Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by Juhis View Post
    Jäi tässä suunnitelmassa vaivaamaan tuo 14400€ viimeinen erä. Jos olet tottunut maksamaan 243€ kuukausierää, niin mistä olet ajatellut saavasi yhtäkkiä 14400€? Epäilen vahvasti, että esimerkkinä olevalla Passatilla ei ole enää 36kk jälkeen läheskään 14400€ arvoa jäljellä. Eli joudut maksamaan 14400€ loppuerän autosta, jolla ei ole edes sen vertaa arvoa. Eikö kukaan muu kiinnittänyt tähän huomiota?

    Mites tuo ALD:n liisari. Onko siinä suurempaa ensimmäistä tai viimeistä erää tai käsirahaa mainitsemasi kuukausierän lisäksi?
    No kyllä passatti on ihan varmasti yli tuon arvon. Jopa silloin 2022 se on harvoja plugarifarkkuja mitä on käytettynä kaupan ja mun kilsoilla vielä selkeesti alle 150tkm. Ja hinta on vielä pudonnut tasolle jolla on vielä enemmän ostajia. Toista olis jos olis diesel...

    Ja saahan tuohon loppupätkään sitten vaikka uuden pätkän eli se ei ole ongelma.

    ALD liisari on liisari. Ei siinä ole muuta kuin kuukausihinta.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by jokes911 View Post
      Ei tuo uudempikorinen Passat nyt ihan niin kauas tuosta vitosesta tipu kuin joku astra jonka kone ei käy kunnolla edes uutena. Omalla E61:llä on takana se 11v ja G30:llä 7kk niin ihan kokemuksesta voin sanoa että kyllä tuolla Passatilla ajaa paljon mieluummin kuin vanhalla E61:llä. Eikä se ero nyt kovin dramaattine ole tuohon G30:een joka alkaa olla mun mielestä vähän vanhan oloinen kun vertaa esim. A6 tai Eemeli.

      Vaikka perusautojen hintaluokkien ero onkin se n. 35keur vs. 50keur niin tuo GTE on 50keur auto johtuen hyvistä varusteista vakiona. Vaikka olisikin 1.4 nuhapumppu niin alle 8s auto se on sähköavusteisena joten ehtii sillä aika eri tavalla kuin tuolla kympin Astralla. Farkkuna myös yksi tilavimmista autoista.

      Mutta se mun oikea pointti oli että nykyisellä veropolitiikalla sen vähemmän kuluttavan auton hankkiminen ei ole normipalkansaajalla ihan niin dramaattinen juttu kuin jotkut antaa ymmärtää. Ja turha tähän on vastata että kun "mä tarviin sen 3500kg vetoauton tai 7 paikkaa". Isossa kuvassa iso osa väestöstä ei tarvi ja voi pienillä valinnoilla päivittää auton. Mut jos haluaa ajaa vanhalla ja isomoottorisella niin se on oma valinta ja veikkaan että nykyinen hallitus tekee siitä vain ja ainoastaan kalliimpaa.
      No en ole uudempi korista passattia ajanut, mutta vanhempi ei kyllä mitenkään kovin ihmeellinen mielestäni ollut. Astra oli mielestäni ihan hyvä ajaa, kun ottaa hinnan huomioon. Oli vuokra-auto, niin ei tullut niin tarkkaan katsottua, kenties ei ollut ihan tuo halvin malli. Mielipide juttuja, itse kyllä mieluummin ottaisin sen e61 kun passatin.

      Oli miten oli, niin kyllä se 50k€ on melko paljon normi työntekijän lyödä autoon. Arvo kuitenkin tippuu niin paljon, että jos tuollaisen kohtuu uuden meinaa jatkossakin pitää, niin paalua saa muutoman vuoden välein lyödä aika reippaasti autoon. Iso osa väestöstä voisi ajaa tuolla astralla paljon edullisemmin kuin jollain 50k€ hybridillä. Toki leasingillä saa sillä tietyllä kk-erällä auton, sitten esim. 36kk jälkeen uutta alle. 550€/kk vuodessa maksat autosta yhden E61 verran. Tähän sitten polttoaineet päälle.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Originally posted by HTK12 View Post
        Oli miten oli, niin kyllä se 50k€ on melko paljon normi työntekijän lyödä autoon. Arvo kuitenkin tippuu niin paljon, että jos tuollaisen kohtuu uuden meinaa jatkossakin pitää, niin paalua saa muutoman vuoden välein lyödä aika reippaasti autoon. Iso osa väestöstä voisi ajaa tuolla astralla paljon edullisemmin kuin jollain 50k€ hybridillä. Toki leasingillä saa sillä tietyllä kk-erällä auton, sitten esim. 36kk jälkeen uutta alle. 550€/kk vuodessa maksat autosta yhden E61 verran. Tähän sitten polttoaineet päälle.
        Jokainen ajaa sellaisella autolla jolla haluaa ja johon on varaa. Ei monikaan mene ostamaan tuollaista 50keur autoa käteisellä ja niillä joilla on varaa niin osaa myös laskea ettei se nollakoroilla ole edes järkevää. Ja kun se duunari ostaa sen auton pätkällä jossa osarin vika erä on tapissa niin silloin hän ei myöskään ole ajatelut ostavansa sitä auto kokonaan omaksi vaan maksaa vain kuukausittaista maksua sen käytöstä. Ei se auton hinta pysähdy vaikka sen olisikin omaksi ostanut. Siinä vain toteutuu se illuusio ettei autosta mitään muka maksa vaikka assetin arvo laskee koko ajan. Ja esim 5-sarjan bemussa todella kovaa.

        Toin tuon oman E61 Italiasta muuttoautona. Oli sen 3v vanha, <70tkm ja maksoi jotain n.35keur. Silloin 530d hinnat oli >50keur suomessa. Nyt 11v myöhemmin auton arvo on laskenut sen 30keur. Ja tämähän tekee 227eur/kk pelkälle autolle. Ei siis kovin halpaa vaikka autoveroa en maksanutkaan. Suomihinnalla laskettuna olis maksanut 379eur/kk.

        Tuohon kun pistää vielä korjaukset päälle niin aika kallista on mun mielestä ollut. Eikä se ero tuohon liisariin ole nyt kauhean paljon, mutta siinä ei ole yhtään riskiä ja on uusi, eikä 11v vanha auto alla.

        Kaikki nämä erilaiset laskelmat voi unohtaa jos ajelee jollain tonnipommilla tai erikoisautolla jonka hinta on jämähtänyt paikalleen ja kuvittelee siitä sellaisia summia myös saavansa.
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          Sen verran vielä kommentoin väliin että jos ajat yksityisliisarilla (ihan sama paljon maksaa), niin sitä ei kyllä missään nimessä kannata edes yrittää perustella itselleen että siinä jotenkin taloudellisesti voittaisi vs omistaminen Et voita, ihan sama miten lasket.

          Mutta jos annat hinnan huolettomuudelle ja stressittömälle omistamiselle niin sillä tavalla voit päästä plussalle Ei siinä, itsekin tuollaista ratkaisua voisin joskus harkita.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by jokes911 View Post
            Jokainen ajaa sellaisella autolla jolla haluaa ja johon on varaa. Ei monikaan mene ostamaan tuollaista 50keur autoa käteisellä ja niillä joilla on varaa niin osaa myös laskea ettei se nollakoroilla ole edes järkevää. Ja kun se duunari ostaa sen auton pätkällä jossa osarin vika erä on tapissa niin silloin hän ei myöskään ole ajatelut ostavansa sitä auto kokonaan omaksi vaan maksaa vain kuukausittaista maksua sen käytöstä. Ei se auton hinta pysähdy vaikka sen olisikin omaksi ostanut. Siinä vain toteutuu se illuusio ettei autosta mitään muka maksa vaikka assetin arvo laskee koko ajan. Ja esim 5-sarjan bemussa todella kovaa.

            Toin tuon oman E61 Italiasta muuttoautona. Oli sen 3v vanha, <70tkm ja maksoi jotain n.35keur. Silloin 530d hinnat oli >50keur suomessa. Nyt 11v myöhemmin auton arvo on laskenut sen 30keur. Ja tämähän tekee 227eur/kk pelkälle autolle. Ei siis kovin halpaa vaikka autoveroa en maksanutkaan. Suomihinnalla laskettuna olis maksanut 379eur/kk.

            Tuohon kun pistää vielä korjaukset päälle niin aika kallista on mun mielestä ollut. Eikä se ero tuohon liisariin ole nyt kauhean paljon, mutta siinä ei ole yhtään riskiä ja on uusi, eikä 11v vanha auto alla.

            Kaikki nämä erilaiset laskelmat voi unohtaa jos ajelee jollain tonnipommilla tai erikoisautolla jonka hinta on jämähtänyt paikalleen ja kuvittelee siitä sellaisia summia myös saavansa.
            Pitkällä osarilla, jos ostat niin riskina on että auton arvo ei enää olekkaan yhtä suuri kuin loppuerä. Tästähän taidettiin varoitellakkin jokunen vuosi sitten.. Toki jos ottaa järkevän pituisen esim. sen 36kk, niin sitten ei niin suuri riski ole, mutta joku 72kk tms. Varsinkin kun usein se viimeinen erä vedetään maksimiin, että saadaan pienempi kk erä.

            Kun tuossa mainitsit aiemmin ALD, niin vilkaisin huvikseni sieltä: "BMW 5-Sarja 520d xDrive Business Alk. 572 €/kk". Joo onhan se leasing huoleton kun auton mahdolliset remontit ym. on muiden murheita. Toki uusi auto on aina uusi ja siitä pitää olla valmis maksaan. Jos haluaisin halvalla kulkea pisteestä a pisteeseen b, niin valinta ei todellakaan olisi BMW.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              Originally posted by rizzo View Post
              Sen verran vielä kommentoin väliin että jos ajat yksityisliisarilla (ihan sama paljon maksaa), niin sitä ei kyllä missään nimessä kannata edes yrittää perustella itselleen että siinä jotenkin taloudellisesti voittaisi vs omistaminen Et voita, ihan sama miten lasket.
              Höpöhöpö. Mulla on ollut useampi pemari, jossa arvonalenema on ollut n. 1000 eur/kk. Siihen rahoitus- ja muut kulut päälle, niin kyllä olis paljon halvemmalla päässyt tommosilla liisarisoppareilla. Ja huolettomasti.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • rizzo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2007
                • 5418
                • Oulu

                Originally posted by touring39 View Post
                Höpöhöpö. Mulla on ollut useampi pemari, jossa arvonalenema on ollut n. 1000 eur/kk. Siihen rahoitus- ja muut kulut päälle, niin kyllä olis paljon halvemmalla päässyt tommosilla liisarisoppareilla. Ja huolettomasti.
                Te rahamiehet erikseen

                Ei vaan kerrohan lisää, missä autossa sinulla on tippunut 1000€ / kk? Pitääpä laskea tuo auki, paljonko saa liisari (vaikka se 600€/kk) vs uuden ostaminen käteisellä/matalakorkoisella luotollla + ottaen huomioon että x vuoden jälkeen autosta saa myymällä tietyn pääoman.
                Last edited by rizzo; 30-08-2019, 18:31.

                Comment

                • touring39
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 3901
                  • Kaarina

                  Originally posted by rizzo View Post
                  Te rahamiehet erikseen

                  Ei vaan kerrohan lisää, missä autossa sinulla on tippunut 1000€ / kk? Pitääpä laskea tuo auki, paljonko saa liisari (vaikka se 600€/kk) vs uuden ostaminen käteisellä/matalakorkoisella luotollla + ottaen huomioon että x vuoden jälkeen autosta saa myymällä tietyn pääoman.
                  F10 m-sport, E65 ja F01 ainakin.
                  Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                  Ex:
                  e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by rizzo View Post
                    Te rahamiehet erikseen

                    Ei vaan kerrohan lisää, missä autossa sinulla on tippunut 1000€ / kk? Pitääpä laskea tuo auki, paljonko saa liisari (vaikka se 600€/kk) vs uuden ostaminen käteisellä/matalakorkoisella luotollla + ottaen huomioon että x vuoden jälkeen autosta saa myymällä tietyn pääoman.
                    Tollanen perusauto jonka hinta on uutena luokkaa 25-26te ottaa arvonalenemaa sekin 5 vuodelle tasaiseksi laskettuna sen 300-350e/kk.(laskettu autoliikkeiden hyvityksen perusteella). Eli tuskin on ihme että 60-80ke autoissa tulee vähän enemmän turpaan kuukaudessa.

                    Itselle ei ole vielä avautunut miten ostamalla uuden auton voi säästää.
                    Itsellä kun noi autot mitä perheestä löytyy edustaa hiukan paremmin keskiarvoa suomalaisesta autokannasta vs. nää +50ke maksavat laitteet joilla sitten "säästetään" niin perkeleesti kuluissa vs. vanhat paskat.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • arska86
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 309
                      • Helsinki

                      Originally posted by touring39 View Post
                      F10 m-sport, E65 ja F01 ainakin.

                      Kilometrit ollut varmaan jotain muuta, kuin halpojen leasing-soppareiden 10-15tkm/vuosi? Niissäkin nousee aika nopeasti hinnat, kun lisää kilometrejä.

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Originally posted by arska86 View Post
                        Kilometrit ollut varmaan jotain muuta, kuin halpojen leasing-soppareiden 10-15tkm/vuosi? Niissäkin nousee aika nopeasti hinnat, kun lisää kilometrejä.
                        Joo kyl. 30-50.

                        Eniten tais tulla takkiin F10 530dx:llä. Ostin sen n. vuoden ikäisenä 70 tontulla. Puolitoista vuotta myöhemmin sain siitä suoralla kaupalla 42...
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          Originally posted by rizzo View Post
                          Te rahamiehet erikseen

                          Ei vaan kerrohan lisää, missä autossa sinulla on tippunut 1000€ / kk? Pitääpä laskea tuo auki, paljonko saa liisari (vaikka se 600€/kk) vs uuden ostaminen käteisellä/matalakorkoisella luotollla + ottaen huomioon että x vuoden jälkeen autosta saa myymällä tietyn pääoman.

                          Ei tarvii rahamies tai edes kallis auto eikä kilometreistäkään johtunut.Mulla viimeisin f15 m50d, maksoin 05/18 68te, autoliikkeiden hyvitys 7/19 oli välillä 40-45t. Itse myymällä sain vaihtoauton myytyäni 56t, ja kilometrejä omistusaikana tuli 7tkm.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4992
                            • Forssa

                            Ikuisia väännönaiheita samasta asiasta. Jokainen perustelee asian itselleen miten haluaa ja käyttää autoiluunsa niin paljon kuin haluaa.

                            Olen itse kuitenkin Jannmannin kanssa samoilla linjoilla. Itse en nimittäin myöskään ole oppinut miten sen uuden ostamalla säästää? En myöskään ole oikein siihen päässyt sisään, että miksi sen vanhan paskan kanssa saisi olla koko ajan jännittämässä koska jää tielle? Omat kokemukset vanhoista ovat, että niiden kanssa juuri saakin olla pipo löysällä kun toimivat kuin junan vessa. Mutta tässä yhteydessä totean vielä, että puhuessani vanhemmasta en suinkaan puhu mistään +10v bemarista. Ei tällä merkillä ole enää ollut aikoihin luottoa. Varmaan ihan hienoja autoja jne, mutta tavalla tai toisella ne vievät rahat kuitenkin.

                            Autoilla on mahdollista todella halvallakin, jos ei tarvitse egoboostia.
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4992
                              • Forssa

                              Originally posted by suppari View Post
                              Ei tarvii rahamies tai edes kallis auto eikä kilometreistäkään johtunut.Mulla viimeisin f15 m50d, maksoin 05/18 68te, autoliikkeiden hyvitys 7/19 oli välillä 40-45t. Itse myymällä sain vaihtoauton myytyäni 56t, ja kilometrejä omistusaikana tuli 7tkm.
                              Kyllä siinäkin vaan kilometrille hintaa ehti tulla.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by touring39 View Post
                                Joo kyl. 30-50.

                                Eniten tais tulla takkiin F10 530dx:llä. Ostin sen n. vuoden ikäisenä 70 tontulla. Puolitoista vuotta myöhemmin sain siitä suoralla kaupalla 42...
                                Miksi piti vaihtaa 1 1/2v jälkeen :think
                                Jos olisit pitänyt 5v arvonalenema olisi tasoittunut siihen normaaliin 500€/kuukausi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎