Onko kukaan törmännyt lakiin joka tulee voimaan ensi vuoden alussa? Voiko asia olla noin yksiselitteinen?
Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.
Collapse
X
-
Otetaan esimerkiksi e30 m50b25 turbo? Jos tuota noudatetaan niin silloinhan tuo rakennelma on lainavastainen? = ei saa katsastettua?Originally posted by nokonzok View PostNyt ei ihan aukea mikä tässä on ongelma. Tuohan on kokonaisuudessaan lähes pelkkää hunajaa autoharrastajille, paria pientä kauneusvirhettä lukuunottamatta. Ja niihinkin voi vielä vaikuttaa, tämähän on nimenomaan luonnos julkisesti kommentoitavaksi.Last edited by Aakoo86; 09-09-2019, 21:05.
Comment
-
Aivan täysin päätön määräys. Voisi kuvitella, että nimenomaan sellaisen auton ahtamiseen kannustettaisiin, missä jo tehtaalta on mm. jarrut ja alusta riittävällä tasolla, eikä päin vastoin kannustettaisi rakentelemaan alitehoisista pommeista DIY meiningillä aivan tappo vehkeitä.
Täysin järjetöntä, että jokainen ahdettu auto rinnastettaisiin välittömästi +30% tehonlisäykseen! Käytännössä tuo tekee lähes jokaisesta jälkiahdetusta autosta laittoman..
Eli:
- E36 320i ahtaminen ok, kunhan laitat 325i:n jarrut
- E36 325i, 328i tai M3 ahtaminen ei ok missään tilanteessa, koska ahdetun +30% säännön mukaan tehoraja ylittyy heti (max 20% tehonlisäys)
Olihan siellä helpotuksia päästöihin liittyen taas, mutta mitäpä hyötyä tuosta on, kun ei koko autoa saa leimattua.
Eipä siinä.. Nyt vaan jätkät äkkiä muutoskatsastamaan turboprojektit.
"Traficom pyytää lausuntoja määräysluonnoksesta 25.10.2019 mennessä. Lausunnot voi toimittaa Traficomin kirjaamoon sähköpostitse osoitteella [email protected] tai kirjeitse osoitteella Liikenne- ja viestintävirasto, PL 320, 00059 TRAFICOM."Last edited by kmn; 09-09-2019, 21:39.
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
Moottorin tyyppi ei sano minulle mitään, mutta jos se on ehdotuksen mukaan laiton niin sitä on se on nykyistenkin mukaan.Originally posted by Aakoo86 View PostOtetaan esimerkiksi e30 m50b25 turbo? Jos tuota noudatetaan niin silloinhan tuo rakennelma on lainavastainen? = ei saa katsastettua?
Comment
-
Olet ymmärtänyt monen muun tavoin asian väärin. Enää ei ole 20% rajaa, vaan tehoraja tulee tehopainosuhteesta, joka käytännössä antaa paljon enemmän siimaa kuin ennen.Originally posted by kmn View PostAivan täysin päätön määräys. Voisi kuvitella, että nimenomaan sellaisen auton ahtamiseen kannustettaisiin, missä jo tehtaalta on mm. jarrut ja alusta riittävällä tasolla, eikä päin vastoin kannustettaisi rakentelemaan alitehoisista pommeista DIY meiningillä aivan tappo vehkeitä.
Täysin järjetöntä, että jokainen ahdettu auto rinnastettaisiin välittömästi +30% tehonlisäykseen! Käytännössä tuo tekee lähes jokaisesta jälkiahdetusta autosta laittoman..
Eli:
- E36 320i ahtaminen ok, kunhan laitat 325i:n jarrut
- E36 325i ahtaminen ei ok missään tilanteessa, koska ahdetun +30% säännön mukaan tehoraja ylittyy heti (max 20% tehonlisäys)
Olihan siellä helpotuksia päästöihin liittyen taas, mutta mitäpä hyötyä tuosta on, kun ei koko autoa saa leimattua.
Eipä siinä.. Nyt vaan jätkät äkkiä muutoskatsastamaan turboprojektit.
"Traficom pyytää lausuntoja määräysluonnoksesta 25.10.2019 mennessä. Lausunnot voi toimittaa Traficomin kirjaamoon sähköpostitse osoitteella [email protected] tai kirjeitse osoitteella Liikenne- ja viestintävirasto, PL 320, 00059 TRAFICOM."
Ehdotuksen mukaan 20% tehonlisäyksen voi tehdä ilman, että tarvitsee tehdä mitään vertailuja mihinkään. Sen ylittävästä (esim. ahtamisen seurauksena) lisäyksestä edellytetään vertailua mallisarjan tehokkaimpaan jarrujen, akselistojen jne. osalta. Se tehoraja kuitenkin määräytyy tässä tapauksessa vain ja ainoastaan tehopainosuhteen kautta. Jos sattuu sopivasti rajalle niin tehon saa parhaassa tapauksessa melkein tuplata.
Comment
-
Aikaisemmin se ei ole ollut laiton koska, ei ollut tuota +30% nousua vaan se oli penkkipapereilla aina maks +20% mallisarjan tehoikkaampaan....Originally posted by nokonzok View PostMoottorin tyyppi ei sano minulle mitään, mutta jos se on ehdotuksen mukaan laiton niin sitä on se on nykyistenkin mukaan.Last edited by Aakoo86; 09-09-2019, 21:59.
Comment
-
-
On kyllä tulossa erittäin hauskoja tulkintoja takuuulla, esim: "Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöön otetun ajoneuvon pakoputkistoon saa tehdämuutoksia, kuten asentaa äänenvaimentimen tai –vaimentimia sekä poistaa alkuperäisen äänenvaimentimen tai –vaimentimet, jos ajoneuvo täyttäämuutoskatsastuksessa tämän määräyksen kohdan 3.7.5 vaatimukset."
Eli siis 1998 ja uudempiin autoihin et saa tehdään mitään putkisto muutoksia vai että saat tehdä mitä vain?Last edited by jani; 09-09-2019, 22:25.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Mutta jos sulla on tehokas auto eli enintään 5 kilogrammaa/kW niin tähänpä et saa ahdinta laittaa koska suurin mahdollinen tehon nousu on 25%.Originally posted by nokonzok View PostMutta nythän ainoa raja on tuo mainittu tehopainosuhde. On siinä enemmän siimaa kuin +20%.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Saa tehdä jotain, jopa ilman muutoskatsastusta.Originally posted by jani View PostOn kyllä tulossa erittäin hauskoja tulkintoja takuuulla, esim: "Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöön otetun ajoneuvon pakoputkistoon saa tehdämuutoksia, kuten asentaa äänenvaimentimen tai –vaimentimia sekä poistaa alkuperäisen äänenvaimentimen tai –vaimentimet, jos ajoneuvo täyttäämuutoskatsastuksessa tämän määräyksen kohdan 3.7.5 vaatimukset."
Eli siis 1998 ja uudempiin autoihin et saa tehdään mitään putkisto muutoksia vai että saat tehdä mitä vain?
2.5 Ilman muutoskatsastusta sallitut muutokset ajoneuvon käyttöönoton jälkeen
2.5.1 Kaikkiin ajoneuvoihin sallitut muutokset
8) pakoputken halkaisijan ja pituuden muuttaminen; ajoneuvon on muutoksen jälkeen täytettävä ulkomelua koskevat käytönaikaisen mittauksen vaatimukset;Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Lisäksi huomio kiinnittyi sellaiseen asiaan, ettei luonnoksessa juurikaan puhuttu mitään tilavuuden muuttamisesta. Eli tilavuudella ei ilmeisesti ole väliä, kunhan tehopaino ei nouse sallittua enempää?
Toinen kohta mikä kiinnitti huomion:
2.2 Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
Vertailuajoneuvona saa käyttää samalle markkina-alueelle valmistettua, tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä, samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuuluvaa ajoneuvoa.
Miten toi boldattu kohta määritellään? Tuo taitaa olla heikennys edelliseen verrattuna? :thinkEihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Uuden määräyksen myötä niin sanotut I-autot (käytännössä USA:n, Japanin, Kanadan ja Etelä-Korean sisämarkkinoille tarkoitetut autot) voidaan rekisteröidä tätä nykyä käytettynä Suomeen ilman erillisiä vaatimuksenmukaisuustodistuksia.
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 661/2009,
annettu 13 päivänä heinäkuuta 2009 (muutettu myöhemmin joiltakin osin)
14. Kansallisten viranomaisten on sallittava sellaisten ajoneuvojen, osien ja erillisten teknisten yksiköiden myynti ja käyttöönotto, jotka on tyyppihyväksytty ennen 1, 2 ja 3 kohdassa tarkoitettuja päivämääriä, ja niiden on edelleen myönnettävä hyväksyntien laajennuksia kyseisille ajoneuvoille, osille ja erillisille teknisille yksiköille sen säädöksen mukaisesti, jonka nojalla salliminen tai hyväksyntä on alun perin tapahtunut tai myönnetty, ellei kyseisiin ajoneuvoihin, osiin tai erillisiin teknisiin yksiköihin sovellettavia vaatimuksia ole muutettu tai uusia vaatimuksia ole otettu käyttöön tällä asetuksella ja sen täytäntöönpanotoimenpiteillä.
Comment


Comment