Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    #16
    Originally posted by nokonzok View Post
    Olet ymmärtänyt monen muun tavoin asian väärin. Enää ei ole 20% rajaa, vaan tehoraja tulee tehopainosuhteesta, joka käytännössä antaa paljon enemmän siimaa kuin ennen.

    Ehdotuksen mukaan 20% tehonlisäyksen voi tehdä ilman, että tarvitsee tehdä mitään vertailuja mihinkään. Sen ylittävästä (esim. ahtamisen seurauksena) lisäyksestä edellytetään vertailua mallisarjan tehokkaimpaan jarrujen, akselistojen jne. osalta. Se tehoraja kuitenkin määräytyy tässä tapauksessa vain ja ainoastaan tehopainosuhteen kautta. Jos sattuu sopivasti rajalle niin tehon saa parhaassa tapauksessa melkein tuplata.
    "Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia te-hokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi."

    "Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asen-tamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia."


    Raja on 20%, mutta heti kun asennat ahtimen, niin se katsotaan 30% tehonnousuksi. Ei tuossa mikään vertailujen poistaminen tai tehopainosuhde auta yhtään mitään. Jos mallisarjan tehokkaampaan asennat ahtimen, rajat paukkuu ahtimen asentamisen jälkeen välittömästi, olkoot siellä miten paljon painetta tahansa, tai ei lainkaan.. Tämä siksi, että ahtaminen katsotaan 30% tehonlisäykseksi automaattisesti aivan sama mitä muita rajoitteita siellä on, jolloin 20% tehonlisäysraja ylittyy heti.
    Last edited by kmn; 10-09-2019, 08:12.

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5171
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by kmn View Post
      Raja on 20%, mutta heti kun asennat ahtimen, niin se katsotaan 30% tehonnousuksi. Ei tuossa mikään vertailujen poistaminen tai tehopainosuhde auta yhtään mitään. Jos mallisarjan tehokkaampaan asennat ahtimen, rajat paukkuu ahtimen asentamisen jälkeen välittömästi, olkoot siellä miten paljon painetta tahansa, tai ei lainkaan...
      Totta. Tämä tarkoittaa sitä että jatkossa esim. E39M5 ahtimen kanssa leimalle ei tule onnistumaan.

      Tuossa tehopainosuhde vertailussa on jännä yksityiskohta: Edellä 1-4 alakohdissa ajoneuvon omamassan katsotaan vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella;

      Entä kohta 5?
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2561
        • .

        #18
        Originally posted by Tzeimi View Post
        Euroopan markkina-alue, Japanin markkina-alue, Pohjois-Amerikan markkina-alue jne.
        Niin, eikös nykyään saa käyttää vertailumallina myös japanin tai usan markkinoille tarkoitettua mallia?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #19
          Ei taida nyt oikein tippua osalle se, että tuo 20 % raja määrittää ainoastaan sen, tarvitseeko ajoneuvo muuttaa akselistoltaan ja jarruiltaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi vai ei.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5171
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by walde View Post
            Ei taida nyt oikein tippua osalle se, että tuo 20 % raja määrittää ainoastaan sen, tarvitseeko ajoneuvo muuttaa akselistoltaan ja jarruiltaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi vai ei.
            Jos sulla on E90M3 kuten kmn:lla niin mikä kerro kuinka laitat siihen ahtimen laillisesti?
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #21
              Mites 2005 E46 330ci, euro4 luultavasti. Mekaaninen ahdin, n 300hv.
              Tuv-hyväksytty paketti. Aiemminhan tuon ois saanut muutoskatsastaa suoraan ellei 20% tehoraja ois menny yli.
              Konttorilla ne mulle sano että jos on tuv-laput missä päästöt ja dynolappu se kelpais semmosenaan. Tehorajahan se ongelma oli.
              Last edited by Antti O; 10-09-2019, 10:19.

              Comment

              • walde
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 947
                • Melkein Espoo

                #22
                Originally posted by jani View Post
                Jos sulla on E90M3 kuten kmn:lla niin mikä kerro kuinka laitat siihen ahtimen laillisesti?
                Missä olen väittänyt, että tuo olisi mahdollista? Totesin ainoastaan, että osa ei ole tainnut ymmärtää, mihin tuota 20 % rajaa sovelletaan. Kyllä minä ymmärrän, että esimerkiksi E39 M5 tai E90 M3 tapauksessa tarkasteltava tehopainosuhde alittaa tuon 5kg/kW, mikäli moottoriin lisätään ahdin. Tuon sijaan täällä on kuitenkin takerruttu tuohon 20 % rajaan, joka ei liity tällaiseen tapaukseen millään tavalla.
                Last edited by walde; 10-09-2019, 10:27.
                E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  #23
                  Originally posted by Antti O View Post
                  Mites 2005 E46 330ci, euro4 luultavasti. Mekaaninen ahdin, n 300hv.
                  Tuv-hyväksytty paketti. Aiemminhan tuon ois saanut muutoskatsastaa suoraan ellei 20% tehoraja ois menny yli.
                  Konttorilla ne mulle sano että jos on tuv-laput missä päästöt ja dynolappu se kelpais semmosenaan. Tehorajahan se ongelma oli.
                  TÜV-lappuja ei enää tarvittaisi, käytönaikainen pakokaasumittaus riittäisi. Tässä tapauksessa muuttunut tehopainosuhde pysyisi sallituissa rajoissa (olisi jotain 6,5kg/kW luokkaa), joten ei pitäisi olla ongelmia muutoskatsastaa.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    #24
                    Originally posted by walde View Post
                    TÜV-lappuja ei enää tarvittaisi, käytönaikainen pakokaasumittaus riittäisi. Tässä tapauksessa muuttunut tehopainosuhde pysyisi sallituissa rajoissa (olisi jotain 6,5kg/kW luokkaa), joten ei pitäisi olla ongelmia muutoskatsastaa.
                    Joo kiitoksia hyvästä vastauksesta.
                    Kun lukee tuota luonnosta rivin sieltä ja toisen täältä, ei oikein ole itse nyt päässyt kiinni mikä on mahdollista ja mikä ei.
                    Tässäkö ei siis nyt ole ongelma mallisarjan tehokkaimman ahtaminen sittenkään vaikka aiemmin ketjussa niin lukee?

                    Comment

                    • walde
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 947
                      • Melkein Espoo

                      #25
                      Originally posted by Antti O View Post
                      Joo kiitoksia hyvästä vastauksesta.
                      Kun lukee tuota luonnosta rivin sieltä ja toisen täältä, ei oikein ole itse nyt päässyt kiinni mikä on mahdollista ja mikä ei.
                      Tässäkö ei siis nyt ole ongelma mallisarjan tehokkaimman ahtaminen sittenkään vaikka aiemmin ketjussa niin lukee?
                      Ei tässä tapauksessa, sillä tehopainosuhde pysyy sallittuissa lukemissa. M-sarjan autoissa tulee ongelmia, sillä niitä tarkastellaan kohdan 3.7.1, 4) mukaisesti, ja tällöin tuolla ahtimen automaattisesti 30 % tuomalla tehonnousulla 5kg/kW alittuu.
                      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11134
                        • Oulu

                        #26
                        Onkai tuossa positiivista että tämä euro 2/3 pelleily homma loppuu, kun ei tuntunut kukaan tietävän että mihinkä päästöluokkaan auto kuuluu mutta kuitenkin tieto piti olla jos meinasi jälkiahdetun katsastaa ilman pussitestiä. Nyt alle 1/2009 menis kaikki ilman pussitestiä kuhan vaan leimalla päästöt on ok.

                        Lisäksi semmosia positiivisia juttuja hoksasin että hydraulikäpän sais leimattua kuhan on kuitti tms. että se on autoon tarkoitettu (ja mekaanin pysyy käytössä). Litraraja katoais koneenvaihdoista, vetovammaset autot vois muuttaa nelivedoksi ilman erikoislupaa ja jne.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #27
                          Tilavuuksista ei mainita mitään tuossa luonnoksessa?

                          Eli voisin heittää tuon tallissa lojuvan m62:sen tuohon e46 vompattiin? Äkkiä laskettuna teho-painosuhde vakiona jää alle 10 ja alle 5 se ei saa mennä. Ei ihan riitä s62:lle, mutta m62b44/46 ja pikkukasi ahdettuna kävisi...
                          Last edited by bemmeri; 10-09-2019, 11:16.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            #28
                            Originally posted by walde View Post
                            Ei taida nyt oikein tippua osalle se, että tuo 20 % raja määrittää ainoastaan sen, tarvitseeko ajoneuvo muuttaa akselistoltaan ja jarruiltaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi vai ei.
                            Se on juurikin näin, hyvin kiteytetty.

                            Ja kun tämä on vasta kommentoitavaksi jätetty esitys, nythän on tuhannen taalan paikka kertoa miten sen pitäisi olla. Tässäkin ketjussa on tullut esille se ongelma, että jos auto sattuu menemään tehopainosuhdehaarukan alarajalle, sitä ei käytännössä voi juuri viritellä, kun vastaavasti yläreunassa tehot saa tuplata. Tähän voisi olla ratkaisu, että tehopainosuhde saa pienentyä alkuperöisestä esim. 40 tai 50 %, mutta kuitenkin niin, että alle 4kg / kW ei saa mennä.

                            Comment

                            • SandWiz
                              Newbiemmer
                              • Feb 2006
                              • 2

                              #29
                              Jotenkin tuntuu, että porukalla on hiukkasen vaikeaa nyt hahmottaa tuota uutta lakiehdotusta ja kuvitellaan sen olevan joku heikennys. Todellisuudessahan on hyvin vaikea keksiä muutosta, jossa tapahtuisi heikennystä verrattuna nykyisiin pykäliin. Suurimmassa osassa tapauksia sitten taas tulee ihan uskomattoman paljon siimaa verrattuna nykytilanteeseen.

                              Esim. Tuo E90 M3 ahtaminen olisi uudessa ehdotuksessa mahdotonta, mutta niin se on nytkin niin ei se mikään heikennys ole sekään. Nykyisellään ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja moottorin vaihdon jälkeen teho / painosuhde ei saa alittaa arvoa 7kg / kW, joten ei onnistu mihinkään autoon jossa luku on jo tehtaalta tuon alle.

                              Sitten tuo aikaisemmin mainittu E30 M50B25 Turbo taitaa olla sekin ihan mahdollista uusilla pykälillä. Oletan että mallisarjojen käsittely ei muutu ja se tehokkain on edelleen 125kW 325. Sitä en tiedä mikä on virallinen auton paino, mutta wikistä löytyi ainakin luku 1180kg, jolla tulee tehopainosuhteeksi 9,44kg / kW. Virittää saa siis 5kg / kW asti jolloin maksimiteho on 236kW. M50B25 ahtamisen jälkeen 30% tehon nousulla on 183,3kW joten aika heittämällä menee rajoihin.

                              Ainoa typeryys on juuri nuo tehopainorajojen portaat, joissa tulee aika villejä tehorajojen muutoksia noissa rajakohdissa. Otetaan kuvitteelliset mallisarjan tehokkaimmat autot:
                              auto A 100kW teholla 990kg painolla, sekä auto B 100kW teholla ja 1010kg painolla.

                              Auto A tehopainosuhde on 9,9kg / kW josta seuraa tehorajaksi 5kg / kw eli 198kw
                              Auto B tehopainosuhde on 10,1kg / kW josta seuraa tehorajaksi 7kg / kw eli 144kw

                              Comment

                              • aaape
                                BTCF Member
                                • Aug 2009
                                • 617
                                • Muaninka

                                #30
                                Jos nyt oikein ymmärsin niin eikös e36 tapauksessa tehoraja nouse aika huomattavasti nykyisestä 231 hevosesta 379hevoseen olettaen että 328 on mallisarjan tehokkain
                                e36 328i turbo (95)
                                vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                                e30 316 (m30)(87) projekti

                                EX.
                                e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎