              ja jos ollaan ihan tarkkoja, niin oikeusasiamies on ottanut kantaa tuon HR-12 tutkan käyttöön ja tarkkuuteen liittyvässä kantelussa vuonna 2001, lue sivu 135-136, TUTKAN AVULLA SUORITETTAVA NOPEUSVALVONTA: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ke.../k_14+2002.pdf

              Tuolloin oikeusasiamies on suositellut tutkan käyttöön liittyvään koulutukseen panostamista. AOA Jonkan päätös 23.7.2001, dnro 2409/4/99


              Lyhyesti: ei se täydellinen patentti ole, mutta toisaalta eipä noita nykyään enää käytetäkään, kun on maailma mennyt aika paljon eteenpäin ja tekniikka on vaihtunut. Mä olen 90-luvun puolessa välissä yhden sakon saanut jossa mittausvälineenä oli tuollainen vanhanliiton käsitutka, eikä mulla ole mitään epäselvää etteikö se tulos olisi ollut ihan oikein. Ne sakot on toki maksettu jo yli 20 vuotta sitten.
              Itse en kyllä luota yhtään siihen, että poliisi noita osaisi/haluaisi käyttää oikein. Ihan siksi, että niillä on sakotuskiintiö joka pitää saada täyteen. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin ei nuo tutkat mitenkään 100% ole. Kyllä niihin monetkin asiat aiheuttaa häiriötä. Itselläkin löytyy omakohtaista kokemusta poliisin ihme touhusta vuosien varrelta. Otetaan nyt käytännön esimerkki: keskellä kesää olin kotiin tulossa illalla, tie kuiva ja lämpötila ~20c. Tulin rampilta alas ja pysähdyin kolmion taakse. Odotin pari autoa. Sitten tuli sellainen väli, että ehtii hyvin kun lähtee ripeästi liikkeelle. Lähdin reippaalla kaasulla kolmion takaa liikkeelle. En ennen lähtöä huomannut, että maija nousi läheisen nyppylän laelle. Huomasin kyllä heti kun olin päässyt risteyksen toiselle puolelle. Alueella 50km/h rajoitus ja missään vaiheessa on ylittänyt rajoitusta. No maija liimautuu _ihan_ konttiin kiinni. Ajoi reippaan kilometrin ihan kontissa kiinni. Pysäytti ja sieltä tuli toinen sitten turpa punaisena huutamaan, että sitä ajellaan sivuluissa ym. huuti varmaan 10min ennen kuin sain sanaa väliin. Enkä todellakaan mennyt missään vaiheessa sivuluisussa, ajonvakautus oli kokoajan päällä, niin ei siinä paljon sivuluisussa ajelle kuivalla asfaltilla.. Renkaista olisi varmaan myös jotain ääntä kuulunut, jos olisin sivuluissa ajanut.. Totesin poliisille, että ajonvakautus on kyllä päällä, että ei tämä mene sivuluissa kuivalla asfaltilla. Ei sanonut sanaakaan ja käveli takaisin maijaan. Muutenkin keskimäärin ovat kyllä täysiä kyrpiä (ainakin ne omalle kohdalle sattuneet). Nyt ei ole useampaan vuoteen ollut mitään tekemistä poliisin kanssa, enkä kyllä kaipaakkaan.

              Itse en kyllä yhtään ihmettelisi, jos täällä ei poliisi ole noista häiriötekijöistä ole ollut tietoinen/halunnut olla tietoinen. Täällähän vakuutusyhtiötkin ainaki tovi sitten väitti, ettei nykyautoa voi varastaa ilman avainta kun siinä on ajonesto.

              Originally posted by BeamR View Post
              Asian sivusta, liittyen häiriön aiheuttamiseen. Lentokoneissahan on kategorisesti matkapuhelinten ja vastaavien käyttö kielletty. Ei siksi että yhtään konetta olisi kännykän takia pudonnut, vaan siksi että niiden on mahdollista aiheuttaa häiriötä ja ei ole käytännössä mahdollista testata ja sertifioida kaikkia kymmeniätuhansia mahdollisia laitetyyppejä kaikkiin mahdollisiin konetyyppeihin. Ja sitten taas uudestaan aina kun tulee joltain valmistajalta uusi puhelinmalli.

              Mä luulen että näiden tutkahommien kanssa on vähän sama juttu: on toki mahdollista että joku lähde aiheuttaa häiriötä, mutta ei ole mitenkään mahdollista testata kaikkea mahdollista mikä voisi ehkä aiheuttaa häiriötä. Koska kuitenkin sitten tulee vastaan esim joku langaton kiinalainen aftermarketrengaspainetunnistin tjsp joka voi aiheuttaa ongelman.
              Lentoliikenteessä lähtökohta on täysin toinen, siellä pitää aina ensin todistaa, että x on turvallinen. Sertifiointi prosessi on kaupallisessailmailussa "hieman" raskaampi. Ei siis riitä, että yhdessä tai kahdessa testissä kaikki toimii. Poliisille taas riittää, että tutka testattaessa näyttää oiken nopeuden.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                Originally posted by HTK12 View Post



                Lentoliikenteessä lähtökohta on täysin toinen, siellä pitää aina ensin todistaa, että x on turvallinen. Sertifiointi prosessi on kaupallisessailmailussa "hieman" raskaampi. Ei siis riitä, että yhdessä tai kahdessa testissä kaikki toimii. Poliisille taas riittää, että tutka testattaessa näyttää oiken nopeuden.
                juuri näin. ja koska mahdollisuus on olemassa, niin on helpompi kieltää kaikki laitteet.

                ja otin tämän esimerkin juuri siksi, että jokin laite voi (ja varmaan aiheuttaakin häiriötä), joten siltä osin noita poliisin tutkajärjestelmiä ei voi missään tapauksessa sanoa 100% varmoiksi.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  Itse en kyllä luota yhtään siihen, että poliisi noita osaisi/haluaisi käyttää oikein. Ihan siksi, että niillä on sakotuskiintiö joka pitää saada täyteen.
                  En mä usko, että toi kiintiö ja osaamattomuus liittyvät toisiinsa ja kyllä noiden käyttöä koulutettaessa painotetaan myös sitä, että näyttämän lisäksi pitää olla myös muu tapa todentaa vauhti, vaikka asitten ihan silmämääräiseseti tai vaikka vertaamalla lukemaa auton mittarin näyttämään perässä ajettaessa. Silmä ei tietenkään ole kyllä ollenkaan hyvä instrumentti nopeuden arviointiin, mutta esimerkiksi eteneminen selkeästi muuta liikennettä nopeammin + tutkan näyttämä alkaa olla sitten sitä, mitä käyttäjältä odotetaan mittaustulosta arvioitaessa. Miten kukin sitten tehtäviään hoitaa, niin siinä voi olla ja onkin varmaan eroa. Kyllä mä uskon, että keskiverto konstu pääsääntöisesti osaa noita käyttää. Varsinkin ne, jotka sitä mittaamista tykkäävät tehdä. Muutenkaan tuo kiintiöajattelu ei sillä tavalla ole tietääkseni ihan kentälle asti jalkautunut. En usko, että siellä kukaan niitä lappuja jakaa kiintiöitä täyttääkseen. Siinä ne täyttyy itsestään, kun liikenneorientoituneet konstaapelit hoitavat virkaansa ja Pasterstein kylvää tolppia maan täyteen. Jos tällaiselle kaverille vihjaat, että se tekee työtä täyttääkseen kiintiön, ei varsmasti synny hedelmällistä keskustelua.
                  Last edited by Juppe; 03-03-2019, 12:35.

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Toimiiko mikään noista tolppavaroituksista androit auton yli? Eli sais karttanäkymän auton näytölle.

                    Latasin tuon Radardroidin ja ei se ainakaan toimi auton näytöllä.




                    Edit. Kokeilaan Wazea. Tämän pitäisi ainakin toimia.
                    Last edited by bemmeri; 06-03-2019, 10:20.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • radiaani
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2016
                      • 130
                      • Etelä-Suomi

                      Originally posted by Juppe View Post
                      Silmä ei tietenkään ole kyllä ollenkaan hyvä instrumentti nopeuden arviointiin, mutta esimerkiksi eteneminen selkeästi muuta liikennettä nopeammin + tutkan näyttämä alkaa olla sitten sitä, mitä käyttäjältä odotetaan mittaustulosta arvioitaessa.
                      Pystyykö tuossakaan tilanteessa varmuudella sanomaan, että tutka näyttää ylinopeuden oikein? Jos liikennevirta menee 100-alueella jotain 88-90 km/h ja joku painelee seassa 114 km/h mutta tutka väittääkin nopeudeksi 125 km/h, niin minkä mukaan kirjoitetaan sakko? Kuski tietenkin kiistää ajaneensa 125 km/h.

                      Sakotuksen perusteeksi kun ei pitäisi riittää pelkkä ylinopeuden osoittaminen vaan myös ylinopeuden määrä on mitattava oikein.
                      Ajossa: F10 520d SE (2012)

                      Comment

                      • radiaani
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2016
                        • 130
                        • Etelä-Suomi

                        Originally posted by BeamR View Post
                        Mä luulen että näiden tutkahommien kanssa on vähän sama juttu: on toki mahdollista että joku lähde aiheuttaa häiriötä, mutta ei ole mitenkään mahdollista testata kaikkea mahdollista mikä voisi ehkä aiheuttaa häiriötä. Koska kuitenkin sitten tulee vastaan esim joku langaton kiinalainen aftermarketrengaspainetunnistin tjsp joka voi aiheuttaa ongelman.
                        Yksinkertaiset häiriöt on vielä aika suoraviivaista osoittaa mutta entäpä jos on monen tekijän häiriö? Esim. tuo rengaspainetunnistin, joka aiheuttaisi virheen vain, kun vastaan tulisi kaatosateessa rekka, jossa on karkeakuvioiset renkaat... :think

                        Yksittäiset häiriötekijäkombinaatiot saattavat olla hyvinkin epätodennäköisiä sinänsä, mutta kombinaatioita on valtava määrä, joten voi hyvin olla mahdollista, että jokin kombinaatio aiheuttaa todellisen virheen joskus.
                        Ajossa: F10 520d SE (2012)

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15257
                          • Ajamisen Iloa

                          Hyviä asiantuntevia kommentteja nimimerkeiltä Jaegermaisteri ja HTK12.

                          Lentokoneilla ei ole asian kanssa mitään tekoa, enemmän on vaikka mikroaaltouunilla yhteyttä kännykkään ja tutkaan.

                          Sillä että onko virhe käyttäjälähtöinen vai laitekohtainen ei ole väliä jos epäoikeudenmukainen tuomio ja rangaistus jaetaan jokatapauksessa väärin mitatun nopeuden mukaan. Esimerkiksi pitkä ajokielto ja tuntuva sakko tilanteessa jossa todellisuudessa lakia ei ole edes rikottu.
                          Last edited by Remotion; 07-03-2019, 06:27.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15257
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by BeamR View Post
                            Mikä mua häiritsee tuossa Apun jutussa on se, että kirjoittajan mielestä nämä asiat olisi huomattu Suomessa vasta 2000-luvun taitteessa, joka tuntuu kohtuullisen uskomattomalta kun nuo asiat on todennettu vanhemmalla tekniikalla jo 70-luvulla ameriikoissa.
                            Jaa sinulla varmaan oli GSM puhelin jo 70-luvulla taskussa?
                            Vai oliko sittenkin vasta lähempänä 2000-luvun taitetta. Aivan.
                            Vasta 90-luvun lopussa lähti kännyköiden esiintymistiheys räjähtävään kasvuun joten korrelaatiota luonnossa on voitu havaita vasta noiden vuosien jälkeen. Vaikka asiaa olisi 70-luvulla tutkittu jossain labrassa niin rivipoliisilla ei olisi ollut siitä mitään tietoa eikä tarvettakaan tietää sillä saman häiriön esiintyminen luonnossa olisi ollut mahdotonta.
                            80-90 luvuilla oli kyllä pieni määrä NMT-puhelimia mutta niiden siirtomäärä verkossa oli äärimmäisen pieni ja taajuusalue eri, 450Mhz.

                            Myöskin tiedonsiirto määrät verkossa moninkertaistuivat juuri 2000-luvulle siirtyessä hurjasti tuli gprs ja edge ja muita tekniikoita, muistan tämän ajan elävästi sillä olin v 2000 ensimmäisessä oikeassa työpaikassani Nokia Networksilla tekemässä 3G/prepaid verkkotekniikoiden myyntiä ulkomaisille operaattoreille ja kehitin laskurin sinne. Tiedonsiirto määrien kasvu ja datapakettien siirtotiheys on tietenkin olennainen vaikutin siihen kuinka paljon se tutka heittää, koska jos verkkoliikennettä ei ole niin ei tietenkään ole häiriötäkään, mutta taasen tuohon aikaan on ollut ensimmäistä kertaa ns ilma tiheänä liikenteestä.

                            APU lehti vain otsikoi entisen poliisin kirjasta jossa käydään näitä asioita seikkaperäisesti läpi. Sen takia APU-lehden uskottavuudella ei ole mitään tekemistä itse aiheen uskottavuuden suhteen. Uskon kyllä entistä poliisia joka on aiheen parissa toiminut koko ikänsä. Häntä ei hyödyttäisi millään tavalla puhua valheita aiheesta, vaan ennemminkin uskon että haluaa kertoa totuuden mistä ei työaikana uskaltanut sanoa.
                            Last edited by Remotion; 07-03-2019, 06:05.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • pegaki
                              Newbiemmer
                              • Feb 2019
                              • 4
                              • Vantaa

                              Eniten kaipaisin nopeusvalvontaan tarkoituksenmukaisuutta eikä rahankeräystä. Kameroita sellaisiin paikkoihin jossa ylinopeus on oikeasti vaaraksi ja turhaa, eikä esimerkiksi ohituskaistojen päähän tai alamäen pohjalle josta tie jatkuu suorana.
                              designkaupat.fi

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by pegaki View Post
                                Eniten kaipaisin nopeusvalvontaan tarkoituksenmukaisuutta eikä rahankeräystä. Kameroita sellaisiin paikkoihin jossa ylinopeus on oikeasti vaaraksi ja turhaa, eikä esimerkiksi ohituskaistojen päähän tai alamäen pohjalle josta tie jatkuu suorana.
                                +1. Nykyisinhän nuo tolpat tuntuu olevan sijoitettu niin, että tuotto maksimoidaan. Koulujen tms. lähellä en itse ole nähnyt yhtään tolppaa. Keskellä pitkää suoraa tai ohituskaistan päässä löytyy monesti tolppa.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎